Så til det umulige spørsmålet; hvilken olje skal jeg velge?
Først kan vi jo ta en titt på kvalitetskrav som stilles til oljer.
I USA har de noe som heter API (american petroleum institute), som utgir ulike spesifikasjoner for oljer.
For bensinmotorer er betegnelsene en S fulgt av en annen bokstav, f.eks SA,SB,SC, hvor den høyeste andre bokstaven er den "beste oljen" I 2005 var de kommet til SL.
For dieselmotorer(personbil) er S byttet ut med C. Ellers stort sett likt, bortsett fra at det er noen tall med her også (har ikke helt oversikt, men spør om du lurer)
I Europa har vi ACEA, med A1,A2,A3,A4,A5 for bensinmotorer og B1,B2,B3,B4,B5 for personbil diesel. Prinsippet er A5 er best, A1 dårligst...
I tillegg til disse har flere bilprodusenter utgitt egne kvalitetskrav til oljer, men disse er litt verre å tyde.
Sett at du har to oljer fra to ulike produsenter:
-den ene koster dobbelt så mye som den andre
-de har samme viskositet
-de har samme ACEA og API spesifikasjoner (f.eks. API SL, CF og ACEA, A3,B3)
-begge er syntetoljer
Vil din motor merke noen forskjell mellom disse???
Mitt svar er da: har ikke den ringeste anelse!
Du kan selvfølgelig gå ut fra at produsentene er ærlige og har tilsatt masse dyre tilsetningsstoffer i den dyre oljen, som gjør den verdt pengene.
Eller så kan du gå ut fra at den dyre oljen kun er dyrere fordi produsenten har et kjent navn og kan pushe prisen opp.
Konklusjon:
1. På din motor velger du en syntetolje.
2. Du er ikke interessert i å sløse bort penger på dyr olje, som tilsynelatende renner tvers gjennom motoren din.
Du velger derfor en rimelig olje, som oppfyller forholdsvis strenge ACEA/API-krav. (personlig vil jeg si det er galskap å fylle den dyreste syntetoljen du finner på din motor. Med mindre du er millionær da...)
3. For å klare å få ned oljeforbruket, kan du i hvert fall på sommeren (om du bytter olje 2 ganger i året) bruke en olje med høyere viskositet. Castrol tilbyr en olje for "slitte motorer" med noe sånt som 15W/50 i viskositet.
Håper dette gjorde oljejungelen litt lettere å navigere i...?