Drivstoff

Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92
Post Reply
Ørjan
-
-
Car: t5 1.9tdi-t3 syncro sperr foran og bak-t3 1.6td-t3
Phone: 97120012

Drivstoff

Post by Ørjan »

Jeg har ikke tenkt å kjøre på dyr diesel...

Hva vet dere om å kjøre på parafin evt.blanding av avgiftsfri diesel og parafin (flybensin)
You create your own universe as you go along.
Rapidspeed
-
-
Car: -87 GL Syncro,-88 2wd aut GL
Phone: 95095170

Post by Rapidspeed »

har oppskriften på en dyr blanding... diesel og inntil 30% bensinblanding.. ok i følge instruksjonsboka... avgiftsfri diesel er ulovlig til bruk på offentlig vei. og første gang du blir tatt vanker det bot på minimum 20000,- blanke norske kroner, andre gang dobles beløpet og trdje gang dobles beløpet igjen, da til 80000 kroner og bilen kan bli beslaglagt og solgt på tvangsauksjon...
-19 Tesla model 3 LR
-91 Caravelle westfalia TDI Syncro

Jan..
Member of GangsterCapCrushers...
Member of Vw Militaria Norway, syncrodust nr1
StaaleB
-
-

Post by StaaleB »

Hvis du er ute etter å prøve noe nytt kan du jo kjøre innom nærmeste gatekjøkken og få en dunk med brukt frityrolje, som du blander inn. Bare å eksperimentere i vei, men ikke klag til meg om det tetter seg til... :roll:

Eller kjøp rimelig matolje i butikken og bland inn. Finnes masse om dette på nettet for den som leter. Svenskene får jo kjøpt rapsoljeblanding på egne pumper en del steder, og ulike egenkomponerte blandinger diskuteres livlig rundt om på diverse forum. Bare å søke.

Etter hva jeg har forstått må du lage et slags forvarmesystem for å sikre deg at olja flyter på vinterstid, men ellers skal det visst gå bra. Om gatekjøkkenlukta er et pluss eller et minus for "imagen" må man avgjøre selv. :?

Men er poenget at det er teknisk interessant, eller kjører du så mye at det er for å spare penger?
amubus
-
-

Post by amubus »

Man får kjøpt biodiesel i
rådalen, Fana..............
Roy alias Amubus
-01 t4 vw PROFILE // BUS, ex ambulanse - Multivan Wannabe
-86 t3 Caravelle
-70 t2 Rico camper
-64 t1 Militærambulanse
Member of RESCUELINERS
Member of Vw Militaria Norway
Image
Rapidspeed
-
-
Car: -87 GL Syncro,-88 2wd aut GL
Phone: 95095170

Post by Rapidspeed »

skulle vært flere utsalgssteder for biodiesel. for det er leit å ikke ha noen alternativer til vanlig diesel... som ørjan sier.. leit å blakke seg på bot om man prøver seg på avgiftsfri...
-19 Tesla model 3 LR
-91 Caravelle westfalia TDI Syncro

Jan..
Member of GangsterCapCrushers...
Member of Vw Militaria Norway, syncrodust nr1
TaigAGreEn
-
-
Car: T3 SYNCRO
Phone: 40492641

Post by TaigAGreEn »

Veit ein kar som har kjørt dieselbil i 4-5, konsekvent på avgiftsfri diesel. Logikken er sånn: har man aldri blitt stoppa i en dieselkontroll (på 13 år) er sjansene for å bli tatt minimale og det har allerede lønt seg.. MEN det var det med godt borgerskap da. Nesten alle eg kjenner i Østerdalen kjører på gårdsdiesel, gutta jobber enten på gård eller i skog. Tror nok det ville blitt noen bøter om man hadde stoppet noen pickuper og firhjulstrekkere i tillegg til lastebiler og trailere i de kontrollene..
Tage Vedal

T3-fan
StaaleB
-
-

Post by StaaleB »

Hva koster biodieselen i forhold til vanlig diesel? Hva består den man får kjøpt i Fana av og er det noen som har erfaring med den?
amubus
-
-

Post by amubus »

vet ikke hva den koster, men det lukter vistnok pommes frites etter bilen.......
Roy alias Amubus
-01 t4 vw PROFILE // BUS, ex ambulanse - Multivan Wannabe
-86 t3 Caravelle
-70 t2 Rico camper
-64 t1 Militærambulanse
Member of RESCUELINERS
Member of Vw Militaria Norway
Image
Ørjan
-
-

Post by Ørjan »

så vidt jeg vet..så er det sånn at visst en motor er kjørt på avgiftstfri diesel,,av tidligere eier....Så vill farge stoffene henge igjen.Sånn at selv om jeg hadde kjørt vanlig diesel,Ville jeg blitt tatt i en evt kontroll...

Har du engang kjørt avgiftsfritt..skal det en del til før fargen forsvinner

Dette har ingenting med godt borgerskap å gjøre..dette er snakk om sundt bondevett, har til nå i år betalt 80000NOK i skatt..Og pengene blir ikke engang brukt til noe av det jeg synes de bør brukes til..Avgiftsfri er veien å gå....

Blir du stoppet kan du jo late som om at damen din har fyllt...eller at du ikke visste at det ikke var lov å kjøre avgiftsfritt

Det er en ting som framdeles er lov her i norge, og det er å være dum

Det er VELDIG sjeldent at privat biler blir sjekket for avgivtsfri diesel

---------------------------------------------------------------------------------
Er det noen som vet om eksosen vill være annerledes på farge eller lukt visst man kjører avgiftsfritt

---------------------------------------------------------------------------------
HEI...jeg kom på en ting nå..trenger ikke kjøre avgiftsfritt, får trekt vekk alle avgiftene på firmaet mitt..så da er problemet løst..for min del
RZR-Jånni
-
-
Car: 1967 og 1991
Phone: 975 976 57

Post by RZR-Jånni »

Hehe... hadde vel gjerne blitt en tabbe det da. "har ingen avgifter på diesel å trekke fra" - "hmm.. snålt. la oss sjekke bilen hans" Hehe..
Jon-A. Sognnæs.
67 Sika
91 Caravelle Syncro 2,1wbx
Ørjan
-
-

Post by Ørjan »

Ja, og jeg fyller jo med sånn dere diesel kort og sant

men har hørt at om vinteren skal det være bra å blande i litt parafin i dieselen
RZR-Jånni
-
-
Car: 1967 og 1991
Phone: 975 976 57

Post by RZR-Jånni »

Ja, det gjør jo militæret i Nord for at det ikke skal fryse. Der går alt på denne blandingen... MB, Scania, BV, gassbluss...
Jon-A. Sognnæs.
67 Sika
91 Caravelle Syncro 2,1wbx
roars
-
-

Post by roars »

Jet A1 er vel ikke farget ???

Bare peise på da...litt totaktsolje på sån ikke blir for "tørr"...
Roar Sørnmo
Ørjan
-
-

Post by Ørjan »

det er jo ikke det letteste å få tak i da
oyvinla
-
-

Post by oyvinla »

totaktsolje er greit. kompanserer for lite smøring i parafinen og motoren går gjene penere med mindre tikking. dieselen du får kjøpt på vinteren inneholder gjerne litt parafin
roars
-
-

Post by roars »

Kjenner en som jobba på helikopterbase....hvor det skulle være beredskapslager av fuel....denne blir da skifta ut etter kort tid.
Var nok en diesel som gikk med flyparafin og totaktsolje der ja.
Passerte såvidt meg ble fortalt 200000km uten problemer med det.
Last edited by roars on 14 Dec 2005, 04:30, edited 1 time in total.
Roar Sørnmo
roars
-
-

Post by roars »

oyvinla wrote:totaktsolje er greit. kompanserer for lite smøring i parafinen og motoren går gjene penere med mindre tikking. dieselen du får kjøpt på vinteren inneholder gjerne litt parafin
Er vel "eukontroll" trikset for mange....
Roar Sørnmo
Rudeboy
-
-
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666

F-34 / JET A1

Post by Rudeboy »

JET A1 som det står på sia av tankbilene på OSL, eller F-34 som den egentlig heter er ei blanding på rundt 30 prosent diesel, rundt 1 prosent bindemiddel (av en eller annen sort, kan godt være smørning der også for alt jeg vet) og resten parafin.

F-34 er hva oljeselskapene verden rundt kaller blandinga og det er slett ikke "i nord" staten anvender dette :

Primusen fra Optimus, multifuelovner fra lagstelt og VAM-apparater for å varme containere eller andre agregater til f.eks aircondition og kjøretøyer opp til fly er hva som detta "enhetsdrivstoffet" er beregnet for.

Den er som formelen sier, noe tynnere enn vanlig diesel og ikke så himla langt unna det bensinstasjoneierne oppi Trysil kaller "Vinterdiesel" så peis på og bland, det er antakeligvis lovlig - ikke skader det motoren så lenge det er en periode bilen får detta.

mvh,
Yngve S
som kjørte scooter med F-46 rundt om på vidda for et par år sia, og var så heldig å kjøre biler på ren diesel før F-34 ble innført.
roars
-
-

Re: F-34 / JET A1

Post by roars »

Kjører optimusen min på lampeolje jeg....DET blir nok i dyreste laget på ei dizelpurke ;)
Roar Sørnmo
sklepp
-
-

Post by sklepp »

Man kan vel si at man hadde på avgiftsfri diesl i nød. Man hadde en kanne stående til gressklipperen hjemme, også var bilen tom en gang.. :P
Eksosfargen er den samme.
1987 Westy Hightop
Turbo Camper
-
-

Drivstoff

Post by Turbo Camper »

Men er prisforskjellen mellom vanlig og avgiftsfri diesel så stor at det er værdt risken da?
Den koster jo ikke akkurat 3,50 for literen lenger...
For tiden uten buss, men med leketøy.
Post Reply