Neergård wrote: 4 år er egentlig omtrent den magiske grensen ved bruk av strømtyver. Regner med du rimelig snart vil kunne få noen uønskede effekter. I tillegg har du en relativt ugunstig tilkobling, og ledere i org.ledningen vil kuttes noe som medfører mindre areal på ledningen i dette punktet. Har til nå aldri sett en strømtyv som ikke har kutta noen ledere. Spesielt dårlig synes jeg strømtyvene fra Biltema er.
Når det er så fryktelig enkelt å koble seg innpå med de smaleste kabelskoene, evt et klargjort ledningsnett, ser jeg absolutt ingen grunn til ikke å benytte det. Alt annet har store ulemper i det lange løp. Vet ikke hvor forbanna jeg har vært på tidligere eiere av mine biler der hvor de har benytta halvveis løsninger som både ødelegger for funksjon og originalt ledningsnett.
Angående bolter så kan de gamle benyttes, men nye er å anbefale. Friske gjenger uten rust og skitt er alltid en fordel.
Jeg er enig med deg i at hvis du kan så bør du unngå strømtyver.
Et ledningsnett hvor det er kabelsko til å tilkoble er absolutt å anbefale.
Skulle en ikke ha det for hånden så er det mulig å få til et bra resultat ved å bruke andre tilkoblings muligheter.
At det er en "magisk grense" på hvor lenge en strømtyv virker er jeg ikke helt enig i.
Levetiden på en strømtyv eller en kabelsko avhenger i stor grad av utførelsen til han som har montert den.
Det vil jeg si gjelder uansett om en bruker kabelsko, isolerte skjøtehylser, uisolerte skjøtehylser(med krympestrøpe etterpå), spleising med lodding eller strømtyver.
Det er dog ikke til å stikke under en stol at det er mange "hobby elektrikkere".
Utførelsen på mye er begredelig med dertil resultat.
Det gjelder igrunn for bil og hus.