Tips: Instrument panel som ikke virker

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Post Reply
solrikioo
-
-
Car: Skoda Octavia 2014

Tips: Instrument panel som ikke virker

Post by solrikioo »

Heisann. Tror mange har probler på litt eldre t4 at turteller, diesel/bensinmåler og temp ikker virker. Og at det hjelper å dunke litt i dashen for å få det til å virke.

Grunnen er vel at loddingene er for dårlige, så å lodde over alle er det beste. Men, lodding er litt vanskelig å tar tid.

Det jeg gjorde var bare å varme det opp med hårføneren. La det kjøle litt.

Så tok jeg Biltemas EL-RENS og sprayet over alle loddinger og kontakt punkter. Lot det tørke, og skrudde sammen alt igjen.

Etter jeg gjorde det har alt funket! Så nå slipper jeg å være redd for at jeg skal slå ihjel bilen.

:wink:
wirre
-
-

Post by wirre »

Skull ha vært med på det hvis du hadde sagt varmepistol istede for hårføner. Det virker sikkert en stund, men evigvarende tviler jeg på at det er. Grunnen til at du har fått det til å virke nå, er sikkert fordi deu har fått vridd litt på printet, og at det blei litt bedre kontakt! På min var det tydelig brudd på tilkoblingskontakten, og slikt blir ikke bedre av hårføner og elektronikk spray. Tinnet må smeltes, slik at det flyter sammen igjen!! Liker du ikke å lodde, så kan du jo i alle fall prøve å lodde over bare denne kontakten , så regner jeg med at det skal holde... Blir veldig belastning på denne, da kabelen på en måte henger i den..
Martin

Den gule fare :)
solrikioo
-
-
Car: Skoda Octavia 2014

Post by solrikioo »

selvfølig er det bedre å lodde. Og evigvarende er det nok ikke. Men det funker foreløpig.

Jeg synes det er greit nok å lodde, men slipper jeg så gidder jeg ikke.

Poenget mitt er at det fins enkle ting som kanksje funker. Enn å begynne med noe man ikke har peiling på. :wink:

Men, hvor er den tilkoblingskontkaten. Hvis det er det som er problemet kan jeg jo kanskje ta noen bilder av det området.
tailspin
-
-
Car: ...MultiPorter... ;)

Post by tailspin »

Heisann sveisann....hehe.

Jeg har nettopp dette problemet på min t4 1992. Men da jeg skulle begynne å lodde opp dritten skulle det vise seg å være DRITTVANSKELIG å få ut instrumenthuset. Er det virkelig nødvendig å demontere hele dashen for å komme til eller finnes det et tyv-trix for å få ut den sorte ramma rundt instrumentene og dermed få ut instrumentene???
RZR-Jånni
-
-
Car: 1967 og 1991
Phone: 975 976 57

Post by RZR-Jånni »

2 skruer rett opp i dashen på innsiden av rammen. Øvre bekledning på rattstamme må vel av også. Så kan det knotes ut, men hjelper jo å ta av rattet også. Instrumentet står med 2 skruer og ned i et spor. husk speedometerkabel som er klipset på og ledningsstikker som er klipset på.
Jon-A. Sognnæs.
67 Sika
91 Caravelle Syncro 2,1wbx
vw&saab
-
-

Post by vw&saab »

har man stort ratt så må man av med rattet, jeg fant ingen annen mulighet. Hvis man har gode øyne så kan man se om noen av kontaktene har dårlige loddinger, da er det egentlig bare å varme opp med loddebolten på loddingene så burde det funke. Funka bra for meg. Det har holdt godt over et halvt år.
tailspin
-
-
Car: ...MultiPorter... ;)

Post by tailspin »

Ja... se der ja. Hadde oppe instrumentet i dag. Lodda opp alle loddinger som så dårlige ut. Funka faktisk etterpå. I hele 2 minutter!!!
Opplevde liksom at instrumentet faktisk ikke blei så mye bedre. Men litt forskning viste at når man presser litt på selve instrumenthuset, så kommer diesel/temp måler. Hvor skal jeg lodde nå da for å rette dette? er det smart å legge ledninger fra de forskjellige loddepunktene til neste loddepunkt i stedet for å stole på printplatebanene?

Hadde vært greit med raskt svar/tips da jeg vil bruke søndagen på å fixe dette....
gastingen

Post by gastingen »

Eg ga opp å finne dei dårlege loddingane, tok over alle. Har virka sidan(eit halvt år).
---
92, Caravelle T4, 2,5B, manuell
wirre
-
-

Post by wirre »

ett lite tips, som alle som driver med elektronikk vet om, er å ha på litt nytt loddetinn, ikke mye, men LITT!. På den måten smelter det oprinelige tinnet mye lettere, og man får på litt mere tinn, slik at det ikke løsner så lett. Grunne til at det er slik, er fordi disse kretskortene er loddet i "bad", dvs, de er dyppa i flytende tinn, dette tinnet inneholder ikke fluss middel, og er nesten håpløst å lodde med en vanlig loddebolt. Ett tips til, er å bruke tynt loddetinn. 1mm er alt for tykt, da får du bare ei klesse med tinn, og alt blir bare håpløst.. Bruk f.eks 0,25mm. Da er det mye enklere å kontrolere mengden! Dette er ikke kobber rør ;)
PS: Hvis du hater å lodde, så lodd over de store komponentene, og SPESIELT hovedkontaten inn på kretskortet, den som kobler dashbordet til bilen. Den blir det mye belastning på, og det forekommer ofte brudd her. På min var det 8 dårlige loddinger her. Før blinket oljelampa, vannlampa, og bir indikatoren viste ingen ting. Etterpå virket alt, og det har det gjort siden Juli i fjord....
Martin

vw&saab
-
-

Post by vw&saab »

Et annet tips til å sjekke loddingene kan jo være å bare bruke et multimeter...
wirre
-
-

Post by wirre »

vw&saab wrote:Et annet tips til å sjekke loddingene kan jo være å bare bruke et multimeter...
Er litt problematisk, da det somregel er tørrlodinger med periodiske feil! Så når du slenger på multimeteret ditt, så viser det at alt er i orden, men når du får skrangla og kjørt en stund,(JA DET SKRANGLER I EN T4!) så blir det plutselig dårlig kontakt igjen....
Martin

Post Reply