I det siste har turtelleren begynt å "henge" helt uvirkårlig. Når jeg starter motor kan den bli liggende på null, og etter noen minutter sprette opp på f.eks. 2000 o/min. Så henger den der en stund før den spretter et annet sted.
Dette er kun når bilen/motoren er kald. Etter en stunds kjøring (15-20 minutter) oppfører den seg eksemplarisk.
Er det noen som kjenner igjen dette?
-86 Transporter Kombi 1,9 bensin (i himmelen)
-94 2,4D Kombi (Solgt)
-03 2,5TDI 9-seter Lang Syncro m/ ABS og sperre bak
Den har alltid vært sånn at når jeg starter den kald, lyser ladelampa helt til jeg gir litt gass. Da ser jeg også på hovedlyktene at dynamoen begynner å lade, og lampa slukker.
-94 2,4D Kombi (Solgt)
Behøver jo ikke være reima.. Hvis du ikke har hatt hyling i den , så kan det godt være ladebrua i dynamoen også. Reima skal være VELDIG slapp før den ikke drar med seg dynamoen rundt! Min var ekstremt slapp, men dynamoen var fremdeles med rundt.. bare hyla litt!
Mistenker allikevel at det må være noe "lurt" et eller annet sted. F.eks. når jeg starter den kald, blir den stående på null. Etter en stunds rusing kan den sprette opp på f.eks. 2000 o/min. Hvis jeg da stopper motoren kan måleren finne på å bli stående på 2000 o/min. Der blir den da stående helt til jeg skrur på tenningen igjen. Da detter den ned på null igjen.
Lurer derfor på om det er en giver/transmitter et eller annet sted som er tullete.
-94 2,4D Kombi (Solgt)
Hadde samme problem på min 2.5B, her lå kunne nåla ligge på ca 2000 selv med tenningen av, plutselig lå den kanskje 1500 omdr under det den skulle. For så å være rett igjen. Det hører med til historien at jeg også hadde problemer med tank, temp og hastighet. Problemet her var batteripolene.