kennyeh88 wrote:
Prisen jeg klarte å få for bare dørsidene var 3000kr. Jeg sendte prisforespørselen i fjor i september/november. Men jeg har nå enda mailene ifra dem, så tror jeg skal få det samme nå.
Men dem har ordnet dørsidene som en lukket enhet vil jeg tro. For lommene i dørene fungerer som en subkasse vil jeg tro. Jeg har studert tegningene og er nesten sikker på at de er slik!:)
Skrangle? Du lydisolerer dørene og litt til. Blir det bra og 0 skrangling. Men er du plaget med mye støy? Sjekk dekkene du bruker om de lager mye støy. Hjullager osv..

Det var ikke en ille pris nei. Blir jo noen kroner om man skal lage noe som er skikkelig og både funker og ser bra ut.
Dersom de er laget som en lukket enhet, er man avhengig av elementer som klarer seg på skikkelig små volum. Mistenker at RFene dine kanskje ikke er de best egna elementene til små volum, men om du lukker de neste 3 plassene (tilsvarende jeg skal med mine 2 Seaser) så kan det hende det blir bra.
Dersom man hadde hatt åpent fra bassene og ut i døra, hadde det ganske sikkert skapt vibrasjoner som du ikke kunne isolere deg unna.
Du har stag mellom låsekasse og hendler, låseknapp og evt sentrallås-servo. Du har ledninger som kan begynne å vibrere. Platene i døra og vindushevermekanisme. Dette er elementer som du ikke så lett kan isolere deg bort fra.
Utover det vil du kunne redusere mye med demping, men erfaring tilsier at du klarer ikke å stoppe det i en bil
kennyeh88 wrote:
Takker for svare Frode:)
Ja for min del er det på tide å få oppgradert lyden, jeg er en audiofil person og uten musikk hadde jeg dødd!:)
Mht til støydemping har jeg vurdert dynamat. Men etter en liten tur innom biltema, fant jeg dette..Sjekk link :
http://biltema.no/no/Bil---MC/Bil-tilbe ... te-369214/
http://biltema.no/no/Bil---MC/Bil-tilbe ... te-369220/
http://biltema.no/no/Bil---MC/Bilreserv ... sal-59201/
Jeg vurderer å bruke den første linken for lyddemping i dørene. Snakket med en på biltema som hadde en VW Transporter. Han hadde brukt dem og ble meget fornøyd. Disse er sirka 1 cm. Så jeg tenker slik at dynamat sitt lyddempings materiale er 1,7mm tykt, så vil jeg nesten tro at lyddemping som er 1 cm er bedre. Hva tenker dere om dette?
Jeg vurderer å legge link nr 3 på hjulbuen innvending og innstigningsplaten innvending i bilen.
Hva tror dere om dette?
Men jeg har også planer om å lydisolere bakover. Jeg er en sånn person at når jeg har begynt med lyddemping blir jeg å ta hele bilen. Men må ta det til sommeren når jeg har bedre tid til å demontere interiør og montere dette. Jeg tror dette kommer til å blir kjempebra! Er veldig optimistisk!:)
Men i første omgang, blir det de 2 fremste dørene mht til oppgradering av høytalerne:)
Jeg har ingen spesifikk plan om hvordan oppsett skal være med tanke på lyd. Men tenker å bruke RF komponent høytalerne som rene basser. Men blir det ikke bra å kjøre dem bass og diskant?
Plassering av forsterker blir under førersete eller passasjer sete. Men i min forrige caravelle laget jeg med en plate hvor jeg monterte forsterker opp under handskerommet. Ikke under hanskerommet, men den er montert litt over hvor passasjer fremme har føtterne.. Beklager litt dårlig forklaring!:)
Jeg har planlagt å bestille :
http://www.bilradiospes.no/m/shop/?prod ... tid=35&id=
Disse skal drive RF settene og kansje focal settet for baksetet. 4-kanalers konfigurasjon tillater finjustering av justeringer mellom fremre høytaler komponenter og bakre surroundhøyttalere.
Å focal settet foran har jeg tenkt å drive på cd spilleren!:)
Forsterkeren ser ut til å være kurant den ja, selv om jeg generelt ikke liker RF noe særlig

Men det er personlig smak om å gjøre.
Plassering, høyt i fotrommet på passasjerside ja, kanskje det kan være aktuelt. Men får trolig inn bare den ene av mine. Hmm, må se nærmere på dette ja. Under seter er uaktuelt for min del - førersæte har et batteri under seg, og dessuten er forsterkerne for store til å få plass

Kanskje den ene kan funke, men det er til subben, og den kan i værste fall stå på kassesida. Værre med 5-kanaleren, den er så vannvittig lang.
At du kjører RFene som rene basser mot Focalene i dashbordet tror jeg vil funke bra. Men det er mulig at det funker bedre alene som det opprinnelige komponentsettet det er i utgangspunktet.
Også tror jeg at med tid og stunder ville jeg forsøkt å få disse focalene på egen separat forsterker, i alle fall om du ikke har mulighet for aktiv deling på spilleren. Kan utgjøre mye på lydkvaliteten uansett hvor bra spiller det er. Ville heller brukt en mindre forsterker på høyttalere bak, da det ofte bare skal være litt "fyllmasse" i forhold til hovedhøyttalerne og således klarer seg ofte med en god del mindre forsterkere.
Mine forsterkere - bare så du skal få se hva jeg setter opp med:
5kanaler - 4x25w +1x100w
2kanaler - 2x100w
Alle verdier i veldig reelle RMS og 4ohm. 2 kanaleren yter 500w brokobla med 4 eller 2 ohms last.
Denne kommer til å lastes med 3 ohm pga dobbeltspole på en Focal 11" som blir subben. Denne spiller bedre enn mange oppsett med flere 10" og 12" som jeg har vært borti. Gleder meg til å se hvordan det blir i en Caravelle.
Både Focalen og forsterkerne er av god gammel kvalitet, ca 10-15 år.
5 kanaleren kommer til å lastes med 2 av seasene på monokanalen, som da vil yte 300w ved 2ohms last.
ett par kanaler til seasene i front, og det andre til et lett oppgradert sett bak i bilen.
Så får man se om man utvider enda mer med årene.
Når det gjelder dempemattene du har lagt opp til, tror jeg at jeg ville funnet et annet alternativ til det siste. Det må nok finnes noe som er bedre egnet til samme pris, bitene er ikke så store.
de to andre kan nok være kurant til formålet, men skulle gjerne hatt litt mer erfaringer med begge. Mye for pengene ift mange andre alternativ er det helt sikkert! Og som nevnt tidligere er det helt sikkert bedre å benytte billigere og ikke optimal vare, men over større deler av bilen.