vakumpumpe - sikkert på tide å bytte

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Post Reply
-morten-

vakumpumpe - sikkert på tide å bytte

Post by -morten- »

hei,

det var litt rakling i vakumpumpa når jeg kjøpe min t4 2,4 diesel. etter 800 mil så har det ikke blitt bedre;

jeg må nå pumpe 2-3 ganger før raklingen gir seg, og den kommer igjen etter 15-20 sekunder (selv om jeg holder pedalen inne). pedalen siger også noe inn under belastning, så det nok snart ingen vei tilbake.

mener å ha lest et sted at det er lurt å bytte vannpumpa samtidig. stemmer det?

er denne jobben en kurant ettermiddagsjobb i garasjen, eller bør et verksted besøkes? har få kjørbare biler for tiden og er avhenging av bilen.

kostbare saker?

mvh

-morten-
mvh

-morten-

www.larsenvinsj.no
Der Postmeister
-
-
Phone: 99454090

Post by Der Postmeister »

Vannpumpe og vakuumpumpe har ingenting med hverandre å gjøre. :wink: Mao la vannpumpa være.

Grei jobb, men kan være litt kinkig å løse den nedre mutteren. Pass bare på å vri motoren slik at stempelet ikke står i press mot pumpa, da er det lettere å skru den av.

Men den er dyr... :cry:
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
wirre
-
-

Post by wirre »

Jeg hadde også veldig kakkling i min. En måte å få den til å slutte å kakkel, er å lage en liten lekasje, slik at ikke det altid er litt forbruk av vakum. Forige eier hadda nappa ut vakum slangen som går inn ved vantilførselen til varmeaparat registeret. (Vet ikke hva denne gjør, men kunne godt tenke meg å vist hva!:) Føler at det er bedre for pumpa at den ikke kakkeler. Vær osb når du prøver bilen etter evt å ha nappa ut denne slangen, slik at du fortsatt er nok trykk til bremsekraft forsterkeren. Jeg har kjørt rundt slik nå i 2-3mnd uten kakkling i det heletatt. Bremsene fungerer også 100% som de skal. Napper du ut 2 slanger, gjør de IKKE det!!
Martin

Den gule fare :)
-morten-

Post by -morten- »

hei,

og takk for svar.

mente å huske det var noe som var lurt å gjøre samtidig som man byttet vakumpumpa, men da var det ihvertfall ikke vannpumpa.

skal prøve å nappe ut en slange og se hva som skjer. motoren går veldig pent og det er irriterende med raklingen fra pumpa.

fikk pris på merkeverksted på 6900,-, kommer til å sjekke pris andre steder og i sverige. ellers så blir det vel til at man gjør jobben selv.

hvordan finner man ut at pinnen ikke står i press?

mvh

-morten-
mvh

-morten-

www.larsenvinsj.no
Ilex

Skiftet stempel...

Post by Ilex »

Jeg skiftet stempel etter en tysk beskrivelse jeg fannt her på forumet.
Jeg demonterte pumpen å reingjorde den. OBS! merk deg hvordan ventiler sitter når du deler pumpen. Skiftet så stempel og pakkning mot motor. En helt grei og rettfrem jobb når en hadde bilder.
Ny stempel 240.- og pakkning 28.- på Møller

:D Etter skifte er den irriterende kakkelyden blitt borte! :D
M.v.h.

--Ilex--
JHU

Post by JHU »

Er det noen som vet hva som gjør at denne begynner å kakkle? Jeg har ikke skrudd på disse før, men jeg skulle tro det var slitasje av "løfteren" som lager klaring og dermed blir den slått frem og tilbake. Hvordan ser kammen ut, blir den også slitt, og hvorfor skjer dette? for dårlig smøring (mineral olje) eller konstruksjonsfeil?
:)
berland

Post by berland »

Hei.Ser det har vert litt diskusjon om vakumpumpen her.Har hatt denne lyden nå i 3 år.Altså siden jeg kjøpte min t4.Har fått høre fra flere hold att dette er noe som er helt vanligt med disse pumpene.Har ikke merket noen endringer på min ennå.Dette skal vist vere en svakhet på disse
Post Reply