Ny på forumet, overtar snart en T3 jeg har vokst opp i.

Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92
Post Reply
coolerguy
-
-
Car: 1985 Caravelle C Rico-camper
Phone: 90162540

Ny på forumet, overtar snart en T3 jeg har vokst opp i.

Post by coolerguy »

Hei!

Jeg heter John, er 22 år og kommer fra Stavanger. Oppdaget dette forumet i jakt etter mer informasjon om bilen jeg (sannsynligvis) kommer til å overta etter min far (så fort han taper kampen mot min stemor, som pusher på at jeg må få arve bilen snart:))

Bilen er en 1985/86 Caravelle C 1.9 wasserboxer ombygd til camper av Rico på Haugalandet. Vi kjøpte bilen (kontant) i 1992/93, og jeg har etter det tilbrakt hver eneste sommer på campingtur med godbilen sørover i Europa. Den har tilbakelagt mange mange mil, og har aldri let us down, bortsett fra to eller tre ganger, en gang pga vann i polsk bensin, en gang pga. gåene børster i dynamo og en gang på grunn av slitte drivledd.

Storfornøyd med bilen, og gleder meg til å bli T3-eier og del av dette flotte miljøet av entusiaster rundt disse fantastiske bilene!

Et lite spørsmål though... Hvor mye arbeid er det involvert i å oppgradere motoren til 112hesteren? Hvor mye kan en slik oppgradering koste, og hva vil det medføre av fordeler/ulemper?

Bilder under:
Image
Image
Image
narle
-
-
Car: 16"highroof syncro
Phone: 4-8-2-7-2-2-3-2

Re: Ny på forumet, overtar snart en T3 jeg har vokst opp i.

Post by narle »

Hei.Velkommen.Få tak i en delebil så er det bare å flytte over deler.
91 Halvpanel Syncro 1,9tdi
90 Westfalia syncro 16"
88 Sika Syncro 1,9 tdk
87 Syncro Caravelle GL 1.9 tdi
87 Westfalia Club Joker 2,1 inj
84 Caravelle Carat 1,9 inj.wbx
79 Sika 2.0 luftkjølt
Tur-Bo
-
-
Car: 2000 t4 syncro
Phone: 46925366

Post by Tur-Bo »

Skal du bytte motor til en annen modell er det alltid en stor fordel å skaffe en hel donorbil, er ofte billigere enne å kjøpe alle delene løse, man ser hva som er forskjellen og alle delene er der.
Så trengs det endel nye deler, eksosdeler hvis det ikke er i orden på donorbilen ( Dyrt), clutch er lurt å bytte når motor er ute ( dyrt) pakninger, oljer, filter etc.
112 hk er innsprøytning, 1,9 er vel forgasser ? Det betyr at el nettet nok også er forskjellig og muligens bensintanken.
Dvs at det ikke er noe særlig mer jobb å bygge om til diesel motor feks.
Flere og flere delehandlere trenger reg. nummer for å finne deler til bilen i datasystemet sitt. Sørg derfor for å nøye notere ned hva for noen deler som blir tatt i fra donorbilen og hvilket chassi nr. og reg nr. delene kommer i fra.
Ellers vil jeg jo bare si at du er velkommen til oss her på forumet og at det er hyggelig med unge mennesker med sans for vw t3 som noe annet enn partytralle :)
Hemmelig agent for Trollsikkerhetstjenesten.
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
Andrew
-
-

Post by Andrew »

Grattis med fiin bil, den må du til BusCamp med neste høst -se tråd! Vennlig hilsen, Andrew
Andrew Wilder 90198654
'Ottar', 1992 syncro ambulanse, 2.1 MV
'Xavier', 1992, 2.1, 2 diffsp. + decoupler.
'Kaleb', 1989, 2.1, 2 diffsp. ex-bårebil + decoupler.
erjo
-
-
Phone: 95134175

Post by erjo »

coolerguy wrote:Et lite spørsmål though... Hvor mye arbeid er det involvert i å oppgradere motoren til 112hesteren? Hvor mye kan en slik oppgradering koste, og hva vil det medføre av fordeler/ulemper?
Flott bil!

Har du bytta grill til grill med doble rundlykter? Det er veldig stilig....

Men:

Hvorfor i all verden bytte til 112 hk? Riktignok får du en motor med mer trøkk, men du får neppe en så holdbar motor som den du nå har. Dette koster flest (å bytte), dessuten mye tid og krefter. Dessuten har du en god bil som funker nå - et motorbytte kan være problematisk. Mange her på forumet som vet noe om dette. Men det skal i utgangspunktet være grei å gjøre det.

Hvis du skal gjøre dette, er det nok et godt råd å kjøpe en hel delebil. Men jeg ville nok gått for å putte inn en ny eller en totaloverhalt 112'er (ikke bare toppoverhalt) hvis du skal gjøre dette. Tenk deg godt om, mye jobb, mye penger og: er det noe poeng å ha litt bedre aksellerasjon? Og så har du ikke lenger en originalbil.

Men for å si det slik: "Ditt valg er det jo uansett"!
Blogg: http://volkswagenbusser.blogspot.no/
Biler: 2002 VW Caravelle 2,5 tdi kombi, 2010 VW Golf PLUS 1,6 tdi, 2014 Weinsberg Bobil 130 hk.
Medlem avVWBUS Mjøsa
Norges største VW Buss treff: http://buscamp.blogspot.no
coolerguy
-
-

Post by coolerguy »

Tusen hjertelig takk for fin mottakelse!

Som sagt, så har jeg ikke bilen i hende enda, men driver og prøver å legge litt planer/ønsker for ting jeg har lyst til å gjøre med den.
Lyktene/grillen ble kjøpt inn for et par år siden da jeg nekta pappa å sette firkantlykter på den (fordi jeg syns bilen kler rundlykter _mye_ bedre), men han klaga på dårlig fjernlys i rundlyktene, så da ble tusenmetere kjøpt inn, og i samme sleng fikk vi tak i den grillen. Den er uoriginal, og dermed originalt uten emblem... Emblem prøvde vi selv å montere, og dette ble mindre enn pent, men så var ikke grillen verdens nydeligste å ha med å gjøre i utgangspunktet heller, men nå er den jo definitivt helt fryktelig...

Syns bilen kler lyktene, men skulle ønske det gikk å få tak i grill med emblem hvor det var plass til syvtommere, men det nærmeste man kommer er vel disse sørafrika-grillene med femtommere eller no slikt?

Angående motorbytte er det ikke noe jeg ser veldig mye på, ettersom motoren er god og sterk og aldri har hatt problemer, men har jo lest litt rundt her om at 1.9eren er kjent for å være veldig tørst, samt ikke akkurat veldig sterk... Med et par tonn på stussen merker man at bilen sliter litt, men da bare i høy hastighet (motorvei). Kunne muligens en femtrinns girkasse hjulpet til med den ekstra cruisetrøkken? I høy fart blir det jo fort mye bråk grunnet at motoren går på ganske høyt turtall...

Får se om det kanskje blir noe treff på meg når jeg en gang får fingrene i bilen, men den er som sagt ikke min enda :) En annen ulempe er jo det at bilen for tiden står parkert i Valencia i Spania, ettersom min stemor bygget om garasjen mens bilen var ute, og dermed får den ikke plass lenger :). Bilen er jo også 100% sommerbil, så usikker på når sesongen eventuelt må legges ned, men er det lov å møte opp på treff selv om man bare kommer i gammal Golf?

En siste ting, jeg studerer for tiden i Trondheim, og ser jo at det er noen folk som har busser her oppe... Skjer det møter eller treff eller noe her oppe jevnlig som en stakkars "initiate" kanskje kan snike seg med på (da i den nevnte Golfen), hvor man kanskje kan få se litt på andre sine biler? (hvis hansstef bor på Tyholt, rett ved MTS, så har jeg garantert sikla litt på bilen din:)
hansstef
-
-
Car: T3 -86 SYNCRO GL 1.9TDK
Phone: 9-1-8-8-0-9-3-7

Post by hansstef »

Stemmer at jeg bodde ved Tyholt ja. Gikk på Marin ;)

Hadde GTi-en stående i gaten et par år der oppe, men nå holder jeg til i Haugesund hvor jeg jobber :D

Ang Trønder treff så kjører de kaffekopp treff på BurgerKing på Tunga like ved Omkjøringsveien første mandag i mnd tror jeg. Se her:

http://vwbus.no/forum/viewtopic.php?f=1 ... =trondheim

Vet det står lørdagsmøter i headeren, men ikke tenk på det ;)

Håper du får deg god-bilen! Vokste opp med T3 selv! Lars I. Har et par fete til salgs hvis ikke du klarer å vente på Ricoen btw.
Hans Sæle
Viljar
-
-
Car: Ymse T3

Post by Viljar »

coolerguy wrote: En annen ulempe er jo det at bilen for tiden står parkert i Valencia i Spania, ettersom min stemor bygget om garasjen mens bilen var ute, og dermed får den ikke plass lenger :)
Fly ned og kjør den opp igjen da! :D Har noen ruter å anbefale hvis du skulle finne på det.
56 Type 1
69 Type 2
81 luftdoka
87 svart Caravelle
89 Syncro halvpanel
90 Caravelle Coach
T3-Society
coolerguy
-
-

Post by coolerguy »

Viljar wrote:
Fly ned og kjør den opp igjen da! :D Har noen ruter å anbefale hvis du skulle finne på det.
Det var den generelle planen, gjerne kombinert med en stunds loking rundt i sørfrankrike :)
Viljar
-
-
Car: Ymse T3

Post by Viljar »

Kjør litt oppover Pyrineene, og inn i Andorra og da. Anbefaler å kjøre oppover mot Fontaneda og følge veinr CS-111, hvis du tør og har nok bakkeklaring :mrgreen: Når du kommer inn på asfaltveien igjen kan du kjøre ned igjen til Sant Julia de Loria (AND) eller Civis (E). Kan anbefale Camping Valira i Andorra la Vella hvis du har tenkt å campe der. Grei standard og passe langt å gå til sentrum. Når du skal til Frankrike kjører du via Port d'Envalira(ikke tunellen), så får du sett mer, og sparer noen € i bompenger.

Image
Har vært i Andorra 4 ganger med min T3 :)
56 Type 1
69 Type 2
81 luftdoka
87 svart Caravelle
89 Syncro halvpanel
90 Caravelle Coach
T3-Society
Der Postmeister
-
-
Phone: 99454090

Post by Der Postmeister »

når det gjelder tørsthet på 1900 så har jeg den erfaringa med at alle 112i jeg har hatt, dessverre begynner det bli endel av de, har vært tørstere enn 1900 jeg hadde først. Behold den med den motoren. Minst jobb og mer glede.

Når det gjelder grillen så finnes det dobbellys med to små ekstralys å få tak i. Settet er ettermontert og kan flyttes over på en hvilken som helst grill. Disse er runde. Noen av gutta her inne har så du kan få sett bilder på prosjekttråder etc
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
coolerguy
-
-

Post by coolerguy »

Der Postmeister wrote:
Når det gjelder grillen så finnes det dobbellys med to små ekstralys å få tak i. Settet er ettermontert og kan flyttes over på en hvilken som helst grill. Disse er runde. Noen av gutta her inne har så du kan få sett bilder på prosjekttråder etc
Da er det kanskje denne du tenker på? http://bildr.no/view/629298

Hvor får en tak i slike?

Også... er det en voldsom jobb å installere original turteller i bilen? i Golfen min var det bare å finne tak i et instrumentpanel fra en bil av omtrent samme årgang og bare plugge inn... Noen som har et liggende?
Caravelle-Kai
-
-

Post by Caravelle-Kai »

coolerguy wrote:Lyktene/grillen ble kjøpt inn for et par år siden da jeg nekta pappa å sette firkantlykter på den (fordi jeg syns bilen kler rundlykter _mye_ bedre),
Velkommen! :D

Er det en slik TaiFun-grill dere har kanskje? Artig den. -Og vil du bytte, får du sikkert solgt den her på forumet.
2013 Ford Kuga 2,0 TDCi Powershift - Til salgs!
1999 T4 Caravelle 2,5 tdi
1990 T3 Caravelle Coach 1,6D
1975 VW 1200 Jeans
1974 VW 1200 Jeans (konebil)
Coach-Kameraden og Eksil-Rundlyktgeriljaen.
Harald
-
-

Post by Harald »

Henger meg på de andre..jeg tror ikke du aner hvor mye skruing og opplegg det blir å konvertere bilen til annen motor. Jeg har en 84 modell 1,9 wasserboxer som jeg bygde om til 1,6 turbodiesel i fjor sommer. Det gjorde jeg fordi jeg måtte montere nye vannkappepakninger på 1,9, og så røyk ene pinnebolten til toppen (den var rusten fordi forrige eier hadde kjørt uten kjølevæske - kun vann). Jeg hadde en hel donorbil og det var mye skruing for å få det til. Å godkjenne det på biltilsynet krever også tiltak. Det har blitt mye skruing på den dieselen etter ombyggingen, og jeg tror den synger på siste verset, så ett år etter ombyggingen planlegger jeg neste ombygging.....lyspunktet er at min 1,6 td har hatt snittforbruk 0,78 liter/mil over 15000 km. Wasserboxeren hadde 1,1 liter/mil på langkjøring. Hvis jeg regner dieselpris 11,50 og bensinpris 12,50 så har spart 7000 kroner i drivstoff :D Dieselen trekker bedre også. Men hvis ikke du er lysten på veldig mye bilskruing så velg minste motstands vei...
- 03 T4b Transporter Syncro 2.5 TDI AXL
- 99 T4a Transporter Syncro 2.5 TDI ACV
- 98 T4b Caravelle 2.5 TDI ACV
jajcarat
Car: Multivan 2.5tdi 151hk 03 mod
Phone: 98489923

Post by jajcarat »

Også... er det en voldsom jobb å installere original turteller i bilen? i Golfen min var det bare å finne tak i et instrumentpanel fra en bil av omtrent samme årgang og bare plugge inn... Noen som har et liggende?[/quote]

Det er like enkelt å innstallere turteller på bilen som på golfen din, enkleste er å bytte hele dashen, med km teller og alt. har 3 stykker liggende. de har da digital klokke i midten under olje og batterilampene.
coolerguy
-
-

Post by coolerguy »

Hmm, nå ser det lysere og lysere ut for overtakelsesplaner!
Blir nok sikkert tur til Spania i sommer for å hente bilen (sikkert ikke tid til noe mer ferie enn til og fra, men kan jo bli koselig det også).

Men, jeg kommer til å trenge vinterlagring i Trøndelagen... Noen som kjenner til steder i rimelig nærhet til Trondheim der lagring (innendørs) kan organiseres?
ducce999s
-
-
Phone: 9-1-6-0-9-7-9-0

Post by ducce999s »

Hvis du vill få litt mere fart i din DG så kan du konvertere den til insprut. Ikke fullt så stort jobb som å bytte motor. Hvis du ikke får tak på insprut fra en original 1,9 så kan du bruke tilsvarende fra 2,1 maskinen. Men det kan være behov for litt justering av noen signaler. Alternativt så kjøper du et eksternt styrsystem. Se en av de andre trådene som dette drøftes i.

Kul med campingbil og velkommen.
SYNCRO1,9TD,SIKASYNCRO2,1,JOKER3 2,1++
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
"I'm afraid that, when I die, my wife will sell my car parts for what I told her that I paid for them."
Paul G
coolerguy
-
-

Post by coolerguy »

Da har jeg bestilt biletter, forloveden og jeg skal fly ned i juli, for så å hente godbil!

Lurte på hva jeg bør sjekke før avgang, sånn med tanke på at den har stått stille (med trekk over)
siden juli i fjor?
ducce999s
-
-
Phone: 9-1-6-0-9-7-9-0

Post by ducce999s »

vann, olje, oljefilter

henrik fyller sikkert på med mer :)
SYNCRO1,9TD,SIKASYNCRO2,1,JOKER3 2,1++
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
"I'm afraid that, when I die, my wife will sell my car parts for what I told her that I paid for them."
Paul G
bjørn53
-
-
Car: t3 + golf
Phone: 90134047

Post by bjørn53 »

ducce999s wrote:vann, olje, oljefilter

henrik fyller sikkert på med mer :)
God tid, bytt olje eller kontroler girolje, sjekk kjølesystemet ofte. Finn ut hvordan kjølesystemet luftes, ekstra reim til dynamo og vannpumpe, fastnøkkel 13 og 17 + en skiftnøkkel mm.

god tur
Hvor jeg har det fra???... et langt liv med god og dårlig erfaring. Lærer litt her og..
Buss 81 delebil
Rico camper 83
Pickup 87 delebil
combi 89 delebil
coolerguy
-
-

Post by coolerguy »

Da vi satte den vekk var det hvertfall aldri noe lekkasjer eller noe i kjølesystemet, så der bør vi jo være safe (har ikke akkurat vært frostvær i sørspania heller :P)
Rikskringkastingen
-
-
Car: T3 Syncro

Post by Rikskringkastingen »

coolerguy wrote:Da vi satte den vekk var det hvertfall aldri noe lekkasjer eller noe i kjølesystemet, så der bør vi jo være safe
Det der er en vanlig misforståelse. Biler som står i ro forfaller minst like fort som biler som er i bruk. Gummideler blir harde og sprekker opp, metall korroderer. Tørre og harde gummipakninger og slanger er gjerne tette så lenge bilen står i ro, men når den blir tatt i bruk igjen så blir det bevegelse, trykk og temperatur. Da vil det kanskje begynne å lekke ganske snart. Jeg skal ikke påstå at du kommer til å få problemer med kjølesystemet etter at bilen har stått et år, men det er lurt å sjekke væskenivået og ta en rask kikk etter lekkasjer før oppstart. Ny sjekk etter at du har kjørt litt og motoren begynner å bli varm, og så holde et lite øye med nivået på veien hjem.

Sjekk lufttrykk og tilstand på dekk. Prøv at bremsene fungerer skikkelig. Tråkk så hardt du kan på pedalen når bilen står i ro med motoren igang. Hvis slanger, rør og pakninger tåler det, så holder det nok langs veien også. Det kan bli litt rust på bremseskiver og ting kan sette seg litt fast. Men etter noen kilometers kjøring og litt bremsing bør eventuell pulsering i pedalen bli borte, og bilen bør rulle lett. Kjenn på senteret av felgene etter å ha kjørt litt. Hvis noen av hjula blir mye varmere enn de andre kan det tyde på at noe har satt seg fast og bremsen ligger på. Det må du ikke kjøre med.
Henrik Engen

'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
bjørn53
-
-
Car: t3 + golf
Phone: 90134047

Post by bjørn53 »

coolerguy wrote:Da vi satte den vekk var det hvertfall aldri noe lekkasjer eller noe i kjølesystemet, så der bør vi jo være safe (har ikke akkurat vært frostvær i sørspania heller :P)
T3 har et problem med vann lekkasje fra motor toppene og etter hvert med de rør som går fra motor og frem til radiator. Det er verdt forstå hvordan kjølesystemet skal luftes dersom du får problemer på turen. Les denne:
viewtopic.php?f=4&t=27477&p=186983&hili ... ng#p186983
Hvor jeg har det fra???... et langt liv med god og dårlig erfaring. Lærer litt her og..
Buss 81 delebil
Rico camper 83
Pickup 87 delebil
combi 89 delebil
Post Reply