Knekt veiv 1,9 tdk
-
narle
- -

- Car: 16"highroof syncro
- Phone: 4-8-2-7-2-2-3-2
Knekt veiv 1,9 tdk
Er det noen som veit om veiva fra 1,9 TDI er lik som 1,9TDK veiva?Noen her som har eller kjenner noen som har 1,9TDK veiv?Hva kan det være som forårsaker brudd på ei veiv slik?Bruddet er ved rådetapp 4.
91 Halvpanel Syncro 1,9tdi
90 Westfalia syncro 16"
88 Sika Syncro 1,9 tdk
87 Syncro Caravelle GL 1.9 tdi
87 Westfalia Club Joker 2,1 inj
84 Caravelle Carat 1,9 inj.wbx
79 Sika 2.0 luftkjølt
90 Westfalia syncro 16"
88 Sika Syncro 1,9 tdk
79 Sika 2.0 luftkjølt
-
112wboxer
- -

- Car: Blå 97 2.5tdi gul 2.5tdi høyttak(tidl mesta)
det samme hendte på en kompis sin 97 mod caravelle 2.5 tdi
men før dette hadde et rammelager bro knekt ved skruene og slått hull i bunnpanne, fikset dette men 2 uker etter knekte veiven!!
årsaken til dette kan være forskjellig kompresjon slik at belastningen
er veldig ujevn..men vet ikke dette sikkert
men før dette hadde et rammelager bro knekt ved skruene og slått hull i bunnpanne, fikset dette men 2 uker etter knekte veiven!!
årsaken til dette kan være forskjellig kompresjon slik at belastningen
er veldig ujevn..men vet ikke dette sikkert
-
Ørjan
- -

- Car: t5 1.9tdi-t3 syncro sperr foran og bak-t3 1.6td-t3
- Phone: 97120012
Har den ikke laget noen ulyder eller oppført seg merkelig....
Den skal jo ikke bare knekke uten at du får noen hint først
Kan jo være de som har hatt bilen/motoren før deg, har satt den sammen uten å evt . bytte de boltene, visst det var de som var røket
Kan jo være de som har hatt bilen/motoren før deg, har satt den sammen uten å evt . bytte de boltene, visst det var de som var røket
You create your own universe as you go along.
Lite forvarsel på vann..om pakninga/sprekk bare skjer.Ørjan wrote:Har den ikke laget noen ulyder eller oppført seg merkelig....
Blir et enormt komp. knekker/bøyer råder lett.
Har vært borti det et par ganger.
Roar Sørnmo
-
narle
- -

- Car: 16"highroof syncro
- Phone: 4-8-2-7-2-2-3-2
Det var ikke knekt bolter,bare veiva.Veiver fra 1,9d(1y ?)og 1,9tdk(aaz)er like,så det må jeg få tak i.Noen som har?
91 Halvpanel Syncro 1,9tdi
90 Westfalia syncro 16"
88 Sika Syncro 1,9 tdk
79 Sika 2.0 luftkjølt
90 Westfalia syncro 16"
88 Sika Syncro 1,9 tdk
79 Sika 2.0 luftkjølt
-
Ørjan
- -

Når det gjelder det der vannet...Så tror jeg visst det hadde skjedd som du beskriver, så tror jeg motoren ville ha blitt stoppet(hatt store drifts problemer før noe som helst evt. hadde skjedd...
Uansett...Det skal mye til for å knekke en råde/veivstake
Det kan være en feil ett annet sted og bare sånn at du er klar over det...
Du bør sjekke resten..vill være dumt å sette sammen motoren, og så skjer det igjen med en annen...Visst du ser på stemplene kan du se om det er store forskjeller på koks o.l
Du bør sjekke resten..vill være dumt å sette sammen motoren, og så skjer det igjen med en annen...Visst du ser på stemplene kan du se om det er store forskjeller på koks o.l
-
Rapidspeed
- -

- Car: -87 GL Syncro,-88 2wd aut GL
- Phone: 95095170
Ørjan wrote:Når det gjelder det der vannet...Så tror jeg visst det hadde skjedd som du beskriver, så tror jeg motoren ville ha blitt stoppet(hatt store drifts problemer før noe som helst evt. hadde skjedd...
en ventil som slo nedi var nok til at kammen på coachen jeg hadde knakk på 3(tre) steder så det er ikke umulig ørjan... husk at kan ikke lar seg komprimere i det HELE tatt... det gjør luft.. vann er hardere enn betong.. fakta..
vann er årsak til mange totalhavarier...
-19 Tesla model 3 LR
-91 Caravelle westfalia TDI Syncro
Jan..
Member of GangsterCapCrushers...
Member of Vw Militaria Norway, syncrodust nr1
Jan..
-
Ørjan
- -

at en ventil som dunker nedi stempelet gjør at kammen knekker, har ikke jeg sagt at ikke er mulig...
Men å si at vann ikke kan komprimeres. det er bare tull
Da kan du jo bruke vann i bremse systemet ditt da....Vann kan komprimeres Det er FAKTA
-Det jeg mener er at litt vann i kompresjons rommet vill ikke knekke
veiven, da det vill bli blåst ut ventilen etter vært....
-Hvist det skulle evt. kommet mer vann i komp.rommet..
-Måtte f.eks. bilen stått over natten
-Da ville det vært så mye vann over stempelet at komp ratio hadde vært så stor at det hadde vært vanskelig å få start på motoren.
-Personlig tror jeg vannet heller hadde rent forbi stempelringene/fjærene og ned i oljen
Da kan du jo bruke vann i bremse systemet ditt da....Vann kan komprimeres Det er FAKTA
-Da ville det vært så mye vann over stempelet at komp ratio hadde vært så stor at det hadde vært vanskelig å få start på motoren.
-Personlig tror jeg vannet heller hadde rent forbi stempelringene/fjærene og ned i oljen
-
Rapidspeed
- -

gidder iikke diskutere det men tror du bør ta naturfag timene opp igjen..Ørjan wrote:Ok, det er din mening,
jeg tror ikke det har noe med vannet å gjøre,
da må det i så fall være smøre brist p.g.a vann blandes i oljen
væske i bremsesystemet komprimeres ikke da, HALLO?? hvorfor i all verden tror du det brukes væske i bremsesystemet da, istedet for luft??? nettopp fordi det ikke kan komprimeres... og om hvorfor det brukes luft på tyngre kjøretøy kan jeg også forklare deg om du ønsker det.. men regner med at det er flere som rister hodet på den påstanden din om at vann kan komprimeres.. hadde væske kunnet komprimeres f.eks bræmsevæske hadde du aldri fått hard pedal, da hadde den alltid gått i gulvet.. tenk litt på det...
-19 Tesla model 3 LR
Jan..
Jan..
-
Rapidspeed
- -

Ørjan wrote:at en ventil som dunker nedi stempelet gjør at kammen knekker, har ikke jeg sagt at ikke er mulig...
det går ikke ut ventilen om stempelet er på vei opp for å komprimere blandingen... hele skaden kan skje på en eneste takt den...
-19 Tesla model 3 LR
Jan..
Jan..
-
RZR-Jånni
- -

- Car: 1967 og 1991
- Phone: 975 976 57
Vann i bremsesystemet funker heller dårlig. Bremsene blir ganske varme, og da koker der det. DA får man myk pedal. Ikke før vannet koker.
Vann i sylinder fører til bøyd stake. Evt knekt veiv om man er uheldig. Ventilen ligger an mot ventilsetet OG har en ventilfjær på seg som holder den trygt nedtil ventilsetet. Mellom stempelet og sylinderen er det for liten klaring til at væsken klarer å trenge seg raskt nok igjennom. NOE må gi etter, derfor ryker stakene.
Vann i sylinder fører til bøyd stake. Evt knekt veiv om man er uheldig. Ventilen ligger an mot ventilsetet OG har en ventilfjær på seg som holder den trygt nedtil ventilsetet. Mellom stempelet og sylinderen er det for liten klaring til at væsken klarer å trenge seg raskt nok igjennom. NOE må gi etter, derfor ryker stakene.
Jon-A. Sognnæs.
67 Sika
91 Caravelle Syncro 2,1wbx
67 Sika
91 Caravelle Syncro 2,1wbx
Derimot har jeg sett noen motorer som har blåst topppaking/sprekk i toppe osv... (volvo turbo) hvor råden har kommet ut av blokka og knekt starteren.
(har desverre ikke bilde av det, har lett etter det men finner ikke igjen, det var ganske utrolig), nå er veiva ganske så mye kraftigere på en volvo...enn VW dizeln...jepp der banna jeg i kirka.
Er tross at 25:1 i komp på en slik diesel, skal ikke mange dråpene vann til på 5000 omdreininger for at det plutselig blir 50:1...da må noe gi seg...råde...stempel..kryssbolt...eller rammelageret/veiva.
En helt annen ting..har sett en del kryssboltproblemer på WBX'er...hvorfor akkurat det skjer er noe uvisst for meg.
Roar Sørnmo
-
Ørjan
- -

visst vann blir satt trykk på..for å komprimeres, da vil det først komprimeres litt så vil resten gå over til varme energi som igjen gjør at vann går over til damp.....
hydraulikkolje kan ikke komprimere,,,
synes ikke man kan sammenligne hyd-olje og vann
Skal gi meg litt, men det betyr ikke at jeg er enig med alt annet....
Jeg skjønner jo hva dere mener med høy komp og vann dråper, men hvordan i all værden kommer vannet inn i sylinderen da, Det må jo bety at det er en feil ett annet sted, som vill kunne komme igjen...
Har for øvrig hørt at disse diesel motorene er kalt for topp spisere (1.6TD)
hydraulikkolje kan ikke komprimere,,,
synes ikke man kan sammenligne hyd-olje og vann
Skal gi meg litt, men det betyr ikke at jeg er enig med alt annet....
Jeg skjønner jo hva dere mener med høy komp og vann dråper, men hvordan i all værden kommer vannet inn i sylinderen da, Det må jo bety at det er en feil ett annet sted, som vill kunne komme igjen...
Har for øvrig hørt at disse diesel motorene er kalt for topp spisere (1.6TD)