Dritt i tanken ?

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Post Reply
Rudeboy
-
-
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666

Dritt i tanken ?

Post by Rudeboy »

Jeg kjører som de fleste veit en '91 sugediesel, og aner ikke når dieselfilteret sist ble bytta.

Det ser jeg for meg å utføre helt selv (tenk) - spesiellt siden meine kammerad Peter kom med en særdeles forklarende beskrivelse av prosedyren på byttet 8)

-Men problemet med fuel i Tyskerbrakka som ståa er nå, er at sist jeg fyllte diesel fra Jerrykanna mi, så kom det slam og grums med fra det jeg ikke hadde noen grunn til å tro var noe annet enn en tørr og ren jerrykanne...

Kort fortalt var det diesel med smuss og skitt i, som jeg hellte innpå Tyskerbrakka - og som jeg ikke fikk med meg før jeg kom til slutten av de <20 ltr som var på kanna :cry:

På teorikurset til tyngre kjt fikk man høre om dieseldyr, og denne prossessen jeg ser for meg ved dieselfilterbyttet er plutselig litt større - jeg har ingen garanti for at min 17.5 år gamle Caravelle ikke kan ha dieseldyr i tank/drivstofflinje, så jeg lurer på om noen kjenner til momenter ved fjerning av drivstofftank og hvordan jeg skal få ren drivstofflinje til dieselfilteret ?? Jeg anser det å rense hele systemet skikkelig i forkant av bytte av glødeplugger og justering av "tenninga" vil gjøre susen ikke bare for dieselforbruket som idag er noe høyere enn da jeg kjøpte bilen for etpar år tilbake.

-Som dere kanskje skjønner, blir dette noe jeg tar på en varm langhelg - trur det blir flere langhelger jeg skal kose meg i og under Tyskerbrakka når alle moment som jeg har lyst å gjøre på den er satt i system :D

Tips og tricks, steder og være obs på og ev. beskrivelser av de forskjellige moment mottas med takk - evt pr. mail så vi ikke fyller forumet med for mye tjafs 8)

mvh,
Yngve S
Peter
-
-
Car: T4 TDI ACV CC
Phone: 90877396

Post by Peter »

Hallo Nachbar 8)
Tankrensing "enkelt "gjort er og åpne mellom setene med Tappetkniv i X skru opp lokket (kan sitter fast )ta ut pumpa med greia rund .Suge av Dieselen og tørker opp GRUMSET . Til gjennomblåsing av dieselledningene kan du låne min Kompressor.
Hilsen Peter
PS: har 2 bilder men hvordan setter jeg de in her ?
Bussfeber skal ikke helbredes ,bare vedlikholdes .
T4 California Coach 98 Modell ACV 102 HK TDI
Passat 3B Sedan 99 Modell 1.6 101 HK B
Raphael Dings

Post by Raphael Dings »

Istedet for å skjære opp teppet med en kniv, går det ganske bra å ta ut forsetene og brette frem teppet. Lite arbeid og mye penere i ettertid, og så blir det ikke så lett å søle diesel på teppet når det er lenger unna...

Mvh Rolf J.
Jeg heter Rolf
Rudeboy
-
-
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666

Teppetips

Post by Rudeboy »

Hele teppet skal av ifm rustinspisering og lyddemping når sommeren nærmer seg, så ikke tenk på teppet - det kommer opp fra gølvet åkkesom 8)

Men at det da er ei "inspeksjonsluke" i dørken i bilen, likte jeg - visste det ei og nå ser jeg fram til å starte på drittjobben med å få rensa tanken - well, kanskje ikke med "glede" men iallefall til å komme igang med den jobben.

Jeg veit det er mye fukt som har kommet på teppet i mitt eie, spes rett under en pesende hund-kjeft, han sikler når han svetter og det er kjølig nok til at varm utånding blir til damp så må jo det havne ett eller annet sted inne i kupéen.

I tillegg tramper jeg som en tulling inn og ut av Tyskerbrakka med feltstøvlene som ikke slipper snøen automatisk bare fordi jeg skal inn i bilen :roll:

Gode tips, takkar til dere begge !

mvh,
Yngve S
Raphael Dings

Post by Raphael Dings »

Hvis M77'en er lite velvillig til å slippe snøen, så er det vel bare å få på seg fotposene og lage stativ for de i "der führertor"...

Eller innføre bruk av kalosjer, de er jo ganske sexy (sies det blant de som er født før 1914) :D

Mvh Rolf J.
Jeg heter Rolf
Stein
-
-
Car: T5 2,5TDi 2008
Phone: 99497790

Post by Stein »

Yngve! Har tro på forslaget til Raphael. Guds gave til infanteristen er geniale, men det vet vel du alt om :wink:
Jeg har hatt planer om å bytte gummibelegget under mattene med et teppebelegg. Helt til jeg løftet mattene og så hvor mye av sjiitvatnet som lå der. Det blir gummibelegg lenge for min del.
Jeg har hørt om at det finnes en form for imprengnering for disse teppebeleggene som gjør at de ikke suger opp fukt så mye, og at de slipper skitt mye lettere. Dersom du skal ut med alt kunne det vel ha vært en idé å se om du fant noe slikt?

Stein
Stein Larsen

Fattig, gammel og sliten. Lever med hjernesvulst.
Caravelle 1993 T4, 2.4 D, 10 seter SOLGT
Caravelle 1999 T4, 2.5TDI AUT 10 seter SOLGT
Caravelle 2008 T5 4Motion, 130HK manuell, 8 seter SOLGT

TIguan 2013 Bluemotion TDi
Post Reply