"Diesel-Djevelen" -82 Bus 1.6 D

T3-Prosjekter (Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92)
Post Reply
skaravelle
-
-

Re: "Diesel-Djevelen" -82 Bus 1.6 D

Post by skaravelle »

Image

Image

Image
Image

bugbuddies.no
subwoofer
-
-
Phone: 9entre3989en

Post by subwoofer »

Støl i arma i dag?
Joachim
- Fia, '14 Fiesta Titanium
- Frk Jensen, '74 Jensen-Healey
- Kengu, '90 Caravelle C Syncro
- Store Blå, '02 Caravelle TDI trygdeversjon

Diesel er fint å vaske deler i...
skaravelle
-
-

Post by skaravelle »

subwoofer wrote:Støl i arma i dag?
:lol: Egentlig ikke. Men det er en stor bil å vaske og polere. Og så ble jeg ikke fornøyd heller. Lenge siden denne bilen har sett såpe og voks, så det må sterkere lut til tror jeg. Hva med trikset til HappyT3? Har sett at folk er litt uenige i om det er lurt å bruke parafin/lampeolje på bilen, må vaske en gang til før cruising med Sportsbillosjen i morra.

Hadde første lange tur med bilen i går, tur-retur Oslo, har bare lunka rundt i Skien og omegn så langt. Krysset fingrene og pakket verktøykassa, det gikk egentlig ganske bra. Kort oppsummert: På marsjfart ca 80 km/t gikk motoren med snaue 4000 omdreininger, hadde jamt 5 bar i oljetrykk, og 110 grader i oljetemp. Hadde litt småfusking på tur innover som ble verre etterhvert, og etter konsultasjon med Vestfold T3-nødhjelpsentral fant jeg ut at filteret var utlevd. Stoppa og byttet til et lite nødfilter, og bilen gikk som ei kule igjen. Forbruk: 21,34 liter på 29,9 mil gir ca 0,7 liter på mila. Ikke verst likevel!

Erfaringene peker dermed mot at det må på hjul med orginal rullediameter og bensinkasse for å få ned turtallet, oljekjøler må på for å få ned tempen, og et nytt orginalt dieselfilter må på så den ikke suger seg ihjel. Er på saken :)
Image

bugbuddies.no
HappyT3
-
-
Car: T3 1986

Post by HappyT3 »

Da møtte jeg deg igår! Du passerte Lierhøyda like ca 16:20 ikke sant? Fin bil :-)

Forsøk med terasseolje (Jotun), vet det høres ut som galmannsverk, men forsøk på et lite felt og vurder effekten :wink:
Gni inn, og poler bort alle rester med lo-fri klut eller lo-fritt papir.
Grunnlegger av JT Imprägnierer Gruppe Norwegen, Generalsekretær i T3 mechanische Bremse Licht Allianz, Hovedfyrbøter i PyroCampers og Prototyping AWO cooler system.
skaravelle
-
-

Post by skaravelle »

HappyT3 wrote:Da møtte jeg deg igår! Du passerte Lierhøyda like ca 16:20 ikke sant? Fin bil :-)
Takk for det :D Var en tur innover for å teste bilen og se Molde slå Vålerenga, det siste gikk i dass. Kikka etter T3'er langs veien, men så ikke noen...
Forsøk med terasseolje (Jotun), vet det høres ut som galmannsverk, men forsøk på et lite felt og vurder effekten :wink:
Gni inn, og poler bort alle rester med lo-fri klut eller lo-fritt papir
:shock: Tror jeg vil ha flere innspill på den varianten, har jeg aldri hørt om før... Hvilken farge bruker du? :lol:
Image

bugbuddies.no
HappyT3
-
-
Car: T3 1986

Post by HappyT3 »

skaravelle wrote: :shock: Tror jeg vil ha flere innspill på den varianten, har jeg aldri hørt om før... Hvilken farge bruker du? :lol:
Skjønner godt at du er skeptisk :wink: Har i årevis utforsket Terrasseoljens bruksområde og den virker som ala Owatrol, trenger inn i rust og herder (stopper vider rustangrep), og funnet at den faktisk funker kanon som lakkfornyer, men andre skygger banen er forståelig.. 8)

Forsøk heller denne:
http://www.owatrol.com/no/products/Polytrol.pdf
• Gir tilbake glans til malinger og lakk.
Grunnlegger av JT Imprägnierer Gruppe Norwegen, Generalsekretær i T3 mechanische Bremse Licht Allianz, Hovedfyrbøter i PyroCampers og Prototyping AWO cooler system.
skaravelle
-
-

Post by skaravelle »

Bruk polytrol på plastdetaljer, og vanlig voks på bilens lakk er mitt råd. Var tungt å jobbe med, ble grei nok finish, men syns ikke det var verd slitet. Har kjøpt rubbing og polermaskin nå :D

Liten oppdatering:
Image

Orginale C-dekk er satt på AllyCatene, med whitesides. Syns det var litt knotete å få det bra, men det hjelper seg. Er bare på et hjul det ikke sitter skikkelig nå. Godt å få litt mer rullediameter, selv om den fortsatt ikke er langbeint.

Image

Har fått på plass anlegget igjen også, kjører det gamle som sto i for optimal retro-look. Under setet skuler det seg imidlertid en 4-kanals booster som sørger for litt mer skyv i høyttalerene, som for øvrig også har fått en skjult upgrade.

Image

Girkula er byttet ut også, syns bilen kledde denne. Er en orginal Golf Mk1 GTI kule, den gikk rett på og satt som støpt. Fin liten detalj jeg er godt fornøyd med :D

Image
Image

bugbuddies.no
Der Postmeister
-
-
Phone: 99454090

Post by Der Postmeister »

Synes de felga er helt grusomme, men her på denne bilen er de bare helt rett og rått, og med WW i tillegg helt konge! Trudde aldri jeg skulle måtte innrømme en brun-brun bil som kul, men denne er det nå ja. Stå på Christian. :mrgreen:
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
hansstef
-
-
Car: T3 -86 SYNCRO GL 1.9TDK
Phone: 9-1-8-8-0-9-3-7

Post by hansstef »

Godt å se at WhiteWalls brer om seg, T3 begynner å bli en gammel bil så det er ingen vits å late som man er noe annet ;)

Knalltøff vogn! Liker fargen :D Forslag til eksperiment: Matche fargen på WW med taket ditt :o

Må ha en deal om at WhiteWall gutta samler seg på treff i fremtiden :wink: Representere litt :P

Var det Jotun Terrasseolje du syns var tung å arbeide med eller polytrol?
Hans Sæle
skaravelle
-
-

Post by skaravelle »

AllyCat på en gammel retro-racerbil blir aldri feil vøttø Rune :D
Har noen andre litt spesielle jeg har tenkt å prøve etterhvert, må bare få fresa opp nye bolthull i de. Kanskje de kommer på neste sommer...

Polytrol på lakken var det jeg tenkte på. Var tungt å jobbe med syns jeg... ANbefaler derfor å holde det til plastdetaljene, der det funker som et skudd.

Hvitt tak??? Tror jeg holder meg til slik den er nå. Har bestilt orginal-lakk på boks for å teste grill-list, og skal prøve leppe på den også. Men er usikker på om det gir ønsket effekt.

Neste punkt er 5-trinns bensinkasse, og oljekjøler med termostat og ekstra filter. Delene ligger klare, må bare ha en dag til overs, mulig det blir til helga. Interiøret står også for tur, har sanket det jeg trenger for å lage hurtigfester til de to midtradene. Den lengst fram blir satt opp slik at den kan settes inn begge veier, evt med et bord i midten i stedet for seter. Vips: retro-racerbil -MULTIVAN! :lol:
Image

bugbuddies.no
hansstef
-
-
Car: T3 -86 SYNCRO GL 1.9TDK
Phone: 9-1-8-8-0-9-3-7

Post by hansstef »

skaravelle wrote:Hvitt tak??? Tror jeg holder meg til slik den er nå. Har bestilt orginal-lakk på boks for å teste grill-list, og skal prøve leppe på den også. Men er usikker på om det gir ønsket effekt.
Mine tanker gikk mot lyse brune dekksider :P Klart taket skal være som det er!

Grill- list og rundlykter med leppe kan være tøft det. Rune sin postbil er et godt eksempel på det. Denne støttes jo av en herlig senk også da slik at leppene kommer til sin rett helt nede ved bakken.
Hans Sæle
skaravelle
-
-

Post by skaravelle »

hansstef wrote: Mine tanker gikk mot lyse brune dekksider :P Klart taket skal være som det er!

Grill- list og rundlykter med leppe kan være tøft det. Rune sin postbil er et godt eksempel på det. Denne støttes jo av en herlig senk også da slik at leppene kommer til sin rett helt nede ved bakken.
Nja, vet ikke helt med den dekkside-ideen...

Postbilen er helt klart et eksempel til etterfølgelse, men mitt siste besøk på trafikkstasjonen gir meg ikke helt trua på å få igjennom 80mm senk her i Skien. En annen ting er hvor kjørbar den blir, er jo dagligbil-familiecruiser dette, så man kan ikke være nødt til å iføre seg nyrebelte for å kjøre på butikken. Står 55-60mm senk på den nå, syns det er sånn passe, selv om jeg gjerne skulle hatt den mer ned visuelt.

Dokaen min blir nok råere i så måte, regner med å å kjøre maks stuk framfor kjørbarhet på den :lol:
Image

bugbuddies.no
skaravelle
-
-

Post by skaravelle »

5-trinns bensin-kasse er på vei inn "as we speak", men har støtt på problemer som bremser framdriften...

Fikk ut den gamle kassa, vaska og bytta over delene som må byttes før ryggen sa takk for seg. Ble satt ut av drift noen dager, helt til kiropraktoren fikk satt ryggsøylen i system igjen.

Tok opp tråden igjen i går, entra kassa på motoren, men idet jeg skal feste hele pakka i fremre girkassefeste, ser jeg at dette umulig kan passe. D
Det var heller ikke noe hjelp å få i det gamle festet fra 4-trinns kassa, det kan ikke brukes, det ser helt annerledes ut. Kom til å tenke på at jeg mente å ha hørt en gang at det er konstruksjonsforskjeller på de gamle kontra de nye, og at dette kan gjøre at jeg har problemer.

Endte opp med å bruke vinkelsliperen til modifisering av festet, kassa er på plass nå, men ryktene sier at den blir stående for lavt når man bruker bensin-festet. Så det blir vel til at jeg plukker ut igjen det fremre festet, fyrer igang sveiseapparet og lager et feste som gir den riktige vinkelen på drivpakka.
Image

bugbuddies.no
skaravelle
-
-

Post by skaravelle »

Siden det ikke fins noe særlig facts på ombygging til 5-trinns kasse på "early"-T3, tenker jeg at det det er på sin plass med en liten "how to"-oppdatering her...

Punkt nr. 1:
DON'T! :evil:

Er ihvertfall ikke plug'n'play, gir ikke opp, men chassiet må modifiseres. Tar altså vesentlig lengre tid enn beregnet :x
Image

bugbuddies.no
erjo
-
-
Phone: 95134175

Post by erjo »

skaravelle wrote:Siden det ikke fins noe særlig facts på ombygging til 5-trinns kasse på "early"-T3, tenker jeg at det det er på sin plass med en liten "how to"-oppdatering her...

Punkt nr. 1:
DON'T! :evil:

Er ihvertfall ikke plug'n'play, gir ikke opp, men chassiet må modifiseres. Tar altså vesentlig lengre tid enn beregnet :x
Fin bil, dette blir'a! Får etter bare 5 måneder lyst på T3 som hobbybil igjen, jeg. Men, men.... Hold oss orientert om hva som trengs for konvertering til 5-trinns-kasse.

PS! Har lurt unna ei 5-trinns dieselkasse til T3 (har ikke hatt hjerte til å kaste den på dynga).

Apropos kassebytte: Går det an å putte i 5-trinns kasse inn på en 1,9 liter som originalt har 4-trinns? Sjøl tror jeg det, men går det også på modeller tidligere enn 1985 da 5-trinns på 2,1 jo kom på markedet...??
Blogg: http://volkswagenbusser.blogspot.no/
Biler: 2002 VW Caravelle 2,5 tdi kombi, 2010 VW Golf PLUS 1,6 tdi, 2014 Weinsberg Bobil 130 hk.
Medlem avVWBUS Mjøsa
Norges største VW Buss treff: http://buscamp.blogspot.no
skaravelle
-
-

Post by skaravelle »

Vet ikke hvilket år dette skillet går på, men 5-trinns kasse i bilen min innbærer kjøp av nytt sveiseapparat. Har kutta det jeg trenger nå, så det er da framdrift :D
Image

bugbuddies.no
Rudeboy
-
-
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666

Post by Rudeboy »

White sides, og greier - "må" man kjøpe dekk levert med white sides eller finnes det no "ettermarkedsløsning" hvor man kan slenge på hvitt i etterkant ?

Nå som jeg har tre kjt regga i mitt navn kunne jeg i allefall tenkt meg å fått white sides på den eldste, om ikke alle tre :D
Caravelle-Kai
-
-

Post by Caravelle-Kai »

Rudeboy wrote:White sides, og greier - "må" man kjøpe dekk levert med white sides eller finnes det no "ettermarkedsløsning" hvor man kan slenge på hvitt i etterkant ?
Har De ikke lest posten da, unge mann?
skaravelle wrote:Liten oppdatering:
Image

Orginale C-dekk er satt på AllyCatene, med whitesides. Syns det var litt knotete å få det bra, men det hjelper seg. Er bare på et hjul det ikke sitter skikkelig nå. Godt å få litt mer rullediameter, selv om den fortsatt ikke er langbeint.

Image
2013 Ford Kuga 2,0 TDCi Powershift - Til salgs!
1999 T4 Caravelle 2,5 tdi
1990 T3 Caravelle Coach 1,6D
1975 VW 1200 Jeans
1974 VW 1200 Jeans (konebil)
Coach-Kameraden og Eksil-Rundlyktgeriljaen.
Rudeboy
-
-
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666

Post by Rudeboy »

Nei.
Tur-Bo
-
-
Car: 2000 t4 syncro
Phone: 46925366

Post by Tur-Bo »

Tross velmenende råd om å la vær med å sette inn nyere fem trinnskasse, er jeg i gang med den samme prosessen, har du mulighet til å ta et bilde av elendigheten :) Og for å lese av km standen på kmtelleren puttet du bare inn en vanlig papirlapp ?
Og hva med gearstanga ? Jeg tok glad og fornøyd med meg en femtrinns spak fra en nyere diesel bare for å oppdage at gulvet jo er anderledes på denne gamle traveren :(
Hemmelig agent for Trollsikkerhetstjenesten.
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
skaravelle
-
-

Post by skaravelle »

Tur-Bo wrote:Tross velmenende råd om å la vær med å sette inn nyere fem trinnskasse, er jeg i gang med den samme prosessen, har du mulighet til å ta et bilde av elendigheten :) Og for å lese av km standen på kmtelleren puttet du bare inn en vanlig papirlapp ?
Og hva med gearstanga ? Jeg tok glad og fornøyd med meg en femtrinns spak fra en nyere diesel bare for å oppdage at gulvet jo er anderledes på denne gamle traveren :(
Vet ikke om jeg vil legge inn noe bilde, står fremdeles fast på at dette ikke er noen god idè. :(

Men mottoet er "Ingenting er umulig, det umulige tar bare lengre tid", så inn skal den. Det innebærer bl.a. flittig bruk av sveiseapparat, kapping av chassi og produksjon av eget girkassefeste. Vet ikke om det er gode løsninger, de har blitt til underveis inne i hodet mitt, er ingen som har rushet til med råd akkurat. Girspaken har jeg ikke kommet til enda, men mitt valg har falt på en 5-trinns bensinspak, tror det skal gå greit. Bytter hele lengden bak til kassa også, tanken må ned for å få den riktig igjennom, diameteren er noe tykkere på den nye mekanismen.

I den gamle km-telleren puttet jeg bare inn en papirlapp (eller papp) og dro i den spaken noen ganger til jeg hadde avtrykk. Km-standen jeg fikk opp stemte ikke med speedoen (ca 10 000 km feil), men jeg har funnet ut (etter MYE krevling under bilen i det siste) at den er koblet fra hos meg.
Image

bugbuddies.no
Harald
-
-

Post by Harald »

Jeg prøvde en 5 trinns dieselkasse i min 84 Transporter 1,9 vannboxer. Kassen gikk rett inn uten problem. Jeg modifiserte en skinne i den originale 4 trinns girvelgeren, så fant jeg alle girene. Det gikk ikke å bruke girvelgeren fra dieselen da gulvet var ulikt.
- 03 T4b Transporter Syncro 2.5 TDI AXL
- 99 T4a Transporter Syncro 2.5 TDI ACV
- 98 T4b Caravelle 2.5 TDI ACV
skaravelle
-
-

Post by skaravelle »

De første transporterene med diesel har samme chassi som den med luftavkjøling. Tror skillet gaår fra -82 til -83 modell. Min er en -82 og dermed er det ikke tatt høyde for lengre kasse.
Image

bugbuddies.no
skaravelle
-
-

Post by skaravelle »

Men på plass skal den :) Har funnet fram til bittelitt motivasjon igjen, er ikke altfor lang unna å bli bil nå.

Har laga plass til kassa, og tatt ned tanken for å bytta gjennomføring til ny-typen spak-stell. Oppå tanken lå ca. 1 kubikk med sand, og rusta hadde begynt å spise. Slipte ned og grunna, før jeg la på x antall lag med hammerlakk.

Fikk montert sammen stagene i kveld, men må nok plukke det fra hverandre igjen, ser ut til at stagene er ca 2 cm for lange til at skiftinga blir korrekt. Fram med multiverktøy nr. 1: vinkelsliperen :) Dette blir bra, bilder kommer....
Image

bugbuddies.no
skaravelle
-
-

Post by skaravelle »

Målstreken i sikte, mangler bare et bremserør og ny gummi til påfyllingsrøret. Det meste er nå montert sammen igjen, oljekjøler er også på plass. Puhh...
Image

bugbuddies.no
Post Reply