Hva er normalt turtall for en T3 syncro bensin WBX 1,9?

Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92
Post Reply
Ørnulf
-
-
Car: T3 Syncro Scooby, T3 Westy Atlantic Syncro

Hva er normalt turtall for en T3 syncro bensin WBX 1,9?

Post by Ørnulf »

Har følgende problemer:

-tomgang på varm motor rundt 1,7 rpm
-1,5 liter bensinforbruk på mila
-Temperatur måleren er nesten på topp ved bykjøring/kø-kjøring/saktegående kjøring.
-Vifta fremme ved termostaten(grillen) går nesten konstant når motoren er varm. Og ved normal kjøring ligger nåla på temp måleren rett over midten.

Hva kan dette skyldes Gentelmen???
Bjørnar
-
-
Car: Div type 2

Post by Bjørnar »

Tror jeg ville startet med å sjekke kjøleanlegget for luft og nivået i ekspansjonstanken, på enkelte forgassere blir tomgangen styrt av temperaturen på kjølevannet. Hvis det da skulle være for lite vann, så kan det være at choke'n står på konstant, noe som forklarer bensinforbruket ditt.

Hurtigtomgangen skal være på ca 2000 o/min +- 200

Tomgangen v varm motor skal ligge på fra 750 til 900, kommer ann på motorkoden din.
vibberg
-
-

Post by vibberg »

Som Bjørnar sier, automatchoken din er nok styrt av vanntempen, MEN når motoren blir tilstrekkelig varm skal tomgangen ned selv om ikke vannet sirkulerer til automatchoken.

Hvis du tar av plastdekselet som står oppå forgasseren så ser du chokespjeldet i toppen av innsuget, dette skal stå midtstilt (altså slik at mest mulig luft suges inn) når motoren er varm. Hvis ikke er det noe galt med innstillingen, eller noe har hengt seg opp/løsnet (ganske sindig system på disse forgasserne).

Hvis nåla viser så varm motor, vifta slår seg på og dioden ikke blinker for manglende vann kan vannpumpa være gåen. Det som jeg vil tro er at du har både lite vann som sirkulerer for sakte og er for varmt.

Neste gang du har kjørt motoren varm og stopper den, gå bak og hør etter om det koker i toppene.

Du kan også se på undersiden av vannpumpa, der er det et lite hull som det lekker kjølevann ut av hvis pumpa er gåen.

Vanskelig å være mer konkret uten motorkode (er det en DG? Årsmodell?) men håper dette kan gi deg noe å gå etter.
Syncro -85 1.9 Televerket Transporter
Golf Pasadena -91 1,6TDK
roars
-
-

Re: Hva er normalt turtall for en T3 syncro bensin WBX 1,9?

Post by roars »

Ørnulf wrote:Har følgende problemer:

-Temperatur måleren er nesten på topp ved bykjøring/kø-kjøring/saktegående kjøring.
-Vifta fremme ved termostaten(grillen) går nesten konstant når motoren er varm. Og ved normal kjøring ligger nåla på temp måleren rett over midten.

Hmm, om jeg ikke husker feil...automatchoken er elektrisk....dvs. bimetallfjær som skal krympe når den blir varm, har du spenning fram til forgasseren ? ên ledning.
Roar Sørnmo
Bjørnar
-
-
Car: Div type 2

Re: Hva er normalt turtall for en T3 syncro bensin WBX 1,9?

Post by Bjørnar »

roars wrote:
Ørnulf wrote:Har følgende problemer:

Hmm, om jeg ikke husker feil...automatchoken er elektrisk....dvs. bimetallfjær som skal krympe når den blir varm, har du spenning fram til forgasseren ? ên ledning.
Kommer ann på hvilken type gasser han har. Finnes også med kjølevann-regulert
Post Reply