Hei igjen, onsdag 12.mai tok jeg Baronen tur/retur til jobben som en 18 mils motorveitest i to etapper. Tec7 klumpen lot seg jammen ikke brenne av. Og ingen etterfylling av rosèvin på 10 kjøredager tilsa at Baronen nå var så godt som tett.
Baronen var med andre ord klar for internasjonal wasserkampf-øvelse i Himmelfartshelgen.
Øvelsesutstyr: stor verktøykasse, vinklesliper, hørselvern, vernebriller, drill, syltetøysglass med JT, motorsilikon, stålplast, multimeter, el-ledninger, kabelskosett, krympetang, osv, med andre ord benken under baksetet fyllt til randen
Mye utstyr ja, men det skulle vise seg nødvendig, selv om det bare var en øvelse så gikk den faktisk over i regulære kamphandlinger en av kveldene

Oppmøte 0700 Torsdag morgen i Larvik.

Baronen lot seg faktisk frivillig kjøre ombord.
Han som parkerte bak meg syntes Baronen var flott, men han var åpenbart bekymret for han sa "håper du har med deg mye vann for det stinker kjølevæske av bilen"

Jeg fortalte at for øyblikket var motoren så å si tett, og at jeg var immun mot lukta
Utkjøring fra ferga ble nesten katastrofe, nøkkelen passet plutselig ikke

Bilene foran meg startet og rullet ut av båten, Baronen nektet å følge ordre, bilene bak ble utålmodige for nabokøen fikk kjøreordre og kjørte avgårde. Den slitte nøkkelen måtte settes inn og ut flere ganger og eeendelig kunne jeg vri rundt, WBX`en buldret igang
Godkjent under sterk tvil.

Andre øvelse, motorvei, to timer med konstant 110km/t.
Resultat: Godkjent.

Neste test var 1 time på Danske asfaltveier. Panoramautsikt kombinert med kjørekomfort gjorde denne delen til en ren nytelse, toppet med klassisk musikk gjorde opplevelsen minneverdig.
Godkjent, karakte 10 blank.

Så fulgte 10 minutter på grusvei i regnvær, de harde C dekkene gjorde at grusen kjentes godt, mye vibrasjon.
Godkjent.

Som avslutning av første testdag var det opprigging, fikk tildelt gromplass med eget basseng. Absolutt godkjent.

Lørdag hadde jeg fri fra jobben som dræng på gården, dro først til et loppemarked hvor jeg fikk tak i et tidsriktig bremselys-sett, og to passende campingstoler som bonus til Baronen som ikke hadde mistet en dråpe kjølevann.
Så ringte jeg til Hovwdiaudi og fant ut at de hadde åpent

Beredskapsreservedeler er alltid interessant, blandt annet vannpumpe siden Baronens hadde utviklet en urovekkende slark på vei nedover. Bonden ville bli med for han likte T3`en. Vi kom 1,5km avgårde før jeg oppdaget at ladelampa lyste, dommerpanelet viste 12V - altså ladet ikke bilen. Hoppet ut og fant at viftereima var pulverisert og at vannpumpa hadde skjært seg (låst seg fullstendig)
Ikke godkjent.
Øvelse 2 X 1.5km uten vannpumpe, uten sirkulasjon av kjølevann.
En alvorlig test av psykisk styrke, nåla rakk ikke å komme opp på max, men måleren sitter i termostathuset.
Godkjent

T3`en ble stående på småbruket, men Viborg ble besøkt likevel.

Vel hjemme ble bakparten til Baronen rygget inn i et skjul.

Tok meg to timer å fjerne vannpumpe osv, på grunn av rustne skruer, måtte jo være varsom siden bilen skulle brukes til ferga grytidlig dagen etterpå. Fri tilgang fra Baronens barskap, men måtte begrense forbruket for å holde fokus

Vannpumpe og vannrøret måtte av i ett stykke på grunn av unbrakoskrue som ikke på vilkår ville løsne og mistet grepet.

Ny pumpe på plass.

Ny viftereim var av feil utgave, den var rett å slett for kort, improvisering måtte til: vinkelsliper til å frese ut et dypere strammespor og det gikk akkurat, phuu..

Jepp, Baronen spinner igjen

Smurte ALLE skruer/muttere inn med JT under montering slik at neste gang de skal løsnes så er de ikke rustet fast.

Reimskiver og alle rør, ble også børstet lett med stålbørste og penslet/imprignert med JT og overskudded av JT ble tørket av med papir før montering.

Søndag morgen var Baronen redusert til en Transporter, bilen stappet med gamle møbler for "Transporter testen", samme løype som første dag.
Godkjent (men fratrekk av poeng på grunn lysende lampe, se under).

Holdt 110km/t og med mye last la oljetempen seg rundt 110 grader, mot slutten av etappen da jeg begynte å bli sikker på seier så økte jeg til 120 km/t og oljetempen økte til nærmere 120 grader.

Upps! Plutselig ble det ingen varme fra varmeapparatet (gedigen luftboble i varmeregisteret), så kom varmen tilbake (luftbobla forvant videre), så begynte lampa for lavt væskenivå å lyse. Var jo nesten fremme så jeg valgte å kjøre videre de siste 5 minutter til fergekaia, kjørte gjennom billettkontrollen og parkerte.

Oppdatering: Vel hjemme fant jeg årsaken: Trans7 klumpen hadde sprukket, den tålte ikke konstant 120km/t, ergo Trans7 ikke godkjent.
Gikk tilbake til Biltema pakningssilikon (rød) og alu plata, denne gangen skal det få tørke 1 1/2 døgn siden kona ikke skal bruke bilen idag. Limte igår og den står med motorvarmer på for å sikre optimale tørkeforhold, dessuten er det 15-20 grader pluss og ikke minus

Baronen alltid foran
Thats it, den internasjonale øvelsen i Wasserkampf ble lærerik, ingen betydelige lekkasjer før helt på slutten, og et realt "sjøslag" på lørdagskvelden

Baronen nektet faktisk å forlate Danmark før den fikk ny vannpumpe, og da hadde jeg ikke valg - kamphandling. Nyoverhalt motor skal jo inn etterhvert, men det har som sagt gått sport i å holde den gamle i live