Lysproblem nær/fjernlys

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Post Reply
High-K
Car: T4 95 2,4D
Phone: 47279816

Lysproblem nær/fjernlys

Post by High-K »

Hei O'store allvitende forum.

Først vil jeg bare gi en takk til alle som er her inne. Er stadig vekk innom å leser her og lærer utrolig mye selv om jeg ikke har så mye å bidra med. Er ett utrolig bra forum!

Så til problemmet:

Har en Caravelle (ombygget Transporter) 1995 modell 2,4D som har et pussig problem. Problemmet er at når bilen blir varm (normal varm på temp måler) så slutter lyset i dashbordet å fungere (dvs det blir helt svart, men fjernlyslampen lyser). Slik er bilen til plutselig lampa for kjøleveske blinker 2 ganger og alt er som normalt igjen (Dette tar alt fra 10 min til 2 timer med kjøring). At lysene i dashen forsvinner er ikke så stort problem, men når dette skjer så blir fjern og nærlysene byttet om. Altså fjernlysene er på hele tiden og hvis man bruker venstre hendel så slår man kun av og på nærlysene. :?

Dette fører til litt irriterte bilister som kommer meg i møte da jeg ikke får blendet ned.

Har byttet bakstykke på tenningslåsen samt venstre hendel på rattet og montert lysforsterker sett fra Biltema. Har ikke byttet hovedlysbryter enda da jeg ikke vet om det er den som er problemmet og den kostet 500kr på Møller.

Håper noen har noen ideér på hvor jeg kan begynne å lete etter feil.
Førstegangseier av VW.

T4 1995 2,4D.
Trengte nemlig plass til bikkje og bagasje...
Stein
-
-
Car: T5 2,5TDi 2008
Phone: 99497790

Re: Lysproblem nær/fjernlys

Post by Stein »

1. El-del tenningslås
2. Gå over loddepunkter på baksiden av speedo/dash/Instrumentpanel
3. Lysbryter
4. Jordingspunkter
5. kortslutning i ulike kretser inne i dash.

I ikke prioritert rekkefølge.
Men ville ha sjekket disse først.
Stein Larsen

Fattig, gammel og sliten. Lever med hjernesvulst.
Caravelle 1993 T4, 2.4 D, 10 seter SOLGT
Caravelle 1999 T4, 2.5TDI AUT 10 seter SOLGT
Caravelle 2008 T5 4Motion, 130HK manuell, 8 seter SOLGT

TIguan 2013 Bluemotion TDi
Digger
-
-
Car: 2 X T4, 2001,2003

Post by Digger »

Prøv å kjør med kun parklys og se om det samme skjer da. Mulig løsning for å sjekke ut evt. varmgang i lysbryter.
2011 Volvo XC 70 D3 Polestar
2001 Caravelle TDI, Lang kombi (solgt)
2003 Transporter TDI Syncro, Kort vare
High-K

Post by High-K »

Stein:
1 Har byttet bakstykke på tenningslåsen eller tenkte du på selve koblingen?
2 Har tenkt å gjøre dette på mandag eller tirsdag for å se om det kan hjelpe.
3 Tenker du på hovedbryteren eller hendelen for å slå av/på fjernlys? Hovedbryteren har jeg som sagt ikke byttet, men har hatt den oppe uten å kunne se at den var svidd eller lignende på noen punkter. Hendelen er ny for 2 måneder siden.
4 Skal sjekke dette.
5 Hvor skal jeg begynne å lete? Tips?

Digger:
Når dash blir svart så kommer fjernlysa på i alle posisjoner, selv om den står på kun park, men igår så fant jeg ut ved en tilfeldighet at hvis jeg satte hovedbryteren over på posisjon 2 (der hvor man normalt har den hvis man skal kjøre med fjernlys) og slo på fulltlys, skrudde så hovedbryter til posisjon 1 (park) og igjen brukte hendelen for fjernlys så ble det nærlys når jeg satte hovedbryter i posisjon 0 (normal). Aner ikke hvorfor, men turte ikke eksprementere så mye mer da dette var på vei hjem og jeg hadde endelig fått nærlys.
Førstegangseier av VW.

T4 1995 2,4D.
stste
-
-
Phone: 41145417

Post by stste »

Test med en annen lysbryter.
Hvis ikke Torgeir på fokserød har, så er det helt sikkert en på Jern og metallomsetnign på øya her i Larvik. Evt. Tandberg ved Jet og europris.
Stian
1,9 TDI 2008 transporter
2,5 TDI 2003 Transporter RIP
2,5 TDI 2003 Multivan Westfalia tak Camper
2,0 TDI Touran (drittbil)
2,5 TDI 2000' (omplassert)
2,4D 94' RIP
2,4D 93' RIP
2,4D 93' RIP
High-K

Post by High-K »

Torgeir hadde ikke for ca 2 uker siden hvertfall. Hos Jern og Metall var alle plukkka ut og de hadde ikke på lager og hos Tandberg var det en bryter som stod i en brent transporter som så helt smeltet ut, så den gadd jeg ikke prøve engang. Skal se om jeg får tatt en ny runde til uka så kanskje de har fått inn noe nytt.
Førstegangseier av VW.

T4 1995 2,4D.
Neergård
-
-
Car: VW Caravelle 2000 comfortline 2.5tdi
Phone: 917 97 848

Re: Re: Lysproblem nær/fjernlys

Post by Neergård »

High-K wrote:men igår så fant jeg ut ved en tilfeldighet at hvis jeg satte hovedbryteren over på posisjon 2 (der hvor man normalt har den hvis man skal kjøre med fjernlys) og slo på fulltlys, skrudde så hovedbryter til posisjon 1 (park) og igjen brukte hendelen for fjernlys så ble det nærlys når jeg satte hovedbryter i posisjon 0 (normal). Aner ikke hvorfor, men turte ikke eksprementere så mye mer da dette var på vei hjem og jeg hadde endelig fått nærlys.
Ligner på mitt trøbbel på gammeln dette, og der er det bryteren (hoved) som er årsak. Lysforsterker á la Biltema gjorde symptomene værre.
mvh Frode Neergård
sent fra min HTC med Tapatalk 2
Frode Neergård

2000 VW Caravelle Comfortline2.5tdi - viewtopic.php?f=56&t=31428
NÅ TIL SALGS: viewtopic.php?f=9&t=39657
1994 Audi 100 2.5tdi ABT edt. (selges for rett sum!)
Indian
-
-
Car: Multivan 2002 2,5 TDI
Phone: 46426546

Post by Indian »

Jeg byttet en lysbryter til en bil i går og bilen hadde noe av de samme problemer. Låne en og bytt.....tror samme bryteren sitter i en Golf 3....
High-K

Post by High-K »

Igår så kjøpte jeg en ny hovedlysbryter samt plukket ut instrumenthuset og loddet over alle dårlige koblinger jeg fant. Gikk også over alle jordingspunkter jeg klarte å finne i kabel marerittet i dashbordet. Ingen av delene ser ut til å ha hjulpet etter en prøvetur i går.

Skal prøve å koble fra Biltema settet for å se om det kan være synderen.

Kan evt kjølevæske sensoren lage dette trøbbelet? Siden bilen er som normalt etter at lampen blinker to ganger.

Tips/idèer/tanker mottas med takk...
Førstegangseier av VW.

T4 1995 2,4D.
Indian
-
-
Car: Multivan 2002 2,5 TDI
Phone: 46426546

Post by Indian »

Du kan prøve å bytte hovedsensoren. Koster ikke mye, ca 200 kroner. Leste i et annet forum da denne sensoren løste mange probmeler med bilen.
Rikskringkastingen
-
-
Car: T3 Syncro

Post by Rikskringkastingen »

Loddet du over alle punktene på samlekontakten? Det kan være vanskelig å se sprekkene i loddepunktene, men det er stort sett samlekontakten og spenningskonstanteren som er problemet. Hvis det er feil på spenningskonstanteren så fører det stort sett til at viserinstrumentene for tank og temp kommer og går. Men den samlekontakten kan lage mange rare problemer.

For noen år siden fikk jeg en telefon seint en kveld. Da var det en jeg kjenner som sto på en parkeringsplass langt hjemmefra, med tilhenger og flyttelass og greier. Bilen ville ikke starte. Jeg husker ikke helt symptomene akkurat nå, men etter at vi fikk snakket litt begynte jeg å mistenke instrumentet. Jeg ba ham om å slå hardt oppå dashbordet og prøve igjen. Da startet bilen med en gang. 8) Da han kom hjem tok han ut instrumentet og loddet over samlekontakten, og har ikke hatt problemer med dette siden.

Jeg tviler på at temperatursensoren kan gi problemer med lyset. Men jeg mistenker at det kan være problemer med jordingen til instrumentet. Sjekk særlig loddepunktene for brune ledninger bak på instrumentet. Jeg tror kanskje det kan være lurt å vente litt med å koble fra det lysforsterkersettet. Hvis det er en jordingsfeil så kan det være at strømmen til fjernlyskretsen går gjennom instrumentet. Ledningene til instrumentet og strømbanene på printplata, pluss eventuelle elektroniske komponenter tåler nok styrestrømmen til releet i lysforsterkersettet, men det kan bli for varmt hvis skulle være sånn at plutselig all strømmen til begge fjernlyspærene går gjennom instrumentinnsatsen.
Henrik Engen

'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
High-K

Post by High-K »

Har ikke koblet ut Biltema settet, men kan ikke huske at fjern/nærlys problemmet var før jeg koblet på settet. Instrumentet ble svart når bilen ble varm, men tror ikke lysene byttet om.

Loddet over alt på samlekontakten og den 3 punkts koblingen som er skrudd fast samt noen andre koblinger som så litt slitne ut. Virket som om noen hadde "kladdet litt" på instrumentplate tidligere da det lå litt mye tinn på enkelte kontakter så kan jo hende at jeg kanskje skulle se om jeg fikk skaffet et nytt instrumetpanel. Virker jo som om det er der feilen ligger?

Hvor sitter evt hovedsensoren?

Hvis noen har et instrument liggende i Vestfold til 2,4D med digital klokke og turteller på høyre side så syng ut.
Førstegangseier av VW.

T4 1995 2,4D.
Post Reply