95 Caravelle, motorbytte pluss mer.

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Post Reply
evert
Car: Caravelle 1995

95 Caravelle, motorbytte pluss mer.

Post by evert »

Hei! Dette er min første post på forumet, så det er fint om dere er snille mot meg- kjenner ikke forumet altfor godt, og jeg har endel å spørre om, skal prøve å ikke gjøre det altfor kaotisk. Det finnes antagelig endel info på forumet jeg ikke har funnet enda, om dere vet at det finnes avr på spørsmålene mine hadde det vært flott med linker! Jeg er på ingen måte faglært mekaniker, og kan til tider ende opp med litt feil bruk av ord og litt merkelige tilnermingsmåter, setter pris på vennlig korreksjon :wink:

1: Jeg har en 95 caravelle, 2,4 liter diesel. Bilen har gått 416.000km.... Den vibrerer ganske kraftig ved "pådrag" spesielt i oppoverbakke. Vibrasjonene er IKKE i rattet, mer i selve bilen, de kan føles i girspaken, og er synlige i intrumentpanelet.
Vibrasjonen ser ikke ut til å være turtallsavhengig, men er kraftigst mellom 50 og 80 km/t. En mekanikerkopis mente dette kunne relateres til "svinghjulet"- som jeg om jeg skal være ærlig ikkke vet hva er. Andre mener jeg har problemer med motorfester, noen sier drivaksler, og noen mener hjuloppheng kan være slitne. Bilen legger igjen litt ojle på prakeringsplassen.

Så kommer amatøren som gaper over litt mye: En kompis skal vrake en 92-93 transporter som har kraftig rust i kanaler pga saltede byveier, men den har bare gått 125.000, og virker å være veldig tight og fin i mekanikken. Han har satt igjen bilen hos meg, og bedt meg om å ta det jeg vil av deler før den går til vraking.

Altså; jeg har tenkt å bytte motor, hjuloppheng, drivaksler, alt som bør byttes. Har hatt motoren ute av en toyota carina for clutchbytte for endel år siden, men er på ingen måte en rutinert hobbymekniker, men for øyeblikket er jeg arbeidsledig og blakk, det jeg har er tid, og scenarioet jeg skisserte over, pluss en god del verktøy(men ikke løftebukk eller grav)

Hva finnes av verkstedsmanualer, hvilke utfordringer kan finnes med tanke på forskjeller mellom de to bilene, og som tiligere nevnt, hva finnes av beskrivelser av slikt her på forumet?

Setter pris på all hjelp før jeg sette igang med galskapen :D
Wiggo Jensen
-
-
Car: T4 2,5tdi 2000 mod
Phone: 905 77 005

Re: 95 Caravelle, motorbytte pluss mer.

Post by Wiggo Jensen »

Det er relativt greit å ta ut motoren på disse bilene. Første bud er å ta av radiatoren og skru løs støtfangeren foran og fjerne bjelken som er bak støtfanger kappa. Etter det blir allt så mye enklere. For å få ut motoren er det to motoroppheng,et på hver side. Også er det et motorfeste/bro oppunder bilen som går imellom girkassa og karosseriet.. Start først med å skru løs alle ledninger å slanger. Skru så løs de innerste drivknutene. Så srur du los giroverføringen og klutsjwiren og speedometerwireren .Når det er gjordt rigger du til med talje eller lignende som festes på motorfestene på begge sider av motoren. Når du har gjordt det og taljet litt på motoren så festekjettingene begynner å stramme seg, kan du skru løs motorfestene. Så kan du prøve forsiktig å slippe motoren litt ned. Ikke glem å ta løs eksosrøret. Hvis alt er skrudd løst ifra motoren skal det bare være å senke den rett ned.
Wiggo Jensen
-
-

Post by Wiggo Jensen »

Dessverre finnes det få verkstedhandbøker til T4. Kjøpte ei på Ebay, men synest ikke den var så stort til hjelp. Jeg har ikke funnet Haynes bok til disse modellene. De bøkerene er veldig fin å ha når man skal skru.
Wiggo Jensen
-
-

Post by Wiggo Jensen »

Der Postmeister
-
-
Phone: 99454090

Post by Der Postmeister »

so wird gemacht er meget bra. Baseres på VWs egen litteratur. Fåes på nett eller hos Automobilia i Oslo. De har nettbutikk og.

Når det gjelder motoren, så er din bil og kompisens bil forskjellige. Du har airbag regner jeg med,og dermed den nye servoen og reimsystemet anderledes. Om den gamle kan bygges om til ny, vet jeg ikke.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
Rikskringkastingen
-
-
Car: T3 Syncro

Post by Rikskringkastingen »

Jeg vil råde deg til å finne ut hva som er galt med din bil før du går løs på å skifte motor. Min første tanke er ikke at feilen ligger i motor eller girkasse. Jeg tror kanskje jeg ville begynt med å sjekke indre drivledd, de kan gi slike vibrasjoner. Har du firehjulstrekk forresten? I tilfelle kan problemet ligge i mellomakselen.

Sjekk, som Rune nevner, om du har den nye typen dynamoreim på din bil. Den nye typen har en flat bred reim med flere riller. Den gamle har to vanlige kilereimer, en for dynamo og en for servopumpe. Den nye typen er mye mer driftssikker enn den gamle. Samtidig som den nye reima kom, ble også registeret endret. Den gamle hadde stramming av registerreima ved å flytte vannpumpa, den nye har eget strammehjul. Jeg tror ikke det går an å flytte alle disse delene over fra den nyere til den eldre motoren, men jeg er ikke helt sikker. Toppakningen ble også endret, jeg tror det var i '94. Den nye typen toppakning er i stål, og ryker omtrent aldri. Det kunne den gamle gjøre. Samtidig med den nye toppakningen kom det nye forkammer i toppen. Den gamle typen forkammer kunne løsne. Da blir de liggene og klapre og lage stygge lyder, helt til hullet i toppen blir så stort at forkammeret faller ned i sylinderen og motoren havarerer. I løpet av de to-tre årene mellom disse to bilene, kom altså alle de forbedringene som gjorde AAB-motoren svært driftssikker. Jeg ville ikke byttet før jeg visste at motoren var defekt.

Komplette drivaksler passer sannsynligvis om hverandre, men det ble en endring på splines mellom selve akselen og ytre drivledd i '94. Ytre drivledd fra en bil uten ABS kan ikke brukes på en bil med ABS. Men indre drivledd skal vel være likt så lenge det er manuell girkasse. Jeg tror motorfestene skal være like. Så her har du flere deler du kan prøve å flytte over fra delebilen.

Svinghjulet sitter mellom motor og gir, og er den delen clutchen er skrudd fast i. Mange nyere biler har "dobbelmassesvinghjul" som består av to tunge ståldeler som er dempet i forhold til hverandre. Denne dempingen kan bli skadet, og da kan det oppstå bankelyder og vibrasjoner. Jeg er ganske sikker på at din bil ikke har dobbelmassesvinghjul, så jeg tviler på at problemet ligger der.
Henrik Engen

'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
evert

Post by evert »

Takk for alle svar, da fikk jeg litt mer info.

Bilen min har Airbag ja, men ikke ABS. Ikke firehjulstrekk.

Handlet den grønne engelske t4-manualen for 1990-1995 hos automobilia i dag, sitter og forsøker å finne ut av ting.

Blir å begynne å se på bilene fysisk i morgen, skal se etter forskjellene på dynamoreimer.

Kommer nok antagelig til å se nærmere på skifte av drivaksler, og om det der er mulig å bruke deler fra dem gamle bilen.

I verkstedsmanualen beskrives det "support struts" som skal brukes under bytte av drivaksler, for å slippe å avlaste "torsion bar".

Kan disse improviseres, evt skaffes, eller finnes det noen vei utenom?

Manualen beskriver om jeg leser riktig å ta ut drivstofftanken for å komme til for å løsne på spennet i "torsion bar", og det virker noe omfattende.
Der Postmeister
-
-
Phone: 99454090

Post by Der Postmeister »

og feil. Du spenner av tosjonen BAK tanken. Du ser de når du kikke under der. En på hver side. 27mm laaaang pipe trur jeg gjør susen der.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
Rikskringkastingen
-
-
Car: T3 Syncro

Post by Rikskringkastingen »

Torsjonsstavene (torsion bar) er selve fjærene til forhjula. De er festet i bakkant av øvre bærearm og går bakover, over drivstofftanken. Bak tanken går det en arm ut fra torsjonsstaven, og denne armen er festet i karrosseribunnen med et gjengestag. Det er mulig du må demontere tanken for å få ut torsjonsstaven, men ikke for å avlaste den.

Når du jekker opp bilen er det støtdemperen som begrenser utslaget på fjæringen. Demperen er festet i nedre bærearm. Når støtdemperen er strukket helt ut, står det fortsatt press fra torsjonsfjæra nedover på øvre bærekule. Øvre og nedre bærekule presses da sammen mellom øvre og nedre bærearm. Derfor er det vanligvis ikke mulig å kjenne eventuell slakk i bærekulene før du får av presset, og det kan være farlig å løsne deler i forstillinga.

Det er i utgangspunktet to muligheter for å avlaste dette presset. Den ene er å stoppe øvre bærearm så den ikke beveger seg nedover, og den andre er å løsne mutteren på gjengestaget bak tanken. Det finnes et originalt spesialverktøy til å sette mellom øvre bærearm og rammevangen. For å montere dette må du jekke opp bilen, legge noe under hjulet, slippe bilen ned igjen, og gjerne henge en mann eller to i døråpningen for å få presset fjæringen så mye sammen at det er mulig å smette verktøyet på plass. Det finnes nok andre kreative metoder her, jeg hørte for eksempel om en som plasserte en kjempestor mutter mellom bærearmen og rammevangen. Men vær forsiktig hvis du går for en slik løsning. Her er det mye krefter. Vær helt sikker på at det du eventuelt plasserer der ikke kan glippe ut eller klappe sammen. Hvis du løsner mutteren bak tanken, så må du tenke på at det er denne som justerer høyden på bilen. Den må justeres riktig igjen etterpå. Høyden påvirker alle vinklene i forstillinga. Enten må du måle høyden før du løsner mutteren , og justere tilbake igjen etterpå. Eller så må du finne riktig høyde for din bil, og justere den riktig etter fabrikkens data. Høyden måles mellom senter av nedre bolt for støtdemperen, og senter av hodet på fremre festebolt for støtdemperbraketten mot rammevangen. I denne tråden står det litt mer om høyder og forstillingsvinkler, blant annet link til T4-wiki.de med tabeller over høyder for forskjellige vogngrupper: http://www.vwbus.no/forum/viewtopic.php?f=5&t=33908.

Jeg har også hørt om noen som løsner støtdemperen før de løfter bilen, slik at forstillinga fjærer ut til det ikke er mer press igjen i fjæra. Jeg er litt skeptisk til denne løsningen, tenker kanske at bærekulene kan få større vinkel enn de er kontruert for, og dermet bli skadet. Men jeg vet om folk som påstår at det går bra.
Henrik Engen

'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
dewalter
-
-
Car: T4 2000 TDi og 1992 2,5 B

Post by dewalter »

For spesiellt interesserte ang. "support struts", VW-3250; jeg skaffet meg disse for endel år tilbake og vil si at disse har vært til god hjelp. Bl.a forenklet det drivakselbytte og bytte av øvre bærekule. Vær obs. på at disse kun er for T4 bygget før -96.

Slik benyttes de:

http://tech.bentleypublishers.com/servl ... 0_40-3.jpg

Her kan de kjøpes (mulig også Møller kan skaffe):

http://www.xxl-automotive.de/Abstuetzvo ... lwerkzeug/
T4 -00 Caravelle 2,5 TDi
T4 -92 Caravelle 2,5GL (Bensin)
T3 -82 1,6 Diesel Reimo camper
evert

Post by evert »

Takk for link, bildet av verktøyet kommer godt med, har planer om å improvisere noe tilsvarende.

En mekanikerkompis forteller at verkstedet han jobbet på hadde improvisert verktøy for denne jobben, jeg har liggende nok jernskrot til at jeg bør kunne finne noe å lage et av.

Hittil har jeg fått byttet venstre framdør(beholdt det støydempende inventaret fra caravellen), bakre og fremre støtfangere+diverse oppheng, horn, rusten innmat i bakdøra(transporter låsemeknisme i caravelle gjør at jeg måtte skjære et hull i innvendig bekledning for å låse opp innenfra).

Lest mer rundt drivaksel/drivknutebytte, skaffet meg noen slike 12-kantede torx-lignende bits, og tittet og kjent litt på bilene.

Finner at jeg har mer slark i styringen på caravellen enn på delebilen, men vet ikke om jeg kommer til å forsøke bytte der.

Har såpass oversikt over deler og verktøy til drivaksel/drivknute-bytte nå at jeg begynner å føle meg tryggere til å gå løs på jobben. Går løs på det mandag, dere får rapport, hvorvidt jeg blir kvitt bankelyder/vibrasjoner, og om jeg fikk til noe fornuftig "strut support"-verktøy.

Forresten, et symptom til: bankelyder/vibrasjoner kommer tydeligst frem etter litt kjøring,. altså når ting hat blitt litt varmt.
Har hjulsett med forskjellig størrelse, ulydene er mer fremtredende med de minste hjulene.
evert

Post by evert »

Improvisert avlastningskloss virker, men det er en smule skummelt å jobbe rundt såpass mye spenn, så jeg bestemte meg for å løsne torsjonsdingsen. Mye enklere enn jeg forstilte meg. Tok mål av innstillingen før jeg løsnet den (64,1mm bolt utenfor mutteren), skjønner ikke hvorfor jeg innbilte meg selv at denne avlastingen var en vanskelig opreasjon.
evert

Post by evert »

Rikskringkastingen wrote:Jeg vil råde deg til å finne ut hva som er galt med din bil før du går løs på å skifte motor. Min første tanke er ikke at feilen ligger i motor eller girkasse. Jeg tror kanskje jeg ville begynt med å sjekke indre drivledd, de kan gi slike vibrasjoner.....
Flott med gode råd fra folk som har erfaring; antagelsen din ser ut til å stemme.
Gummihylsa rundt indre drivledd på høyre side er sprukket, og leddet er helt tomt for fett.
Det rimer godt med det du sier, og at lydene/bankingen er strekest på høyre side.

I morgen kommer den store dagen hvor jeg finner ut om drivaksler/drivledd fra transporteren passer...
evert

Post by evert »

Da sitter delene med minst slark på bilen min, blir spennende å få kjørt litt og finner ut om det ble bedre.
Underveis fant jeg at hjullageret som har sittet på samme side(høyre) som den slitne drivknuta har litt slark. Kan dette komme som følge av banking fra dårlig drivknute?
Post Reply