Oppstartsproblemer med WBX 2,1i

Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92
Post Reply
slickiverson
-
-
Car: T3 1986
Phone: 40767685

Oppstartsproblemer med WBX 2,1i

Post by slickiverson »

Hei! Jeg trenger tips og triks fra dere guru'er her på forumet. Jeg har et T3 prosjekt stående på tunet som jeg holder på å fikse. Det er snakk om en T3 fra 1986 med 2.1i DJ WBX motor. Jeg tok på meg utfordringen med å demontere hele motoren, for så å bygge den opp igjen med nye pakninger og nødvendige deler. Jeg vet egentlig ikke hva jeg driver med, men har prøvd å følge Haynes boken til punkt og prikke, vært nøye, tatt meg god tid og skrudd til med riktig moment.

Jeg fikk i dag start på motoren. Hurra! Nå søker jeg råd hos deg som har peiling.

Problemstillingen er følgende:

Gass-pedal wiren er koblet til spjeldhuset, spjeld (og mekanikken rundt) ser ut til å være i orden, men det er ingen verdens reaksjon i form av gasspådrag når spjeldet åpnes. Det spiller ingen rolle om man trykker på gasspedalen med foten eller vrir på spjeld-armen med hånden når man står bak med motoren. Det er absolutt ingen reaksjon, og motoren bare fortsetter å gå på tomgang.

Når motoren er igang, kan turtallet kun reguleres ved å vri på fordeleren. Vrir jeg fordeleren MOT klokken (slik at merke/hakket på reimhjulet ligger over på venstre motorblokk halvdel), så øker turtallet.

Vrir jeg fordeleren MED klokken (slik at merke/hakket på reimhjulet ligger over på høyre motorblokk-halvdel), så senkes turtallet.

Jeg har prøvd å bytte luftfilterboks og tomgangs-regulator (den dingsen midt oppå motoren) fra en annen bil uten endring.

Jeg er en brødskalle som egentlig ikke har peiling på hva jeg gjør på, så jeg sitter pris på et ordentlig og oversiktlig svar på hvordan jeg skal feilsøke videre. På forhånd takk!
ducce999s
-
-
Phone: 9-1-6-0-9-7-9-0

Re: Oppstartsproblemer med WBX 2,1i

Post by ducce999s »

Hmm første spørsmål
Har du satt tenningen på rett posisjon, dvs at tennkabel til sylinder 1 sitter i posisjonen der rotor peker på merket i fordelerhuset?

Sent fra min E6553 via Tapatalk
SYNCRO1,9TD,SIKASYNCRO2,1,JOKER3 2,1++
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
"I'm afraid that, when I die, my wife will sell my car parts for what I told her that I paid for them."
Paul G
slickiverson
-
-

Post by slickiverson »

ducce999s wrote:Hmm første spørsmål
Har du satt tenningen på rett posisjon, dvs at tennkabel til sylinder 1 sitter i posisjonen der rotor peker på merket i fordelerhuset?

Hei! Rotor peker mot tennkabel til cyl. 1 når stempel er TDC og merke på reimhjulet står mellom motorblokk-halvdelene. Rotor peker da ca rett på mutteren som brukes for å stramme til hele fordeleren. Slik som det er illustrert i Haynes boken min.
ducce999s
-
-
Phone: 9-1-6-0-9-7-9-0

Post by ducce999s »

Godt, neste spørsmål, har du målt alle ledninger kontakten fra ECU ut til.følere for å sjekke at alle fungerer i hht boken. Var obs på at boken ikke har digijet kun digifant.

SYNCRO1,9TD,SIKASYNCRO2,1,JOKER3 2,1++
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
"I'm afraid that, when I die, my wife will sell my car parts for what I told her that I paid for them."
Paul G
slickiverson
-
-

Post by slickiverson »

ducce999s wrote:Godt, neste spørsmål, har du målt alle ledninger kontakten fra ECU ut til.følere for å sjekke at alle fungerer i hht boken. Var obs på at boken ikke har digijet kun digifant.

Det har jeg ikke gjort. Jeg har en perm med Digijet liggende (som jeg lastet ned her fra forumet). Skal sjekke det ut i morgen. Takk for hjelpen så langt!
troyca
-
-
Car: `86-Weekender,DJ. .
Phone: 92240310

Post by troyca »

Er du nå helt sikker på at spjeldet åpner ?
Post Reply