Så ble det endelig kjøp av Multivan T4 m/Westfalia hevetak & syncro
Jeg har lenge hatt lyst til å "oppgradere" min '97 Multivan til en litt nyere T4-generasjon med hevetak. Så nå i uken dukket et greit kjøp opp på FINN, og vips så har jeg nå kjøpt meg ny bil. Det er en syncro med original kupe-webasto & lyktespylere, så da kunne jeg ikke la være å handle
Bilen er en 2003 modell, kjørt 174000 km og en-eiers bil før meg.
Så langt, etter 2 dagers eierskap er jeg veldig godt fornøyd med den. Merker at bilen er noe tyngre enn vår andre '97 Multivan og at denne med syncro-system er noe lavere giret. Regnet meg frem til at det er ca 8% høyere turtall på denne syncro for samme hastighet i 5.gir. Så ved hastighet over 80km/t så savner jeg et noe høyere gir enn 5.giret slik det er nå. Men så har jeg også i dag fått testet syncro-systemet på denne bilen hjemme, i en ganske bratt bakke med løs grus opp fra sjøen ved mitt sjøhus så gikk det lekende lett å kjøre opp igjen i 1.gir selv med en del last i bilen og uten antydning til hjulspinn. (Min '97 Multivan med fremhjulsdrift krever full fart for å spinne seg opp den bakken, så derfor får den ikke lengre brukes der, men henter da T3 syncro de gangene jeg trenger bil der)
Her er bilder fra turen hjem til Haugesund :
Fylte full tank i Oslo før hjemreise Haugesund. Da jeg kom frem så fylte jeg full tank igjen og målte den til 0,68 l/min, og det er vel bra for en syncro på fjelltur og noe last i bilen? (og oppdaget etterpå at det var litt for lite luft i dekkene også)

Den ble overnatting oppe i bilen over natten på veien hjem.

Carl Otto