Demperskifte, like overasket hver gang

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Post Reply
camperwizard
-
-
Car: T4 2,5 tdi 1999
Phone: 94831217

Demperskifte, like overasket hver gang

Post by camperwizard »

Det at jeg kjører mest med kajakker på taket gjør at jeg er over middels opptatt, av at bilen ikke skal krenge noe nevneverdig. :twisted:

for ca 2 uker siden byttet jeg foringer til stabstag og dropplinker, opphengskuler og støtdempere. Det som overrasket meg var demperne forran, de var ganske faste/harde. Litt forskjel var det fra de gamle til de nye(KYB gass)

Så var det bare å komme seg ut og prøve, det var en enorm forskjell. Da bestemte jeg meg for å kjøpe dempere til bakhjula også. men her kom den største overraskelsen, det var ikke mulig for meg å kjenne forskjell på dempernes(gammle/nye) hardhet ute på verkstedgulvet. Testen var ikke mere vitenskapelig enn at jeg strekker dempern helt ut, og presser den så hardt jeg kan i mot gulvet. Jeg hadde revet i sacks(gass) til dette, og når de gamle var like harde som de nye følte at jeg kunne spart de tusenlappene. Men når jeg alt hadde kjøpt , så skulle de på.

Testing, wooww dette var helt sykt, for en forkjell. Poenget er til syvende og sist. man kan ikke hånd-teste om en demper er i toppform, men det er mulig å si at den er grei eller tottalt deffekt.

På grunn av min bruk av bilen er det ikke aktuelt å senke bilen, tross dens høyde/bakkeklaring(ca 29 cm) er jeg imponert over dens veiegenskaper. Der skal selvføgelig monteres ett stabbstag bak, i løpet av vintern(er litt dyrt). Dette er den eneste riktige medisin Mot krenging i høye biler, når alt det andre av understelsgeometri er på plass.
Last edited by camperwizard on 15 Jun 2011, 03:36, edited 3 times in total.
TRANSPORTER 2WD 2,5 TDI 1999
Steinar Fredriksen
Torbo
-
-
Car: T4
Phone: 91144666

Re: Like overrasket hver gang

Post by Torbo »

Det enkleste er å montere et tjukkere stabilisatorstag framme. De hjelper en del, men det ideelle er som Indian har gjort, å montere stabstag bak.
Hardere fjærer hjelper også, men det er ikke ideelt om man vil beholde komforten.
Torbo
Livar
-
-
Car: T3 Caravelle C 1990 DJ

Re: Demperskifte, like overasket hver gang

Post by Livar »

Bakkeklaring på 45-50cm??? Er det T4 monstertruck edition eller?
Martin Sandvik
-
-
Car: 2010 Multivan T5
Phone: 40204030

Post by Martin Sandvik »

Altid er fordel at bilen er i topp satnd før en begynne rå koste på ekstra deler/ustyr.
Leverer nå standard fjærer og Bilstein B6 til en slik Multivan camper nå, der kunden ikke er noe fornøyd med krengingen. Da begynner vi med fjærer og demper i forhold til å beholde gamle dempere og fjærer og påkoster bilen stabstag.
Robben
-
-
Car: T4 2.5 tdi 98 mod
Phone: 92243575

Post by Robben »

Jeg har montert det store staget 27mm fremme og 26mm stag bak pluss 4 Bilstein B6 dempere.
Helt syk forskjell, personbil følelse
camperwizard
-
-
Car: T4 2,5 tdi 1999
Phone: 94831217

Post by camperwizard »

ØØØhh jeg hadde vist litt store øyer den dagen jeg målte hyden på bakkeklaring, med øyemål. :lol: Målbåndet viser 28-29 cm, det er jo ikke så verst det heller
TRANSPORTER 2WD 2,5 TDI 1999
Steinar Fredriksen
Post Reply