Ettermontere hengerfeste

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Post Reply
oysts
Car: T4

Ettermontere hengerfeste

Post by oysts »

Hei folkens.

Har fått tak i et brukt hengerfeste som jeg har planer om å ettermontere på min 2001 modell 2,5 TDI. Kjøper også inn ferdig kabelsett som kan plugges rett inn i kontakten for baklykt. Er det noe man må være OBS på?

Er de brukte boltene noe å bruke igjen eller bør jeg skaffe nye?
Er det mange klips som må erstattes med nye etter at fangeren er tatt av?
Andre ting som kan være kjekt å vite om?

Alle tips er gode tips! :)

Øystein
Der Postmeister
-
-
Phone: 99454090

Re: Ettermontere hengerfeste

Post by Der Postmeister »

boltene bør byttes.
Har du ledningssett med to kabler kan du gjøre lurt i å bruke den blå som jording istedenfor den korte ekstra kabelen du skal ha til jord.
Enkelte andre har ikke ledig stikk bak på høyre baklampe, slik at du må hente fra venstre isteden. Mener det var bremselyset. Da bruker du den blå til dette og den nå ledige kabelen til høyre til jord isteden. Vet at dette kan medføre litt kløing i hue i en evt feilsøking hvis man slavisk følger fargene på ledningene, men fordelen er at du får alle ledninger inn på kontakter bak på lampene uten å bruke strømtjuv, og jorda festet inni bilen hvor det til enhver tid er god jord.

Det finnes mer bolt-on sett. De har ordentlige kontakter til å feste inn bak på lampene. Du må nå hvis du ikke har et slikt, bruke de minste kabelskoene. Dvs de som er smalest. Og ta med litt krympestrømpe så du får isolert hver enkelt så de ikke gnisser på hverandre
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
oysts

Post by oysts »

Tusen takk for svar. Vet du om boltene selges løst hos Møller?
Angående strømmen så kjøper jeg rett og slett det settet som er enklest å montere. Fant følgende hos Mekonomen:

Artikkelnr: 27-90974
BENEVNING: Ledningssett tilhengerfeste 7 -polig, plug-in, skap, buss
Pris: 552.00

Det burde vel passe uten store modifikasjoner?

Mekonomen har dette også, men jeg går ut fra at det er mer styr å montere:
Artikkelnr: 27-90504
BENEVNING: Ledningssett tilhengerfeste 7 -polig, ubniversell
Pris: 320.00

Øystein
Sovereign
-
-
Car: 2003 T4 Multivan

Post by Sovereign »

En liten erfaring:

Min 2003 mod har originalt montert hengerfeste. Ved første tur med henger så jeg at lysene på hengeren var helt på tur. Koblet hengeren på en annen bil og alt fungerte. Etter å ha målt og notert og kikket og klødd meg i hodet, oppdaget jeg at ved å flytte hengerkabelen fra venstre til høyre baklys ville alt fungere. Grunnen til dette er at baklysinnsatsen er identisk på høyre og venstre side, men hvilke lys som er hvor er forskjellig. Ryggelys og blinklys har byttet plass, samt at baklys og bremselys har byttet plass.

Eneste "problem" var at det høytsittende bremselyset var koblet på høyre baklys. Altså i samme pluggen der hengeren skulle hente bremselyset fra. Min løsning ble strømtyv på denne. Ikke optimalt, men enkleste løsning når man skulle ut på tre ukers campingtur noen timer senere...
-VW T4 Multivan 2003, Westfalia
Neergård
-
-
Car: VW Caravelle 2000 comfortline 2.5tdi
Phone: 917 97 848

Post by Neergård »

oysts wrote:Tusen takk for svar. Vet du om boltene selges løst hos Møller?
De selges nok løst ja, uten å ha sjekka. Utrolit lite av slike smådeler som ikke skaffes til neste dag om ikke annet.
Frode Neergård

2000 VW Caravelle Comfortline2.5tdi - viewtopic.php?f=56&t=31428
NÅ TIL SALGS: viewtopic.php?f=9&t=39657
1994 Audi 100 2.5tdi ABT edt. (selges for rett sum!)
Bam
Car: T4 1998

Post by Bam »

Monterte hengerfeste på min 98 mod når vi kjøpte den.
Brukte 7 leder kabel og strømtyver til å koble meg på ledningsnettet ved baklyktene.
Delene til det elektriske handla jeg på Biltema.
Jeg er elektrikker og vet at det ikke er optimalt med strømtyver.
Alikevel har vi nå kjørt 4 år/100 000 km uten noe trøbbel med lys på bil eller henger og vi bruker henger ofte.

Du finner koblingskjema på Tysse eller Gaupen hengerens hjemmesider.

Fangeren monterer du med det samme du løsnet for å ta den av.
Jeg måtte fjerne noe av skumplasten under fangeren for å få plass til hengerfestet.
Du ser hva som må vekk når du får av fangeren.

Lykke til.
Neergård
-
-

Post by Neergård »

Bam wrote:Monterte hengerfeste på min 98 mod når vi kjøpte den.
Brukte 7 leder kabel og strømtyver til å koble meg på ledningsnettet ved baklyktene.
Delene til det elektriske handla jeg på Biltema.
Jeg er elektrikker og vet at det ikke er optimalt med strømtyver.
Alikevel har vi nå kjørt 4 år/100 000 km uten noe trøbbel med lys på bil eller henger og vi bruker henger ofte.

Du finner koblingskjema på Tysse eller Gaupen hengerens hjemmesider.

Fangeren monterer du med det samme du løsnet for å ta den av.
Jeg måtte fjerne noe av skumplasten under fangeren for å få plass til hengerfestet.
Du ser hva som må vekk når du får av fangeren.

Lykke til.
4 år er egentlig omtrent den magiske grensen ved bruk av strømtyver. Regner med du rimelig snart vil kunne få noen uønskede effekter. I tillegg har du en relativt ugunstig tilkobling, og ledere i org.ledningen vil kuttes noe som medfører mindre areal på ledningen i dette punktet. Har til nå aldri sett en strømtyv som ikke har kutta noen ledere. Spesielt dårlig synes jeg strømtyvene fra Biltema er.
Når det er så fryktelig enkelt å koble seg innpå med de smaleste kabelskoene, evt et klargjort ledningsnett, ser jeg absolutt ingen grunn til ikke å benytte det. Alt annet har store ulemper i det lange løp. Vet ikke hvor forbanna jeg har vært på tidligere eiere av mine biler der hvor de har benytta halvveis løsninger som både ødelegger for funksjon og originalt ledningsnett.
Angående bolter så kan de gamle benyttes, men nye er å anbefale. Friske gjenger uten rust og skitt er alltid en fordel.
Frode Neergård

Der Postmeister
-
-

Sovereign wrote:En liten erfaring:

Min 2003 mod har originalt montert hengerfeste. Ved første tur med henger så jeg at lysene på hengeren var helt på tur. Koblet hengeren på en annen bil og alt fungerte. Etter å ha målt og notert og kikket og klødd meg i hodet, oppdaget jeg at ved å flytte hengerkabelen fra venstre til høyre baklys ville alt fungere. Grunnen til dette er at baklysinnsatsen er identisk på høyre og venstre side, men hvilke lys som er hvor er forskjellig. Ryggelys og blinklys har byttet plass, samt at baklys og bremselys har byttet plass.

Eneste "problem" var at det høytsittende bremselyset var koblet på høyre baklys. Altså i samme pluggen der hengeren skulle hente bremselyset fra. Min løsning ble strømtyv på denne. Ikke optimalt, men enkleste løsning når man skulle ut på tre ukers campingtur noen timer senere...

gjør du som jeg beskrev slipper du akkurat dette. ;)
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
Bam
Car: T4 1998

Post by Bam »

Neergård wrote: 4 år er egentlig omtrent den magiske grensen ved bruk av strømtyver. Regner med du rimelig snart vil kunne få noen uønskede effekter. I tillegg har du en relativt ugunstig tilkobling, og ledere i org.ledningen vil kuttes noe som medfører mindre areal på ledningen i dette punktet. Har til nå aldri sett en strømtyv som ikke har kutta noen ledere. Spesielt dårlig synes jeg strømtyvene fra Biltema er.
Når det er så fryktelig enkelt å koble seg innpå med de smaleste kabelskoene, evt et klargjort ledningsnett, ser jeg absolutt ingen grunn til ikke å benytte det. Alt annet har store ulemper i det lange løp. Vet ikke hvor forbanna jeg har vært på tidligere eiere av mine biler der hvor de har benytta halvveis løsninger som både ødelegger for funksjon og originalt ledningsnett.
Angående bolter så kan de gamle benyttes, men nye er å anbefale. Friske gjenger uten rust og skitt er alltid en fordel.
Jeg er enig med deg i at hvis du kan så bør du unngå strømtyver.
Et ledningsnett hvor det er kabelsko til å tilkoble er absolutt å anbefale.
Skulle en ikke ha det for hånden så er det mulig å få til et bra resultat ved å bruke andre tilkoblings muligheter.

At det er en "magisk grense" på hvor lenge en strømtyv virker er jeg ikke helt enig i.
Levetiden på en strømtyv eller en kabelsko avhenger i stor grad av utførelsen til han som har montert den.
Det vil jeg si gjelder uansett om en bruker kabelsko, isolerte skjøtehylser, uisolerte skjøtehylser(med krympestrøpe etterpå), spleising med lodding eller strømtyver.

Det er dog ikke til å stikke under en stol at det er mange "hobby elektrikkere".
Utførelsen på mye er begredelig med dertil resultat.
Det gjelder igrunn for bil og hus.
bjørn53
-
-
Car: t3 + golf
Phone: 90134047

Post by bjørn53 »

Strømtyv funker ofte bra for bremselys og blinklys men for kjørelys og for lading av batteri og drift av kjøleskap bør det legges opp egen kabel fra batteriet istedenfor å henge seg på bilens forgreiningsnett. Styres med rele og skillerele. Strømnettet /strømbryterne i bilen tåler ofte ikke lang feriekjøring med henger. :shock:

Biltema ser ut til å ha tatt frem en løsning http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Laste ... yrt-34970/
Hvor jeg har det fra???... et langt liv med god og dårlig erfaring. Lærer litt her og..
Buss 81 delebil
Rico camper 83
Pickup 87 delebil
combi 89 delebil
oysts

Post by oysts »

Her var det mange som engasjerte seg! Takk for alle tips.

Jeg er ute etter ledningsnettet som gir meg minst mulig jobb. Jeg skal finne ut på mandag hva dette produktet som Mekonomen fører er.

Code: Select all

Artikkelnr: 27-90974
BENEVNING: Ledningssett tilhengerfeste 7 -polig, plug-in, skap, buss
Pris: 552.00
"Plug-in" høres ut som litt enklere enn strømtyv, kabelsko og/eller lodding?

Øystein
Neergård
-
-

Post by Neergård »

Plug in høres ut som det kan være av bedre sortiment ja!

Baklampene på t4 har også såpass korte ledninger at om det blir trøbbel etter bruk av strømtyver, så er det trøblete nok om man må skjøte inn nye ledninger.
Frode Neergård

Neergård
-
-

Post by Neergård »

Bam wrote:At det er en "magisk grense" på hvor lenge en strømtyv virker er jeg ikke helt enig i.
Levetiden på en strømtyv eller en kabelsko avhenger i stor grad av utførelsen til han som har montert den.
Det vil jeg si gjelder uansett om en bruker kabelsko, isolerte skjøtehylser, uisolerte skjøtehylser(med krympestrøpe etterpå), spleising med lodding eller strømtyver.
.
Dette er hva min erfaring tilsier ved bruk av strømtyver. Korrosjon på ledningen som følge av strømtyvens mekaniske inngrep, ofte ved hjelp av litt fuktig miljø og strekk i ledninger.
Snakker her kun om strømtyver.
All annen bruk av gode kabelsko, skjøtehylser, lodding eller andre koblingsformer som er av anerkjent metode, er ofte like holdbar som bilen sjøl.
Men pga korte ledninger på T4, så er det vanskelig å få til noe annet enn strømtyv, om man ikke orker å plundre veldig. Og desto lettere å få strømtyven bare halvveis på.
Dette gjør jo hele saken bare enda verre ;-)
Frode Neergård

Der Postmeister
-
-

strømtjuver har og en tendens til å kutte enkelte tråder i ledningen og har jeg sett. Det vil ikke akkurat være en fordel å forringe kvadraten på ledningene. Styr unna de og koble med kabelsko eller kontakter.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
jostein
-
-
Phone: 90096263

Post by jostein »

Er merket bakpå lyktene med numrene som tilsvarer det som står på kontakten. Måtte bruke bremse lys kontakt på venstre side. Brukte den blå ledningen. For å slippe å flytte lednings settet. Jag la også opp direkte jordkabel, da jeg behandlet alle delene med så mye antirust. At jeg ikke fikk frem jord i kontakten. De på VAG verkstedet ville montere med strøm tyv. Det ville ikke jeg. Kjøpte lednings sett på Vag verksted.
2010 mod Caddy Maxi 1.9 TDI
1989 mod T3 Caravelle 2,1 DJ syncro m/sperre foran og bak
+1

Blir aldri ferdig
Der Postmeister
-
-

det finnes originale Westfaliasett med korrekte kontakter. Dessverre ikke diskvare i Norge såvidt jeg vet.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
oysts

Post by oysts »

Vært litt stille på denne froten siden andre prosjekter har tatt mye tid. Jeg snakket med Møller på mandag og de fant ikke boltene løst. Er det noen som har kjøpt de løst..?

Øystein
Der Postmeister
-
-

Du kan nok bruke tilsvarende bolter med samme kvalitet. 10.9 eller 8.8 eller hva det nå står på alle sammen. Puss hodene reine så ser du merkinga der.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
Neergård
-
-

Post by Neergård »

Mener jeg skal finne nr til deg når jeg er på jobb igjen. Skal innom en tur i morgen, kan se om jeg husker å sjekke da.
Tror det er M12 på disse.
Frode Neergård

Neergård
-
-

Post by Neergård »

Huska det ikke i går. Men tror nok du skal ha N 90701102
Frode Neergård

Post Reply