Nødmodus pga overtrykk på turbo

Caravelle/Multivan/Transporter 2004 - 2015
Post Reply
mr.johansen
-
-
Car: t5 1,9 2006

Nødmodus pga overtrykk på turbo

Post by mr.johansen »

Har googlet litt på forumet ang denne feilen, men finner ikke noen løsning. Før helga kjørte vi 800km uten problemer ned til Købehanvn med grei last i bilen (5 mennesker med bagasje).
I helga var fruen til Tønsberg fra Krs.sand på håndballcup. Da stoppet bilen 8x pga overtrykk. Siste hendelse i loggen viste at det var i 98km/t, med 3500rpm at feilen oppstod.
Var ute idag for og framprovosere feilen igjen og klarte å få fram feilen en gang med over 3000rpm og oppovebakke. Testet flere andre bakker som er brattere og lengre, men fikk ikke fram feilen igjen. Kjørte med Vsds tilkoblet for å logge turbotrykk, turtall mm. Loggen forteller meg ikke så mye, men fra ca2200rpm så har jeg 2580mbar turbotrykk ved belastning, noe som er maks turbo trykk slik jeg har forstått det.
Dro den også ut på turtall på 1-2-3-4 gir hvor jeg ved ett skifte fra 3 til 4 fikk ett kraftig nøkk i motor ( ikke bom giring). Dette har jeg merket før hvor det egentlig kjennes ut som om du slipper klutsjen litt fort ut.
Har også sjekket at wastergate ventilen virker og at aktuatoren går opp og ned med "output" test i vcds noe som tyder at den variable delen i turboen ikke er helt fastgrodd.

Symptomene så langt er:

- Ved pådrag med belastning (ett håndballag med bagasje) så kommer boost pressure feilen ved >3000rpm
- Ved pådrag mellom 2200-2800 rpm så høres det ut som om det lekker luft under trykk (ikke turbo hyling), mer hvesing.
- Slipper jeg gasspådraget kan det høres ett "poff" hvor det er ett overtykk som slippes ut.
- Bilen drar fint opp til 3000rpm. Fra ca 3000-4500 så virker den litt dauere enn før.
- Kan høre lyd fra N75 når jeg legger øret inntil med motor igang

Foreløpig teori er:
- Dårlig N75 ventil
- Hull på en vakuumslange (har håndholdt vakuumpumpe, men hvor begynne?)
- Sprekk i intercooler/manifoil
- Defekt pakning turbo/EGR/Innsug manifoil
- Dekfekt EGR som har kokset i innsuget
- Koks/defekt turbo

Bilen har gått 230 000km, men det er byttet intercooler,turbo slanger, topp, blokka er planslipt, girkasse, svinghjul + nylig register service. Kunne nok ha kjøpt 2x T5 for verkstedregningene på denne bilen. Savner egentlig T4`en. Den hadde jeg i nesten 100 000km uten et eneste havari. Synd den rusta noe j...

Forslag til videre feilsøking mottas med takk!!

Edit:
Da har jeg renset EGR, sjekket over turbo slanger, vakuumslanger og aktuatoren til turbo. Etter rens og stell har "ulyden" mellom 2200-2800 rpm forsvunnet og ved turtall >3000 så virker den ikke så dau lengre. Har etter dette ikke klart å framprovosere "over boost" selv med lett last i bilen og hard kjøring.
Kort oppsummert er dette hva jeg gjorde:

- Aktuatoren til turbo gikk noe tregt så noen runder med WD 40 gikk denne lettere ned/opp. (mistenker at ved motorvask så renner det en del vann i denne ventilen)
- Da jeg skrudde løs EGR ventilen fra manifolden satt de 3 skruene overraskende lite fast. Det var noe sot inni denne ventilen, men med vakuumpumpe gikk denne greit opp/igjen ( har
nå blendet vakuumslangen til EGR)
- Slangen inn på EGR (fra intercooler) hadde en del olje/skitt på pakningen mot EGR-ventilen, mistenker at det kan ha lekket noe luft..
Post Reply