Gjennomrust i kanal

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Post Reply
jallabil

Gjennomrust i kanal

Post by jallabil »

Hei,
oppdaget istad da jeg rev av flere flak med rust at det jeg greide å få hull i kanal under dørene. Jeg kjøpte bilen, en VW Caravelle 2,4D GL igår.
Men dette var litt verre enn det jeg hadde forestilt meg. Hva er grei prosedyre for å stoppe videre utvikling av rustangrepet før vinteren setter inn for fult?
Må drive utendørs og har ikkje sveiseapparat. Skal kjøre den vestover til helga att, så får jeg finne en der som har god greie på dette. Bilen skal ikke brukes før til sommeren igjen, og da går EU kontrollen ut òg.

Noen tips?
Mvh
www.breheimen.com
www.skjoldenrafting.no
Prosjekt: VW T4, 2,4d, 1993 (1+1+1+1+2+3 seter)
Dan

Post by Dan »

Skrap vekk så mye som mulig, puss godt med stålbørste, pøs på med rustbeskyttelse, fyll opp med sparkel og lakker godt.

Da har du en "nødløsning". Er det hull må du nok til med sveiseapparatet ...

Mvh Dan
jallabil

Post by jallabil »

Takk for svar, får vel ta en handlerunde i morgen på Biltema eller Claes Olsson. Puh... heldigvis er det en stund til EU kontrollen
Mvh
www.breheimen.com
www.skjoldenrafting.no
wirre
-
-

Post by wirre »

Husk på at hvis du IKKE skal få den igjennom EU, så må det vel være minimum så du får inn hele hånda di eller noe sånt i kanalen...
Martin

Den gule fare :)
VWegard
-
-
Car: T4 1995
Phone: 95035197

Post by VWegard »

wirre wrote:Husk på at hvis du IKKE skal få den igjennom EU, så må det vel være minimum så du får inn hele hånda di eller noe sånt i kanalen...
Regelboka sier vel at max. 30% av flaten må være borte dersom det skal kvalifisere til en 2'er-feil. Eller at det er skarpe, farlige kanter som stikker ut og kan skade fotgjengere eller syklister.
Mvh
Vegard Sørensen
VWegards prosjekttråd T4 95-mod. 2,4 (T)D Caroline
Medlem av: T4TLG, DEG,
Dan

Post by Dan »

Er ikke kanalene såkalte "deformasjonssoner" som skal kollapse på en helt spesiell måte under en kollisjon?

Hadde en gang en Datsun 120Y stasjonsvogn hvor det var rustet hull i kanalene. Den ble avskiltet ...

Mvh Dan
roars
-
-

Re: Gjennomrust i kanal

Post by roars »

Tror nok du må sveise disse jeg....
Roar Sørnmo
t21500
-
-
Phone: 9081tjueen99

Post by t21500 »

hehee.... hadde selv en 120Y en gang med rusthull i kanalen (17 år siden), tapet over og sprayet med tectyl... så bra ut, og gikk i gjennom kontrollen den gang... skikkelig høkkertløsning! Tenkte ikke noe særlig den gangen... :wink:
wirre
-
-

Post by wirre »

Trikset er vel å bruke glassfiber sparkel med stålull i, slik at magneten sitter hvis de får misstanke om at noen har baka litt vell mye der!
Martin

Den gule fare :)
jallabil

Post by jallabil »

Hullet er (foreløpig) så stort at jeg får inn tuppen av lillefingen. Møydommen kan sikkert fort forsvinne dersom jeg ikke får stoppet utviklingen.
Nå har det regnet kraftig i natt og sikkert kommet litt fuktighet inn i kanalen. Lurer på om det kan være greit å sprute inn litt ovatrololje i hullet før jeg tetter det igjen med ett eller annet? Er nok sikkert sveising som er løsningen, men det kan ikke gjøres før om en stund.
Skal kjøre bilen fra Oslo -> Skjolden på fredag (ca 460 km) der den blir stående hele vinteren.

En annen ting er at tidligere eier ikke vet når registerreim hadde vært skiftet sist. Bilen har nå gått 262000 km. Er det en omfattande jobb? Kan det være lurt å skifte vannpumpe ++ samtidig? Dette blir nok en spennende tur :-|
Mvh
www.breheimen.com
www.skjoldenrafting.no
roars
-
-

Re: Gjennomrust i kanal

Post by roars »

Er ikke avhenger av ute av syne ute av sinn reparasjoner jeg...
Har sett krasjabiler, som revner stort sett der det er rust.
Hadde nok ikke gjort noe med det i forhold til å kline i sparkel.
Roar Sørnmo
jallabil

Post by jallabil »

Fekk ikkje tak i ovatrol rustolje, men fekk tak i linolje. Den vil eg sprøyte inn i kanalen. Deretter skrape vekk rusten rundt holet, spraye med rustløser/avfettningsmiddel, tørke av, spraye med zinkspray, kline på noko i holet og spray over med svart rustbesyttelsesguffe fra Biltema. Men det var berre medt 2-3 grader i morgen. Håper dette tørker engang.
Mvh
www.breheimen.com
www.skjoldenrafting.no
Rudeboy
-
-
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666

Lin vs Owa

Post by Rudeboy »

Owatrol er linolje, så det kommer vel an på foredlinga og produksjonsprossessene ved framstillinga av owatrolen som evt kan gi noen forskjell i kvalität på olja 8)

Tror det skal gå rimelig greit, uten at jeg vet noe spes om detta.

mvh,
Yngve S
roars
-
-

Re: Lin vs Owa

Post by roars »

Rudeboy wrote:Owatrol er linolje, så det kommer vel an på foredlinga og produksjonsprossessene ved framstillinga av owatrolen som evt kan gi noen forskjell i kvalität på olja 8)

Tror det skal gå rimelig greit, uten at jeg vet noe spes om detta.

mvh,
Yngve S
Har selv kjøpt kaldpresset linolje på biltema, forsåvidt grei sak.
Kaldpresset må ha lengre tid på å tørke kontra varmpresset.

Owatrol er vel kokt ? husker jeg helt feil nå ?

NB! den er på flasker for sprøyting, setter sprøytemunstykke rett på flaska, som på div. understellsmasse/antirustprodukter.
Roar Sørnmo
jallabil

Post by jallabil »

Ja det var kalpresset biltema linolje eg kjøpte og. Kjøpte ei sprøytekanne der og som fungerte greit. Fekk ikkje tetta holet pga temperatur, smuss og fuktighet. Fekk pussa og sprøytt på rustløser/beskytter.

Fekk uhyggelege overaskelser under pussingen idag. Det var flere hull også rundt samme sted, så må nok inn med ei plate på ca 30 cm lengde og godsnakke skikkelig med noen venner som jobber som industrisveisere. Her blir det nok mye jobbing før neste eu kontroll som er i august.

Må sei eg vart litt irritert på seg selv at eg ikkje sjekket bilen grundigere før eg kjøpte den. Godt å ha gode medhjelparar i bakhånd både faglig og psykologisk sett :cry:
Mvh
www.breheimen.com
www.skjoldenrafting.no
Dan

Post by Dan »

Ikke mist motet for at du må sveise litt.

Det enkleste er å kjøpe hele kanalen og skifte den. Den har sine "naturlige" skjærepunkter, og sveises den der den er sveiset fra før av blir det ikke så stygt heller.

Å sette inn nye tynnplater er ofte mye vanskeligere og tar mye lenger tid ettersom de må bøyes og bukkes for å passe. Og så må det sparkles. En ferdig kanal har både passformen, og er allerede lakkert. Det eneste du trenger er å farge over akkurat i sveiseskjøten.

Mvh Dan
jallabil

Post by jallabil »

Takk for tipset. Viste ikke at det gikk an å få tak i løse kanaler.
Vet noen hvor det kan kjøpes..?
Mvh
www.breheimen.com
www.skjoldenrafting.no
prinsatle
-
-
Phone: Ni 5 87 10 10

Post by prinsatle »

prøv veng.no
på fire hjul i svinga
VIF
en by et lag
atle
Post Reply