"Kengu", '90 Caravelle C Syncro - DJ

T3-Prosjekter (Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92)
subwoofer
-
-
Phone: 9entre3989en

Re: "Kengu", '90 Caravelle C Syncro - DJ

Post by subwoofer »

Back in the saddle!

I dag har jeg virkelig fått utrettet noe, både kjølevannsproblemet og et problem eller to til er løst.

Image
Synderen fra Drammensturen. Greit det skjedde der, et par uker senere hadde det sikkert vært i Uvdal eller på vei til flyplassen elns...

Image
"Nytt" motorvarmerrør montert. Alle pakningsflater behørig skrapet og renset denne gangen.

Jeg har lett en del etter en vakuumlekkasje i det siste, motoren har vært veldig vrang å få til å gå pent på tomgang, og jeg har måttet dra tenninga langt tilbake for at den skulle oppføre seg.

Image
Første mistanke var lekkasje i bremseservo.

Fortsatt like ille, 45kPa og 1100o/min tomgang på 10° tenning. Lette videre med startgass og kjørende motor. Så hørte jeg plutselig en turtallsøkning!

Image
Der var'n! Et lite hull på innsugsrøret til #1...

Heldigvis har man da reserve av slikt liggende, så da ble det litt ekstra mekk.

Image
Lite som tyder på at kammen på DJ er for vill ihvertfall, her er det ikke så mye som en sotpartikkel...

Det var et svare strev å få den til å gå på tomgang igjen etter at lekkasjen var borte, men nå går den på 900-950 o/min på 14.7:1 og 28° tenning. Litt nærmere hva jeg forventet, for å si det slik...
Last edited by subwoofer on 21 May 2020, 09:26, edited 1 time in total.
Joachim
- Fia, '14 Fiesta Titanium
- Frk Jensen, '74 Jensen-Healey
- Kengu, '90 Caravelle C Syncro
- Store Blå, '02 Caravelle TDI trygdeversjon

Diesel er fint å vaske deler i...
subwoofer
-
-

Post by subwoofer »

Fått kjørt et par mil med VEAL aktiv i dag, nå begynner det for alvor å gå seg til. Har fortsatt er par små problemområder igjen, den har det med å stoppe når jeg trår inn clutchen etter å ha hengt på giret (med fuelkutt), og oppstart er ikke helt som det skal. Men dette kommer til å gå seg til.

Tror jeg har en bitteliten lekkasje på innsugsrøret på #3 også, skal bytte den siden ved leilighet.
Joachim

subwoofer
-
-

Post by subwoofer »

Har bestilt målesylindere i dag, så da kan jeg få satt dyseparameterne helt korrekt, da tenker jeg variasjonene i blandingsforhold dag til dag skal bli mindre. Men jeg begynner å få en liten mistanke om hvorfor alle motorfabrikantene bruker MAF...

Har også fått somlet meg til å bestille nye seil og ny olje til viscoen(e), så får vi se hvordan det går. Har bestilt 60.000cSt olje, ikke 100.000cSt som mange har brukt fram til nå, rapportene fra Danmark og Tyskland i det siste tilsier at det er ideelt for biler som stort sett går på asfalt.
Joachim

subwoofer
-
-

Post by subwoofer »

Da har x-ringer og O-ringer ankommet fra Tyskland, da mangler bare silikonolja, så kan jeg overhale viscoen i diffen som ligger i garasjen.

Målesylinder kommer i morgen sa TESS i dag. Kanskje det blir skruing i helga.
Joachim

Syncroeier
-
-
Car: T3 Syncro DJ '88

Post by Syncroeier »

Bra prosjekt! Har MS liggende selv, men har ikke tatt mot til å montere enda.. Skal du på dynopack med bilen? mange mener det er det eneste fornuftige for å få full kontroll på mappinga.. koster vel ikke mer enn noen tusenlapper heller..

Hvis du får taket på viskoseoverhaling har jeg et par her du kan ta også! :)
subwoofer
-
-

Post by subwoofer »

Det blir nok ikke rulle i første omgang, satser på standard fortenning på fullgass. Har bestilt en 10Hz GPS fra tunerstudio.com som snart vil snakke med Tunerstudio (Phil har lovet en versjon som kan bruke GPS til forbruksberegning innen en måneds tid), så cruisetenninga kommer jeg til å stille for minimum forbruk utifra GPS på landeveien.

Men aller først (forhåpentligvis til helga) må jeg få målt dødtid på dysene, den er helt sikkert på bærtur for øyeblikket. Sliter med varierende AFR på tomgang og rar respons på oppvarmingsprogrammet, det tyder på at kompenseringene for lufttemperatur og kjølevannstemperatur blir feil.

Må nok også stille ned tenninga på tomgang litt igjen for å få closed-loop-tomgangen til å virke litt bedre også. Stilte tenning til maks vakuum på tomgang (ca 25 grader), men da får jeg den ikke under 900 o/min når den er varm, og da blir tomgangsventilen veldig følsom. Går fra 1000 o/min til 1800 o/min når ventilen går fra 60% til 66%... :twisted:

Å få bilen 75% kjørbar etter første start tok ikke mer enn en times tid, det er alle detaljene som tar tid. Men allerede nå ser det ut til at jeg er i nærheten av 1,1l/mila - bare på en røff skisse på tenninga. Jeg har heller ikke lagt opp fullgassanrikinga, så den er lean-burn helt til full gass. Mangler litt futt på toppen, men slett ikke så ille ift diesel... :mrgreen:
Joachim

subwoofer
-
-

Post by subwoofer »

Fikk olja i dag, så nå kan jeg gå løs på visco-renoveringa:

Image

Dagen har gått til vedhogst, nada mekking før i morgen.
Last edited by subwoofer on 21 May 2020, 09:28, edited 1 time in total.
Joachim

subwoofer
-
-

Post by subwoofer »

Prosjekt viscorenovering underveis!

Image
Viscoen ute av diffen og tørket av.

Må bare si, det var seegerringen sin, det! Det var litt spenn i den, for å si det forsiktig... Men jeg fikk den ut, og lokket kom også greit ut etter metoden fra Youtube. Snu lokket nedover og dunk hele greia mot ambolten (har en 90kg ambolt, den rører seg ikke) med noen filler imellom.

ImageÅfyffaen!

Gørra stinker! Tror det har kommet girolje inn i det, det lukter ihvert noe aldeles jævlig! Silikonolje i seg selv lukter fint lite, men det her får velbrukt hypoidolje til å lukte som parfyme... :evil:

Har kommet meg halvveis gjennom stabelen med skiver. Tynner funker aldeles glitrende til rengjøring, men fylles fort opp og blir seig. Forbruket av tørkepapir er betraktelig, og med en time eller to til med vask er jeg nok gjennom.
Last edited by subwoofer on 21 May 2020, 09:28, edited 1 time in total.
Joachim

Tur-Bo
-
-
Car: 2000 t4 syncro
Phone: 46925366

Post by Tur-Bo »

Har lest ett eller annet sted at de skivene har en mengde bitte små hull eller spor som kan være vanskelig å få rene uten spesialutstyr, stemmer det ?
Hemmelig agent for Trollsikkerhetstjenesten.
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
subwoofer
-
-

Post by subwoofer »

Tja, poenget er å bli kvitt den gamle gørra, selve virkemåten er ganske enkel (men myteomspunnet). Første runde blir grovrengjøring, så kjører jeg hele stabelen gjennom en gang til med fersk tynner til slutt.

Silikonolje løser seg i aromatiske og alifatiske løsemidler, så å bli kvitt det meste skal gå ganske greit. Slissene er nesten to mm brede, så det er ikke veldig vanskelig å vaske ut av dem med pensel.
Joachim

subwoofer
-
-

Post by subwoofer »

Endelig ferdig med det verste griseriet. Ikke vanskelig, men stinker fælt og er klissete.

Image
Halvparten gjenstår

Image
Halvparten ferdig

Glad jeg har nitrilhansker, men de holder ikke mer enn et kvarter i tynner. Litt finrens av delene gjenstår, det fikser jeg i morgen.
Last edited by subwoofer on 21 May 2020, 09:29, edited 1 time in total.
Joachim

subwoofer
-
-

Post by subwoofer »

Det blir stadig forsinkelser her, men nå er ihvertfall visco på vei sammen igjen.

Image

Platene bruker lang tid på å synke nedi, etter en drøy time hadde stabelen sunket omtrent 10mm. Regner med at jeg kan få på de siste platene om et par timer, så må de også synke før jeg kan sette på seegerringen og lokket.

Sånn som X-ringene så ut tipper jeg de fleste andre viscoene i omløp også ville hatt godt av en aldri så liten overhaling.
Last edited by subwoofer on 21 May 2020, 09:30, edited 1 time in total.
Joachim

subwoofer
-
-

Post by subwoofer »

Et par timer senere har platene sunket nok til at resten kan legges på

Image

Legg merke til forskjellen i farge fra da jeg åpnet den. :)
Last edited by subwoofer on 21 May 2020, 09:30, edited 1 time in total.
Joachim

subwoofer
-
-

Post by subwoofer »

Da var den sammen igjen! :D

Innbygging i diffen får bli en annen dag, Mount Laundry må takles først. :evil:
Joachim

Tur-Bo
-
-

Post by Tur-Bo »

Du, hvor fikk du tak i delene til viscoen og olja og er det pakninger på framdiff huset ?
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
subwoofer
-
-

Post by subwoofer »

Deler til overhaling:

O-ring og X-ringer:
http://www.dieselkontor.de/product_info ... 28db9c42c5 (dyre, men bra, disse jeg har brukt)
http://www.dieselkontor.de/product_info ... 28db9c42c5 (standardkvalitet)

Silikonolje:
http://silikon-profis.de/index.php?f=sy ... 4ef90293ee (60000cSt, for biler som går mest på vei)
http://silikon-profis.de/index.php?f=sy ... 4ef90293ee (decoupler anbefales, gir stivere kobling og raskere respons for offroad-bruk)

I tillegg trenger du tynner/bensin/elns og en pensel til rengjøring. Nitrilhansker bør brukes for å unngå å få gørra på fingra, latexhansker varer antakelig bare noen sekunder pga silikonolja.

Av annet utstyr trenger du seegerring-tenger for utvendige og innvendige ringer og en kjøkkenvekt med tarafunksjon og oppløsning på 1g, jeg kjøpte en Wilfa-vekt på Elkjøp. Med 60000cSt-olje skal du bruke 284g olje, med 100000cSt skal du ha 278g.

Hvordan du gjør det:
http://www.youtube.com/watch?v=slujJmXoSAo

Kommer til å bruke Loctite pakningsmasse på diffhuset, pleier å fungere fint.
Joachim

Sunshine
-
-
Car: SOLGT
Phone: 47886669

Post by Sunshine »

Folk som deg får meg IMPONERT:D

Well done! :D
Tommy Solheim
Tlf 478 tommy (86669)

Vw Touran 2,0 TDI
Member of team Syncronaut No 8
Kaffebord installert.

HUSK BILBELTET!
Tur-Bo
-
-

Post by Tur-Bo »

Mange takk for et utfyllende svar :D
jostein
-
-
Phone: 90096263

Post by jostein »

Takk for link ja. Har kopiert linken over på ønskelista mi på tråden min. Så jeg slipper å lete frem dette senere. Takk igjen. :mrgreen:
2010 mod Caddy Maxi 1.9 TDI
1989 mod T3 Caravelle 2,1 DJ syncro m/sperre foran og bak
+1

Blir aldri ferdig
subwoofer
-
-

Post by subwoofer »

Takk for takk! :lol:

Dagens fangst:
Image

Endelig kom målesylinderene til TESS! Ting tar litt tid når man ikke gidder å betale ekstra for frakt, men på tredje bekreftede dato kom de endelig. Blir været brukbart i helga skal jeg få målt dysene.

Image

Og jammen kom det ikke pakke fra EFI Analytics i USA også! 10Hz GPS med blåtann, skal snakke med TunerStudio for beregning av forbruk blant annet. Da skal jeg klare å få et ganske fullgodt tenningsmap på landeveien.
Last edited by subwoofer on 21 May 2020, 09:32, edited 1 time in total.
Joachim

Bugman
-
-
Car: DJ, JX 2wd og Syncro
Phone: 911 to-seks 8-ni-5

Post by Bugman »

subwoofer wrote:Deler til overhaling:

O-ring og X-ringer:
http://www.dieselkontor.de/product_info ... 28db9c42c5 (dyre, men bra, disse jeg har brukt)
http://www.dieselkontor.de/product_info ... 28db9c42c5 (standardkvalitet)

Silikonolje:
http://silikon-profis.de/index.php?f=sy ... 4ef90293ee (60000cSt, for biler som går mest på vei)
http://silikon-profis.de/index.php?f=sy ... 4ef90293ee (decoupler anbefales, gir stivere kobling og raskere respons for offroad-bruk)

I tillegg trenger du tynner/bensin/elns og en pensel til rengjøring. Nitrilhansker bør brukes for å unngå å få gørra på fingra, latexhansker varer antakelig bare noen sekunder pga silikonolja.

Av annet utstyr trenger du seegerring-tenger for utvendige og innvendige ringer og en kjøkkenvekt med tarafunksjon og oppløsning på 1g, jeg kjøpte en Wilfa-vekt på Elkjøp. Med 60000cSt-olje skal du bruke 284g olje, med 100000cSt skal du ha 278g.

Kommer til å bruke Loctite pakningsmasse på diffhuset, pleier å fungere fint.
Du er driftig, Joachim! :)

Kudos til deg!

Kommer du til å teste med varmt drivverk nøyaktig hvor langt bakhjulet snurrer før forhjula slår inn? (Krittmerker og filme med kamera f.ex...)

For det er ikke tvil om at dette( pioneer-) arbeidet ditt kan komme til å gjøre ting noe lettere for oss her i Norge.
Når en viss tidligere RC-stjerne og en gretten gammel mann i Sveits ikke vil, så må det vel bli slik?!
Blir spennende dette!
Roar Nyrud
Mail: @gmail.com
'59 Transporter
'79 Transporter 2,0 vare
'89 Transporter Halvpanel 112i Syncro
'89 Caravelle 112i GL Syncro
'90 Transp. 1,6 TD Syncro 16"
'91 Caravelle C 1,6 TD Syncro
'91 (sen!) 112i Doka 4wd.
++
subwoofer
-
-

Post by subwoofer »

Takker for oppmuntringer!

Lærte noe jeg burde ha tenkt på på forhånd i dag også. :roll: Målte dysene, Excel-arket mitt kom til at de gir 211cc/min med en dødtid på 1,0ms (@12,4V), noe som forklarer hvorfor den har blitt så feit i blandinga på lave turtall under oppvarmingsprogrammet. Jeg har brukt 168cc/min og 0,8ms dødtid fram til nå. Gjentar mantraet: Når du ikke måler så har du faktisk bare gjettet...

Men tilbake til dagens leksjon. Når man skal måle dyser med halvparten av dysene fortsatt montert i motoren kan det være en god idé å sjekke at de ikke lekker først! Bensinpumpa gikk i omtrent en time, og i løpet av den tida hadde en av sylinderene på motsatt side fått en solid dose suppe. Da jeg skulle starte opp etter testen dro starteren over en kompresjon før den stod bom på den neste... :oops: Tror ikke jeg har gjort permanent skade, men da jeg etter en del om og men fikk den i gang spyttet eksosen ut en ganske solid dose bensin. Lar den roe seg til i morgen, så får vi se hvordan den har det da. Motoren var sliten i utgangspunktet, men dette er nok en spiker til i kista. Det var kanskje greit å få lærekurven på en litt sliten motor!

I tillegg virker det som om jeg har klart å tulle til rekkefølgen på dysene, sylinder #3 skulle vært koblet til InjC, men jeg fant den igjen på InjA. #4 var InjB som den skulle, så jeg må måle litt for å se om det bare er #1 og #3 som er byttet rundt, eller om det er mer feil.
Joachim

VonZu
-
-
Car: 91 Oettinger Syncro Multivan 3,2

Post by VonZu »

Makan til bra tråd, mann!
klystèr
-
-

Post by klystèr »

hvilken duty cycle testet du på?
de originale er vel testet på 80-85% duty cycle
og jeg vet ikke om korrigering for dødtid er lagt inn under den origianle flowtesten.
Jørn Tangen
subwoofer
-
-

Post by subwoofer »

Som jeg har forstått dok'en til MS er flow ved 100%, altså kontinuerlig åpning. Beregnet stigningstall (flow) og 0-kryssing (dødtid) fra en rekke målinger på forskjellige pulsbredder. Pga grunn av en liten misforståelse under utførelse av forsøket måtte jeg forkaste et par målinger (intervall er start-start av puls, ikke slutt-start, har en del å si når pulsbredde er lengre enn intervallet :oops:). Nytt resultat er 0,91ms og 204cc/min.
Joachim

Post Reply