Kjøpt meg ny bil - 2003 Multivan syncro

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
CarlOt2
-
-
Car: T1, 3 og 4 +Golf1

Kjøpt meg ny bil - 2003 Multivan syncro

Post by CarlOt2 »

Hei !

Så ble det endelig kjøp av Multivan T4 m/Westfalia hevetak & syncro
:D

Jeg har lenge hatt lyst til å "oppgradere" min '97 Multivan til en litt nyere T4-generasjon med hevetak. Så nå i uken dukket et greit kjøp opp på FINN, og vips så har jeg nå kjøpt meg ny bil. Det er en syncro med original kupe-webasto & lyktespylere, så da kunne jeg ikke la være å handle :)

Bilen er en 2003 modell, kjørt 174000 km og en-eiers bil før meg.

Så langt, etter 2 dagers eierskap er jeg veldig godt fornøyd med den. Merker at bilen er noe tyngre enn vår andre '97 Multivan og at denne med syncro-system er noe lavere giret. Regnet meg frem til at det er ca 8% høyere turtall på denne syncro for samme hastighet i 5.gir. Så ved hastighet over 80km/t så savner jeg et noe høyere gir enn 5.giret slik det er nå. Men så har jeg også i dag fått testet syncro-systemet på denne bilen hjemme, i en ganske bratt bakke med løs grus opp fra sjøen ved mitt sjøhus så gikk det lekende lett å kjøre opp igjen i 1.gir selv med en del last i bilen og uten antydning til hjulspinn. (Min '97 Multivan med fremhjulsdrift krever full fart for å spinne seg opp den bakken, så derfor får den ikke lengre brukes der, men henter da T3 syncro de gangene jeg trenger bil der)

Her er bilder fra turen hjem til Haugesund :
Image
Fylte full tank i Oslo før hjemreise Haugesund. Da jeg kom frem så fylte jeg full tank igjen og målte den til 0,68 l/min, og det er vel bra for en syncro på fjelltur og noe last i bilen? (og oppdaget etterpå at det var litt for lite luft i dekkene også)

Image

Den ble overnatting oppe i bilen over natten på veien hjem.

Image

Image

Image

Image

Carl Otto
67 T1 vare
90 T3 syncro 2,1 dj Doka
91 T3 syncro TD kombi
03 T4 Multivan 2,5TDI syncro
90 Golf I cab!
X 58Boble
X 72T2 doka
X 73T2 vare
X 79T2 Westfalia
X 86T3 varebil
X 87T3 syncro 1,6TDsika
X 90T3 syncro2,1i
X 91T3 syncro2,1i
X 97T4 Multivan2,5TDI
Rudeboy
-
-
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666

Re: Kjøpt meg ny bil - 2003 Multivan syncro

Post by Rudeboy »

Det det med bakken hjemme beviser jo at du har endt opp med rekti bil, CarlOtto :D

Image

Har ruget på bildene du sendte over og sett fram til flere bilder av bilen 8)

En stort bedre måte å starte ei ny arbeidsuke på, veit ikke jeg av :D
erjo
-
-
Phone: 95134175

Post by erjo »

Grattis! Dette er en bra løsning. Ønsker meg også T4 syncro. Vel, får nå se.

Dieselforbruket ditt er helt normalt. Min, uten 4wd, brukte 0,62 på langkjøring i fjor sommer. Det er bra det også.

T4 er noe av det bedre VAG har laget. Flott bil.

Lykke til!
Blogg: http://volkswagenbusser.blogspot.no/
Biler: 2002 VW Caravelle 2,5 tdi kombi, 2010 VW Golf PLUS 1,6 tdi, 2014 Weinsberg Bobil 130 hk.
Medlem avVWBUS Mjøsa
Norges største VW Buss treff: http://buscamp.blogspot.no
jarleab
-
-
Car: 2003 multi 7 seter

Post by jarleab »

grattis - maken til min jo forutenom fargen og syncro - kult med bord, senger og greier
prosjekt multivan
viewtopic.php?f=56&t=30708
CarlOt2
-
-

Post by CarlOt2 »

Rudeboy wrote:Det det med bakken hjemme beviser jo at du har endt opp med rekti bil, CarlOtto :D

Ja, he he, jeg er nedom sjøhuset med bil på den bratte grusveien max en 4-5 ganger i året - så dette er en middels god unnskyldning. Men det er greit å slippe å bære tunge ting opp fra sjøhuset de få gangene...! 8) +at nå ser jeg frem til vinteren igjen :mrgreen:

Carl Otto

Her er noen flere bilder:

Image

Original Eberspacher var prikken over i'en når jeg bestemte meg for handel !
Image

Image

Image

Image
Last edited by CarlOt2 on 05 Sep 2011, 10:06, edited 1 time in total.
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Se der, ja - den "ånklie" Ebersatsen, ja 8)

Jeg får si til deg som til Erik at om du sitter inne til venstre i baksetet og kjenner på det som blir midten av bordplata mot deg så er det et håndtak man kan klemme inn der. Da kan du dra bordet ca. 10 cm nærmere deg (dvs bakover). Står i brukerhåndboka for bilen, men jeg har ikke testet det selv - bare sett det gjort i Tinn i fjor hos Erjo 8)
Dent
Car: T4 2001 Atlantic

Post by Dent »

Gratulerer med flott bil!
Er selv på jakt etter en Multivan og hadde øynene mine på denne også :D
Virker som du har fått deg en flott bil for pengene!
"I know I'm drinking myself to a slow death, but then I'm in no hurry."
Robert Benchley.
CarlOt2
-
-

Post by CarlOt2 »

Her er oppdatert gårdsplass, så nå plutselig har jeg 2 sølvfargede biler med syncro :wink:

Carl Otto

Image
CarlOt2
-
-

Post by CarlOt2 »

En ting slo meg....... :twisted:

Det er vel 5x112 boltsirkel på både min T3 syncro og T4 syncro..?

Kan det være et forsøk å teste de felgene jeg har på T3'en over på T4'en ..?

Min T3 har BF Goodrich AT i dimensjon 30x9.5-15" og felgene har et21. Jeg vet ikke hva som er original "et" på originalfelgene på T4'en min men kanskje noen av dere vet det, og da kan sjekke om det vil passe.

Jeg er offshore nå så derfor går idèene - uten at jeg selv får sjekket straks :wink:

Ja jeg vet at høyden på bilen blir høyere, og feil på speedometeret....men vil det fysisk passe?

(tommer-hjul 30x9.5-15" tilsvarer 241/79-15" i metrisk system)

Carl Otto

Image
Livar
-
-
Car: T3 Caravelle C 1990 DJ

Post by Livar »

Originalt ET 55, så de kommer nok litt langt ut. Prøv i vei du, og ikke glem å ta bilder uansett resultat!
CarlOt2
-
-

Post by CarlOt2 »

Livar wrote:Originalt ET 55, så de kommer nok litt langt ut. Prøv i vei du, og ikke glem å ta bilder uansett resultat!

he he....ikke vits i å prøve hvis vi vet det kommer til å skrape. Men da vet jeg i det minste hva ET originalfelgene har. Jeg kommer hjem fra jobbtur på sjøen i morgen så det kan jo være "gøy" å måle litt på hjulbuen. (Kjapt regnet kommer da ytterkant av disse dekkene 52mm lengre ut enn ytterkant på originaldekkene som er på nå..)

Denne blå her er TØFF, men den har smalere dekk da : http://turpaahjul.com/forum/showthread.php?t=1293

Carl Otto
Livar
-
-
Car: T3 Caravelle C 1990 DJ

Post by Livar »

Original alufelg har lavere innpress en standard stålfelg da, akkurat samme greia som på T3. Mener de er ET 46. Jeg kjører 235/45-17, på 7,5x17 ET 47 felg, og bra senk. Ligger godt innenfor.
jostein
-
-
Phone: 90096263

Post by jostein »

Orginal alufelg har ET44
2010 mod Caddy Maxi 1.9 TDI
1989 mod T3 Caravelle 2,1 DJ syncro m/sperre foran og bak
+1

Blir aldri ferdig
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Trur jeg må ta ibruk translate.google.com der, ja - føy fæn det var mye bra lesestoff der :D

Men det gir jo visse lingvistiske krumspring man skal tolke endel før man kommer i land med - "Vinsj montering som spesielle for bare mulig!" gir bare støy på netthinna :lol:

Den setninga dikta google opp for meg på http://www.extrem-motorsport.de/fahrzeu ... w/bus.html men hva har vi vel å le av om vi ikke kan le av menneskelig utilstrekkelighet (som det å ikke oversette der man tilbyr oversettelse) 8)

Så, CarlOtto - har du gjort noe med bilen i det siste, da ?
Sovereign
-
-
Car: 2003 T4 Multivan

Post by Sovereign »

Hei!

Du har original Eberspächer betjeningspanel i dashen på denne. Styrer den en separat luft-varmer som er montert under bak, eller styrer den kjølevanns-eberen som sitter foran?
-VW T4 Multivan 2003, Westfalia
CarlOt2
-
-

Post by CarlOt2 »

Sovereign wrote:Hei!

Du har original Eberspächer betjeningspanel i dashen på denne. Styrer den en separat luft-varmer som er montert under bak, eller styrer den kjølevanns-eberen som sitter foran?

Hei ! Dette betjeningspanelet i dashbordet styrer en egen separat Eber' som er montert bak ja. Denne drives av ekstra-batteriet og den gir kun oppvarming av luft av kupeen (luften går ut like bak forsetene). Denne kan programmes til å starte opp om morgenene slik at kupeen er varm om morgene og vinduer isfrie. Vi var på campingtur i Seljord med bilen i september og da var det DIGG å bruke denne inn i mellom på kveldstid og for å få varmen om morgenen. Bilen ble jo 25º i kupeen etter noen minutter :D

Men jeg savner nå heller/i tillegg å ha en mulighet til forvarming av kjølevannet ja. For det er OK komfort å ha oppvarmet kupe, men jeg får jo litt dårlig samvittighet for å ikke varme opp motoren også. (heldigvis bor jo vi på vestlandet og denne vinteren er jo meget mild..he he)

Carl Otto
Sovereign
-
-
Car: 2003 T4 Multivan

Post by Sovereign »

Nettopp.

Har du peiling på hva denne enheten heter? Jeg har snust litt rundt og lurer på om det kan være Eberspächer D3LC. Er det noe du klarer se på noe vis?

I motsetning til deg har jeg timer på kjølevannsvarmeren og savner en mulighet til å få kupeen varm raskt... :)
-VW T4 Multivan 2003, Westfalia
CarlOt2
-
-

Post by CarlOt2 »

Sovereign wrote:Nettopp.

Har du peiling på hva denne enheten heter? Jeg har snust litt rundt og lurer på om det kan være Eberspächer D3LC. Er det noe du klarer se på noe vis?

I motsetning til deg har jeg timer på kjølevannsvarmeren og savner en mulighet til å få kupeen varm raskt... :)

Da har vel du det som heter "Parkeringsvarmer" tenker jeg, og da kan du vel også få varmet kupeen ved å skru kupeviften på før du forlater bilen for kvelden. Jeg vurderer om jeg skal kjøpe en sånn timer som du har i tillegg, for å skåne motoren på kaldstarter.

Den ekstra kupe- EBER'en som jeg har heter nok Eberspacher 3-et-eller-annet ja. Akkurat nå er bilen på verksted så jeg kan alltids ta en kikk for deg når jeg får bilen hjem igjen.

Carl Otto
stste
-
-
Phone: 41145417

Post by stste »

Den heter nok eber. Airtronic noe. Det er mange av de på ebay.de eller du kan sjekke om disse kan skaffe http://www.moflaten.no/v2/ De skal være billige:)
Ellers får du modulur med termostat og timer som en mulighet og det er jo digg:)
Stian
1,9 TDI 2008 transporter
2,5 TDI 2003 Transporter RIP
2,5 TDI 2003 Multivan Westfalia tak Camper
2,0 TDI Touran (drittbil)
2,5 TDI 2000' (omplassert)
2,4D 94' RIP
2,4D 93' RIP
2,4D 93' RIP
CarlOt2
-
-

Post by CarlOt2 »

Rudeboy wrote:Det det med bakken hjemme beviser jo at du har endt opp med rekti bil, CarlOtto :D

Hei. Her er bakken jeg pratet om.

Til venstre her ved bilen er sjøhuset mitt, og bakken opp til huset til høyre på bildet er gruslagt.. Bildet lyver litt, for bakken er brattere enn det ser ut på bildet.

Image
T4 syncro'en kryper trygt og fint opp bakken uten antydning til hjulspinn. :mrgreen: (min forrige 2wd Multivan spant en del på fremhjulene opp der)
Indian
-
-
Car: Multivan 2002 2,5 TDI
Phone: 46426546

Post by Indian »

Jeg kjøpte meg en Multivan i dag.........2002 modell mern finner ikke ut hvordan jeg trekker fra sete for å lage seng. Jeg dro i spaken men ville ikke bruke for mye makt.....
Ellers er jeg godt fonøyd og sender bilen inn snart for å fikse feilene jeg finner.

Image
Klikk

Image
Klikk

Image
Klikk

Image
Klikk
Last edited by Indian on 28 Apr 2012, 09:27, edited 1 time in total.
CarlOt2
-
-

Post by CarlOt2 »

Gratulerer Indian, men bil-bytte og overgang fra Caravelle til Multivan. :). Skal du ut på campingtur du og? :D

Når du skal legge ned setet så begynner du med å først løsne seteryggen. Det er en lås på hver side av seteryggen, nesten i vindushøyde. Gjør det først så kan du dra i håndtaket etterpå :D Lykke til.
Indian
-
-
Car: Multivan 2002 2,5 TDI
Phone: 46426546

Post by Indian »

Jeg tenkte at det kunne være praktisk. Jeg kjører en del lange turer og slipper å overnatte på hotell
Hvor hardt skal jeg dra? Er redd jeg drar av hendelen.
CarlOt2
-
-

Post by CarlOt2 »

Indian, du skal ikke måtte dra særlig hardt. Kanskje noe galt med låsemekanismen / wire under setet?
Bugman
-
-
Car: DJ, JX 2wd og Syncro
Phone: 911 to-seks 8-ni-5

Post by Bugman »

CarlOtto wrote:Gratulerer Indian, men bil-bytte og overgang fra Caravelle til Multivan. :). Skal du ut på campingtur du og? :D

Når du skal legge ned setet så begynner du med å først løsne seteryggen. Det er en lås på hver side av seteryggen, nesten i vindushøyde. Gjør det først så kan du dra i håndtaket etterpå :D Lykke til.
Når du skal ligge i bilen, tar du først av alle nakkestøttene. Du kniper inn klemmen ved hver av dem, og drar dem forsiktig opp.

Så løser du ut ryggen med håndtaket/-ene på hver side av seteryggen, og drar dette forsiktig fremover. Det skal være noen klyper til å tre setebelten inn bak på hver side.
Bare pass på at ikke noe skraper i sota-filmen på rutene.

SÅ tar du tak i håndtaket under setebunnen med ene hånden og holder seteryggen med den andre. .

Drar så setebunnen fremover samtidig som du lener seteryggen bakover mot puta bak der. Bunnen skal helt frem i skapet på førersiden.

Du må bare dra jevnt forover slik at bunnen glir på skinnene.

BINGO, du har seng.
Roar Nyrud
Mail: @gmail.com
'59 Transporter
'79 Transporter 2,0 vare
'89 Transporter Halvpanel 112i Syncro
'89 Caravelle 112i GL Syncro
'90 Transp. 1,6 TD Syncro 16"
'91 Caravelle C 1,6 TD Syncro
'91 (sen!) 112i Doka 4wd.
++
Post Reply