Bar`s Leak. Hvor fylle på?
Bar`s Leak. Hvor fylle på?
Hei.
Jeg ser at det svetter litt kjølevæske rundt den venstre toppen på coachen min. (aut, 112i) Fikk tips av en her på forumet om å helle på "Bars Leak" så fort som mulig. Har lest at det er flere her i forumet som har hatt på dette, og at det har vært debatter for og i mot. I mitt tilfelle lekker det såpass lite at jeg håper å slippe toppakningsbytte foreløpig.(forøvrig en manøver som krever laaangt mer peiling enn jeg har).
Mitt naive spørsmål er rett og slett:
"Hvor skal jeg fylle på Bars Leak?"
Jeg har boksen, og i morges skrudde jeg av grillen for å se om det var et lokk på radiatoren - for det er jo der man helst skal fylle på. Men jeg fant ikke noe lokk på radiatoren, og den øvre slangen på radiatoren var jammen godt skjult den og! Man skal visst ikke fylle "Bars leak" i "ekspansjonstanken", står det på boksen. Men kan man helle det på "den vanlige" kjølevæsketanken? Eller er det det som er "ekspansjonstanken?
Er det noen som har tips til hvordan jeg skal få hellt "Bars Leak" på bilen på en bra måte?
Jeg ser at det svetter litt kjølevæske rundt den venstre toppen på coachen min. (aut, 112i) Fikk tips av en her på forumet om å helle på "Bars Leak" så fort som mulig. Har lest at det er flere her i forumet som har hatt på dette, og at det har vært debatter for og i mot. I mitt tilfelle lekker det såpass lite at jeg håper å slippe toppakningsbytte foreløpig.(forøvrig en manøver som krever laaangt mer peiling enn jeg har).
Mitt naive spørsmål er rett og slett:
"Hvor skal jeg fylle på Bars Leak?"
Jeg har boksen, og i morges skrudde jeg av grillen for å se om det var et lokk på radiatoren - for det er jo der man helst skal fylle på. Men jeg fant ikke noe lokk på radiatoren, og den øvre slangen på radiatoren var jammen godt skjult den og! Man skal visst ikke fylle "Bars leak" i "ekspansjonstanken", står det på boksen. Men kan man helle det på "den vanlige" kjølevæsketanken? Eller er det det som er "ekspansjonstanken?
Er det noen som har tips til hvordan jeg skal få hellt "Bars Leak" på bilen på en bra måte?
Hompetitten hompetatten hompetutten teia
Mjælkeruta kommer i fra skomperud på heia
1 boks BAR`s LEAK er til ca 9 liter kjølevannsvolum, så du vil trenge 2 bokser for å få en god effekt i ditt 17 liters volum.
Kjøp den første ORGINALE utgaven ikke den nye versjonen. Det er kommet en "oppfølger", men MIN mening er at den første er best.
Motoren kjøres varm FØR du heller dette i systemet og deretter kjører du deg en tur på ca 1 time for å få fordelt dette godt i systemet.
Eskild
Kjøp den første ORGINALE utgaven ikke den nye versjonen. Det er kommet en "oppfølger", men MIN mening er at den første er best.
Motoren kjøres varm FØR du heller dette i systemet og deretter kjører du deg en tur på ca 1 time for å få fordelt dette godt i systemet.
Eskild
Eskild Serigstad
Maskiningeniør
2000 Ford Excursion Arctic Truck 315, 7,3 TDI, dailydriveren
Maskiningeniør
Ok! To bokser, ja. Da må jeg dra å handle en til. Vet ikke om jeg har den gamle eller den nye versjonen, men boksen er gul, og er kjøpt på Bilextra her forleden dag.
Men hvordan er det å skru av lokket på kjølevæsketanken når motoren er varm, da? Vil det ikke sprute glovarm væske over hånda mi? Det er vel et visst trykk i disse tankene når bilen er varm? Har stor respekt og liten erfaring med motorer, jeg da...
Men hvordan er det å skru av lokket på kjølevæsketanken når motoren er varm, da? Vil det ikke sprute glovarm væske over hånda mi? Det er vel et visst trykk i disse tankene når bilen er varm? Har stor respekt og liten erfaring med motorer, jeg da...
Jo det er helt riktig , du må være SVÆRT forsiktig når du fyller på dette ved varm motor. Etter at du har sluppet ut trykket på kjølesystemet må du fjerne så mye væske fra beholderen som tilsvarer innholdet i boksene slik at dette får plass. Bruk et STORT håndklede og slipp ut trykket sakte når du åpner beholderen.Coachdude wrote:Ok! To bokser, ja. Da må jeg dra å handle en til. Vet ikke om jeg har den gamle eller den nye versjonen, men boksen er gul, og er kjøpt på Bilextra her forleden dag.
Eskild
Eskild Serigstad
Maskiningeniør
Maskiningeniør
Er det andre ting jeg trenger å være obs på når jeg skal gjøre dette? Må man bytte kjølevæske etterpå, eller er det bare å kjøre pent videre?
Motoren MÅ ikke være varm men jeg synes personlig at man får bedre og raskere blanding av de 2 væskene.Coachdude wrote::slik at motoren MÅ være varm, ja? Ingen vits å helle dette på kald bil og kjøre den varm etterpå?
Er det andre ting jeg trenger å være obs på når jeg skal gjøre dette? Må man bytte kjølevæske etterpå, eller er det bare å kjøre pent videre?
HUSK at ALT innhold i boksen skal på beholderen.
Du skal IKKE skifte kjølevæske etterpå. Men jeg ville vel anbefalt å skifte til rød G12+ kjølevæske FØR du heller på Bar`s Leak. Husk da at om du har den blå/gammle kjølevæsken så MÅ du vaske/spyle igjennom HELE kjølevannssystemet VELDIG godt først. Om du IKKE gjør det så vil det være stor risiko for at de to væskene(blå og rød) blir til "gele" og dermed ødelegger for kjøling av motor.
Eskild
Eskild Serigstad
Maskiningeniør
Maskiningeniør
En rimelig signifikant forskjell på G12 og G12+, der, ja! Jeg har merket meg den. Jeg må prøve å holde G12 unna motoren min enn så lenge, for å unngå gelèeffekten i systemet. Noe herk at den blå G11-kjølevæsken spiser opp toppene, da gitt?! Skal se om jeg får kjøpt 17, 5 liter G12+ ved neste korsvei. Noe sier meg at det ikke blir billig...
Høres ut som en veldig bra løsning å kjøre varm motoren uten lokket på, da? Godt forslag cranz- det blir nok det jeg velger å prøve. Men hva vil skje hvis jeg lar motoren gå på tomgang til den blir varm, uten lokket på? Blir den fort veldig, veldig varm? Vil det renne eller sprute væske ut av beholderen, eller vil væsken sirkulere pent rundt? Kanskje det må være trykk i systemet for at væsken skal sirkulere?
Sorry hvis folk syns jeg stiller mange og naive spørsmål her. Stor takk til alle som skriver! Jeg lærer utrolig mye av å lese her på forumet!
Høres ut som en veldig bra løsning å kjøre varm motoren uten lokket på, da? Godt forslag cranz- det blir nok det jeg velger å prøve. Men hva vil skje hvis jeg lar motoren gå på tomgang til den blir varm, uten lokket på? Blir den fort veldig, veldig varm? Vil det renne eller sprute væske ut av beholderen, eller vil væsken sirkulere pent rundt? Kanskje det må være trykk i systemet for at væsken skal sirkulere?
Sorry hvis folk syns jeg stiller mange og naive spørsmål her. Stor takk til alle som skriver! Jeg lærer utrolig mye av å lese her på forumet!
-
WasserBoxer
- -