1.9 tdi i T3

Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92
Post Reply
oyvinla
-
-

1.9 tdi i T3

Post by oyvinla »

hva må gjøres med en 1.9tdi motor for at den skal passe i T3? tenker på alle tdi motorene fra ca. 95 og framover til siste generasjon. passer de rett på girkassa? kan de stå like skrått som 1.6td? trenger mest mulig info. fikk plutselig lyst på en slik motor
Øyvin Lanner med orange multivan syncro 1,9tdk intercooler decoupler og 74 T2b
Bjørnar
-
-
Car: Div type 2

Post by Bjørnar »

Her får du svar på mange av spørsmålene som dukker opp....
http://www.syncro-bernd-jaeger.de/ENGLI ... iches.html
oyvinla
-
-

Post by oyvinla »

heh... glemte helt den siden, men sånn kan det gå. takk
oyvinla
-
-

Post by oyvinla »

hmm. fant liksom ikke ut så mye her. er det noen her som har montert slik motor?
vanDerDiff
Car: T3 Oettinger 1991

Post by vanDerDiff »

Det står en Audi 1,9 TDI i min. Har ikke montert den selv, men kan kanskje svare på noe. Evt videreformidle til de som vet. T3homas her på forumet er en røver på dette, han nærmer seg vel forhåpentligvis slutten på sin ombygging nå?

Han som bytta min motor mente at det burde gå greit med original clutch osv, men det er brukt VR6 clutch pga mye høyere dreiemoment. Original girkasse, vanskelig å gjøre noe med det på Syncro. Mener og tror det er "bolt-on", men ta det med en klype. Annet clutchhus?

Elektronikken er nok den største utfordringen. Får du tak i motor med komplett ledningsnett så er det å foretrekke! Sant, Thomas? ;) Tenk igjennom hvor hjerne og div elektronikk plasseres, så langt unna vær og vind som mulig. Har hatt litt trøbbel med reléer som har tatt kvelden pga korrosjon osv.

Plassering av Intercooler er en annen utfordring, det er jo ikke akkurat veldig mange frie uftstrømmer baki motorrommet. Ekstra ventilasjon er nok smart, eller kreativ ombygging.

Min funker i alle fall bra, selv om turboen ikke akkurat er i toppslag. Må byttes! :cry:
Anders
Syncronaut No. 6
¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
´91 T3 Oettinger Multivan 3,2 Syncro
vanDerDiff

Post by vanDerDiff »

Det er visst forresten mulig å sette inn en mekanisk dieselpumpe som funker til disse motorene, da slipper man en del knoting med elektronikk og startsperrer og sånnt! Selv om det er genialt å ha startsperra når det funker, er jo ikke de mest innbruddsikre bilene dette.
Anders
Syncronaut No. 6
¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
oyvinla
-
-

Post by oyvinla »

det jeg trenger litt info om, er motorfester, bunnpanne og slikt. jeg har 1.9tdk nå. denne har bunnpanne og oljepumpe++ fra 1.6td. må slike ting byttes på tdi?(tenker da på at motoren står mye skråere baki våre biler) kan jeg bruke orginale motorfester? jeg skal kjøpe vannkjølt intercooler, så det blir ikke no problem med dårlig luftgjennomstrømning av intercooler. skal ha separat kjøleradiator til vannet forran
vanDerDiff

Post by vanDerDiff »

Bunnpanna fra TD kan du bruke, og det venstre motorfestet. På høyre side er det spesiallaga et motofeste på min. Oljepumpa er jeg ikke sikker på, kan prøve å finne ut av det.
Anders
Syncronaut No. 6
¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
Bjørnar
-
-
Car: Div type 2

Post by Bjørnar »

Ang. clutch så er den beste løsningen å skifte inngående aksling til girkassa slik at du kan bruke den originale clutchen til tdi motoren.
http://www.t3-umbau.de/product_info.php ... 6425c564ca

På denne siden finner du mer eller mindre alt du trenger til en slik ombygging. Hvis du mangler ledningsnettet, så kan du få kjøpt det også her. Dette er laget spesielt til T3 med enten 1Z eller AFN motor (90/110hk)

Oljepumpa kjøper du ny hos møller til 1,6 td
t3homas
-
-

Post by t3homas »

Bjørnar wrote:Ang. clutch så er den beste løsningen å skifte inngående aksling til girkassa slik at du kan bruke den originale clutchen til tdi motoren.
http://www.t3-umbau.de/product_info.php ... 6425c564ca

På denne siden finner du mer eller mindre alt du trenger til en slik ombygging. Hvis du mangler ledningsnettet, så kan du få kjøpt det også her. Dette er laget spesielt til T3 med enten 1Z eller AFN motor (90/110hk)

Oljepumpa kjøper du ny hos møller til 1,6 td
Jeg har satt bort dette prosjektet, så jeg har ikke full oversikt, men jeg vet det folk som har benyttet den orginale clutchen fra 112hk og det har funka fint. Jeg ble ble andbefalt å kjøpe svinghjul og clutch fra Golf 3 TDI.
Jeg kjøpte begge motorfestene fra tyskland, men det viste seg at jeg kun trengte det høyre for å få motoren til å passe (1.9 tdi fra en Audi A6), noen motorer kan du faktisk også benytte begge motorfestene fra 1.6 TD.

Tror nok at du slipper minst spesialdeler dersom du går for en Golf motor (evt. Caddy).

Thomas :?
930 63 036

Thomas
930 63 036
Langhus / Hønefoss

Thomas
Post Reply