VW T3 - 5-tyrinns girkasse på syncro

Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92
Post Reply
zeppelin

VW T3 - 5-tyrinns girkasse på syncro

Post by zeppelin »

Hoi!
Mener bestemt at jeg har fått høre at det ikke finnes 5-trinns girkasser til T3 med syncro, men nå har jeg kommet i kontakt med en kar som sier han har liggende en 1.6TD motor med 5-trinns kasse. Dette skal være originalt og har vært montert i en -88mod.

Stemmer dette? Både motor og girkasse skal være i meget bra stand, og fyren selger det for 10 000 kr. Dyrt?
1986 Doka Syncro 1.9 bensin..er solgt :-(
vanDerDiff
Car: T3 Oettinger 1991

Post by vanDerDiff »

Tja.. 5-trinns er de jo i form av 1 krabbegir og 4 "vanlige" gir, men har ikke hørt om andre varianter enn det.

Krabbegiret har svært lav utveksling, omtrent som revers tror jeg. Gir masse dreiemoment i lav fart!
Anders
Syncronaut No. 6
¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
´91 T3 Oettinger Multivan 3,2 Syncro
zeppelin

Post by zeppelin »

Jeg har sendt e-post tilbake til gubben jeg snakka med, og spurt om han har tellt med krabbegiret som det 5. giret.

Venter i spenning på svaret.... :roll:
oyvinla
-
-

Post by oyvinla »

ble ikke laget 5. trinns syncrokasser. kun 4. gir pluss krabbegir. er sikkert mulig å bygge om en syncrokasse, slik at du får 5. trinns kasse ved å bruke div. delekasser
Øyvin Lanner med orange multivan syncro 1,9tdk intercooler decoupler og 74 T2b
zeppelin

Post by zeppelin »

:cry: Det var det jeg trodde - Gubben hadde inkludert krabbegiret som det 5. giret!

Jakten fortsetter...

Det må da være noen som har kjennskap til dette? Ingen som kjenner til noen som har operert / bygd om ei 4-trinnskasse til 5-trinns da? Eller kanskje det er ei kasse fra et annet merke som passer??
SYNCRO
-
-

Post by SYNCRO »

zeppelin wrote::cry: Det var det jeg trodde - Gubben hadde inkludert krabbegiret som det 5. giret!

Jakten fortsetter...

Det må da være noen som har kjennskap til dette? Ingen som kjenner til noen som har operert / bygd om ei 4-trinnskasse til 5-trinns da? Eller kanskje det er ei kasse fra et annet merke som passer??
Ikke noe problem å bygge om en syncro kasse med drev fra en vanlig 5 trinns Caravellekasse slik at man har 5 "vanlige" gir.
Hilsen Eskild
Eskild Serigstad
Maskiningeniør

2000 Ford Excursion Arctic Truck 315, 7,3 TDI, dailydriveren
zeppelin

Post by zeppelin »

Men da mister man vel krabbegiret?
oyvinla
-
-

Post by oyvinla »

det stemmer. krabbegir og revers er veldig lav giret på syncro. dette for å kompansere mot den manglende lavserien som hadde vært greit å ha. hvis du ikke har behov for krabbegir, så kan det være kjekt å bygge om til vanlig 5. trinns kasse.
Øyvin Lanner med orange multivan syncro 1,9tdk intercooler decoupler og 74 T2b
Post Reply