T5 på vinterføre, sammenlignet med T4 - samt kjøpshjelp T5

Caravelle/Multivan/Transporter 2004 - 2015
Aadne

T5 på vinterføre, sammenlignet med T4 - samt kjøpshjelp T5

Post by Aadne »

For litt over et år siden kjøpte jeg en T4 102TDI for å ha som "sjaue-bil" ved siden av. Da jeg endte opp med å bruke kassebilen vesentlig mer enn hva jeg hadde trodd jeg kom til å gjøre, går jeg nå med planer om å gå til anskaffelse av en T5.

Sist vinter hadde vi en god del snø her på Østlandet og jeg fikk prøvd T4-en i både høy og våt snø - og jeg må rett og slett si at jeg ble sjokkert over fremkommeligheten denne bilen hadde, til tross for at den kun var forhjulsdrevet. I løpet av vinteren fikk jeg tilbakemeldinger på at kompisene som hadde sett den ta seg frem, hele tiden hadde gått rundt og trodd at det var en syncro.

Det første jeg forsøker å ta stilling til nå, når jeg skal finne en T5 er om jeg skal ha forhjulsdrift eller 4motion. Ved å begynne i den enden kan jeg jo automatisk la være å vurdere tiptronic til og fra, hvis valget faller på en 4motion. Grunnen til min usikkerhet rundt dette er i all hovedsak det faktum at en kompis av meg kjører en 2004 T5 105TDI med forhjulstrekk på jobb - og han omtaler denne som usannsynlig dårlig på vinterføre. Hvilke kommentarer har dere som kjenner disse bilene til dette? Som jeg tenker - jeg har jo ikke lyst til å degradere på fremkommeligheten.

Uansett om det blir 4motion eller ikke, så blir det 131TDI eller 174TDI som er aktuelt. Har søkt en del på forumet og funnet ut at det er mange meninger om det er noen vits i å kjøpe 174 eller ikke. Jeg har ikke søkt ferdig ennå, så jeg vet ikke om det vil være aktuelt med chipping eller ikke - men dette vil jo avgjøres av hvorvidt jeg får inntrykk av om bilene "tåler det" eller ikke.

Når jeg har søkt etter info. om de ulike årsmodellene, så sitter jeg igjen med et inntykk av at 2004-modellen er dårlige støy-isolert enn etterfølgerene. Men langt viktigere var det at jeg fant skrevet et sted her at årsmodellene frem til 2006 (om det betyr til og med 2005 eller til og med 2006 aner jeg ikke, men det er det kanskje noen her som vet?) var uten EDS/ESP. Kan noen bekrefte dette?

Ble mye dette her, men et sted må man jo begynne. Er veldig takknemlig for all hjelp. :)
2013 Volkswagen Caravelle 180BiTDI 4Motion DSG
2008 Toyota Land Cruiser 200 V8 Arctic Trucks AT35 (deleier)
1998 Yamaha R1
hunter
-
-

Re: T5 på vinterføre, sammenlignet med T4 - samt kjøpshjelp T5

Post by hunter »

Biler produsert fra desember 2004 er en oppgradert modell med tanke på isolering og ESP. Biler før denne tid har ikke ESP og er dårligere støyisolert. Så om du kjøper en 2005-modell eller nyere skal den ha ESP. OBS! det er mangen som påstår årsmodell er sånn og sånn, men har den f.eks. ikke ESP er det ikke en 2005-modell. I oppgraderingen på 2005-modell kom det også standard multivanlykter på Caravellen samt hvite blinklys på siden. Prøv å kjøpe en "norsk" bil da denne har vinterpakke i form av ekstra webasto og varme i setene.

Selv hadde jeg 2,5 130hk tiptronic og den var aldeles utmerket på vanskelige kjøreforhold. MEN du må ha gode piggdekk! Når dekkene blir slitte/gamle eller du kjører med piggfritt blir det straks verre. Elektronikken i disse bilene forflytter deg dit du vil. Kan selvfølgelig ikke sammenlignes med firhjulstrekk, men jeg savnet aldri det.

Om du ikke kjører rundt med 1,5 tonn henger hver dag klarer du deg utmerket godt med 130-hesteren. Om du skal trekke mye tungt anbefaler jeg deg heller å kjøpe en original 174hk enn å chippe. Lykke til!
Aadne

Post by Aadne »

Takker, Magne! Her var det en del interessant info!

Jeg ser nå at jeg har glemt å presisere at det er Transporter jeg kommer til å kjøpe - ikke Caravelle eller Multivan. Dette med årsmodell/ESP - er dette likt for Transporter også, vet du det? :)
1998 Yamaha R1
monor
-
-

Post by monor »

Jeg har 2006 modell transporter 1.9tdi. Den har ikke ESP.

Imidlertid ser jeg at den er produsert i september 2005. Mulig det med ESP knytter seg til produksjonsdato.

Ellers er motorstørrelse helt grei. Holder fint i oslo-området. Merket imidlertid at jeg gjerne skulle hatt noe mer når jeg var til vestlandet i høst. Ikke det at den ikke henger med, men det er langt mellom lange forbikjøringsstrekninger på vestlandet.......

Alt i alt en meget komfortabel bil, men VW har fortsatt mye å gå på når det gjelder kvalitet. Utrolig mye deler i forstilling etc. som er skiftet. Hatt en del vw og audi tidligere. Mye det samme der. Motor, gear etc. er meget bra, men fryktelig mange andre ting som må skiftes. Heldigvis går det meste på garanti.

174 hk høres mye ut i en slik type bil synes jeg. Er kjøreegenskapene med en slik bil såpass at man får glede av dette? Er ikke til å komme fra at tyngepunktet er høyt.
Aadne

Post by Aadne »

monor wrote:Jeg har 2006 modell transporter 1.9tdi. Den har ikke ESP.
Hmmm... Da er det kanskje ikke likt mellom Caravelle og Transporter da. Takk for info - dette må vi finne ut av. :)

monor wrote:174 hk høres mye ut i en slik type bil synes jeg. Er kjøreegenskapene med en slik bil såpass at man får glede av dette? Er ikke til å komme fra at tyngepunktet er høyt.
Jeg har faktisk aldri kjørt en T5 i det hele tatt, men på jobb kjører jeg en Mercedes Viano, som er lik på størrelsen. Denne har en 3-liters V6 commonrail-diesel på 204hk og er ut ifra de tekniske dataene en god del sprekere enn 174TDI på T5. Og jeg kan ikke si annet enn at den er vanvittig morsom å kjøre. :D
1998 Yamaha R1
Benkø
-
-
Car: Vw Multivan 2003

Post by Benkø »

bare av ren nysjerrighet; hvordan er Mercedes`en på vinterføre?
Er ellers i samme problemstilling som deg når det gjelder 4-motion eller ikke...
Venter spent på erfaringer fra andre her.....
Aadne

Post by Aadne »

Benkø wrote:bare av ren nysjerrighet; hvordan er Mercedes`en på vinterføre?
Er ellers i samme problemstilling som deg når det gjelder 4-motion eller ikke...
Venter spent på erfaringer fra andre her.....
Den er egentlig helt ålreit. Det må ha skjedd mye med anitispinn/sperre/whatever siden de første årsmodellene av Vianoen, for den jeg kjører nå er helt ålreit. Samtidig ER det jo ikke firehjulstrekk, så man må jo innrette seg deretter. Den største motoren får man dessverre ikke i kombinasjon med firehjulstrekk, så valget ble i så måte ganske enkelt - jeg holder heller ut de dagene hvor det er "ille" og koser meg med motoren resten av året. :)
1998 Yamaha R1
hunter
-
-

Post by hunter »

Aadne wrote:Takker, Magne! Her var det en del interessant info!

Jeg ser nå at jeg har glemt å presisere at det er Transporter jeg kommer til å kjøpe - ikke Caravelle eller Multivan. Dette med årsmodell/ESP - er dette likt for Transporter også, vet du det? :)
Svarene mine gjelder nok Caravelle... husker ikke helt når Transporter fikk ESP som standard men trodde det var like etterpå...

Mulig dette med ESP kom tidligere på 2,5 enn på 1,9?!?! MEN det er et hav av forskjell på 1,9 og 2,5... IKKE vurder 1,9 om du har penger til 2,5...
Aadne

Post by Aadne »

Nei, jeg vurderer ingen andre motorer enn én av de to 2,5-ene. Så de forskjellene som måtte være mellom disse to trenger jeg i så fall ikke tenke på. :-)
1998 Yamaha R1
VWegard
-
-
Car: T4 1995
Phone: 95035197

Post by VWegard »

Aadne wrote: Jeg har faktisk aldri kjørt en T5 i det hele tatt, men på jobb kjører jeg en Mercedes Viano, som er lik på størrelsen. Denne har en 3-liters V6 commonrail-diesel på 204hk og er ut ifra de tekniske dataene en god del sprekere enn 174TDI på T5. Og jeg kan ikke si annet enn at den er vanvittig morsom å kjøre. :D
Og T5 med 174 hk. slo Vito/Viano med 204 hk. i testen Fifth gear kjørte. :wink:
Mvh
Vegard Sørensen
VWegards prosjekttråd T4 95-mod. 2,4 (T)D Caroline
Medlem av: T4TLG, DEG,
hunter
-
-

Post by hunter »

VWegard wrote:
Aadne wrote: Jeg har faktisk aldri kjørt en T5 i det hele tatt, men på jobb kjører jeg en Mercedes Viano, som er lik på størrelsen. Denne har en 3-liters V6 commonrail-diesel på 204hk og er ut ifra de tekniske dataene en god del sprekere enn 174TDI på T5. Og jeg kan ikke si annet enn at den er vanvittig morsom å kjøre. :D
Og T5 med 174 hk. slo Vito/Viano med 204 hk. i testen Fifth gear kjørte. :wink:
Mercedes tar ut noe mer hk i disse bilene... som f.eks. 150hk i den som de sammenligner med vw sin 2,5 med 130hk. Den store forskjellen ligger i dreiemomentet. I disse dieselmotorene har hk underornet betydning. vw har i 130-hesteren 340nm og mb har i 150-hesteren 80nm mindre (om jeg husker helt rett). Det er merkbart stor forskjell!!! Jeg prøvde begge alternativene da jeg kjøpte Caravelle i 2005 og mb tapte den sammenligningen glatt. Ikke bare motormessig, men totalopplevelsen er helt forskjellig. Til sammenligning er mb en blikkboks og skranglekasse med mikkemusmotor!
Aadne

Post by Aadne »

VWegard wrote:Og T5 med 174 hk. slo Vito/Viano med 204 hk. i testen Fifth gear kjørte. :wink:
Joda, jeg har sett den samme testen jeg også, men dette er jo en form for kjøring som overhodet ikke er representativt for hva vi normale folk driver med. Som du kanskje husker, så skyldes dette at stabilitetskontrollen på Vito/Viano ikke lar seg skru helt av, slik som på T5. Derimot skiller det f. eks. OVER 3 SEK. fra 0-100 på disse to bilene - hvilket er MYE. Men dette er uansett way OT. ;-)
1998 Yamaha R1
Aadne

Post by Aadne »

hunter wrote:Mercedes tar ut noe mer hk i disse bilene... som f.eks. 150hk i den som de sammenligner med vw sin 2,5 med 130hk. Den store forskjellen ligger i dreiemomentet. I disse dieselmotorene har hk underornet betydning. vw har i 130-hesteren 340nm og mb har i 150-hesteren 80nm mindre (om jeg husker helt rett). Det er merkbart stor forskjell!!! Jeg prøvde begge alternativene da jeg kjøpte Caravelle i 2005 og mb tapte den sammenligningen glatt. Ikke bare motormessig, men totalopplevelsen er helt forskjellig. Til sammenligning er mb en blikkboks og skranglekasse med mikkemusmotor!
Her er jeg usikker på hvilken motor du mener, når du mener at Mercedes har 260nm i en 150-hester. 2.2CDI 150hk på Vito/Viano har 330nm.

I forhold til "skranglekasse med mikkemusmotor", så vil i hvert fall situasjonen med den nye T5-en nå være, at man kun får en 4-sylindret 2-liter som største motor, mens Mercedes leverer en 3-liters V6-er som man helt seriøst kan oppleve å sitte inni og lure på om går eller ikke. Den motoren kan overhodet ikke sammenlignes med f. eks. 2.2-literen i forhold til støy og vibrasjoner osv. :-)
1998 Yamaha R1
hbeyrer
-
-
Car: 2006 lang Caravelle

Post by hbeyrer »

Nå har jeg ikke kjørt T4 på vinterføre, men har hatt en Transporter T5 gjennom to vintre og er ikke alltid helt overbevist. Jeg bruker den som bobil/turbil/padlebil og har således sjelden spesielt mye tung last.

Sånn kort oppsummert: Med litt sig i bilen tar den seg godt frem. Men mister du fart eller står stille da blir den ofte stående der. I dyp snø erfarer jeg at den sliter med å trekke bakhjula gjennom dersom du ikke kjører snorrett fram. Og er det svingete og litt bakke så går det ikke alltid like lett....

Antispinnen fungerer dårlig etter min mening, jeg har erfart å stå med ett hjul på bløtt gress og det andre på grus - og ender med å harve gress og søle. Og om du har begrenset med plass å få fart på er det bedre å skru den av og småspinne avgårde med en følsom høyrefot framfor å ha den på og miste all kontroll med draget på motor/hjul. Det føles som om den kveler bilen, stjeler all kraft og gjør det umulig å bruke teknikk for å komme seg fram. Og den fungerer ikke bra nok til å erstatte selv middels ferdigheter hos sjåføren.

Jeg vet ikke om T5 med 2.5 motor er tyngre i nesa, om så kan det hende dette hjelper noe. Selvsagt kan dekkvalg også ha noe å si - jeg kjører piggfritt, men syntes likevel den oppfører seg bedre på is enn på snø. Ellers er den veldig forutsigbar på vinterføre etter min mening. Jeg har kjørt mye på dårlige veier uten å oppleve sleng, spesiell sporing og tull (bortsett fra på saltslaps men der svømmer det meste). Min erfaring er også at framhjulene slipper litt lenge før hekken kommer.

Men, jeg har hurtigkjetting .. tar noen min. å slenge dem på og da jobber bilen seg suverent fram gjennom det meste. Har pløyd 25 cm våt snø, rygget opp særdeles bratte og svingete bakker (ikke plass til å snu).
Aadne

Post by Aadne »

Takker for innspill fra deg også, hbeyrer!

Jeg laget en tilsvarende tråd på forumet til Volkswagen Audi Club - og der har det også kommet frem en god del meninger om at T5 med forhjulstrekk ikke er ålreit på vinterføre i det hele tatt. Så sånn sett, så har jeg i grunnen bare blitt desto sikrere på å kjøpe en 4motion.

Så da gjenstår det mer å få på plass hvilke årsmodeller som måtte være bedre enn andre i forhold til utstyr osv. :-)
1998 Yamaha R1
monor
-
-

Post by monor »

jeg velger den billige med snøkjettinger. Spørsmål;

er det noen med erfaring med kjettingene til Biltema? 199,- var jo "skremmende" billig. Er bare til nødstilfeller.
hbeyrer
-
-
Car: 2006 lang Caravelle

Post by hbeyrer »

Jeg har kjøpt på torshov, König sine. De koster fra 569 ser jeg. Tror nok det var mer 699/799/899 eller deromkring for noen tilpasset T5. Er både dimensjon og tykkelse på kjetting (vekt på bil) som avgjør. De har fått mye juling men holder fremdeles. Det eneste irriterende med dem er kroken på strammekjedet. Den er elastisk som forsåvidt er bra, men den er tynn og i gummi som blir glatt når den blir blaut - er ikke alltid like morsomt å glippe den gang på gang når du sitter i snøen og er halvkald på henda. Fungerer litt bedre med hansker men er lett å glippe fremdeles.
Øivind S
-
-

Post by Øivind S »

Jeg har hatt 2,5TDI med forhjulstrekk, har aldri hatt noen problemer på vinterføre. Men jeg vil anbefale Continental vinterdekk med pigg, fungerer meget bra på T5. Hvis du drar mye tung henger på alt slags føre så vil jeg anbefale 4Motion, da den blir lett i fronten med tung henger.
Tom Rune
Car: 04 T5 Multivan Highline 174Hk

Post by Tom Rune »

Fikk med noen nye naknang piggfridekk når jeg handla min T5, bilen var ubrukelig på vinterføre. Så jeg tok å testa 22" hjula med 295 Hankook Icebear w300 piggfri dekk som var nokså slitt. Bilen ble ikke verre. Så da ble konklusjonen at det var dekk og ikke bilen som var problemet. Handla da Nokian SUV dekk med pigg å har nå en kjempebra vinterbil. Har vært over sognefjellet på is og snødekke med biltransporter og bil på slep uten noe problem.
Nåværende biler :
04 T5 Multivan 174Hk Highline
91 Audi S2
86 90 Quattro 520Hk/640Nm
87 Golf Cab 16v
Tidligere biler :
En haug med vw/audi
TDIPOWER
-
-

Post by TDIPOWER »

En bil blir aldri bedre på vinterføre enn dekkene som sitter på bilen. Jeg kjører med nokian R type SUV dekk utrolig mye bedre en Vancoviking som satt på bilen når den var ny. jeg opplevde ett par ganger å har 4 hjulsskrens i 30km/t. det forteller sitt at dekkene var totalt ubrukelige.
Eirik400
-
-

Post by Eirik400 »

En bil blir heller aldri bedre på vinterføre enn sjåføren bak rattet heller..
Eirik
2000 Transporter 2.5 TDI 88hk
Aadne

Post by Aadne »

Da har jeg fått handlet meg bil og jeg vil takke alle som har bidratt med info og svar på spørsmål! :-D
1998 Yamaha R1
hunter
-
-

Post by hunter »

Aadne wrote:Da har jeg fått handlet meg bil og jeg vil takke alle som har bidratt med info og svar på spørsmål! :-D
Gratulerer med bil! Hva ble det?
Aadne

Post by Aadne »

hunter wrote:Gratulerer med bil! Hva ble det?
Takker og bukker! :)

Da ble det en 2007 Transporter 174TDI 4M. :)
1998 Yamaha R1
sandman
-
-
Car: 2011 VW Multivan T5 Vare 180HK DSG 4-Motion

Post by sandman »

Gratulerer med ny bil.
Du kunne også fått kjøpt min, jeg venter på tilbud på ny Caravelle :)
Men jeg er redd prisen blir litt for høy til at jeg bytter ennå, litt tidlig å bytte når bilen har gått bare 31000km
Stig Joar Sanden

2011 VW Multivan Highline Varebil 180HK DSG 4-Motion
2008 VW Passat Highline Exclusive 140HK 4-Motion (Konebil)
Post Reply