Skal ha Transporter T5 og trenger litt tips

Caravelle/Multivan/Transporter 2004 - 2015
snekkern
Car: 08 Transporter 4M

Re: Skal ha Transporter T5 og trenger litt tips

Post by snekkern »

Hva er det som står i dashen? Så for meg focal 6,5 komponent med diskanten i dashen.
Polardego
-
-
Car: 06 T5 TDI 4motion

Post by Polardego »

snekkern wrote:Hva er det som står i dashen? Så for meg focal 6,5 komponent med diskanten i dashen.
Jeg har fulltone i dørene og på dashen, gjorde det som Rema1000.
Spiller veldig bra.
75 Audi 80 GT
75 Passat TS aut
82 BMW 316 aut
84 Golf 1.6
99 Passat TDI "Gatebil-edition"
99 Lupo
01 Golf 4 Highline
06 Transporter TDI 4motion
07 Polo GTi "S2000"
12 Caddy 2.0 TDI

http://www.partsandretards.no
snekkern

Post by snekkern »

Da starter jeg nok med sub og ny spiller, da det står en rcd200 i originalt. Denne er vel ikke egnet for dagens standarder, tenker jeg. Noen som har testet denne:

http://bilradiospes.no/m/shop/?produkt= ... id=&vn=736

Eller skulle man bare byttet til 1din og "hylle"? Er jo en helt annen prisklasse.

Tenker i allefall å ha spiller med bt, sd, usb og aux. Gjerne ipod også. Passer den rattfjernkontrollen til pioneer til alle pioneer som er klargjort for fj.ktr?

Er det forresten ISO i transporteren originalt? Lurer på om jeg skal stoppe på bilradiospesi Trondheim på vei nordover, og bare hive i stereoen på stedet. ;) Har jo 12-14 timer kjøring derfra.
snekkern

Post by snekkern »

Ser at der er noe som heter can-bus, som finnes i noen utgaver av T5. Er dette noe jeg å ta hensyn til når/hvis jeg skal bytte hovedenhet i bilstereoen? Betyr can-bus noe ift om det er iso-kontakter originalt?
Skal hente meg en 08 Transporter 4M 2,5 TDI. Den har kjørekomp, dersom det har noe og si.

Har lest at der skal være betydelig forbedring i å bytte hovedenhet, så det blir nok til det, selv om jeg har funnet usb/sd/aux-adapter til rcd200 som står i bilen nå.
Rikskringkastingen
-
-
Car: T3 Syncro

Post by Rikskringkastingen »

Hvis bilen har RCD200 fra fabrikk så har den nok can-bus. Jeg er ganske sikker på at T5 før facelift som ble bestilt med radioforberedelse hadde ISO-plugger uten can-bus, men biler med fabrikkmontert radio har Quadlock-plugg og can-bus.

Biler med can-bus får f.eks. tenningssignal, hastighetssignal og signal om instrumentbelysning/dimming gjennom datakommunikasjon på to can-busledninger. Du få kjøpt can-busadapter som henter ut denne informasjonen fra can-busen. Disse adapterne har gjerne en plugg som passer rett i Quadlock-kontakten på bilens ledningnett, og i ISO-pluggene på en standard bilradio.

Jeg vet ikke om Transporteren viser displayinformasjon fra originalradioen på kjørecomputeren/kombiinstrumentet, men slik informasjon overføres også via can-bus. Mulig noen radioprodusenter kan levere can-busadapter som kan sende slik informasjon fra en ettermarkedsradio. Jeg vet at Pioneer leverer adapter som kobles på fjernbetjeningspluggen i radioen, slik at radioen kan styres fra originalt multifunksjonsratt. Det finnes sikkert andre radioprodusenter også som tilbyr slikt. Får å få til dette må du nok bruke can-busadapter som er spesielt tilpasset radioen.
Henrik Engen

'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
snekkern

Post by snekkern »

Takk for et meget utfyllende svar.

Det må vel være denne jeg trenger dersom det er can-bus i bilen. Er det ikke can-bus, skal det vel være iso.

Dersom det er can-bus, og jeg skal ha sub eller forsterker som vil ha remote, er det da denne kommer inn i bildet?
Rikskringkastingen
-
-
Car: T3 Syncro

Post by Rikskringkastingen »

snekkern wrote:Takk for et meget utfyllende svar.

Det må vel være denne jeg trenger dersom det er can-bus i bilen. Er det ikke can-bus, skal det vel være iso.
Dette er ikke et can-busadapter. Det er bare en overgang mellom Quadlockpluggen og ISO. Det kan brukes for å koble en radio på enkleste måte. Men for å styre radioen over tenning må du legge opp en ledning til tenningsstrøm. For eksempel bort til sikringsboksen. Da kutter radioen når du skrur av tenninga, ikke når du trekker nøkkelen ut av tenningslåsen slik som på originalkoblinga. Jeg ser du lurer på AVH-3300BT. Hvis du bruker det enkle kabeladapteret på denne vil du slite med ryggelyssignalet til ryggekamerainngangen, og håndbrekksignalet som AVH-enheten skal ha. Disse signalene ligger på can-busen.

For can-busadapter til Pioneer er det nok heller dette som gjelder:
http://bilradiospes.no/m/shop/?produkt= ... id=&vn=736
Møller leverer forskjellige pioneeradapter til T5 og Golf, Passat, Caddy osv. T5 har ikke samme can-busversjon som de andre. Jeg ser at Bilradiospesialisten har ført opp alle modellene på dette adapteret. Mulig det fungerer.

snekkern wrote:Dersom det er can-bus, og jeg skal ha sub eller forsterker som vil ha remote, er det da denne kommer inn i bildet?
Nei, dette er kabelen du trenger i tillegg for å koble tenningsstrøm på det andre adapteret. Remote finner du i samlekontakten bak på den nye radioen.
Henrik Engen

'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
Post Reply