EBER D3WZ - VW 2.5TDI 2002

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Post Reply
vwt4
Car: T4 2,5 TDi 02

EBER D3WZ - VW 2.5TDI 2002

Post by vwt4 »

Hei!
Har problemer med min eber med miniur.
Den startet å sprenge sikringen til brenneren (10A) for en stund siden.
Fant ut at sikringen var for liten og prøvde meg fram. 15A røk også.
20A holdt, men brenneren vil ikke starte.
Dvs. vifta på brenneren starter men kjører seg ned etter kort tid, til stopp.
Har byttet glødesil og hatt oppe glødepluggen og den er ok. Ohmet!
Har også Ohmet alle følerene og de er ok Ihht. tabeller / Verdier.
Ble forresten varm etter det jeg klarte å kjenne, etter hvert startforsøk.
Doseringspumpen Ohmet. 9,3 Ohm.
vannpumpe OK.
Doseringspumpen starter ikke å gå. Har 8,7 Volt frem hit.

Spørsmålet mitt er som følger:

Skal doseringspumpen ha variabel spenning ( 8 - 12 V) i fra
styreenheten eller skal den ha puls spenning med variabel inntensitet alt etter hvor Brenneren er i Brennersyklusen :?:

Har prøvd en annen styreenhet (Samme type) som er ny og får akkurat det samme resultatet. 8,7 Volt. frem til doseringspumpen.

Pleas help!!

Takk for et fint forum !!! :lol:

vwt4
huldra66

Post by huldra66 »

Hei

Det høres ikke rett ut med 8.7v på denne pumpa.
Det som kan "dra" ned spenningen er eventuelt feil i pumpa att den f.eks står fast. den kan muligens og forklare att sikringene ryker.
Prøv og måle Ampere forbruket på pumpa, vet ikke hva det bør være men mye skal det ikke være tipper 1 max 2 Amp.
Du kan og koble fra pumpa og måle spenning, viss den fortsatt er 8,7 er det sannsynligvis rett, viss den stiger til 12-13 v er det enten for stort ampere forbruk eller overgangsmotstand i en kobling tror jeg.

Men med strøm er ikke alt rett frem :roll: alltid

Hilsen
Terje
Caravelle coach 87 112i
Caravelle GL tdi 97 grønn
Caravelle GL tdi 97 blå med (Ekte) klima
huldra66

Post by huldra66 »

Hei

Det som kan "dra" ned spenningen er eventuelt feil i pumpa att den f.eks står fast. den kan muligens og forklare att sikringene ryker.
Prøv og måle Ampere forbruket på pumpa, vet ikke hva det bør være men mye skal det ikke være tipper 1 max 2 Amp.
Du kan og koble fra pumpa og måle spenning, viss den fortsatt er 8,7 er det sannsynligvis rett, viss den stiger til 12-13 v er det enten for stort ampere forbruk eller overgangsmotstand i en kobling tror jeg.

Hilsen
Terje
Caravelle coach 87 112i
Caravelle GL tdi 97 grønn
Caravelle GL tdi 97 blå med (Ekte) klima
vwt4

Post by vwt4 »

huldra66 wrote:Hei

Hilsen
Terje

Hei!
Takk for hurtig svar :)

Målte på ledningene til pumpa. Dvs. ledningene frakoblet pumpen. (8,7V)
Prøvde å sette den ene ledningen på pumpen, for så å stikke den andre ledningen på kontaktpolen på pumpen. Ingen reaksjon med 8,7 V.

Koblet på en batteriladder og da slo pumpen. (13,6-14,4 V)

Spørsmålet mitt er om pumpen skal ha puls-spenning eller variabel spenning ut i fra styreenheten?

Hvis variabel spenning, så er nok pumpen slitt, slik at den krever mere spenning for å virke / arbeide og derfor øket strømgjennomgang.

Er det noen som vet hvordan pumpen virker? :?: :?:

Turte ikke å holde klemmene fra batteriladderen på for lenge. Ga bare kontaktpolene en kakk med klemmene, for å se om det skjedde noe.

Hilsen

vwt4
Øystein
Maugerud

Post by Maugerud »

Hei.

Pumpa må ha spenning av og på hele tida, dvs pulser. Testkjørte min med eksternt power supply på 12V. Disse pumpene er svinedyre nye. Hos bilopphuggere sitter ofte pumpa igjen på bilen selv om varmeren er tatt av.

Gunnar
vwt4

Post by vwt4 »

Maugerud wrote:Hei.

Pumpa må ha spenning av og på hele tida, dvs pulser. Testkjørte min med eksternt power supply på 12V. Disse pumpene er svinedyre nye. Hos bilopphuggere sitter ofte pumpa igjen på bilen selv om varmeren er tatt av.

Gunnar
Hei!

Du sier at pumpen skal ha 12 V puls-spenning i fra styreenheten.
Kan du eller noen si dette med 100% sikkerhet, da jeg har hørt fra ulike hold begge varianter. Dvs. Puls og variabel spenning til pumpen fra styreenheten.
Hvis pulser? Kan styreenheten ha låst seg eller er den defekt da jeg kun får 8,7 V fast spenning frem til pumpen?? Ingen reaksjon i pumpen med 8,7 V.
Har jo testet med en ny styreenhet og det samme skjer!
Begynner og bli litt fortvila.

Til opplysning så har jeg hekta på en TP5 styreenhet på kablene til miniuret. men dette skulle jo ikke virke inn på dette forholdet da, det kun er styrestrøm til releboksen i motorrommet.
Har fungert utmerket med TP5'en.

Hilsen
Øystein
Torle
-
-
Car: T4 2002
Phone: 90994928

Post by Torle »

Tenker denne linken kan være grei:

http://www.vw-bus-t4.de/Standheizungen/ ... dronic.pdf

torle
Tor-Ole Olsnes
Eks Multivan 2002 TDI 102
vwt4

Post by vwt4 »

Hvor mange Ohm bør glødepluggen ha? :?:

har målt 0,5 Ohm på standard glødeplugg og 0,7 Ohm på Ny Keramisk glødeplugg.
Jo lavere motstand jo høyere strømgjennomgang! (Nær kortsluttning jo lenger ned mot 0 man kommer. Dvs. Strømmen (A) øker!) :oops:

8,7 V og 0,5 Ohm = 17,4 A
8,7 V og 0,7 Ohm = 12,43 A

Diff på 4,97 A med bare 0,2 Ohm forskjell!!

:arrow: Ingen nye tips ang strøm til matepumpen? (Puls / Variabel Spenning)
Katrine

Post by Katrine »

hvis du måler 12volt puls med et vanlig voltmeter, vil du ikke få 12 volt men en del lavere. skal du se en 12volt puls må du bruke osilloskop...
=)
Post Reply