Liten DIY for montering av ryggekamera / T5 Multivan

Caravelle/Multivan/Transporter 2004 - 2015
Post Reply
laasern
Car: 06 Multivan

Liten DIY for montering av ryggekamera / T5 Multivan

Post by laasern »

Hei,

Rygging ut av garasjen har plaget meg i lengre tid. Mange småtasser som løper rundt i veien her og ønsket meg et ekstra verktøy for å være helt sikker på at ingen står/løper bak bilen.

Gikk til innkjøp av en ny hovedspiller med ryggekamera inngang (Pioneer) og et enkelt kamera hos en bilstereo butikk.
Vi fikk da
- Inngang fra kamera til spilleren.
- Reverssignal fra et adapter mellom bilen og spilleren. (Følger vel med de fleste CAN-BUS overgangene til ISO for spilleren)
- Kamera med en rca kobling samt en 12v kobling
- 10 meter rca kabel
- (16-20 plastplugger for innerkledning bakdør er også anbefalt).

Så begynte studiene. Jeg bladde i litteratur og forum, men fant ingen DIY for dette, men mange forskjellige delvise løsninger.
Det endte opp med at jeg strippet av "innertaket" ved å skru ut alle håndtak og fester for vegger langt kantene. Så tok jeg
av dekslet ved A-stolpen v/dashbordet/sjårførside. Da vippet også et plastikpanel på dashbordet (helt inne ved vinduet) også opp.

Fra dette "hullet" fikk jeg dyttet RCA kabelen frem til området der spilleren står (samt litt stripsing til ikke-beveglige deler).
Så trakk jeg kabelen langs sjåførsiden bakover i bilen (trengte ikke demontere så mye av taket egentlig, bare den ene siden).
Da jeg kom helt bak, kan dekslene på begge sidene av bakdøra enkelt vippes ut. Voila, en RCA kabel var nå tilgjengelig v/bakdøra.

Neste jobb består i å få denne kabelen ut til bakdøra. Det var ikke en lett oppgave, da det ikke er en synlig skrue langs hele døra.
Alt henger på plastikkplugger. Startet med den øvre delen rundt ruta. Den skal trekkes rett ut. Sitter på metallspor og ingen av mine
knakk under demontering, men måtte legge noen Newton trekket når jeg begynte å dra.

Når den var ute stod hoveddelen igjen. Da har du fått 2 hull fra den øvre delen som du kan stikke noen fingre inni og røske til. Da "poppet" det rundt 20 plastplugger og kledningen kom ned.

For å ikke lage hull i døra, valgte jeg å sette kameraet i skiltlyset. Denne delen av døra er helt "ekstern" og kan skrus av med 4 muttere
som kommer til synet etter at innerkledningen er nappet av. Når du har skrudd av denne delen, vil du enkelt kunne lage to hull midt på og montere kameraet. Den er også i plastikk, så ikke noe rustproblemer etter uvettig bruk av bor :-). Ledningene trekker du i det eksisterende hullet for 12V til skiltlyset.

12V'en til kameraet koblet jeg på skiltlyset. Da har jeg nemlig muligheten til å skru av kameraet når jeg skur av lysene på bilen (har tyskimp. bil så jeg må skru på lyset manuelt).
RCA kabelen ble da tredd i fornuftige baner tilbake til døra og opp på sjåførsiden. Her er det en gummimoffe hvor annen kabling også ligger.
Dette tok litt tid å komme gjennom, men det gikk til slutt. Dvs. jeg gikk ikke gjennom muffa, lagde et lite hull på hver side og stripset kabelen fast til de. La tjukt på med silikon etterpå slik at det tettet de sprekkene jeg lagde.

Da hadde jeg endelig fått to skjøter sammen. Brukte litt tid på å finne en gjennomgang fra innerdelen av taket (hvor RCA kabelen fra spilleren kom) og den fra "dør" siden. Prøvde å tre kabelen gjennom i hjørnet, men ingen hell. Til slutt fant jeg et ganske stort hull omtrent
midt på taket som hadde en gjennomgang. Skjøtet sammen kablene (RCA pluggene var klippet for LENGST... ) og så frem til noen timer
med å sette sammen bilen igjen.......

Stort sett av kledning inne i bilen gikk greit å sette på igjen, men de pluggene på bakdøra skal vel helst skiftes. Endte opp med at jeg
reverserte alle pluggene til "startposisjon", men det røyk litt plastikk her og der under den prosessen. Dog, det funket, men neste gang
skal jeg ha 20 plugger klare ...

Lykke til.
jøden
Car: t5 2005

Re: Liten DIY for montering av ryggekamera / T5 Multivan

Post by jøden »

Kjempebra tråd! Har lenge grublet på et ryggekamera, men har gruet meg til den kabeljobben! Hvordan var det med airbaggene langs taket? Var det ingen problem og trekke forbi de?
bjørn53
-
-
Car: t3 + golf
Phone: 90134047

Post by bjørn53 »

laasern wrote:Hei,

Rygging ut av garasjen har plaget meg i lengre tid. Mange småtasser som løper rundt i veien her og ønsket meg et ekstra verktøy for å være helt sikker på at ingen står/løper bak bilen.

Gikk til innkjøp av en ny hovedspiller med ryggekamera inngang (Pioneer) og et enkelt kamera hos en bilstereo butikk.

Lykke til.
.
.
Hva med et trådløst kamera som får strøm fra ryggelyset?
Hvor jeg har det fra???... et langt liv med god og dårlig erfaring. Lærer litt her og..
Buss 81 delebil
Rico camper 83
Pickup 87 delebil
combi 89 delebil
laasern

Post by laasern »

jøden wrote:Kjempebra tråd! Har lenge grublet på et ryggekamera, men har gruet meg til den kabeljobben! Hvordan var det med airbaggene langs taket? Var det ingen problem og trekke forbi de?
Neida, masse plass å ta av langs taket. Innertaket faller litt ned når du tar av håndtakene og "opphengsfestene" lags siden. Da har du god plass til å trekke både det ene og det andre :-) (La også opp flere RCAer og 12V for DVDer i baksetene når jeg først var i gang :-)

http://www.wagenstad.com/index.php?modi ... e=8-880-30

Hva med et trådløst kamera som får strøm fra ryggelyset?
Det fungerer nok bra det også. På min løsning måtte jeg da ha hatt en mottaker liggende bak spillern, eller funnet et egnet sted for å legge den - for å trekke RCA resten. Med trådløs får en jo også utfordringer med støy og trådløse utfordringer. Fotavtrykket med denne løsningen er svært liten. Kun et lite 3x3 cm hode som ligger
gjemt mellom skiltlysene.
Hotti

Post by Hotti »

Noen som har koblet ryggekamera opp mot ryggelyset? hvordan/hvor henter dere strøm ifra da?
T-A Nilsen
Kall'n
-
-
Car: T5 2008 4motion

Post by Kall'n »

Hotti wrote:Noen som har koblet ryggekamera opp mot ryggelyset? hvordan/hvor henter dere strøm ifra da?
Jeg har gjort det. Kobler bare ledningene inn på ryggelyset bak selve lykten. Da aktiveres kamera når ryggelysene får strøm.
Hotti

Post by Hotti »

hvor stakk du ledningene fra lykta og inn i bilen? har lagt ledningene under takplatene bak til hjørnet og skal følge dørkanten ned til skiltlyset..men vet ikke hvor jeg kan få styrestrømmen inn i varerommet fra lykta..
T-A Nilsen
Kall'n
-
-

Post by Kall'n »

Hotti wrote:hvor stakk du ledningene fra lykta og inn i bilen? har lagt ledningene under takplatene bak til hjørnet og skal følge dørkanten ned til skiltlyset..men vet ikke hvor jeg kan få styrestrømmen inn i varerommet fra lykta..
Jeg kjøpte trådløs, så trengte bare strøm fra ryggelysene :)
RuneR
Car: T5 Multivan
Phone: 90116015

Post by RuneR »

Kall'n
Hvor å hva slags kamera kjøpte du? Hvor festet du dette hen? åå hva slags spiller/skjerm har du? :D
Hotti

Post by Hotti »

hvor tok du strømmen fra ryggelysene fra? evt hvor borret du hull inn til varerommet?
T-A Nilsen
Pål_B
-
-
Phone: 91312444

Post by Pål_B »

Jeg har kun erfaring med Kamera fra Kenwood, Pionner og Cube. Der ligger strømtilførselskabelen sammen med bildekabelen og trekkes frem til spilleren og henter strøm der. Også kobles innslagskabelen enten på ryggelyset eller foran på canbus adapteren. Alle T5 må ha canbus adapter, og da har man reverssignal og speedpuls klart.
Mvh
Pål
Kall'n
-
-

Post by Kall'n »

RuneR wrote:Kall'n
Hvor å hva slags kamera kjøpte du? Hvor festet du dette hen? åå hva slags spiller/skjerm har du? :D
Kjøpte et billig ryggekamera for å prøve, og det kan IKKE anbefales.. Skulle liksom være vanntett kamera, men dengang ei.. Kjøpte på Ebay. Florerer jo der i alle former og fasonger..
Kall'n
-
-

Post by Kall'n »

Hotti wrote:hvor tok du strømmen fra ryggelysene fra? evt hvor borret du hull inn til varerommet?
Tok strømmen fra ledningen som går innpå ryggelyset.. Enkelt det. Borret hullet mellom skiltlysene og rett opp der :)
laasern

Post by laasern »

Mhp. strømutak og strømtilførsel;

Jeg har en AVH-P3250DVD - Pioneer. Kan ikke si at jeg fant en egnet strømuttak fra spilleren for å aktivere kameraet.

Det som er "greit" med å ta strømmen fra skiltlyset er at kameraet da kan styres via spilleren. Om jeg ønsker å se bakover uten å klinke inn reversen så trykker jeg bare på "Cam" knappen på spilleren - i tillegg til at den aktiviseres via CAN-BUS om jeg legger i revers.

Dog, det krever at skiltlyset er på. I mitt tilfelle vil jeg alltid ha det på ettersom jeg har tyskimp. bil og ikke snudd på releene for kjørelys (kun parklys). Er usikker på om skiltlyset tennes på norske biler uten å vri på brytern (i poloen og passaten får jeg ikke dashbordlys uten å vri). Du da blir lysbryteren uansett en bryter der du velger om kameraet skal stå på eller ei.
Hotti

Post by Hotti »

oki det er jo en mulighet og gjøre det sånn,har strømleding som går helt bak til bakluka nå,hadde av baklyset og såg når jeg holdt på med å koble det opp,men ble aldri klok på hvor jeg skulle få ledningen fra ryggelys ledningen og inn til varerommet...uten at det ser helt jalla ut.. :roll:
T-A Nilsen
Kall'n
-
-

Post by Kall'n »

Hotti wrote:oki det er jo en mulighet og gjøre det sånn,har strømleding som går helt bak til bakluka nå,hadde av baklyset og såg når jeg holdt på med å koble det opp,men ble aldri klok på hvor jeg skulle få ledningen fra ryggelys ledningen og inn til varerommet...uten at det ser helt jalla ut.. :roll:
Ingen problem det. Du må fjerne proppen på karosseriet, som ledningene går inn i bilen via. (Proppen som er bak baklyktene)
Så må du inn i bilen, og fiske ned ledningen helt inne lang veggen. Da vil den komme ut der proppen sto. Litt styr, men det går :)
Wibii
Car: 2010 Caravelle T5

Post by Wibii »

Har noen av dere en link eller bilde av kamera dere har brukt?
Vegard

2010 T5 Caravelle 2,0 TDI
04Multivan
Car: T5 2004

Post by 04Multivan »

Jeg har nettopp bestilt meg kamera fra Vastvedt Agentur http://www.mamut.net/vaag/shop/. Håper å få det i posten i dag. Dette er av typen som er innebygget i skiltrammen med avstandsindikator og tihørende 3,5' skjerm. Skal bli spennede å innstallere det, og har lest mange gode råd her på forumet. Når det gjelder strøm til skjermen så lurer jeg på om det kan være et alternativ å hente denne fra noen av ledningene på lysbryteren. Har importbil, og tenkte da å koble den til kjørelyset slik at strømmen til skjermen blir avhengig av at lysene er på. Dette blir også det letteste fordi skjermen skal plasseres ute til venstre på dashbordet, og det er da kun 20 cm ned til lysbryteren (kort vei å legge ledning). Er dette fornuftig, eller kan det gi andre problemer?
04Multivan

Post by 04Multivan »

Da var ryggekameraet på plass :D
Jeg brukte ca 5 timer på hele installasjonen. Steg for steg gjorde jeg følgende:

1. Fjernet all bekledning på bakluken. Begynte med rammen rundt vinduet (denne er festet med metallklips og bare å dra ut). Løsnet så forsiktig dørtrekket etter først å skru løs hånstaksstroppen og rammen rund dørhåndtaket/låsen. Et godt tips er å ha luken igjen, eller så langt nede som mulig, når dette gjøres. Jeg gjorde det med luken helt oppe og opplevde da at dørtrekket sprakk litt på midten helt nede fordi det ikke tålte henge bare på den ene siden :x

2. Skrudde løs enheten for skiltlys og klippet et lite hakk i denne inn mot døra for å la ledningen gå gjennom. Deretter stakk jeg ledningen inn gjennom samme hullet i bakluka som stikket til skiltlysene bruker. Skar en liten åpning i siden på dette stikket for å gi plass til ledningen fra ryggekameraet.

3. Strøm til ryggekameraet hentet jeg fra ryggelyset, mens jordingen tok jeg fra stikket til skiltlysene. For å komme til ryggelyset stakk jeg strømledningen opp langs døren helt opp til der hvor gummibelgen til de originale ledningene ligger og laget så et lite hull i gummiproppen slik at jeg fikk ledningen inn i bilen. Det samme gjorde jeg med RCA-kabelen til skjermen. Jeg prøvde først å trekke ledningene inne i selve dørrammen sammen med de øvrige originale ledningene slik at jeg også kunne legge ledningene inne i gummibelgen fra døra til taket på bilen. Dette gikk ikke (for trangt), så nå kommer ledningene ut fra døra ved vindusrammen i høyde med gummibelgen og ligger festet på utsiden av denne. Hadde på forhånd løsnet litt på takettrekket slik at jeg fikk tak i ledningen og førte denne så nedover bakerste stolpen (tok av trekket på denne) og ned/ut til venstre baklampe. Fant så ledningen til ryggelyset og koblet til ledningen fra kameraet.

4. RCA-kabelen til kameraet la jeg enkelt og greit opp i taket fra bakluken og frem til bakerste stolpen ved skyvedøra fordi jeg kom til bare ved å løsne trekket helt bak. Deretter la jeg den opp i gummilisten som ligger i overkant av skyvedøren og førerdøren. Slapp da å ta ned mer av taket. Fra A-stolpen la jeg den bak trekket til denne, og kom til slutt ut nede på siden av dashbordet.

5. Strøm til skjermen hentet jeg fra lysbryteren. Der er en stikk med konstant strøm samt jord.

6. Skjermen monterte jeg helt ute til venstre side på dashbordet. Ledningene går da rett ned mellom dashbordet og panelet til vinusstolpen. Kun ca 5 cm med ledning ligger da på selve dashbordet, men denne er knapt synlig fordi den ligger bak skjermen.

Selm om skjermen bare er 3,5' funker det bra. Bildet er selvsagt ikke av HD-kvalitet, men kameraet har også innebygde avstandslinjer som vises på skjermen og gir god hjelp ifm avstandsbedømmelse. Er godt fornøyd med tanke på at jeg ikke betalte mer enn 1000 kr for det. Nå skal det bli morro å koble på campingvogna :D

Tre uker vognferie fra kommende helg. KONGE :lol:
Urs4_2008

Post by Urs4_2008 »

laasern wrote:Mhp. strømutak og strømtilførsel;

Jeg har en AVH-P3250DVD - Pioneer. Kan ikke si at jeg fant en egnet strømuttak fra spilleren for å aktivere kameraet.

Det som er "greit" med å ta strømmen fra skiltlyset er at kameraet da kan styres via spilleren. Om jeg ønsker å se bakover uten å klinke inn reversen så trykker jeg bare på "Cam" knappen på spilleren - i tillegg til at den aktiviseres via CAN-BUS om jeg legger i revers.

Dog, det krever at skiltlyset er på. I mitt tilfelle vil jeg alltid ha det på ettersom jeg har tyskimp. bil og ikke snudd på releene for kjørelys (kun parklys). Er usikker på om skiltlyset tennes på norske biler uten å vri på brytern (i poloen og passaten får jeg ikke dashbordlys uten å vri). Du da blir lysbryteren uansett en bryter der du velger om kameraet skal stå på eller ei.
Det stemmer at norske biler med kjørelys ikke har instrument- og skiltlys ved lysbryteren i av-posisjon (kjørelys). Når jeg installerte ryggekamera på min norske bil, og tok strøm til kamera og trådløs sender fra skiltlyset, så laget jeg en bro mellom et par av kontaktene i lysbryteren, slik at jeg nå får lys i disse ved normal kjøring (og dermed strøm til kameraet). Slik sparte jeg meg for jobben med å strekke ledning fra kameraet og hele veien til rygge/kjørelys eller annen 12v kilde.
Midtveit
Car: T5 4wd 130 lang
Phone: 99359660

Post by Midtveit »

Monterte på insiden av bakrute, kjapt og enkelt med borrelås.
http://www.google.no/search?q=gb7607+re ... ent=safari
Post Reply