Bråstopp (og intens banning...)

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Post Reply
mulle_mekk
Car: caravelle syncro 1995 9-seter
Phone: 98086008

Bråstopp (og intens banning...)

Post by mulle_mekk »

På vei hjem i går måtte jeg stoppe og rygge litt i et veikryss, for å slippe fram en liten japaner med et veldig avslappet forhold til vikeplikt. Sånt skjer jo innimellom, men det som var spesielt i går, var at etter å ha rygget ca to meter, hørte jeg en høy kakkelyd, og bilen stanset like brått som om jeg skulle ha rygget på noe hardt... Etterpå måtte jeg lirke en del for å få den ut av revers, og nå rister hele bilen når jeg kjører framover, prøver jeg å rygge er det noe som låser seg veldig etter et par meter, og hver gang må bilen tvinges ut av gir. Kakkelyden som kommer når alt kiler seg kan selvfølgelig komme fra girkassa, men jeg synes egentlig det høres ut som om den kommer litt lenger bakfra, mer i området førerplassen. Men ulyder forplanter seg jo dit det er billigst å reparere, for så å flytte på seg igjen når mekanikeren kommer under bilen. :D Har jeg klart å rase syncrokassa uten forvarsel, i fire km/h, mens jeg rygget, eller kan det være en annen del i drivverket som ikke liker meg lenger, som mellomaksel eller clutch (pedalen er forresten helt normal)? Forslag mottas med takk, og i ettermiddag må jeg nok ut og skru litt...

mvh
Terje R
Neergård
-
-
Car: VW Caravelle 2000 comfortline 2.5tdi
Phone: 917 97 848

Re: Bråstopp (og intens banning...)

Post by Neergård »

Uten at jeg har kjennskap til girkassene på Syncroen, så slår det meg at det skal vel være en frikopling ved revers? i så fall høres det jo mistenkelig ut som den kan være involvert.
Men som sagt, har ikke videre kjennskap til disse kassene så vet ikke om det er sannsynlig i det praktiske. Flere har vel mer kjennskap til disse ;-)
Frode Neergård

2000 VW Caravelle Comfortline2.5tdi - viewtopic.php?f=56&t=31428
NÅ TIL SALGS: viewtopic.php?f=9&t=39657
1994 Audi 100 2.5tdi ABT edt. (selges for rett sum!)
stste
-
-
Phone: 41145417

Post by stste »

Kjenner ikke den kassa jeg heller, men du kan jo være fryktelig 'heldig' at det bare er et ledd som er ødelagt i drivverket... Det er jo mange ledd på bilen din. Har du hatt en tur under for å røske i akslene?
Stian
1,9 TDI 2008 transporter
2,5 TDI 2003 Transporter RIP
2,5 TDI 2003 Multivan Westfalia tak Camper
2,0 TDI Touran (drittbil)
2,5 TDI 2000' (omplassert)
2,4D 94' RIP
2,4D 93' RIP
2,4D 93' RIP
kristofferslåtten
Car: vw t4 1993 bmw e46 320d bmwe46316 vw golfll
Phone: 99158957

Post by kristofferslåtten »

Reversen er eit svakt punkt på desse bilane.
Det er ein skrue inni gearkassa som holder akslingen til reversdrevet som kan faktiskt løsne.

Det har skjedd med min og det endte opp med att eg bytta heile gearkassa. Dette er litt kjipt! :/
Neergård
-
-
Car: VW Caravelle 2000 comfortline 2.5tdi
Phone: 917 97 848

Post by Neergård »

kristofferslåtten wrote:Reversen er eit svakt punkt på desse bilane.
Det er ein skrue inni gearkassa som holder akslingen til reversdrevet som kan faktiskt løsne.

Det har skjedd med min og det endte opp med att eg bytta heile gearkassa. Dette er litt kjipt! :/
Er dette et svakt punkt? Har faktisk aldri hørt om det før nå, mulig jeg ikke har fulgt med, men dette var nytt.
Men for å gi trådstarter et bedre utgangspunkt for å kunne konkludere, er dette noe som kan ses uten å ta av kassa å klyve den?
Frode Neergård

2000 VW Caravelle Comfortline2.5tdi - viewtopic.php?f=56&t=31428
NÅ TIL SALGS: viewtopic.php?f=9&t=39657
1994 Audi 100 2.5tdi ABT edt. (selges for rett sum!)
kristofferslåtten
Car: vw t4 1993 bmw e46 320d bmwe46316 vw golfll
Phone: 99158957

Post by kristofferslåtten »

Muleg det er meir utsatt på syncro. Der ein kan rygge i brattere bakker med tyngre lass, en det ein kan med framhjulstrekk.

Ein merker det om den er litt treg ut av revers, og så vil det vere eit tegn på dårleg reversdrev om det "hakker" når ein rygger. Man kan kjøre lenge med det. Men man kan ikkje presse bilen i revers, da blir det fort verre..

Ein kan ikkje sjå noko utan å ta av kassa..

Men å sjekke gearoverføringar, att det er ok. Så ein veit att den går skikkeleg i revers er lurt.
Post Reply