Gjennomrust i kanal
Gjennomrust i kanal
Hei,
oppdaget istad da jeg rev av flere flak med rust at det jeg greide å få hull i kanal under dørene. Jeg kjøpte bilen, en VW Caravelle 2,4D GL igår.
Men dette var litt verre enn det jeg hadde forestilt meg. Hva er grei prosedyre for å stoppe videre utvikling av rustangrepet før vinteren setter inn for fult?
Må drive utendørs og har ikkje sveiseapparat. Skal kjøre den vestover til helga att, så får jeg finne en der som har god greie på dette. Bilen skal ikke brukes før til sommeren igjen, og da går EU kontrollen ut òg.
Noen tips?
oppdaget istad da jeg rev av flere flak med rust at det jeg greide å få hull i kanal under dørene. Jeg kjøpte bilen, en VW Caravelle 2,4D GL igår.
Men dette var litt verre enn det jeg hadde forestilt meg. Hva er grei prosedyre for å stoppe videre utvikling av rustangrepet før vinteren setter inn for fult?
Må drive utendørs og har ikkje sveiseapparat. Skal kjøre den vestover til helga att, så får jeg finne en der som har god greie på dette. Bilen skal ikke brukes før til sommeren igjen, og da går EU kontrollen ut òg.
Noen tips?
Regelboka sier vel at max. 30% av flaten må være borte dersom det skal kvalifisere til en 2'er-feil. Eller at det er skarpe, farlige kanter som stikker ut og kan skade fotgjengere eller syklister.wirre wrote:Husk på at hvis du IKKE skal få den igjennom EU, så må det vel være minimum så du får inn hele hånda di eller noe sånt i kanalen...
Hullet er (foreløpig) så stort at jeg får inn tuppen av lillefingen. Møydommen kan sikkert fort forsvinne dersom jeg ikke får stoppet utviklingen.
Nå har det regnet kraftig i natt og sikkert kommet litt fuktighet inn i kanalen. Lurer på om det kan være greit å sprute inn litt ovatrololje i hullet før jeg tetter det igjen med ett eller annet? Er nok sikkert sveising som er løsningen, men det kan ikke gjøres før om en stund.
Skal kjøre bilen fra Oslo -> Skjolden på fredag (ca 460 km) der den blir stående hele vinteren.
En annen ting er at tidligere eier ikke vet når registerreim hadde vært skiftet sist. Bilen har nå gått 262000 km. Er det en omfattande jobb? Kan det være lurt å skifte vannpumpe ++ samtidig? Dette blir nok en spennende tur
Nå har det regnet kraftig i natt og sikkert kommet litt fuktighet inn i kanalen. Lurer på om det kan være greit å sprute inn litt ovatrololje i hullet før jeg tetter det igjen med ett eller annet? Er nok sikkert sveising som er løsningen, men det kan ikke gjøres før om en stund.
Skal kjøre bilen fra Oslo -> Skjolden på fredag (ca 460 km) der den blir stående hele vinteren.
En annen ting er at tidligere eier ikke vet når registerreim hadde vært skiftet sist. Bilen har nå gått 262000 km. Er det en omfattande jobb? Kan det være lurt å skifte vannpumpe ++ samtidig? Dette blir nok en spennende tur
Re: Gjennomrust i kanal
Er ikke avhenger av ute av syne ute av sinn reparasjoner jeg...
Har sett krasjabiler, som revner stort sett der det er rust.
Hadde nok ikke gjort noe med det i forhold til å kline i sparkel.
Har sett krasjabiler, som revner stort sett der det er rust.
Hadde nok ikke gjort noe med det i forhold til å kline i sparkel.
Roar Sørnmo
Fekk ikkje tak i ovatrol rustolje, men fekk tak i linolje. Den vil eg sprøyte inn i kanalen. Deretter skrape vekk rusten rundt holet, spraye med rustløser/avfettningsmiddel, tørke av, spraye med zinkspray, kline på noko i holet og spray over med svart rustbesyttelsesguffe fra Biltema. Men det var berre medt 2-3 grader i morgen. Håper dette tørker engang.
-
Rudeboy
- -

- Car: T4b California Coach syncro
- Phone: 666
Lin vs Owa
Owatrol er linolje, så det kommer vel an på foredlinga og produksjonsprossessene ved framstillinga av owatrolen som evt kan gi noen forskjell i kvalität på olja
Tror det skal gå rimelig greit, uten at jeg vet noe spes om detta.
mvh,
Yngve S
mvh,
Yngve S
Re: Lin vs Owa
Har selv kjøpt kaldpresset linolje på biltema, forsåvidt grei sak.Rudeboy wrote:Owatrol er linolje, så det kommer vel an på foredlinga og produksjonsprossessene ved framstillinga av owatrolen som evt kan gi noen forskjell i kvalität på olja![]()
mvh,
Yngve S
Kaldpresset må ha lengre tid på å tørke kontra varmpresset.
Owatrol er vel kokt ? husker jeg helt feil nå ?
NB! den er på flasker for sprøyting, setter sprøytemunstykke rett på flaska, som på div. understellsmasse/antirustprodukter.
Roar Sørnmo
Ja det var kalpresset biltema linolje eg kjøpte og. Kjøpte ei sprøytekanne der og som fungerte greit. Fekk ikkje tetta holet pga temperatur, smuss og fuktighet. Fekk pussa og sprøytt på rustløser/beskytter.
Fekk uhyggelege overaskelser under pussingen idag. Det var flere hull også rundt samme sted, så må nok inn med ei plate på ca 30 cm lengde og godsnakke skikkelig med noen venner som jobber som industrisveisere. Her blir det nok mye jobbing før neste eu kontroll som er i august.
Må sei eg vart litt irritert på seg selv at eg ikkje sjekket bilen grundigere før eg kjøpte den. Godt å ha gode medhjelparar i bakhånd både faglig og psykologisk sett
Fekk uhyggelege overaskelser under pussingen idag. Det var flere hull også rundt samme sted, så må nok inn med ei plate på ca 30 cm lengde og godsnakke skikkelig med noen venner som jobber som industrisveisere. Her blir det nok mye jobbing før neste eu kontroll som er i august.
Må sei eg vart litt irritert på seg selv at eg ikkje sjekket bilen grundigere før eg kjøpte den. Godt å ha gode medhjelparar i bakhånd både faglig og psykologisk sett
Ikke mist motet for at du må sveise litt.
Det enkleste er å kjøpe hele kanalen og skifte den. Den har sine "naturlige" skjærepunkter, og sveises den der den er sveiset fra før av blir det ikke så stygt heller.
Å sette inn nye tynnplater er ofte mye vanskeligere og tar mye lenger tid ettersom de må bøyes og bukkes for å passe. Og så må det sparkles. En ferdig kanal har både passformen, og er allerede lakkert. Det eneste du trenger er å farge over akkurat i sveiseskjøten.
Mvh Dan
Det enkleste er å kjøpe hele kanalen og skifte den. Den har sine "naturlige" skjærepunkter, og sveises den der den er sveiset fra før av blir det ikke så stygt heller.
Å sette inn nye tynnplater er ofte mye vanskeligere og tar mye lenger tid ettersom de må bøyes og bukkes for å passe. Og så må det sparkles. En ferdig kanal har både passformen, og er allerede lakkert. Det eneste du trenger er å farge over akkurat i sveiseskjøten.
Mvh Dan