Trenger svar kjapt
Dårlige bremser, hjelp!
Dårlige bremser, hjelp!
Jeg skal på eu-kontroll på mandag, men er plaget av "svampige(svensk)" bremser. Har luftet systemet et par ganger, men det blir fort likedan. Kan ikke se noen lekkasje noen steder og bremsene tar bestandig godt en bit ned på pedalen. Hva skal jeg gjøre? Har ikke levert min delebil enda og lurer på om jeg skal ta og flytte over bremsesylinderen? Bremsene på delebilen var bra. Kan det være bremsekraftforsterkeren?
Trenger svar kjapt
Trenger svar kjapt
Christer Dirfeldt
-90 Caravelle Syncro 1,6TD/ -96 Passat 1,9TDI
Snart også -03 Skoda Oktavia 1,9TDI
Har du sjekket justeringen bak, skal være selvjusterende, men har en tendens til å gå tregt etter noen år.
91 T3 Multivan Syncro TDK Tizianrot
90 T3 Coach 112i automat Flashsilber: Solgt
86 Multivan 1,6 TD Marsalarot: Hugget
88 Syncro Bluestar Taubengrau: Solgt
87 Caravelle GL Savannabeige: Solgt
88 Coach 112i automat Tizianrot: Solgt
90 T3 Coach 112i automat Flashsilber: Solgt
86 Multivan 1,6 TD Marsalarot: Hugget
88 Syncro Bluestar Taubengrau: Solgt
87 Caravelle GL Savannabeige: Solgt
88 Coach 112i automat Tizianrot: Solgt
Var nødt til å bytte bremsesylinder v bak, pga knekt luftnippel og da justerte jeg den skruen som presser ut bremsebanden på ene siden. Gjorde det på andre siden også etterpå. Skjønner ikke dette, virker som om det er luft i systemet, lell om det ikke burde være det nå rett etter lufting av hele systemet.
Christer Dirfeldt
Kontroller også at kalipperne glir på de to gliderne som gjør at du får likt trykk på begge bremseklosser. Hvis det er treghet her vil kalipperen "flexe" litt i starten når du trår på bremsen og det er bare en kloss som tar. Når du trår hardere på pedalen vil bremsetrykket overvinne tregheten i gliderne og den andre klossen vil også ta slik den skal. Dette vil gi mjuk pedal. Demonter hele greia, rengjør og smør opp.
Nå har jeg prøvekjørt, det var akkurat som før
Tok av begge fremhjulen og drog i kalipperen med tang, de bevegde seg fint. HVA ER FEIL???
Familien skal på tur (i Passat) og jeg har ikke mere tid igjen... Må nok ringe tidlig på mandag og avbestille timen...
Tok av begge fremhjulen og drog i kalipperen med tang, de bevegde seg fint. HVA ER FEIL???
Familien skal på tur (i Passat) og jeg har ikke mere tid igjen... Må nok ringe tidlig på mandag og avbestille timen...
Christer Dirfeldt
Er ikke dårlige slanger ??? som flexer ved trykk ?lowride wrote:Nå har jeg prøvekjørt, det var akkurat som før![]()
Du har sikkert ikke fått ut all lufta....vakumlufter er tingen.
Roar Sørnmo
Nei, nå veit jeg ikke hva. Men jeg er nok ikke helt sikker på at jeg fått justeret bakbremsene helt, har skrudd på de tannhjulene til jeg syntes at det begynte å ta bittelitt. Men man skal vel stramme dem til hjulet låser seg og så sleppe opp litt til de rører på seg igjen? Er det vanskelig å sleppe på låsingen gjennom inspeksjonshullet bak hjulene?
Christer Dirfeldt
Tromlene kan jo være MYE slitt...sjekk at det ikke er veldig mye kant på trommelen når den skal på, da vil du jo også få lang vandring.lowride wrote:Nei, nå veit jeg ikke hva. Men jeg er nok ikke helt sikker på at jeg fått justeret bakbremsene helt, har skrudd på de tannhjulene til jeg syntes at det begynte å ta bittelitt. Men man skal vel stramme dem til hjulet låser seg og så sleppe opp litt til de rører på seg igjen? Er det vanskelig å sleppe på låsingen gjennom inspeksjonshullet bak hjulene?
Roar Sørnmo
Da hadde du rett, Odd! Det var bakbremsene som ikke var justeret riktig. Fikk strammet til det tok helt stopp og et par hakk tilbake, da vært det som det skulle
Tog det et par ganger med litt kjøring innimellom for å være helt sikker.
Har ny time til eu-kontroll på tirsdag og nå skal det vel gå
Har ny time til eu-kontroll på tirsdag og nå skal det vel gå
Christer Dirfeldt