IBICO's T4 Multivan med alt av modifikasjoner

T4-Prosjekter (Caravelle/Transporter 1991-2003)
IBICO
-
-
Car: T4 Multivan 2.5TDI

IBICO's T4 Multivan med alt av modifikasjoner

Post by IBICO »

Første ting som fikses opp. Bryter blir litt senere siden jeg må koble og trekke noe kabler.

Utvendig kontakt med lokk og pakning så den tåler litt vann. Innebygget jordfeilbryter

Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Last edited by IBICO on 27 Jul 2011, 21:32, edited 1 time in total.
ducce999s
-
-
Phone: 9-1-6-0-9-7-9-0

Re: T4 oppgraderinger

Post by ducce999s »

hvor fikk du tak på stikk med bryter?

smart løsning
SYNCRO1,9TD,SIKASYNCRO2,1,JOKER3 2,1++
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
"I'm afraid that, when I die, my wife will sell my car parts for what I told her that I paid for them."
Paul G
Rudeboy
-
-
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666

Post by Rudeboy »

Delepusher for elektrikere, rett neri gata for meg er Fagerborg Elektriske AS som selger "alt" som kan skrus opp på og i vegg på bygninger.

Jordfeilbryter på kontakt er ikke uvanlig å se - i hus - men finner jeg en med overspenningsvern samtidig skal jeg haie den til meg for montasje på Multivanen 8)
IBICO
-
-

Post by IBICO »

ducce999s wrote:hvor fikk du tak på stikk med bryter?

smart løsning
Biltema :)
IBICO
-
-

Post by IBICO »

Og her er grunnen til skift av jordingskabel.. Tror det har gått litt startstrøm gjennom den der en gang i tiden.. :shock:

Panelet med brytere er kjøpt hos biltema. Beregnet for båt. Har brytere med lys og automatsikringer for 12v.. Genialt. :D

Har koblet opp kabel fra batteriet under setet og skal legge opp kurser opp til radio, eber, stikk bak, egen sikring til vasken siden jeg har en 12v kaffetrakter der og vil gjerne ha vask og kaffetrakter på egen kurs. tusenmetringene skal også ha en egen bryter siden jeg slår av de om sommeren når jeg har på dekslene.

Har også kjøpt noe annet fra biltema beregnet for båt. En batteriskiller som skiller startbatteri fra fritidsbatteri så den aldri trekker strøm fra startbatteriet.

Image
Image
Image
Image
Image
Image
Last edited by IBICO on 04 Jul 2011, 22:33, edited 2 times in total.
IBICO
-
-

Post by IBICO »

Rudeboy wrote:Delepusher for elektrikere, rett neri gata for meg er Fagerborg Elektriske AS som selger "alt" som kan skrus opp på og i vegg på bygninger.

Jordfeilbryter på kontakt er ikke uvanlig å se - i hus - men finner jeg en med overspenningsvern samtidig skal jeg haie den til meg for montasje på Multivanen 8)

Overspenningsvern kan man jo montere innenfor i basen til setet, også montere utløserknapp/lampe på siden ved stikk evt. Men som oftest så har de omformerne ganske mye innebygd, så ville nok ikke vært så bekymret for overspenning fra 12v og over til 220v siden.
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Beklager - mente i området inntaket for "landstrøm" som jeg ser for meg å ha rundt om batterirommet i motorrommet :D
Dette så ublu campingplasser rundt om eller dårlig vær under besøk på en camp site svir av bilen.

Men for 12V til 230V så er det ikke så himla nøye. -Tror jeg, da 8)
IBICO
-
-

Post by IBICO »

Rudeboy wrote:Beklager - mente i området inntaket for "landstrøm" som jeg ser for meg å ha rundt om batterirommet i motorrommet :D
Dette så ublu campingplasser rundt om eller dårlig vær under besøk på en camp site svir av bilen.

Men for 12V til 230V så er det ikke så himla nøye. -Tror jeg, da 8)

ah.. Da er det mulig noe slikt nytter. Drev å kikka på noe sånt. er vel ikke stabilisator, men tar vel den værste rippelen.

http://www.garo.no/viewdetail/16-Oversp ... ctid-28143
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Jeg mener og tror det skal nytte før "landstrøm" går over og fordeles til f.eks vedlikeholdslader til batteri(ene) eller andre 230V-ting som ikke er i kupéen, ja.

Men det er klart, det er 22'ish år sia jeg gikk grunnkurs elektro så det kan jo være usaklige forhåpninger jeg har om at en gizzmo til mellom meg og lynnedslaget gjør at jeg slipper gå hjem fra en campingtur hvor landstrøm har vært i bruk :lol:

Kjapt spm - på panelet du avbilda, er det no svarte rundinger for hver bryter, sikringer ? Styrken på dem ?
IBICO
-
-

Post by IBICO »

Rudeboy wrote:
Kjapt spm - på panelet du avbilda, er det no svarte rundinger for hver bryter, sikringer ? Styrken på dem ?
De sorte er automatsikringer. Originalt kommer panelet med 1x 10ampere, 2x 8 eller 5 ampere også noen mindre. Men de selger løse 10 ampere f.eks så mulig jeg bytter ut noen.

Men nå måler jeg bare strømtrekk fra det jeg skal koble til og velger den rette sikringen. Vask og kaffetrakter kanskje trekker bare 2-3 ampere for alt jeg vet. 10 ampere gikk til 220v omformeren i første omgang, også må jeg ihvertfall skifte ut en til 10 ampere for de bakre uttakene for setene bak. De blir nok brukt til mye rart.
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Jeg kommer til å kravle rundt i bilen din og fundere og myse mye, bare så du veit det :D
IBICO
-
-

Post by IBICO »

Rudeboy wrote:Jeg mener og tror det skal nytte før "landstrøm" går over og fordeles til f.eks vedlikeholdslader til batteri(ene) eller andre 230V-ting som ikke er i kupéen, ja.
eller så plugger du inn denne i 220v uttaket i bilen før du kobler i ting du har i bilen.. billig og. :)

http://www.biltema.no/no/Bygg/Elektrisk ... ningsvern/
IBICO
-
-

Post by IBICO »

Rudeboy wrote:Jeg kommer til å kravle rundt i bilen din og fundere og myse mye, bare så du veit det :D

hehe.. Kommer til å legge ut en god del bilder, så du får kikke masse :lol:

Når jeg la kabel mellom førerstol og konsollen fremme tok jeg vekk trøpanelet på venstre side og løftet opp hele undermatten. Da ligger det en fordypning fra førerstolen for originale kabler. Der la jeg de nye kablene også dytta de så til høyre fra fordypningen når jeg nærmet meg konsollen for så å komme ut der jeg har panelet. Panelet får akkurat plass selv om den oppbevaringslommen er på plass hvor man har drikkeholder. Det ser meget snasent ut 8) Og ikke minst skjulte kabler.. Jeg elsker skjulte kabler :D
t21500
-
-
Phone: 9081tjueen99

Post by t21500 »

Hvordan koblet du vekslerele'et? Kjøpte en slik selv, men skjønte lite av det, da det ikke var med noen instruksjon. Bare kobler i mellom startbatteri og forbruk, så strømmen går en (fastsatt) vei?
Pål Strand
IBICO
-
-

Post by IBICO »

t21500 wrote:Hvordan koblet du vekslerele'et? Kjøpte en slik selv, men skjønte lite av det, da det ikke var med noen instruksjon. Bare kobler i mellom startbatteri og forbruk, så strømmen går en (fastsatt) vei?

Har ikke åpna pakken enda.. Men den skal blokkere en vei ja. Fungerer vel kanskje som en sperrediode.
t21500
-
-
Phone: 9081tjueen99

Post by t21500 »

Hvilket tverrsnitt på kablene bruker du i mellom batteriene?
Pål Strand
IBICO
-
-

Post by IBICO »

t21500 wrote:Hvilket tverrsnitt på kablene bruker du i mellom batteriene?
Usikker.. Er ikke jeg som har lagt opp det. Var innstallert i bilen når jeg kjøpte den. Virker som 6kvadrat eller noe. Ganske tykk kabel som går ned i et hull og under bilen frem til startbatteriet. Er koblet et rele også virker det som imellom. Har ikke forsket så mye på det enda.
IBICO
-
-

Post by IBICO »

Da har jeg mulig funnet løsning på montering av Nextbase dvd spillere baki bilen.

http://www.biltema.no/no/Verktoy/Handve ... uumlofter/

Den doble tar 60kilo, så mulig jeg kapper av håndtaket som går imellom og står dermed med to stk sugekopper som i teorien burde ta en 20-30 kilo. Så da burde ikke en dvdspiller være noe problem.

Tanken var å montere et rør eller bøyle som går ut fra sugekoppen også lakkere det i en eller annen farge.
Braplass
Car: T4C Caravelle TDI 97 5 seter kombi
Phone: 40 88 13 27

Post by Braplass »

Hei. har nettopp registrert meg på forumet deres, at ikke jeg har vist om dette før..... :D
Ser du har greie på strøm i bil, bra ide med stikk med j.feilbryter.
Selv er jeg ganske grønn på strøm. men tenker å fastmontere en forgrener
(sig.tenner forgrener).til barnas el.dupeditter til setene bak.
Har du noen tips til hvor jeg lettest / best henter strøm til denne.
Er ellers spent på morgendagen. Da skal jeg på kontroll for godkjenning fra 5 seter kombi til 8 seter. :D Men regner med det går greit.
Har grønn lang TDI 97 mod. Herlig med god plass ( selv om vi bare har 2 barn)
Mvh Frank.
IBICO
-
-

Post by IBICO »

Multivan har jo to uttak bak på hver side ved setene, så burde jo ikke være problem med strøm bak til ungene.

Nesten så stikk i taket ikke hadde vært så dumt noen ganger. man bør alltid hente direkte fra batteri og med egen sikringskurs
Rikskringkastingen
-
-
Car: T3 Syncro

Post by Rikskringkastingen »

IBICO wrote:Da har jeg mulig funnet løsning på montering av Nextbase dvd spillere baki bilen.

http://www.biltema.no/no/Verktoy/Handve ... uumlofter/

Den doble tar 60kilo, så mulig jeg kapper av håndtaket som går imellom og står dermed med to stk sugekopper som i teorien burde ta en 20-30 kilo. Så da burde ikke en dvdspiller være noe problem.
Det holder sikkert hvis bilen står i ro eller kjører normalt langs veien. Men jeg tror ikke det holder i en litt kraftig kollisjon. Du bør tenke deg om og avgjøre om du egentlig ønsker sånne nextbaser susende rundt ørene i en slik situasjon.
Henrik Engen

'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
IBICO
-
-

Post by IBICO »

Rikskringkastingen wrote: Det holder sikkert hvis bilen står i ro eller kjører normalt langs veien. Men jeg tror ikke det holder i en litt kraftig kollisjon. Du bør tenke deg om og avgjøre om du egentlig ønsker sånne nextbaser susende rundt ørene i en slik situasjon.
Jeg ville nok heller være mere bekymret for de to innredningene som er rett bak fører og passasjersete ved en kollisjon, samt alt det andre man har liggende løst i bilen. Kaffekopp holderen oppe på dashbordet med innhold blir prosjektiler f.eks

Men det blir et helt annet emne på forumet, men når man ser at innredningen er festet med et par små skruer (vil nesten ikke kalle det bolter engang) og når skapet er laget av noe sammenpresset spon, så tviler jeg på at det vil holde seg fast under en kollisjon. Innredning
IBICO
-
-

Re: IBICO's T4 Multivan med alt av modifikasjoner

Post by IBICO »

Hyttestikk for 12v til kaffetrakteren :D

Image
Image
IBICO
-
-

Post by IBICO »

Snart ryggekamera innstallert :D

Image
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Har skjerm til ryggekamera i et sladrespeil jeg småpønsker på å bytte ut med originalspeilet, bruker det jo ikke likevel - gardinene er trukket for der bak 8)

For min del blir det i så fall hengende der til enten frontruta er bytta eller MFD-navigasjonen har kommet på plass i dashbordet - har mye mangler litt før jeg kan starte på den prosessen (dyreste delene er i hende).

Hvor skjuler du kablinga til skjermen hen ?

Jeg småspekulerer på å la kameraet rett & slett festes på huset til bremselyset i bakruta, og la kablinga gå derfra og "framover" på en eller annen måte.
Post Reply