1: Jeg har en 95 caravelle, 2,4 liter diesel. Bilen har gått 416.000km.... Den vibrerer ganske kraftig ved "pådrag" spesielt i oppoverbakke. Vibrasjonene er IKKE i rattet, mer i selve bilen, de kan føles i girspaken, og er synlige i intrumentpanelet.
Vibrasjonen ser ikke ut til å være turtallsavhengig, men er kraftigst mellom 50 og 80 km/t. En mekanikerkopis mente dette kunne relateres til "svinghjulet"- som jeg om jeg skal være ærlig ikkke vet hva er. Andre mener jeg har problemer med motorfester, noen sier drivaksler, og noen mener hjuloppheng kan være slitne. Bilen legger igjen litt ojle på prakeringsplassen.
Så kommer amatøren som gaper over litt mye: En kompis skal vrake en 92-93 transporter som har kraftig rust i kanaler pga saltede byveier, men den har bare gått 125.000, og virker å være veldig tight og fin i mekanikken. Han har satt igjen bilen hos meg, og bedt meg om å ta det jeg vil av deler før den går til vraking.
Altså; jeg har tenkt å bytte motor, hjuloppheng, drivaksler, alt som bør byttes. Har hatt motoren ute av en toyota carina for clutchbytte for endel år siden, men er på ingen måte en rutinert hobbymekniker, men for øyeblikket er jeg arbeidsledig og blakk, det jeg har er tid, og scenarioet jeg skisserte over, pluss en god del verktøy(men ikke løftebukk eller grav)
Hva finnes av verkstedsmanualer, hvilke utfordringer kan finnes med tanke på forskjeller mellom de to bilene, og som tiligere nevnt, hva finnes av beskrivelser av slikt her på forumet?
Setter pris på all hjelp før jeg sette igang med galskapen