for ca 2 uker siden byttet jeg foringer til stabstag og dropplinker, opphengskuler og støtdempere. Det som overrasket meg var demperne forran, de var ganske faste/harde. Litt forskjel var det fra de gamle til de nye(KYB gass)
Så var det bare å komme seg ut og prøve, det var en enorm forskjell. Da bestemte jeg meg for å kjøpe dempere til bakhjula også. men her kom den største overraskelsen, det var ikke mulig for meg å kjenne forskjell på dempernes(gammle/nye) hardhet ute på verkstedgulvet. Testen var ikke mere vitenskapelig enn at jeg strekker dempern helt ut, og presser den så hardt jeg kan i mot gulvet. Jeg hadde revet i sacks(gass) til dette, og når de gamle var like harde som de nye følte at jeg kunne spart de tusenlappene. Men når jeg alt hadde kjøpt , så skulle de på.
Testing, wooww dette var helt sykt, for en forkjell. Poenget er til syvende og sist. man kan ikke hånd-teste om en demper er i toppform, men det er mulig å si at den er grei eller tottalt deffekt.
På grunn av min bruk av bilen er det ikke aktuelt å senke bilen, tross dens høyde/bakkeklaring(ca 29 cm) er jeg imponert over dens veiegenskaper. Der skal selvføgelig monteres ett stabbstag bak, i løpet av vintern(er litt dyrt). Dette er den eneste riktige medisin Mot krenging i høye biler, når alt det andre av understelsgeometri er på plass.