-88 Syncro "Bluestar"

T3-Prosjekter (Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92)
Bugman
-
-
Car: DJ, JX 2wd og Syncro
Phone: 911 to-seks 8-ni-5

Re: -88 Caravelle CL Syncro Trufa

Post by Bugman »

OddN wrote:Takker :D vet ikke helt hva du mener med "ordentlig" rock'n roll sete. Det er i allefall orginal Multivan Bluestar, forøvrig samme mekanismen som liggesetet du fikk i GL bare at den er litt bredere. Festet i de to orginale hullene i hver side og ryggen låses i to "pinner" i sidene. Rock'n roll brukes jo like ofte om westfalia/reimo og andre "sovesofaer" der ryggen bare står i løse lufta...
Nettopp, det jeg tenkte på!
Ser veldig fint ut nå, mer rene linjer!

Så nå skal du ikke ha skap i bilen lengre?
Og har du nu en ainna bil å putte GL setene i?
Roar Nyrud
Mail: @gmail.com
'59 Transporter
'79 Transporter 2,0 vare
'89 Transporter Halvpanel 112i Syncro
'89 Caravelle 112i GL Syncro
'90 Transp. 1,6 TD Syncro 16"
'91 Caravelle C 1,6 TD Syncro
'91 (sen!) 112i Doka 4wd.
++
OddN
-
-

Post by OddN »

Bugman wrote:
OddN wrote:Takker :D vet ikke helt hva du mener med "ordentlig" rock'n roll sete. Det er i allefall orginal Multivan Bluestar, forøvrig samme mekanismen som liggesetet du fikk i GL bare at den er litt bredere. Festet i de to orginale hullene i hver side og ryggen låses i to "pinner" i sidene. Rock'n roll brukes jo like ofte om westfalia/reimo og andre "sovesofaer" der ryggen bare står i løse lufta...
Nettopp, det jeg tenkte på!
Ser veldig fint ut nå, mer rene linjer!

Så nå skal du ikke ha skap i bilen lengre?
Og har du nu en ainna bil å putte GL setene i?

Reimoskapet skal inn der den ene klappstolen står når jeg skal bruke bilen på tur. Da dekker det for multivanbordet, så jeg må bruke bordet fra Reimoen da. Og bare en klappstol nærmest skyvedøra... Men til vanlig blir det ren multivan :D

GLsetene vet jeg ikke helt hva jeg skal gjøre med. Har jo en 2+2+3 i grått til overs nå...
OddN
-
-

Post by OddN »

avdem wrote:Litt mer info om LED lysene? Plug and play? Hvor handla du?

Kjøpte på ebay, Først en type som var plug'n play der det til og med fulgte med et "pæreadapter" for tilkobling. Men disse gav litt for blåhvitt lys, føltes som jeg hadde xenonlys inni bilen :D . Fant ikke igjen disse i varmhvit utgave og de nye jeg bestilte var littegrann lengre i printplata, så det ble litt klipp og lim for å få de på plass, brukte bla de adapterene fra de første lysene. Det fins sikkert andre plug'n play lys hvis man leter litt, det viktige for meg var at fargetemperaturen på lyset var rett.
Bugman
-
-

Post by Bugman »

[quote="OddN
Reimoskapet skal inn der den ene klappstolen står når jeg skal bruke bilen på tur. Da dekker det for multivanbordet, så jeg må bruke bordet fra Reimoen da. Og bare en klappstol nærmest skyvedøra... Men til vanlig blir det ren multivan :D

GLsetene vet jeg ikke helt hva jeg skal gjøre med. Har jo en 2+2+3 i grått til overs nå... [/quote]
JA?? Vurderer du ...å selge dem...kanskje?? :D
Roar Nyrud
'59 Transporter
'79 Transporter 2,0 vare
++
OddN
-
-

Post by OddN »

Bugman wrote:[quote="OddN]

GLsetene vet jeg ikke helt hva jeg skal gjøre med. Har jo en 2+2+3 i grått til overs nå...
JA?? Vurderer du ...å selge dem...kanskje?? :D[/quote][/quote]

Tjaa, det er en mulighet, har som sagt bare stolene, ikke dør og sidetrekk, ja og så har jeg det orginale teppet som skal ligge bak som er utskjært til toseteren. 2000 var vel det jeg gav for dette i sin tid... Du får ta deg en Bodøtur, eller så kan vi møtes i Narvik? Jeg er der ganske ofte...
ducce999s
-
-
Phone: 9-1-6-0-9-7-9-0

Post by ducce999s »

OddN wrote: GLsetene vet jeg ikke helt hva jeg skal gjøre med. Har jo en 2+2+3 i grått til overs nå...
Har sendt deg PM
SYNCRO1,9TD,SIKASYNCRO2,1,JOKER3 2,1++
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
"I'm afraid that, when I die, my wife will sell my car parts for what I told her that I paid for them."
Paul G
Bugman
-
-

Post by Bugman »

OddN wrote:
Bugman wrote:[quote="OddN]

JA?? Vurderer du ...å selge dem...kanskje?? :D
[/quote]

Tjaa, det er en mulighet, har som sagt bare stolene, ikke dør og sidetrekk, ja og så har jeg det orginale teppet som skal ligge bak som er utskjært til toseteren. 2000 var vel det jeg gav for dette i sin tid... Du får ta deg en Bodøtur, eller så kan vi møtes i Narvik? Jeg er der ganske ofte...[/quote][/quote][/quote]

Vi snakkes, Odd!
Roar Nyrud
'59 Transporter
'79 Transporter 2,0 vare
++
OddN
-
-

Post by OddN »

Fant denne på ebay, og bare måtte ha den :D Må vel snekre Bluestarinteriør i skala 1:43 også nå :D

Image

Image

Image
OddN
-
-

Post by OddN »

Nå er eu-kontrollen gjennomført, og helt feilfritt ble det ikke, en parklyspære (og jeg som gikk rundt bilen bare noen dager før og sjekket), slitte viskere (hmm, det har ikke jeg merket) og noe høy co... 4,46 :shock: Den siste raskt avhjelpet med nye plugger og luftfilter, resultat 2,6 :D Men sist men ikke minst gåen mansjett på en indre drivknute foran... Og her kommer spørsmålet, hvor mye arbeid er det å skifte denne mansjetten? Jeg vet jo at den sitter i 6 små unbrako/12kant i diffen, akkurat som bak, men hvor mye må demonteres for å få akselen ut? Har jo et prosjekt på gang med nye hjulbolter og hjullager foran, men det er nedprioritert foreløpig... Er den mansjetten noe jeg bør ta samtidig med at hjulopphenget er demontert, eller er det fort gjort uten masse demontering? Jeg er jo også klar over at jeg risikerer at knuten blir ødelagt av å kjøre med defekt mansjett, men dette er vel samme knute som bak og de har jeg flere av i reserve. Kanskje jeg bare skal rengjøre og smøre opp en ny med en gang... eller kanskje man skal investere i nye knuter som tåler større vinkel... Var det ikke Bernd Jaeger som hadde det... Hmm, tenke :D
OddN
-
-

Post by OddN »

Drivknuten er nedprioritert frem til den store forhjulsopphengskruedagen. Like greit å ta alt på en gang, når jeg likevel må demontere nesten hele forhjulsopphenget :D

I mellomtiden har jeg prøvd Reimoskapet inni bilen og det ser ut som det skal gå greit sammen med multivansidene. Må justere kantene på skapet så det passer til sidepanelet, og som ventet dekker det såpass over multivanbordet at dette ikke kan slås opp. Uansett så blir skapet montert sånn at det enkelt kan tas ut. Lurer også på å korte ned klesskapdelen litt sånn at nakkestøtta til føreren får bedre plass, har jo ikke lenger noen campingbilregler å forholde meg til :D
Syncroeier
-
-
Car: T3 Syncro DJ '88

Post by Syncroeier »

Knalltøff bil, OddN!

Jeg ville også tatt mansjetten(eller hele leddet siden mansjetten kan ha vært åpen en stund) samtidig med hjullager for enkelhets skyld, du må jo demontere hjulhub'en uansett for å få fri akslingen. De siste årene har jeg gått mer og mer over på å bytte ting i nytt\overhalt først som sist, så jeg vet det ikke ryker på en stund. litt dyrere enn hugger\bruktdeler, men da vet man jo litt mer hva man har enn om prøver å tyne de siste kilometerene ut av hver del! :)
OddN
-
-

Post by OddN »

I dag skiftet jeg kryss i mellomakselen og monterte denne... :D Hurra, nå har jeg firehjulstrekk igjen :D Og med nye Hakka R-SUV i 235/75-15 har jeg bedrevet bakkestart over alt hvor det har vært mulig. Dette er morsomt :D

Når det gjelder visco er jeg stadig like i tvil... Jeg kan, med et forhjul oppjekket dreie hjulet saaakte rundt. Veldig sakte rundt... Med en gang jeg prøver å ta i stritter det imot. Men Doka-delebilen, som jeg forresten enda ikke har fått hjem, var omtrent likedan. Nå vet jeg jo ikke hvordan dette var da det var nytt, men jeg innbiller meg at viscoen jeg har må være godt egnet til å kombinere med decoupler...

For moro skyld bestilte jeg nytt klistremerke til fronten på bilen: "Bluestar syncro" Men må vente til det blir mildvær før jeg kan montere det :)
TaigAGreEn
-
-
Car: T3 SYNCRO
Phone: 40492641

Post by TaigAGreEn »

Høres da ut som om viscoen din er god....
Tage Vedal

T3-fan
OddN
-
-

Post by OddN »

TaigAGreEn wrote:Høres da ut som om viscoen din er god....
Tja, før var jeg i tvil, men nå er jeg ikke sikker lengre :D

Det kan ha vært en forhastet konklusjon i vår da jeg oppdaget et ødelagt kryss, og fant ut at jeg bare såvidt klarte å dreie et oppjekket forhjul veeldig sakte.

Var litt utenfor allfarvei i går, og hadde en observatør utenfor bilen som kunne fortelle at med låste sperrer så dreide bakhjulene ca en halv omdreining før forhjulene begynte å gå. Og jeg kan kjøre i ring på flat mark uten å merke "Hilux-effekten" :lol: Altså at drivverket kniper... Har hatt flere terreng-Toyotaer, så jeg vet hvordan det kjennes... Får heller følge litt ekstra med utover vinteren, men alt tyder på at det oppfører seg som det skal. :D
OddN
-
-

Post by OddN »

Nå har bilen fungert upåklagelig som bruksbil i hele vinter, har skiftet en indre drivknute foran (den med gåen mansjett), men hadde ikke egnet avdrager til å få ut drivakselen fra flensen. Trodde ikke den skulle sitte så godt, men det var ikke antydning til at ting skulle løsne med forsiktig banking, og av frykt for å ødelegge gjenger, ble alt montert sammen igjen uten at jeg fikk byttet hjullager eller hjulbolter. Så da har jeg enda en mekkedag foran meg før årets langturer kan iverksettes... :)

Og så ser jeg at vinterens veisalting har satt sine spor, så når temperaturen kryper litt lengre opp (les... blir tosifret) har jeg en liten lakkjobb foran meg. Det er slitt vekk lakk på hjulbuene foran der spruten fra dekkene treffer, så det er ikke bare fordeler med store hjul :? Men ingenting som ikke en dremel og en lakksprøyte kan ordne. :)
OddN
-
-

Post by OddN »

Det skjer litt her også... Hjullager er skiftet, og nå er støynivået inni bilen på et mer akseptabelt nivå :)

Reimo-skapet er saget litt ned i størrelse og festet til ene klappstolfestet, slik at det enkelt kan demonteres, og tas ut sammen med den andre klappstolen hvis man trenger lasteplassen.

Har funnet frem og montert en orginal grønn frontrute, istedet for den uorginale som sto i og lakk vann. Oppdaget da jeg la de oppå hverandre at den uorginale var nesten en cm mindre akkurat i de nedre hjørnene, så det var ikke rart den lakk... Måtte ofre det mørkegrønne feltet øverst, da orginalruta var ensfarget grønn...

Og jammen ble det en telefon til Truls Farner, som tryllet frem et fortelt... Gleder meg til å teste det på Nordlandstreffet :D

Image
NorBullitt
Car: 1987 T3
Phone: 41772199

Post by NorBullitt »

Det her må jo være bilen som kan brukes til alt. Hverdagsbil, campingbil eller varebil.
Har du noen bilder av det modifiserte skapet?

Nordlandstreffet er desverre et par uker før jeg er oppe i distriktet,
ellers hadde det vært morro å være med.....
1990 T3 Caravelle Syncro
OddN
-
-

Re:

Post by OddN »

NorBullitt wrote:Det her må jo være bilen som kan brukes til alt. Hverdagsbil, campingbil eller varebil.
Har du noen bilder av det modifiserte skapet?

Nordlandstreffet er desverre et par uker før jeg er oppe i distriktet,
ellers hadde det vært morro å være med.....

Ja, den skal virkelig få leve opp til betegnelsen Multivan... :D

Bilder må vel la seg gjøre etter hvert...
OddN
-
-

Post by OddN »

Image
OddN
-
-

Post by OddN »

Emblemet som VW ville ha satt på denne:

Image

Desverre var lakken noe solbleket så det vises litt hvor det gamle merket har stått... men ikke så godt som det ser ut på bildet... går ut ifra at det er blitzen som gjør det så synlig på bildet...
Tur-Bo
-
-
Car: 2000 t4 syncro
Phone: 46925366

Post by Tur-Bo »

Fint emblem :) Men hva er det for lykter jeg skimter ? Det så spennede ut !
Forøvrig har du noe av de samme innteriørløsningene som jeg vil bygge inn i min halvpanel. Hvor kommer " Kokeøya" fra ?
Hemmelig agent for Trollsikkerhetstjenesten.
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
OddN
-
-

Post by OddN »

Lyktene er doble 7", H4 ytterst i orginal rundlyktbrakett, og H3(tror jeg) innerst. Bygget etter ide fra Taifun...

Image

Men jeg hadde planer om å tilpasse en orginal rundlyktgrill istedet for den Taifunfronten.

Og hvis du med "kokeøy" mener vasken som er innfelt i toppen av Reimoskapet er den kjøpt på en lokal campingutstyrsbutikk...
OddN
-
-

Post by OddN »

Pakke ifra Trufa ankom i dag :D Nytt Reimo-fortelt :D Men på grunn av regnvær blir det antagelig ikke noe prøveoppslåing før til Nordlandstreffet... Kan bli spennende å ankomme uten å ha testet det først :D
Rudeboy
-
-
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666

Post by Rudeboy »

Jeg er en jævel på seldent oppslåtte telt, så jeg gir bistand i Bjerka når jeg kan :D
OddN
-
-

Post by OddN »

Har begynt på operasjon hengekøye... Må ta mot til meg og skru fast hengekøyefestene igjen i dørene foran... Det innebærer å lage hull i Bluestardørtrekkene, huff... Har utsatt den jobben, men nå når Nordlandstreffet står for døren må jeg ha den ekstra liggeplassen klar. Har og slaktet en feltseng for å få rette stoffet til selve hengekøyen. Og med både Westfaliagardin i frontruta og multivangardin bak forsetene, blir det som et eget lite soverom der fremme...
Post Reply