T5 En tragisk bil?

Caravelle/Multivan/Transporter 2004 - 2015
Mats
Car: VW Multivan 4motion 174 hk 2005

Re: T5 En tragisk bil?

Post by Mats »

T5: Lengde 4,89 Bredde: 1,90
T4: Lengde 4,79 Bredde: 1,84
Ikke så mye, men jeg ser forskjell når du setter en T4 ved siden av en T5.

Har fulgt med mye på prisene til Multivan og Caravelle T5. Prisene på biler med 4 motion holder seg veldig godt. Men det er klart, i kroner så taper man mindre på en T4. I prosent er jeg ikke så sikker.

Kjenner egentlig ikke T4 så godt, er bare ute etter en liten diskusjon 8) Mitt hovedpoeng er at T5 er en familiebil som trygt kan kjøpes av de som trenger en 7 seter med litt ekstra plass!
Martin Sandvik
-
-
Car: 2010 Multivan T5
Phone: 40204030

Post by Martin Sandvik »

Helt enig, lengre mellom de store havariene for tiden.
TaigAGreEn
-
-
Car: T3 SYNCRO
Phone: 40492641

Post by TaigAGreEn »

Nå får eg ikkje sove. Skal egentlig hente bil i mårra men har leste denne og andre tråder og artikler på nett og det er ikkje akkurat veeldig betryggende.

http://www.brick-yard.co.uk/forum/late- ... page1.html
Tage Vedal

T3-fan
T5Wheel

Post by T5Wheel »

T5 er en tragisk bil ja, hatt min i 2 år til sommern og Møller på Vinger finner fortsatt ikke ut hvorfor kjølevifta mi kun går nesten konstant på vintern. Fikk også opplyst at ettersom min er automat så går det ikke ann å få motortemperatur over 75 grader ved ca minus 20, selv om jeg har Webasto. Jaja, har kun igjen 9 år å leve med denne drittbilen.
-
Car: 2010 Multivan T5
Phone: 40204030

Post by Martin Sandvik »

T5Wheel wrote:T5 er en tragisk bil ja, hatt min i 2 år til sommern og Møller på Vinger finner fortsatt ikke ut hvorfor kjølevifta mi kun går nesten konstant på vintern. Fikk også opplyst at ettersom min er automat så går det ikke ann å få motortemperatur over 75 grader ved ca minus 20, selv om jeg har Webasto. Jaja, har kun igjen 9 år å leve med denne drittbilen.

Vil anbefale deg å ta kontakt med et annet verkstedet, kanskje de vet noe annet
keem

Post by keem »

T5Wheel wrote:T5 er en tragisk bil ja, hatt min i 2 år til sommern og Møller på Vinger finner fortsatt ikke ut hvorfor kjølevifta mi kun går nesten konstant på vintern. Fikk også opplyst at ettersom min er automat så går det ikke ann å få motortemperatur over 75 grader ved ca minus 20, selv om jeg har Webasto. Jaja, har kun igjen 9 år å leve med denne drittbilen.
Ja hørtes ut som en veldig tragisk bil. Kan ikke skylde på utstyret når det blir håndtert av tydeligvis inkompetente mekanikere.
Mats

Post by Mats »

Re TaigAGreEn

Har man sagt A bør man vel også si B :wink:

Dersom du er redd for skade på motor og girkasse, så kan du jo sjekke ut IF sin Superforsikring. Den dekker skader på motor og girkasse. Denne koster litt mer enn en vanlig bilforsikring, men jeg tror ikke den er avskrekkende mye dyrere (kanskje 1000-2000 kr). Har ikke lest alt med liten skrift, men vil nok vurdere en slik forsikring når garanti på bilen går ut.

Ellers tror jeg at T5 lider litt av at det er så få entusiaster; de som er aktive på forumene er gjerne de som ønsker å fikse noe eller klage. De som bidrar "positivt" får ha meg unnskyldt! Slik er det over alt på nettet (men ikke på lrforum... der er det en haug med entusiaster. Sjekket ut Disco 3 ganske nøye). Det er jo selvsagt bra at man diskuterer problemer og tiltak, men det er gjerne at man farges for mye av disse problemene. Det jo solgt en haug av disse bilene, det er klart at feil vil oppstå. En del av disse er kjørt hardt som varebiler.
highline 2001
-
-
Car: transporter t5 2013
Phone: 41313922

Post by highline 2001 »

Hei
Min erfaring med med en annen "beryktet" vw modell (passat 3bg 2001, er at når jeg byttet verksted (fra møller til et uavhengig) så ble faktisk og bilen bedre. Jeg la ut 26000!!!! på passaten i juni for å slippe utgifter i forbindelse med eukontroll som skulle være i februar året etter. Tok så eukontrollen hos møller å fikk en regning på 18500!!!!!!! 6 mnd senere.Å ikke nok med det, de hadde glemt å bestillle delene til bilen, slik at jeg fikk store problem med jobb den dagen etc. Etter dette har ikke noen av mine biler vært innom hos møller annet en for garantireprasjoner. (lakkfeil,sinkslipp.) Har brukt automester etter disse blunderene, å synes nå at både passat og t4 er helt ok, ikke dyrere enn andre biler å ha. Er vel en eu lov som sier at man er fri til å levere bilene sine hvor som helst på service/garantireprasjoner. Uten at importør/fabrikk har noe de skal ha sagt. Så mitt tips er å bruke dette forum, samt å bruke mindre uavhengige verksteder for reprasjoner/service. Husk på at de må anstrenge seg for å få kunder, mens merkeverkstedene kan omtrent gjøre hva de vil, for de får kunder uansett. Husk og på at verkstedet er det som driver store deler av en bilforetning i dag. Tjener mye mindre på bilsalg nå enn tidligere.

Ble mye krutt fra meg, men er bare mine meninger dette.
Mvh
Arnt Ove Morken
golf gte 2016
Transporter t5 ekslusive 2013 oppjustert
Skoda superb 3u 140hk 2008 oppjustert

x-Passat 130 highline 2001
X-Seat leone cupra r
x-Transporter syncro 2002 151 hk dyser og større turbo
Montøren
-
-

Post by Montøren »

Jeg har hatt 3 stk. Caravelle, T3, T4 og T5 og uten at jeg på noen måte vil kalle T5 for tragisk kan jeg si at T5'n har hatt flest "småfeil" (forstilling, bremsetrykkføler, beltestrammer, zinkslipp).
Det jeg lurer på er om noen har noen formening om det har noe å si at T4'n ble produsert i Tyskland mens T5'n min ble produsert i Polen? Eller er det tilfeldig at akkurat "min" bil ble produsert der.
Når det er sagt vil jeg også si at T5 er en knallgod bil å kjøre!
Mdesign
-
-

Post by Mdesign »

Jeg har eid 15 biler fra VAG konsernet og må jo vært sykt heldig som har vært så lite plaget...
Har vel byttet en dynamo som det dyreste...
T5en min som går som arbeids bil, har jeg kun hatt service på og byttet bremse klosser foran...den har gått 70000 i mitt eie.
Det er noen små sink slipp, men det får jeg bare fikse, ser de fleste produsenter sliter med lakk kvaliteten.
Rapidspeed
-
-
Car: -87 GL Syncro,-88 2wd aut GL
Phone: 95095170

Post by Rapidspeed »

kort og godt ja..

ang superforsikring fra if? da bør du være rask.. t5 er oppe for å komme på svartelista...
sørgelig men sant.. liker bilen og utseendet, men tør ikke pga elendig byggekvalitet.. de T5ene jeg har kjørt har vært mer knirkende og plagsomme enn en god gammal T3.. og så det er sagt.. jeg har T3... har prøvd T5, men ble skuffet... synes det er ille at en bil som er bygget på 80tallet var stillere inni enn en T5 130 4motion 2004modell vare.. riktignok skillevegg men.....

dessuten tror jeg de fleste som har svart her har mistet begrepet "arbeidsbil"... noe harald tok opp tidligere i tråden... trådstarter skal bruke bilen som en inntektskilde... og er derav nøytral...
da blir det veldig feil av mange "hobby" sjåfører å kunne skryte hemningsløst av en bil som i realiteten har åpenbare feil som ett generellt problem...

til trådstarter...: BESTILL DEG HELLER EN NY TRANSIT.. og gjør det med god samvittighet... det tør jeg lett og si er en myyye bedre arbeidshest enn T5en er..
T5en er nok en god bil til privatbruk.. men har til dags dato ikke møtt en ENESTE fornøyd drosjeeier av en T5.....
-19 Tesla model 3 LR
-91 Caravelle westfalia TDI Syncro

Jan..
Member of GangsterCapCrushers...
Member of Vw Militaria Norway, syncrodust nr1
Andreas89
-
-
Car: 2003 2,5 TDI 102 hk Transporter
Phone: 99428142

Post by Andreas89 »

Jeg er anleggsmaskinfører og bruker egen bil i jobb. Å bruke T5 til dette, glem det! Kjenner flere som har prøvd, ble altfor høyt forbruk av slitedeler. T5'ene tåler det rett og slett ikke... Selv bruker jeg en Isuzu Dmax, her bytter man olje på motor hver 15 000 km, olje på girkassa og differ en gang i ny og ne... og bytter bremseklosser hver 80-100 000 km litt avhengi av bruken, end of story!
Andreas

2008 3,0 TDI 163 hk Isuzu D-max 4x4 "bruksbilen"
1986 2,4 TD Toyota Hilux 4x4 på 35" "Lekebilen
X 2003 2,5 TDI 102 hk Transporter Lang
X 2006 1,9 TDI 105 hk Caddy (solgt og ikke savnet...)
Mats

Post by Mats »

Merkelig at det er så mange T3 og T4 eiere som er kritisk til T5 :?

For å holde oss til fakta... finnes det statistikk som viser at T5 er mer feilutsatt en dagens konkurrenter? Og da tenker jeg ikke på enklere og mindre sikre gamle modeller som konkurrent. Prøvde selv å sjekke opp på Adac sin veihjelpstatistikk. Der kommer T5 ut som gjennomsnittlig i årene 2004-2008. I 2009 kommer den dårligere ut enn snittet, men bedre enn Mercedes Viano. Og Ford Transit, som blir varmt anbefalt i annet innlegg, kommer ut som en av verstingene i alle årene den er med (2007-2009).

Kom gjerne med objektive fakta som viser at T5 er så rævva i forhold til dagens konkurrenter, tror det er mye synsing ute og går. Og synes jo det er litt spesielt at de som er mest negativ til T5 er de som selv kjører T3/T4.

Her er link til Adac: http://www.adac.de/infotestrat/unfall-s ... X3xLE4HeR_
Rapidspeed
-
-

Post by Rapidspeed »

og de som er så forbanna positive er de som selv kjører T5... forskjellen er vel at vi som IKKE har gått i fella og endt opp med en T5 har heldigvis enten kjøpt T3 eller T4 eller endt opp med ett anna merke som bruksbil..
Når selv de mest ihuga vw fanatikerne her inne faktisk velger andre merker fremfor T5 er vel det ett varsko vel..?
-19 Tesla model 3 LR

Jan..
Mats

Post by Mats »

Kom med dokumentasjon. Og du la vel merke til at Transit, som du trygt anbefaler, kommer dårligst ut på Adacs statistikk.
Rapidspeed
-
-

Post by Rapidspeed »

blåser i hele adac... forden har mer fornøyde kunder en T5 har.. hva adac har å stille opp med da er lite verdt..
hva i all verden skal jeg kaste bort tida mi med å lete frem info for å dokumentere at T5 er en møkkabil sammenlignet med tidligere versjoner? det er bare å lese igjennom denne forumssiden det...
forsvar bilen din du... vi andre vet hva T5 er...
og ja... kan trygt heller anbefale transit eller i værste fall hiace fremfor T5en.. de fungerer og har ikke alvorlige feil og mangler som dukker opp, som privatbil med 20-30" km i året så holder T5en stand.. men som yrkesbil er den for dyr i drift... og møller konsernet er håpløst. de er blant norges dyreste på timepriser. kundeservice er ofte en sagablott. og kommer man for en vanlig service vil de helst loppe deg for alt du eier og har for å tyne ut ekstra kroner.. fordi de vet at en T5 kan de tjene litt ekstra på..
-19 Tesla model 3 LR

Jan..
Rapidspeed
-
-

Post by Rapidspeed »

og forresten den adac-linken din setter seat alhambra og kompisene dens på topp... det sier vel litt om troverdigheten.. :mrgreen:
-19 Tesla model 3 LR

Jan..
Mats

Post by Mats »

Ok, da er vi tilbake til synsing. Hvordan kan du dokumentere at Transit eiere er mer fornøyd enn T5 eiere?

Poenget er at de fleste som skriver på forumet her har en eller annen feil på bilen. Men de representerer ikke flertallet eiere. Og det er ingen som tvinger T5 eier til å levere bilen på Møller.

Re Alhambra. Igjen viser du dine fordommer. Dette er en bil som er produsert lenge, klart de senere modellene er bedre. De første var rævva men også her er feil blitt luket ut etter hvert. Du kan ikke krangle med fakta.
Rapidspeed
-
-

Post by Rapidspeed »

jada.. jeg er fordomsfull og krangler med fakta... ha en god dag.. :mrgreen:
-19 Tesla model 3 LR

Jan..
Neergård
-
-
Car: VW Caravelle 2000 comfortline 2.5tdi
Phone: 917 97 848

Post by Neergård »

Vi har mange T5 i firmaet.
"Alle" klager på kvaliteten, fordi det er for mange småfeil.

Probleme som jeg ser de her hos oss, er at de bilene som har mange småfeil, er de samme som sjeldent eller aldri har samme sjåfør.
De bilene som går med fast sjåfør, har feil som kommer pga bruk. Bl.a. en som går konstant på maksvekt, og veldig ofte med tung henger, har måttet skifte diff bak, på knappe 200' samt at den har hatt et par problem på 4-motion. Ellers ingen ting å utsette på den.

De som har vært mest utsatt for feil (2 stk) har begge gått godt over 300'000, og hatt skifte av turbo, clutch osv.
Begge disse bilene har vært mer eller mindre overlasta hver eneste dag!
I tillegg har den ene av disse vært en horebil - alle har kunnet disponere den.

Vi har ved en annen avdeling også en T5 som har gått mer eller mindre overlasta hver eneste dag, også den over 300' og har vel skifta turbo, eksosmanifold og ellers bare slitedeler.

Så, min erfaring er ikke så ille at jeg vil fraråde folk å kjøpe T5. Det meste avhenger av hvordan det blir brukt. Men alle merker har blåmandagsbiler, det er jo ikke til å komme unna.

Forresten så har vi også et par Hiace i firmaet nå, de har alle begynt å ruste (midt på sidene, bakluker, tak, dører) før de har blitt 2 år!!!
Rusten dukker opp midt på flater.

I tillegg så bruker Hiace ca dobbelt så mye drivstoff.
En helt ny, levert nå nylig, brukte over en kvart tank på 20 mil i tomkjøring!
Dessuten er jo svingradius på 4x4 helt elendig!!!
Frode Neergård

2000 VW Caravelle Comfortline2.5tdi - viewtopic.php?f=56&t=31428
NÅ TIL SALGS: viewtopic.php?f=9&t=39657
1994 Audi 100 2.5tdi ABT edt. (selges for rett sum!)
Stian
-
-
Car: 2004 Multivan

Post by Stian »

Alle biler har sine problemer. En kan leite seg halvt ihjel om en skal finne fakta, historier og jugeri på hver en bil en kikker på. Du finner alltid noe piss om bilen du ser på. Det er helt avhengig av hvilke arena du spør på.
En ting er jo at du har kjøpt deg T5 og nå ser at dette er ræva, men det er noe helt annet for dere som vurderer T5. Dere veit at det eksisterer skrekk historier OG solskinnshistorier.
Det handler til syvende og sist om:
1. hva er du villig til å betale for bilen ut fra stand og magefølelse?
2. hva er du villig til å betale for å holde bilen?
3. hvorfor skal alle andre "bestemme" (gjennom sine erfaringer) hva du skal kjøpe?

Nei, kjøp T5 eller transitt eller gud vet hva.... Det kan jo faktisk hende at du blir fornøyd!! :lol:
Stian Korneliussen

2004 MULTIVAN HIGHLINE
hbeyrer
-
-
Car: 2006 lang Caravelle

Post by hbeyrer »

Rapidspeed wrote:hva i all verden skal jeg kaste bort tida mi med å lete frem info for å dokumentere at T5 er en møkkabil sammenlignet med tidligere versjoner? det er bare å lese igjennom denne forumssiden det...
Det eneste formusiden dokumenterer er at det finnes en del engasjerte personer på forum som er glade i å fortelle hvor dårlig T5 er. Og å gjenta det ved enhver anledning.

Da jeg futtet rundt i en etter hvert noe sliten Golf 2 (-84 GTI) så var det beste sitatet jeg fant om bilen på web: "don't worry about your car, it takes the fun out of it".
Rapidspeed
-
-

Post by Rapidspeed »

[/quote]
"don't worry about your car, it takes the fun out of it".[/quote] :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: veldig bra..;)
-19 Tesla model 3 LR

Jan..
Taxitom
Car: T5 2008
Phone: 90858968

Post by Taxitom »

Nå har også viften i varmeapparatet røket.. (kommer kun luft ut dysene på den bakerste seterad) kostnad.. 12-15 tusen... sier ikke mer... Den er forresten til salgs...
danielsen

Post by danielsen »

Skjønner at folk er veldig negative til denne T5`n... Det er en bil full av feil, har en 06 174hk 4motion selv.Bilen har nå gått 93.000 Denne blei det byttet manifoild på i fjor pga at denne hadde sprukket,jeg syntes bilen også går dårlig til å være en bil med nesten 200 diesel hk,clutch er veldig høggete ved rått/regnvær, og ikke mist dette med lakk problemer.

Mn for min del så hadde ikke dette irritert meg så mye, hadde man sluppet å krangle hver eneste gang man har en feil på bilen. For alle de som jobber på møller veit så godt om disse feilene som går igjen hos alle. Men det som skjer at de klarer alltid å få lurt seg unna og får låppa en stakkars kunde for halve måndeslønnen hver gang bilen er inne på gulvet.

Har klaget på at clutchen er så veldig rar ved rått/regvær. Har hatt bilen inn 2ganger for å sjekke, men hver gang "nei vi finner eller merker ikke noe uvanlig med denne"...
Men bare vent å se nå, nå er bilen min uten garantier, da kan man nok banne på at de finner ut at det er noe galt med clutchen, for da må man jo dekke reprasjonen selv.

Har bilen forresten også inn for lakkering nå, har krangla med diverse personer på forskjellige avdelinger av møller ang lakk/sink skade. Den klassiske rundt skyvedørerne, tanklokk, underkant dører og ved innsteg ved fordører.
Det jeg da fikk dekket av garanti var det rundt skyvedørs håntakene. Da stod jeg igjen med alt det andre, som jeg selvfølgelig måtte dekke selv pga feil håndtering av bilen. hehe, jeg forstår ikke at de alltid klarer å vri det over på bilens eier. De veit jo så godt om feilene, hvorfor kan de ikke bare dekke alle de feilene som går om igjen og om igjen??!!

Men når alt er som det skal, og solen skinner og man er ute å cruiser, så finnes det ikke noe bedre bil å kjøre når det gjelder kassebiler.

Er vel min 10`nde Vw. Like forbanna hvergang det er no surr , men ender HVER GANG med en ny Vw :)
06 T5 174hk 4motion
05 Golf 140hk4motion

Dan Brandtenborg
Hurum
1982mod
Post Reply