Demontere dynamo - ta ut rotor

Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92
Post Reply
Muffe

Demontere dynamo - ta ut rotor

Post by Muffe »

Jeg har en dynamo som det etter hvert har samlet seg vel mye støv og skitt inni. Tenkte derfor å demontere den og å rense den litt innvendig.

Jeg har fått dynamoen ut av bilen, og tatt av reimskive, vifte, og det øverste lokket. Spenningsregulator, børster og alt annet på "baksiden" er også skrudd av. Jeg har nå ingen ting som står mellom meg og rotor/stator-viklingene.

Problemet er at jeg (tror jeg) må ha ut rotoren før jeg får løs stator-viklingene. Statorviklingene er løse, men henger fast. Jeg regner ned at de henger i ledningene som forbinder de med likeretterdiodene eller hva som måtte befinne seg bak der.

Hvordan skal jeg gå frem nå? Jeg regner med at det sitter et tilsvarende kulelager i enden av akselen som det som sitter nærmest viften. Er det bare til å dra med makt? Eller er det noe mer som hindrer meg i å ta ut rotoren? Jeg har Haynes-boka, og ahr studert skissen over dynamoen, men blir ikke så mye klokere.

På forhånd takk.
Ørjan
-
-
Car: t5 1.9tdi-t3 syncro sperr foran og bak-t3 1.6td-t3
Phone: 97120012

Post by Ørjan »

går ut i fra at du har fjernet børstene
You create your own universe as you go along.
Muffe

Re: Demontere dynamo - ta ut rotor

Post by Muffe »

Muffe wrote:(...) Spenningsregulator, børster og alt annet på "baksiden" er også skrudd av. (...)
Siterer meg selv...
roars
-
-

Re: Demontere dynamo - ta ut rotor

Post by roars »

Muffe wrote:Jeg har en dynamo som det etter hvert har samlet seg vel mye støv og skitt inni. Tenkte derfor å demontere den og å rense den litt innvendig.

Jeg har fått dynamoen ut av bilen, og tatt av reimskive, vifte, og det øverste lokket. Spenningsregulator, børster og alt annet på "baksiden" er også skrudd av. Jeg har nå ingen ting som står mellom meg og rotor/stator-viklingene.

Problemet er at jeg (tror jeg) må ha ut rotoren før jeg får løs stator-viklingene. Statorviklingene er løse, men henger fast. Jeg regner ned at de henger i ledningene som forbinder de med likeretterdiodene eller hva som måtte befinne seg bak der.

Hvordan skal jeg gå frem nå? Jeg regner med at det sitter et tilsvarende kulelager i enden av akselen som det som sitter nærmest viften. Er det bare til å dra med makt? Eller er det noe mer som hindrer meg i å ta ut rotoren? Jeg har Haynes-boka, og ahr studert skissen over dynamoen, men blir ikke så mye klokere.

På forhånd takk.

Vel...det du må gjøre, først!!!

1: ta av reimskive
2: fjerne sporkile
3: dra av fronten på dynamoen der det sitter et lager, det må stå fast i huset. Må ha sannsynligvis ha en avtrekker (ters).
4: da er det bare å nermest dra ut rotoren.

Men gjøre dette bare for å reingjøre ???? hmmm, spyl med vann og kjør'n etterpå, fjerne det meste av kullstøv.
Roar Sørnmo
Muffe

Post by Muffe »

Det eneste som ikke er av i front er det lagere som sitter igjen på rotorakselen. Det sitter VELDIG GODT fast. Må dette av for å kunne ta ut rotoren?

Spyle dynamoen i vann? Tåler den det uten å korrodere/ruste? Regner med at den bør tørkes godt i alle fall...
Post Reply