LPG i VR6- Bilder
-
Indian
- -

- Car: Multivan 2002 2,5 TDI
- Phone: 46426546
LPG i VR6- Bilder
Jeg har installert LPG i bilen min, en VR6 Caravelle. Jeg valgt en enkel system for å slippe å rote med bilens elektronikk. Dessuten er systemet så enkel at jeg er ikke avhengig av verkstedet om noe går galt. Jeg var selv tilstede ved installering og observert hvert trinn av installasjon og innstilling av anlegget.
Anlegget ble montert i utlandet men jeg har ikke vist bilen til godkjenning enda. Det skal gjøres over nyttår.
Jeg merker ingen forskjell, bilen går likt på bensin og gass men mye roligere på tomgang med gass og motoren høres nesten ikke.
Jeg kan starte på bensin, bensin som slår automatisk over til gass ved gitt turtall eller starte på gass. Det velger jeg selv.
Hele anlegg med 90 liters tank kostet meg under 5000 kroner. Jeg regner med å ha spart inn disse 5000 kronene i desember.
Anlegget ble montert i utlandet men jeg har ikke vist bilen til godkjenning enda. Det skal gjøres over nyttår.
Jeg merker ingen forskjell, bilen går likt på bensin og gass men mye roligere på tomgang med gass og motoren høres nesten ikke.
Jeg kan starte på bensin, bensin som slår automatisk over til gass ved gitt turtall eller starte på gass. Det velger jeg selv.
Hele anlegg med 90 liters tank kostet meg under 5000 kroner. Jeg regner med å ha spart inn disse 5000 kronene i desember.
Last edited by Indian on 01 Jan 2007, 18:42, edited 1 time in total.
-
Indian
- -

Jeg kan kjøre på bensin og det virker som turboen er slått på når jeg går over til gass.prinsatle wrote:det var billig ja.. hvor satt du inn dette hen???![]()
hva er pris for gass nå om dagen? bruker du mer gass enn bensin??
Det er Valentins GPL i Romania som bygde om bilen for meg. Anlegget med sekvential injection koster noe mer, ca 8000 kroner.
Anlegget i bilen er en BRC som er et anerkjent italiensk fabrikk for autogass.
Gassen koster i Fredrikstad 5.55 kroner/literen. Billigste jeg har sett er 5 kroner/literen. Det er mulig med de rette kontakter å få en kroners rabatt/literen. Jeg undersøker denne saken nå.
Last edited by Indian on 06 Dec 2010, 22:32, edited 1 time in total.
Hvordan i H...... får du den til å bruke så mye?
kjører selv VR6 med automat, og har aldri brukt mer enn 1,4 i snitt...... har du mye køkjøring, eller har du bare en TUNG høyrefot?
Er det mange steder du kan fylle gass?
Er det evt. greit å skaffe reservedeler, vet du om noen i norge som selger tilsvarende?
Er det evt. greit å skaffe reservedeler, vet du om noen i norge som selger tilsvarende?
=)
-
Indian
- -

Jeg tviler på at en person som ikke hadde råd til å kjøpe sikringer til 4 kroner ville bytte ut en oxygen sensor til 2500 kroner.Katrine wrote:Hvordan i H...... får du den til å bruke så mye?kjører selv VR6 med automat, og har aldri brukt mer enn 1,4 i snitt...... har du mye køkjøring, eller har du bare en TUNG høyrefot?
![]()
Har du sjekket forbruket ditt ved å fylle tanken helt opp, kjøre noen hundre kilometre og så å fylle opp igjen?
Møller Bil sa at forbruket var ikke unormal på bilen min.
Jeg har ikke problem med å finne steder der det selges gass. Oslo og Bergen har mange plasser der det selges gass. Ellers finnes det ca 50 stasjoner i landet.
Jeg har lagt in POI i Tomtom og den gir beskjed når jeg er i nærheten av en LPG stasjon. Har brukt den ut i Europa.
Mange av disse komponenter er starndard utstyr og det er ikke stilt krav om samme fabrikant for de forskjellige komponenter.
Ekstra membran i forstøveren fikk jeg med etter mas fra meg men han lovet meg at den skal gå minst 100,000 km og at han aldri har byttet en de siste årene.
Magnetventilen har et filter og det etter det jeg har forstått ikke er merkeavhengig. Om det må brukes et fra samme fabrikk, så har BRC forhandlere i Oslo og Bergen.
Søk på LPG norge for mer info.
Last edited by Indian on 06 Dec 2010, 22:33, edited 1 time in total.
dette hørtes veldig morsomt ut......... har du noe nermere opplysninger hvor du gjorde dette osv??? adresse /kart e.l ???
prosjekt multivan
viewtopic.php?f=56&t=30708
viewtopic.php?f=56&t=30708
det er på den måten jeg har funnet ut forbruket på min bil.Indian wrote:
Alle de som jeg har snakket med som kjører VR6 snakker om forbruk på mellom 1,5 til 2 liter. Kun de som selger bilen påstår mellom 0,9 til 1,2 i mila.
Har du sjekket forbruket ditt ved å fylle tanken helt opp, kjøre noen hundre kilometre og så å fylle opp igjen?
Møller Bil sa at forbruket var ikke unormal på bilen min.
i fra en ferietur i sverige og på tur hjem gikk bilen på 0.9 på mila...
=)
-
Torle
- -

- Car: T4 2002
- Phone: 90994928
Hei
Flott og se at det er folk som kjører på gass, men...ut fra bildene ser en at det desverre er noen mangler med montasjen av anlegget.
Tanken skal være innbygett(eks finerkasse rundt) og rør samt tilkobling skal være lukket med potensielt utslipp ut av bilen("rør i rør"). Det en ikke ser er klamring av rør (hver 25 cm). Avstand til eksosanlegg fra gassførende rør skal være 30 cm(her kan varmeskjold benyttes). Til slutt så kommer tilsynet og kreve uttalelse fra produsenten av anlegget at det er spesifikt tilpasset denne bilen(dette tror jeg ikke er tredd i kraft men det vil komme). Montør skal også dokumentere tre avgasmålinger ved godkjenning av ombyggingen, disse målingene skal være utført med avgassmåler som er dokumentert for måling av avgass fra LPG forbrenning. Noen som sa at det skulle være enkelt i nisse landet...!
Torle
Flott og se at det er folk som kjører på gass, men...ut fra bildene ser en at det desverre er noen mangler med montasjen av anlegget.
Tanken skal være innbygett(eks finerkasse rundt) og rør samt tilkobling skal være lukket med potensielt utslipp ut av bilen("rør i rør"). Det en ikke ser er klamring av rør (hver 25 cm). Avstand til eksosanlegg fra gassførende rør skal være 30 cm(her kan varmeskjold benyttes). Til slutt så kommer tilsynet og kreve uttalelse fra produsenten av anlegget at det er spesifikt tilpasset denne bilen(dette tror jeg ikke er tredd i kraft men det vil komme). Montør skal også dokumentere tre avgasmålinger ved godkjenning av ombyggingen, disse målingene skal være utført med avgassmåler som er dokumentert for måling av avgass fra LPG forbrenning. Noen som sa at det skulle være enkelt i nisse landet...!
Torle
Tor-Ole Olsnes
Eks Multivan 2002 TDI 102
Eks Multivan 2002 TDI 102
-
Indian
- -

Jeg har sett anlegg montert i Norge og sett tank som ikke er innbygd. Uansett om det kreves så er det ikke vanskelig å bygge en norgeskasse rundt. Rørene fra tanken er 'rør i rør' som du sier og røret er minst 30 cm fra eksosrøret.Torle wrote:Hei
Torle
En venn av meg i Tyskland som jobber i det lokale biltilsynet som godkjenner autogass anlegg der så på bilen min. Han hadde ingen innvendinger mot montering av anlegget i bilen min.
Avgass målinger er krevd på biler som må tilfredstille Euro kravene men det står ingenting i vognkortet mitt.
-
Indian
- -

Jeg skulle godkjenne sykkelen min i 2004 etter restaurering. Den ble restaurert tilbake til original stand. Jeg avskiltet den i 1986.Katrine wrote:Du få legge ut mer info når den blir godkjent... regner med at gutta på tilsynet, finner noe å plukke på.. (hvis de er like lite glad i biler som har gjort mer enn å bytte blinklyspære.... som de lokale tilsynsgutta her er)men er kanskje bedre andre steder i landet
Jeg møtte opp hos Biltilsynet uten sykkel og ba om å snakke med noen som hadde med godkjenning av sykkler da jeg ville få avklart noen detaljer.
Mannen jeg snakket med kunne opplyse at han hadde en slik sykkel i sine yngre dager og angret grenseløst da han måtte selge den for å gifte seg. Vi satt sammen i kontoret og gikk gjennom hjemmesiden min. Tiden gikk utrolig fort og etter en time..........
Sier han at han regnet med at bremsen min var i orden, noe som jeg bekreftet. Jeg slapp å vise den til kontroll.
Jeg gikk ut derfra med registrerings papirer og trengte bare å bestille skilt for å kunne bruke sykkelen.
Her har vi en som brukte hodet og ikke regelverket. Slike mennesker finnes fortsatt men desverre er en utdøende rase.