T4 i kulda - erfaringer og gode råd

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Post Reply
erjo
-
-
Phone: 95134175

T4 i kulda - erfaringer og gode råd

Post by erjo »

Min T4 med 2,5tdi har både startet og gått som den berømte klokka i kuldeperioden vi har vært inne i nå (og fortsatt er litt inne i) :D . Min har nå 114.000 km på hjulene. Her om dagen startet jeg den uten motorvarmer i - 34 kalde. Gikk med en gang! Utrolig.

Blir bare mer og mer glad i denne bilen, går jo fint også.
Det hører med at jeg i min T4 har en dieselvarmer som jeg bruker flittig om morgenen. Det er jo GULL! Men glemmer jeg dette, så går den likevel, men sliter jo litt mer, da.

Jeg har en kollega på jobben som har en T4 med 2,4 D-motor. Den starter og går den også, men varm blir den jo ikke! 290.000 km har den rullet.

Hvilke kuldeerfaringer har dere andre? Noen problemer? Hvilke? Noen gode råd til eiere av T4? Egentlig trenger jeg ingen råd nå, men kjekt å vite hva en bør huske på....
Blogg: http://volkswagenbusser.blogspot.no/
Biler: 2002 VW Caravelle 2,5 tdi kombi, 2010 VW Golf PLUS 1,6 tdi, 2014 Weinsberg Bobil 130 hk.
Medlem avVWBUS Mjøsa
Norges største VW Buss treff: http://buscamp.blogspot.no
gustrid

Re: T4 i kulda - erfaringer og gode råd

Post by gustrid »

erjo wrote:Min T4 med 2,5tdi har både startet og gått som den berømte klokka i kuldeperioden vi har vært inne i nå (og fortsatt er litt inne i) :D . Min har nå 114.000 km på hjulene. Her om dagen startet jeg den uten motorvarmer i - 34 kalde. Gikk med en gang! Utrolig.

Det hører med at jeg i min T4 har en dieselvarmer som jeg bruker flittig om morgenen. Det er jo GULL! Men glemmer jeg dette, så går den likevel, men sliter jo litt mer, da.

Jeg har en kollega på jobben som har en T4 med 2,4 D-motor. Den starter og går den også, men varm blir den jo ikke! 290.000 km har den rullet.

Hvilke kuldeerfaringer har dere andre? Noen problemer? Hvilke? Noen gode råd til eiere av T4? Egentlig trenger jeg ingen råd nå, men kjekt å vite hva en bør huske på....
Min VR6 sliter med å bli varm nå... her er det drøyt 20 blå.. Har akkurat vært en tur på Torshov bilrekvisita og kjøpt et slikt trekk til å legge over skjermen når man skrur på personbiler.. Lagt den i klem under panseret og bruker magnetene over støtfangeren... Håpr hjemturen blir litt varmere..
-97 Caravelle VR6 aut 8 seter kort
-93 Caravelle 2.4 diesel 8 seter kort (solgt som delebil )
-99 Passat 1.8 aut ( solgt )
-03 Audi A4 TDI avant mlt

+ masse annet som er solgt
erjo
-
-
Phone: 95134175

Post by erjo »

gustrid wrote:
erjo wrote:Min T4 med 2,5tdi har både startet og gått som den berømte klokka i kuldeperioden vi har vært inne i nå (og fortsatt er litt inne i) :D . Min har nå 114.000 km på hjulene. Her om dagen startet jeg den uten motorvarmer i - 34 kalde. Gikk med en gang! Utrolig.

Min VR6 sliter med å bli varm nå... her er det drøyt 20 blå.. Har akkurat vært en tur på Torshov bilrekvisita og kjøpt et slikt trekk til å legge over skjermen når man skrur på personbiler.. Lagt den i klem under panseret og bruker magnetene over støtfangeren... Håpr hjemturen blir litt varmere..
Har lurt litt på å gjøre det samme. Det hjelper jo sikkert på å gjøre det samme på en 2,5tdi.
Blogg: http://volkswagenbusser.blogspot.no/
Biler: 2002 VW Caravelle 2,5 tdi kombi, 2010 VW Golf PLUS 1,6 tdi, 2014 Weinsberg Bobil 130 hk.
Medlem avVWBUS Mjøsa
Norges største VW Buss treff: http://buscamp.blogspot.no
PIO
-
-

Post by PIO »

erjo wrote:Hvilke kuldeerfaringer har dere andre? Noen problemer? Hvilke? Noen gode råd til eiere av T4? Egentlig trenger jeg ingen råd nå, men kjekt å vite hva en bør huske på....
Hallo !
Jeg bor i den andre "byen" i Ringsaker :) :wink:
Fikk montert inn komplett Defa Smart-Start pakke i begynnelsen av Desember.
Bilen har fungert bra helt til i forrige uke :(
Da ville den ikke snurre starteren skikkelig rundt og til slutt stod den helt stille :(
Har mobilitetsgaranti fra Møller og de ordnet med hjelp fra Viking.
Bilen ville ikke snurre starteren enten ved hjelp av mobil hjelpestarter eller ved bruk av startkabler fra bergingsbilen.
Mannen fra Viking kunne desverre ikke ta med seg bilen inn den dagen og jeg satte på lader og motorvarmer igjen, med håp om start neste dag.
Jeg fikk ikke start på den neste morgen heller og Viking kom tilbake og tok med seg bilen inn til Møller Hamar.
Fikk beskjed i dag at de skal få undersøkt den i ettermiddag.
Det er ikke mye kunnskap jeg har om slike ting, men det er noe som sier meg at det er starteren det er noe feil med.
At den ikke får nok strøm, at den ikke går i inngrep for å "snurre" motoren eller at den rett og slett er defekt.

Må bare få benytte anledningen til å skryte og takke veldig mye for den servicen jeg har fått på Møller Hamar.
Alle jeg har vært i kontakt med på Møller Hamar har gjort sitt beste for å hjelpe meg i den situasjonen jeg og min Caravelle kom i på grunn av kulda.
Dette har ført til at jeg i dag kjører Audi A3 som leiebil fra Møller Hamar :D
Hilsen
Svein Erik
-
-
Car: Touran '09 - Caravelle '97
Phone: 99417721

Post by Brutal1ty »

min er
vansklig under -15
sliter under -20
død under -25

min erfaring så langt, dette er da når den har stått så motor og alt er såpass kaldt som det er ute

bruker 88ah biltema batteri

kanskje også skrive hvordan batterier dere bruker?

min sliter ikke med og få varme, får vel oppi 20-25 pluss grader med vanlig varming, også lett over 30 grader og oppover med den når man varmer opp lufta inni og ikke slipper in luft utenifra, rekorden på kun den er da 41 grader, da var det varmt der inne

er den 2,4d
Touran '09
Caravelle '97
--------------------
Belysning til fleste typer kjøretøy:
http://lysstyrke.no/
Even
-
-
Phone: 95011694

Post by Even »

Min tdi har runda 450'.Dieselvarmeren er død,så 3 mil før det er litt lunk inne i bilen.Bakre vareapparat er kobla ut pga lekasje.

Starter lett ned til 14 blå.Under dette vet jeg ikke,da vi ikke har hatt kaldere vær :) Hadde et anfall her ene dagen,da måtte jeg dra den på starteren 10 sekunder mens den hostet og ikke ville gå selv.Har 100 amp biltemabatteri.

Bilen bør gå 5 minutter på tomgang før avreise,for visst ikke får jeg den ikke i 1. og 2. gir...God bil fordet :lol:
Norsk natur er best sett gjennom frontruta på en lastebil.

For tiden uten VW buss, men....
Shaky

Post by Shaky »

Even wrote:Min tdi har runda 450'.Dieselvarmeren er død,så 3 mil før det er litt lunk inne i bilen.Bakre vareapparat er kobla ut pga lekasje.
Når du sier bakre varmeapparat, er det da det under bilen eller helt bak på høyre side/hjørne?
Har en 02 2,5tdi og den blir ikke skikkelig varm inni, selv med papp forran radiator og max temp på klimaen.
Kjenner det komme varm eksos fra ebberen. Bilen blir faktisk kaldere når den står på tomgang etter at jeg har kjørt noen mil.
Opplever at det fryserpå på innsiden i de bakre vinduene og jeg har ikke resirkulasjonen av lufta på.
Har også Biltema batteri på 100Ah.
Jan-Runar
84 VW Golf 2 GTI (prosjekt)
02 VW Caravelle 2.5 TDI
Even
-
-
Phone: 95011694

Post by Even »

Det under bilen som er kobla ut.Visst bilen blir kald når eberen går,vil jeg tro det er noe galt med eberen.Bilen min blir heller ikke varm når det går på tomgang.
Norsk natur er best sett gjennom frontruta på en lastebil.

For tiden uten VW buss, men....
Rudeboy
-
-
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666

Post by Rudeboy »

Det er opptil flere bakre varmeapparater.

Ett bakre, som vel er kobla opp mot vifta i høyre D-stolpe men som ikke gir noe varme, funker best på sommeren for kjølinga ??

Og ett midtre som ligger i boks midt under bilen, trekker kaldluft fra skyvedørstrinnet og blåser det opp gjennom høl i dørken.
Ett midtre til som vel trekker lufta fra samma sted i skyvedørstrinnet men blåser bakover fra rett bak passasjersetet/midten av gulvet ved forsetene.

-Om nå jeg har sett tilstrekkelig med fotos på Finn dot enno av T4'ere.

Lekk varmeapparat betyr at det renner kjølevæske ut, har du koblet om rørene bak slik at kjølevæska bare snur uten å ha vært innom varmeaparatet, eller går det fremdeles igjennom (deler av) varmeaparatet ?? Bare lurer.

Åkkesom blir ikke dieselbiler spes varme på tomgang i og med at motoren da kjøler seg ned. Skrudd på "inneluft" og latt den gå en time på max varme sånn ?

mvh,
Yngve S
trivest best med to varmeaparater, ja !
Shaky

Post by Shaky »

Er min første vinter med en diesel.
Skal teste å skru på "inneluft" får å se da.
Jan-Runar
84 VW Golf 2 GTI (prosjekt)
02 VW Caravelle 2.5 TDI
Stibor
-
-

Post by Stibor »

Hei

Min 2,5 tdi uten fungerende dieselvarmer har startet ned til -14 uten problemer. Har passet på å topplade batteriet med en ctek lader jeg har hurtigkobling på. Den drar litt tungt på startmotoren når det er såpass kaldt. Tar lang tid før den blir varm. Byttet glødeplugg på dieselvarmeren i helga og "gleder" meg til neste kuldeperiode for å se om den blir raskere varm i kupeen. Nå er det 3-4 plussgrader og all snø har reget bort, i Nord Norge...
Stig Borlaug
Stein
-
-
Car: T5 2,5TDi 2008
Phone: 99497790

Post by Stein »

Starter TDi'en i -28 uten motorvarmer, men gløder to ganger da. Men ikke borti gassen før motoren har kakket seg noe varmere. Livsfarlig! Har DEFA, men det er ikke alle plasser det er koblingsmuligheter. Har ikke 500 meter med skjøtekabel.(Bare 350m)

Utrolig lettstartet bare man vil!
Stein Larsen

Fattig, gammel og sliten. Lever med hjernesvulst.
Caravelle 1993 T4, 2.4 D, 10 seter SOLGT
Caravelle 1999 T4, 2.5TDI AUT 10 seter SOLGT
Caravelle 2008 T5 4Motion, 130HK manuell, 8 seter SOLGT

TIguan 2013 Bluemotion TDi
gustrid

Post by gustrid »

erjo wrote:
gustrid wrote:

Har lurt litt på å gjøre det samme. Det hjelper jo sikkert på å gjøre det samme på en 2,5tdi.
Har kommet meg hjem, og det ble en mye triveligere opplevelse etter å satt "trekk" på fronten. Det ble god varme i beilen, og av en eller annen grunn ser jeg litt lysere på å ta bilen til fjells... Og med en anelse godvilje kan man si at bilen fikk et preg av Audis Spaceframe-look

Indian
-
-
Car: Multivan 2002 2,5 TDI
Phone: 46426546

Post by Indian »

gustrid wrote: Min VR6 sliter med å bli varm nå... her er det drøyt 20 blå.. Har akkurat vært en tur på Torshov bilrekvisita og kjøpt et slikt trekk til å legge over skjermen når man skrur på personbiler.. Lagt den i klem under panseret og bruker magnetene over støtfangeren... Håpr hjemturen blir litt varmere..
De må være en feil noe sted. Jeg får normal temperatur etter ca 10-15 kilometer når jeg parkerer ute og etter 2-3 mil kjører med genser på.
Termostat? Rensing av anlegget?
vw 2,5tdi
-
-
Car: t4 tdi 2000mod

Post by vw 2,5tdi »

Kjørte fra vestlandet til østlandet i romjula å da var 32 blå på det kaldeste,men godbilen holdt seg varm takket være eberen. Kan jo være ett tett varmeappart register?
Morten B
chr18
-
-
Car: lang T4 93mod.
Phone: 90142311

Post by chr18 »

gustrid wrote: Min VR6 sliter med å bli varm nå... her er det drøyt 20 blå.. Har akkurat vært en tur på Torshov bilrekvisita og kjøpt et slikt trekk til å legge over skjermen når man skrur på personbiler.. Lagt den i klem under panseret og bruker magnetene over støtfangeren... Håpr hjemturen blir litt varmere..
kan du forklare litt nærmere hva det er det du egentlig har gjort?
har du kjøpt sånn sak til å dekke til hele fronten med(bort sett fra frontvinduet regner jeg med da)?
christian
Indian
-
-
Car: Multivan 2002 2,5 TDI
Phone: 46426546

Post by Indian »

Tror det er det som ble gjort. Jeg kan tenke meg at termostaten har tatt kveld.
På de siste dagene har jeg hatt ingen problem med å få opp varmen. Isfrie ruter og i bomullsgenser sier mye.
jakob
-
-
Phone: 46809101

Post by jakob »

Min 2,4d ble en halt annen bil etter at jeg puttet på turbo, den blir varm innen en mil. Sist uke kjørte jeg i -29 ute og sikkert +29 inni. Itillegg så går den jo bedre.
Når det gjelder å starte den i mange minus grader så prøver jeg å unngå det. Men blir det under -15 så er den ikke noe livlig uten motorvarmer.

Jeg sliter også med at min vr6 ikke holder på varmen nedover. Den blir god og varm oppover og på tomgang. Men slik har den vært på andre året nå. Jeg har byttet det som jeg kan bytte, termostat, vannpumpe osv.
Ikveld ble den kjørt til et verksted for bytte av topp pakning. Det er det siset jeg tror jeg ikke har bytta. Håper at det hjelper.
Men denne bilen starter sikkert uansett temp ute.

Ps. Gleder meg til 25+ ute.
Jakobsen
Vwbus Mjøsa!
NT2K

T3 1.9 TDI, 1990 Coach. (trenaren)
T3 1,6TD Westfalia Joker 1982. Tante Grønn
T3 2,1 Wbx Tristar syncro
T4 2002 Syncro
arildk
-
-

Post by arildk »

Har vært i Gudbrandsdalen (Skjåk,Lom) hele uka og tempen har ligget på nedre del av 20 blå hele tiden. Bilen har gått 333000 og eberen har sluknet for lenge siden. Ingen problemer med start og tar egentlig ikke så lang tid å få opp tempen heller (1 mil eller så). Men jeg vet at timingen på dieselpumpa mi er feil og den er skikkelig vrien å starte i + grader. Men fyrer momentant når det er svinekaldt.
Arild Karlsen
Transporter 2,5 TDI 2001
Caravelle 2002 lang kombi
tlauri
-
-
Car: T4 TDI 2001 lang (solgt) Sharan TDI 4motion 2002

Post by tlauri »

Termostater kan holde veldig lenge men blir svekket, de fleste termostater er garantert ok opp til 90.000km, hvis man sliter med og holde varmen så er jo t4 en meget enkel bil og bytte termostat på :)
Tom
Bodø City
Image
gustrid

Post by gustrid »

chr18 wrote:
kan du forklare litt nærmere hva det er det du egentlig har gjort?
har du kjøpt sånn sak til å dekke til hele fronten med(bort sett fra frontvinduet regner jeg med da)?
Jeg kjøpte en "Skjermbeskytter". Den dekker hele grillen i bredden, og er lang nok til at jeg får festet den ordentlig.. Regner med å ta den av nå som det ikke er så kaldt, men kan godt prøve å legge ut bilde først..

stste
-
-
Phone: 41145417

Post by stste »

Har power bull 110AH i begge bilene nå 8)
Det stod et biltema 92AH i den ene, men det døde i kulda, bare ett år gammelt :roll:
Med bull batteri starter de uansett :lol:

Den ene som er 94' blåser fort varmt (den er etterisolert)
den andre som er 93' og ikke etterisolert blir ikke varm før etter ca 3mil, men der mistenker jeg at den elektriske vannpumpa ikke virker. De går alltid litt på tomgang før vi kjører i kulda.

Et tips er å ligge langt unna biltema når batteri skal handles....
Stian
1,9 TDI 2008 transporter
2,5 TDI 2003 Transporter RIP
2,5 TDI 2003 Multivan Westfalia tak Camper
2,0 TDI Touran (drittbil)
2,5 TDI 2000' (omplassert)
2,4D 94' RIP
2,4D 93' RIP
2,4D 93' RIP
Rudeboy
-
-
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666

Post by Rudeboy »

-Det meste av kødd med Tyskerbrakka er på stell, men et halvt eksosanlegg legger noen hindringer i veien for at kjøringa skal være optimal 8)

Svendsen oppå toppen av Hasle sa kr. 3.7k og da sa konemor "ok", som den blondina hu er :lol:
Syns ikke det var avmakt av den prisen.

Da er rapport fra meg at dieselfilteret sto for mesteparten av mikkmakket jeg opplevde for 16 dg tilbake.

-Skal bytte dieselfilter til høsten igjen :wink:

mvh,
Yngve s
Tæff
-
-

Post by Tæff »

Min her heilt fin i plussgrader, men anten har eg dårlig batteri eller def startar. Når det er under minus 10 så slår startaren inn men hoppar av att etter å ha dradd motoren ei runde/ikkje nok til at den startar. Prøvar med nytt batteri først då eg tykkjer det er rart den ikkje lagar herk i plussgrader. I varmt vær har eg sågar testa å kinna den i gang utan å gløde. går fint som fy.
Dette er ein 2,5d 95 modell

Min forige 93 modell starta som berre rakkaren etter at eg bytta glødepluggar uansett kor kaldt det var.
Biler: høg byttefrekvens på bil eg?
Siste år:
95 modell Vw transporter...
90 modell Subarusyncro "Krøvel Velle" Frå Velle i ValleVoll solgt
94 modell Vw Caravelle 2,4 D "Monar"
90 modell Caravelle C "Gunnar"
rule
Car: T5 2008 Lang 4Motion

Post by rule »

Har en T4 2003 Transporter syncro og bare hatt litt trøbbel med kaldstart når glødeplugger har tatt kveld. Starter ellers lett som bare det :-)
Må vel nevne at dieselfilter er skiftet hver høst, olje skift og annet er utført oftere enn longlife service . Ser at flere andre med diesel biler sliter i kulda men vedlikehold er kanskje et nøkkelord?
Bilidiot jeg ??

-72 Ford 17M 1700S
-82 Ford Granada 2,3L
-96 Ford Scorpio 2,9i
-03 T4 Transporter syncro Lang 2,5 TDI 102hk
-08 T5 Transporter 4Motion Lang 2,5TDI 130hk
Post Reply