Bar`s Leak. Hvor fylle på?

Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92
Post Reply
Coachdude

Bar`s Leak. Hvor fylle på?

Post by Coachdude »

Hei.
Jeg ser at det svetter litt kjølevæske rundt den venstre toppen på coachen min. (aut, 112i) Fikk tips av en her på forumet om å helle på "Bars Leak" så fort som mulig. Har lest at det er flere her i forumet som har hatt på dette, og at det har vært debatter for og i mot. I mitt tilfelle lekker det såpass lite at jeg håper å slippe toppakningsbytte foreløpig.(forøvrig en manøver som krever laaangt mer peiling enn jeg har).
Mitt naive spørsmål er rett og slett:
"Hvor skal jeg fylle på Bars Leak?"
Jeg har boksen, og i morges skrudde jeg av grillen for å se om det var et lokk på radiatoren - for det er jo der man helst skal fylle på. Men jeg fant ikke noe lokk på radiatoren, og den øvre slangen på radiatoren var jammen godt skjult den og! Man skal visst ikke fylle "Bars leak" i "ekspansjonstanken", står det på boksen. Men kan man helle det på "den vanlige" kjølevæsketanken? Eller er det det som er "ekspansjonstanken?
Er det noen som har tips til hvordan jeg skal få hellt "Bars Leak" på bilen på en bra måte?
Hompetitten hompetatten hompetutten teia
Mjælkeruta kommer i fra skomperud på heia
oyvinla
-
-

Post by oyvinla »

den skal helles på i den tanken du kommer til fra motorrommet, ikke den i inspeksjonsluka.
Øyvin Lanner med orange multivan syncro 1,9tdk intercooler decoupler og 74 T2b
Coachdude

Post by Coachdude »

Supert! Takker for svar! Skjønner jeg hvilken tank det er snakk om når jeg titter nedi? Den er vel connected med den tanken man har bak skiltet, kanskje?
SYNCRO
-
-

Post by SYNCRO »

1 boks BAR`s LEAK er til ca 9 liter kjølevannsvolum, så du vil trenge 2 bokser for å få en god effekt i ditt 17 liters volum.
Kjøp den første ORGINALE utgaven ikke den nye versjonen. Det er kommet en "oppfølger", men MIN mening er at den første er best.
Motoren kjøres varm FØR du heller dette i systemet og deretter kjører du deg en tur på ca 1 time for å få fordelt dette godt i systemet.
Eskild
Eskild Serigstad
Maskiningeniør

2000 Ford Excursion Arctic Truck 315, 7,3 TDI, dailydriveren
Coachdude

Post by Coachdude »

Ok! To bokser, ja. Da må jeg dra å handle en til. Vet ikke om jeg har den gamle eller den nye versjonen, men boksen er gul, og er kjøpt på Bilextra her forleden dag.
Men hvordan er det å skru av lokket på kjølevæsketanken når motoren er varm, da? Vil det ikke sprute glovarm væske over hånda mi? Det er vel et visst trykk i disse tankene når bilen er varm? Har stor respekt og liten erfaring med motorer, jeg da...
SYNCRO
-
-

Post by SYNCRO »

Coachdude wrote:Ok! To bokser, ja. Da må jeg dra å handle en til. Vet ikke om jeg har den gamle eller den nye versjonen, men boksen er gul, og er kjøpt på Bilextra her forleden dag.
Men hvordan er det å skru av lokket på kjølevæsketanken når motoren er varm, da? Vil det ikke sprute glovarm væske over hånda mi? Det er vel et visst trykk i disse tankene når bilen er varm? Har stor respekt og liten erfaring med motorer, jeg da...
Jo det er helt riktig , du må være SVÆRT forsiktig når du fyller på dette ved varm motor. Etter at du har sluppet ut trykket på kjølesystemet må du fjerne så mye væske fra beholderen som tilsvarer innholdet i boksene slik at dette får plass. Bruk et STORT håndklede og slipp ut trykket sakte når du åpner beholderen.
Eskild
Eskild Serigstad
Maskiningeniør

Coachdude

Post by Coachdude »

:shock: Uææ! Høres skummelt ut! Men takk for gode råd! Skal være så forsiktig jeg kan, og samtidig prøve å tenke ut hvordan jeg skal få fisket ut et par dl væske fra beholderen. Så det er slik at motoren MÅ være varm, ja? Ingen vits å helle dette på kald bil og kjøre den varm etterpå?
Er det andre ting jeg trenger å være obs på når jeg skal gjøre dette? Må man bytte kjølevæske etterpå, eller er det bare å kjøre pent videre?
SYNCRO
-
-

Post by SYNCRO »

Coachdude wrote::slik at motoren MÅ være varm, ja? Ingen vits å helle dette på kald bil og kjøre den varm etterpå?
Er det andre ting jeg trenger å være obs på når jeg skal gjøre dette? Må man bytte kjølevæske etterpå, eller er det bare å kjøre pent videre?
Motoren MÅ ikke være varm men jeg synes personlig at man får bedre og raskere blanding av de 2 væskene.
HUSK at ALT innhold i boksen skal på beholderen.
Du skal IKKE skifte kjølevæske etterpå. Men jeg ville vel anbefalt å skifte til rød G12+ kjølevæske FØR du heller på Bar`s Leak. Husk da at om du har den blå/gammle kjølevæsken så MÅ du vaske/spyle igjennom HELE kjølevannssystemet VELDIG godt først. Om du IKKE gjør det så vil det være stor risiko for at de to væskene(blå og rød) blir til "gele" og dermed ødelegger for kjøling av motor.

Eskild
Eskild Serigstad
Maskiningeniør

cranz
-
-

Post by cranz »

kan du ikke skru av lokket ved kald motor og kjøre motoren varm uten lokk ;) Da slipper du å skolde hele trynet når du lukker opp :)
Pål Johansen
amubus
-
-

Post by amubus »

G12+ lager vel ikke krøll i systemet om man ikke får ut all den blå.... Har ikke merket noe til det, men en fordel å spyle så godt som mulig er det da...
Roy alias Amubus
-01 t4 vw PROFILE // BUS, ex ambulanse - Multivan Wannabe
-86 t3 Caravelle
-70 t2 Rico camper
-64 t1 Militærambulanse
Member of RESCUELINERS
Member of Vw Militaria Norway
Image
RZR-Jånni
-
-
Car: 1967 og 1991
Phone: 975 976 57

Post by RZR-Jånni »

G12+ skal kunne blandes i blå(G11).. Var G12 som ikke kunne blandes med G11. G12+ er "lilla".. :) Men det beste ved skifte er såklart å få vekk allt blått...
Jon-A. Sognnæs.
67 Sika
91 Caravelle Syncro 2,1wbx
Coachdude

Post by Coachdude »

En rimelig signifikant forskjell på G12 og G12+, der, ja! Jeg har merket meg den. Jeg må prøve å holde G12 unna motoren min enn så lenge, for å unngå gelèeffekten i systemet. Noe herk at den blå G11-kjølevæsken spiser opp toppene, da gitt?! Skal se om jeg får kjøpt 17, 5 liter G12+ ved neste korsvei. Noe sier meg at det ikke blir billig...

Høres ut som en veldig bra løsning å kjøre varm motoren uten lokket på, da? Godt forslag cranz- det blir nok det jeg velger å prøve. Men hva vil skje hvis jeg lar motoren gå på tomgang til den blir varm, uten lokket på? Blir den fort veldig, veldig varm? Vil det renne eller sprute væske ut av beholderen, eller vil væsken sirkulere pent rundt? Kanskje det må være trykk i systemet for at væsken skal sirkulere?

Sorry hvis folk syns jeg stiller mange og naive spørsmål her. Stor takk til alle som skriver! Jeg lærer utrolig mye av å lese her på forumet!
amubus
-
-

Post by amubus »

du trenger vel ikke 17,5 l G12+, den skal jo blandes ut....
Roy alias Amubus
-01 t4 vw PROFILE // BUS, ex ambulanse - Multivan Wannabe
-86 t3 Caravelle
-70 t2 Rico camper
-64 t1 Militærambulanse
Member of RESCUELINERS
Member of Vw Militaria Norway
Image
oyvinla
-
-

Post by oyvinla »

du trenger ikke trykk på systemet. jeg kjører uten trykk og det funker helt greit. vil ikke skje stort, foruten at du vil søle litt hvis du kjører med bilen uten lokk
Øyvin Lanner med orange multivan syncro 1,9tdk intercooler decoupler og 74 T2b
WasserBoxer
-
-

Post by WasserBoxer »

Ny/gammel bar's leak eller forvarm/kald motor har jeg ingen erfaringer med. Kun kald motor og trolig den gamle guffa.

Hva jeg vet er at guffa funker! Har kjørt med svette topper i ca. 250 tusen nå - totalt har den gått 350 tusen.

Kan trygt anbefales!
Steinar Berggren
Coachdude

Post by Coachdude »

:D Godt å høre Wasseboxer! Da får jeg en følelse av at motoren min ikke kommer til å ramle fra hverandre av erodering med en gang...Nå skal snart guffa på bilen - men må vel kjøpe inn 9 liter med G12+, blande med vann og helle på først. (hvor kjøper man det forresten?) Var det du som hadde den filmsnutten der det ble kjørt rundt i krysset ved Moghal? Glimrende! :lol:
Post Reply