Hei,hva bør jeg sjekke etter når jeg skal kjøpe min førsteT3

Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92
Rapidspeed
-
-
Car: -87 GL Syncro,-88 2wd aut GL
Phone: 95095170

Post by Rapidspeed »

om du ikke klarer mer enn 50 km/t opp lierbakkene med dieselen er det nok heller noe galt med sjåføren.. for en ten vet ikke sjåføren at han kjører sugediesel på 50 hk ellers så skjønner han ikke at det er noe galt...
coachen min med td har ingen problem med å holde 100-110 oppover lierbakkene... så da tror jeg ikke det er så ille alikevel... diesel er bare konge...
-19 Tesla model 3 LR
-91 Caravelle westfalia TDI Syncro

Jan..
Member of GangsterCapCrushers...
Member of Vw Militaria Norway, syncrodust nr1
tilstad
-
-

Post by tilstad »

Mulig at sliping kan gjøre susen, men har selv sett topper gå for 350kr stykket med mindre enn 100 000 km på, så spørs om det er verdt det. Men det beste hadde nå vært en V åtter da....

Har lekt litt med tanken på en helaluminiumsmotor fra camaro -97 og nyere, 5,7 liter 320 fabrikks hk og masse dreiemoment...skulle vært interessant å vite om den er tyngre enn dieselen eller ikke.

I siste nummer av "Right On", "Norges værste motormagasin", står det en artikkel om den Norske T3'en med v8, twinturbo og 1120 hk. Bare til opplysning.
oyvinla
-
-

Post by oyvinla »

den gamle sugedieselen min gikk heller ikke bedre enn 50 oppover lierbakkene. den var det ikke noe feil med. de er helt ekstremt daffe de motorene. har nå 1.9 tdk, og 1.6 kommer ikke til å bli noe alternativ etter man har kjørt en sånn
heggis

Post by heggis »

tusen takk for masse veldig informative svar =)
nå er det snart ikke tvil igjen.. det blir t3 fort.. så fort jeg får solgt volvoen som jeg har nå. skal nedover å se på ei bikkje fredag eller lørdag =)
- caravelle coach viewtopic.php?t=3128
x volvo 240 turbo
WasserBoxer
-
-

Bar's leak

Post by WasserBoxer »

Har en wbx som nå runder 16 år og 330 tusen. Den begynte å svette litt etter hva jeg husker rund 100 tusen. Siden har den fått påfyll av Bar's leak og bytting av kjølevæska lite nå og da. Den svetter litt nå på ene sida, men holder ellers tett.

Bar's leak har hvertfall holdt toppane tette i 16 år - usikker på om den klarer 16 år til da.
vibberg wrote:
problemet er at enkelte topper korroderer i pakningsflatene og har de den feilen må de byttes, hjelper ikke med nye pakninger.
Du trenger ikke nødvendigvis å bytte toppene, på min ble de slipt ned og nye pakninger satt på. Ellers burde man skifte kjølevæske en gang i året, da er det mange som mener at den blå kjølevæska er helt grei. Der finnes også stoff å tilføre kjølevæska, har hørt noen nevne noe som heter bar´s leak, noen som har peiling på det?
tilstad
-
-

Post by tilstad »

Kunne vært interessant å prøve denne Bar's leak... er redd jeg har en begynnende lekkasje på min wbx. Men kan og være bare en generell lekkasje et eller flere steder eksternt i systemet. Varmeapparated lekker lit ihvertfal...

Hvor forhandler de denne Bar's leak? Og er stavelsen av navnet helt korrekt? Det er ikke Bears leak eller noe...?
heggis

Post by heggis »

Hei igjen, forsetter bare på denne tråden jeg.

Var nettopp å så på en caravelle coach ( http://tinyurl.com/75jre ) den skal vedkommene ha 14.500kr for noe jeg mener den ikke er verdt
pga :

-rusta hjulbuer (overflate, ingen hull) 3av dem.
-rusta hull ved lista på bakerste vindu høyreside temmelig ille.
-rust i plateskøyten rett over bakre jekkefeste beggesider.
-litt overflate rust i kantene på skyvedør
-ellers litt rust i plateskjøter rundt forbi. samt endel steinsprang (sprut) fremme.
det var det jeg så av rust. så andre "feil"

- 1slitt armlene passasjer stol.
- slitt dashbord (noen oppborra håler, og veldig mye riper)
- litt stygge slitte ruter
- "solskjermen" / capsen oppfor framruta mangla en liten bit (halvsirkel på ca 5cm) eller no..
- ellers så det ikke ut som det var coach skjørt på denne.

det jeg tenkte var og ringe inn og prøve å prute endel.. men hva tror du noe slikt kan være verdt?

hvordan angriper jeg di plateskjøtene

er "bare" 18år.. og begynner ikke å jobbe før i july(lære som sveiser.)
har erfaring fra bil lakkering. så det burde egentlig ikke være noe problem å fikse kaross feil. men vil selfølgelig ikke betale mye for noe som er lite verdt.

mye arbeid, men ekstra kjekt når man lykkes

et par småting -

x : hvordan er det med soltak på coach ? vanskelig å få fatt i?
x : Jeg har lyst til å mekke meg en "2+2 løsning innvendig. bytte ut benken bak med 2 slike stoler med armlene, og sette opp et bord mellom setene
(har tenkt til å flytte baksetene ganske langt bakover da jeg har forstått at det er mulig å få godkjent)

var sikkert for mye og be om dette her men =)

mvh

Stian friis helgesen
x volvo 240 turbo
Andrew
-
-

Post by Andrew »

Synes ikke kr.14.500 er for mye dersom bilen ellers er i tipp-topp teknisk stand, men det sier du ikke noe om. Skjønner at du kan fikse karosserifeil selv og det blir selvfølgelig billig. Men hva om du plutselig må ha ny styring, girkasse, motor? Ta heller en NAF-test, vel verdt pengene. DA kan du virkelig prute! Husk, ingen får 'ny' bil for kr.14.500...
Andrew Wilder 90198654
'Ottar', 1992 syncro ambulanse, 2.1 MV
'Xavier', 1992, 2.1, 2 diffsp. + decoupler.
'Kaleb', 1989, 2.1, 2 diffsp. ex-bårebil + decoupler.
sklepp
-
-

Post by sklepp »

Syntes ikke at den derre der så fæl ut.. Kunne faktiskt ha kjøpt den selv for 15000 jeg.. og du som skal bli sveiser og har snuta med erfaring av billakkering burde jo dette være en kurant bil!

Skal kjøpe meg en caravelle i år (forhåpentligvis). Og er ikke mere enn 17 år.
1987 Westy Hightop
heggis

Post by heggis »

di bildene der stemmer ikke, dem må vær tatt for ei stund sia.. ellers har di funnet en perfekt vinkel å ta bildene i.
x volvo 240 turbo
tito

ta med!

Post by tito »

Har du en B23 så ta den motoren med deg over til t3 din så har du motor i mange år og du kjenner motoren din best og den kjenner deg kitt koblingen koster runt 3000 hos søta bror
heggis

Post by heggis »

hehe, kommer nok aldri til å sette i noe volvo motor i en t3 jeg ihvertfall... kansje hvis jeg sku bygd noe som sku gå fort... (turbo konventert en b23)
er så maks drittlei late volvo motorer =)

men lurer forsatt på følgene :

-er det vanskelig å få tak på coach med soltak?
-er det lett å få godkjent t3 med 2seter bak i stede for benk?

mvh

stian helgesen
x volvo 240 turbo
Post Reply