VW T4 - Prosjekt oppgradering av lyd i Caravellen:)

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Post Reply
kennyeh88
-
-
Car: VW Caravelle 2.5 TDI 4 Motion
Phone: 46656525

Post by kennyeh88 »

I min VW Caravelle T4 er det etter mitt øre dårlig lyd, både vokal og bass messig!

Så i første omgang tenker jeg å skifte ut høytalerene i dørene, dashbordet og i baksete!

I dørene fremme, er det 2 stk 6,5 " eller 165 mm høytalere som er en mellomtone høytaler. Orginalt i min bil er det en 4 omhs høytaler med papir membran som er laget i Tunisia. Vet ikke hvor mange watt eller watt rms. Men det er uviktig da disse er ubrukelig etter mitt øre! :)

Bilde av orginal høytaler :

Image

ImageShack.us
Som dere kan se er ikke dette all verden!:)

Front høytalerne i dørene er montert i denne :

Image

ImageShack.us

Maksimal monteringsdybde 61 mm uten noen form for kutting av metall o.l.

Slik ser det under dørdekslet :

Image

ImageShack.us

Her planlegger jeg å lydisolere med dynamat eller asfaltplater. Men tenkte å lydisolisere også..Hva kan jeg bruke her som gir meg minst støy og vibrasjon?

Har planlagt å bestille denne : http://www.bilradiospes.no/m/shop/?prod ... 436&vn=736

Hva tror dere?

Er det mulig å få tykkere isolasjon på dørtrekket? Se bilde :

Image

ImageShack.us

Den er sirka 1 cm tykk og er kledd rundt i en pose. Mulighet å få denne tykkere? Tenker på å få vekk noe av støy som oppstår under kjøring?

Fronthøytalere i dashbordet er 4" eller 100 mm høytalere og det er samme høytalere i baksetet også.

Høytalere - Oppgradering :

6,5" eller 165mm orginal høytaler blir byttet ut mot denne : http://www.bilradiospes.no/m/shop/?prod ... id=649&id=

4" eller 100 mm orginal høytaler i dashbord og baksete blir byttet ut mot denne : http://www.bilradiospes.no/m/shop/?prod ... id=647&id=

Som dere ser koster dette mye penger. Men jeg har en kompis som har kjøpt dette til sin prosjekt bil, så jeg får dette meget billig. Høytalerne er pent brukt, er demontert og lagret innendørs.

Hva tror dere om høytalerne?

Har også vurdert høytalerne til jehnert..Sjekk bilde:

Image

ImageShack.us
Ser lovende ut og bra ut!

Men det ser også orginalt ut :

Image

ImageShack.us

Noen som har kjennskap til Jehnert sine lyd komponenter? :)

http://www.jehnert.de/produkte-doorboar ... lang=en_us

Utfordring:

Installasjon av http://www.bilradiospes.no/m/shop/?prod ... id=649&id= . Som dere kan se har den en monteringsdybde på 71mm. Maksimal monteringsdybde er 65 mm. Men jeg tror jeg skal klare å få det til med å demontere adapter til orginal høytaleren. Noen tips?

Montering av forsterker tenker jeg å få montert under førersetet og montere setesub under passasjersiden.

Hnm:

Er det noen som har en caravelle med cd veksler av merket blaupunkt under førersetet? Jeg tenker å demontere denne og regner med dette går smertefritt:)

Er det noen som har noen tips, råd og instruksjoner kom gjerne med det!:)

Håper noen kommer med synspunkter eller bare noen motivasjons kommentarer :)
Kenneth Thomassen
1999 Caravelle 2.5 TDI Comfortline Syncro (solgt)
2007 Caravelle 2.5 TDI 4 Motion
Arne
Car: T4 2,5 TDI
Phone: 48120633

Re: VW T4 - Prosjekt oppgradering av lyd i Caravellen:)

Post by Arne »

Hei.

Jeg har også tenkt å oppgradere lyden i bilen min. Har også sett på Jehnert sine dørsider, jeg har montert dørsider fra dem i min Mercedes E-klasse og jeg må si at finish og passform er topp. Jeg brukte Focal-elementer i mitt oppsett så elementene til Jehnert har jeg ikke testet. Vet bare at de er produsert av MB Quart som er en anerkjent produsent og har laget mye bra innen billyd. har du undersøkt om du kan få kjøpe dørsidene uten elementer?
Transmedia selger dem vel for sånn ca 10 lapper komplett med alt.
I Mercedesen er der bare doble 6,5" pr. dør og det er noe sånn sinnsykt bra de spiller, trrenger nesten ikke sub :D
Image

Image

Image

Image
Neergård
-
-
Car: VW Caravelle 2000 comfortline 2.5tdi
Phone: 917 97 848

Post by Neergård »

Dette ser spennende ut.
Jeg har selv planer om endringer i høyttalerne i bilen, har et sett med Seas Lotus Reference liggende å vente tid og anledning til å starte.
Tror nok både du og jeg har større utfordringer i bilen generelt for å oppnå et bra resultat lydmessig. Det er utrolig mye støy som kan og bør dempes før vi kan få utnytta høyttalere av slike kvaliteter utover bare dørene.
Jeg har planer om å finne en litt rimelig løsning, først og fremst for å få tatt mest mulig av bilen. Anser det som viktigere enn å bruke det mest optimale produktet for demping å ende med ikke å ta så store områder.

Jeg antar du kun benytter midbassene i RF settet? Og du setter aktiv deling mellom disse og focalene, og ender med rene basser i dørene?
Hva har du til å drive dem med? Og hvor tenker du plassering av forsterkerne? Planer om sub i tillegg?
Jeg har en Focal sub som skal inn, trolig under fremste bakseterad, og forsterkerne har jeg enda ikke peiling på hvor de skal, men har 2 Soundstream Rubicon som skal få tjenestegjøre. En 2 kanaler og en 5 kanaler. Mulig de havner på veggen over venstre bakhjul, skal ha muligheter for flytte bakre seterad ut og inn, ellers hadde vel under disse utpekt seg tenker jeg...

Mvh Frode.

Sent from my iPhone using Tapatalk
Frode Neergård

2000 VW Caravelle Comfortline2.5tdi - viewtopic.php?f=56&t=31428
NÅ TIL SALGS: viewtopic.php?f=9&t=39657
1994 Audi 100 2.5tdi ABT edt. (selges for rett sum!)
kennyeh88
-
-

Post by kennyeh88 »

Arne wrote:Hei.

Jeg har også tenkt å oppgradere lyden i bilen min. Har også sett på Jehnert sine dørsider, jeg har montert dørsider fra dem i min Mercedes E-klasse og jeg må si at finish og passform er topp. Jeg brukte Focal-elementer i mitt oppsett så elementene til Jehnert har jeg ikke testet. Vet bare at de er produsert av MB Quart som er en anerkjent produsent og har laget mye bra innen billyd. har du undersøkt om du kan få kjøpe dørsidene uten elementer?
Transmedia selger dem vel for sånn ca 10 lapper komplett med alt.
I Mercedesen er der bare doble 6,5" pr. dør og det er noe sånn sinnsykt bra de spiller, trrenger nesten ikke sub :D
Image

Image

Image

Image
Så meget bra ut.
Hvordan type focal elementer ?

Jehnert er kjent for orignal look, også kjent som OEM! Det skal se orginalt ut men høres insane ut!:) Dem skreddersyr til bobiler o.l også :)
Har vært i kontakt med Jehnert ang kjøp av bare dørsidene uten elementer, ingen problem det. Har fått dørsidene til en meget god pris. Men er usikker på effekten av 4 høytalere i en dør uten noen form for rom å spille i?
Kenneth Thomassen
Neergård
-
-

Post by Neergård »

Hvilken pris snakker vi om for bare dørsidene da? Jeg skal ha 2 av seasene i hver dør, og med litt modifisering tror jeg volumet blir tilstrekkelig for dem.
Ved å benytte alle 4 må det være elementer som er beregna for ganske lave volum. Om det ikke åpnes til innsida av døra, da kan de være beregnet for åpen baffel. Ulempen er alt som kan skrangle ekstra pga det.

Mvh Frode.

Frode Neergård

Torbo
-
-
Car: T4
Phone: 91144666

Post by Torbo »

Her var det mye interessant! Det jeg legger merke til at noe har forstått det med dempematerialer. Selv moderne biler med "fine anlegg" kan ha kasselyd, en halvlav frekvens som ikek stammer fra noen isntrumenter eller stemmer fra CD-en, eller hva det måtte være.
Vær også oppmerksom på kortslutning av bassen, lærte jeg en gang. Det må altså ikke være luftlekkasje ved innfestingen rundt elementene. Selv brukte jeg ikke tørkende karosserikitt før da jeg drev med den slags.
Nå er det noen klasser opp ang. lyd enn det jeg var og er vant med, men noe er grunnleggende...
Torbo
Torbo
-
-
Car: T4
Phone: 91144666

Post by Torbo »

Her var det mye interessant! Det jeg legger merke til at noe har forstått det med dempematerialer. Selv moderne biler med "fine anlegg" kan ha kasselyd, en halvlav frekvens som ikke stammer fra noen isntrumenter eller stemmer fra CD-en, eller hva det måtte være.
Vær også oppmerksom på kortslutning av bassen, lærte jeg en gang. Det må altså ikke være luftlekkasje ved innfestingen rundt elementene. Selv brukte jeg ikke tørkende karosserikitt før da jeg drev med den slags.
Nå er det noen klasser opp ang. lyd enn det jeg var og er vant med, men noe er grunnleggende...
Torbo
kennyeh88
-
-

Post by kennyeh88 »

Neergård wrote:Dette ser spennende ut.
Jeg har selv planer om endringer i høyttalerne i bilen, har et sett med Seas Lotus Reference liggende å vente tid og anledning til å starte.
Tror nok både du og jeg har større utfordringer i bilen generelt for å oppnå et bra resultat lydmessig. Det er utrolig mye støy som kan og bør dempes før vi kan få utnytta høyttalere av slike kvaliteter utover bare dørene.
Jeg har planer om å finne en litt rimelig løsning, først og fremst for å få tatt mest mulig av bilen. Anser det som viktigere enn å bruke det mest optimale produktet for demping å ende med ikke å ta så store områder.

Jeg antar du kun benytter midbassene i RF settet? Og du setter aktiv deling mellom disse og focalene, og ender med rene basser i dørene?
Hva har du til å drive dem med? Og hvor tenker du plassering av forsterkerne? Planer om sub i tillegg?
Jeg har en Focal sub som skal inn, trolig under fremste bakseterad, og forsterkerne har jeg enda ikke peiling på hvor de skal, men har 2 Soundstream Rubicon som skal få tjenestegjøre. En 2 kanaler og en 5 kanaler. Mulig de havner på veggen over venstre bakhjul, skal ha muligheter for flytte bakre seterad ut og inn, ellers hadde vel under disse utpekt seg tenker jeg...

Mvh Frode.

Takker for svare Frode:)

Ja for min del er det på tide å få oppgradert lyden, jeg er en audiofil person og uten musikk hadde jeg dødd!:)

Mht til støydemping har jeg vurdert dynamat. Men etter en liten tur innom biltema, fant jeg dette..Sjekk link :

http://biltema.no/no/Bil---MC/Bil-tilbe ... te-369214/

http://biltema.no/no/Bil---MC/Bil-tilbe ... te-369220/

http://biltema.no/no/Bil---MC/Bilreserv ... sal-59201/

Jeg vurderer å bruke den første linken for lyddemping i dørene. Snakket med en på biltema som hadde en VW Transporter. Han hadde brukt dem og ble meget fornøyd. Disse er sirka 1 cm. Så jeg tenker slik at dynamat sitt lyddempings materiale er 1,7mm tykt, så vil jeg nesten tro at lyddemping som er 1 cm er bedre. Hva tenker dere om dette?

Jeg vurderer å legge link nr 3 på hjulbuen innvending og innstigningsplaten innvending i bilen.

Hva tror dere om dette?

Men jeg har også planer om å lydisolere bakover. Jeg er en sånn person at når jeg har begynt med lyddemping blir jeg å ta hele bilen. Men må ta det til sommeren når jeg har bedre tid til å demontere interiør og montere dette. Jeg tror dette kommer til å blir kjempebra! Er veldig optimistisk!:)
Men i første omgang, blir det de 2 fremste dørene mht til oppgradering av høytalerne:)

Jeg har ingen spesifikk plan om hvordan oppsett skal være med tanke på lyd. Men tenker å bruke RF komponent høytalerne som rene basser. Men blir det ikke bra å kjøre dem bass og diskant?

Plassering av forsterker blir under førersete eller passasjer sete. Men i min forrige caravelle laget jeg med en plate hvor jeg monterte forsterker opp under handskerommet. Ikke under hanskerommet, men den er montert litt over hvor passasjer fremme har føtterne.. Beklager litt dårlig forklaring!:)

Jeg har planlagt å bestille :

http://www.bilradiospes.no/m/shop/?prod ... tid=35&id=

Disse skal drive RF settene og kansje focal settet for baksetet. 4-kanalers konfigurasjon tillater finjustering av justeringer mellom fremre høytaler komponenter og bakre surroundhøyttalere.

Å focal settet foran har jeg tenkt å drive på cd spilleren!:)
Kenneth Thomassen
kennyeh88
-
-

Post by kennyeh88 »

Neergård wrote:Hvilken pris snakker vi om for bare dørsidene da? Jeg skal ha 2 av seasene i hver dør, og med litt modifisering tror jeg volumet blir tilstrekkelig for dem.
Ved å benytte alle 4 må det være elementer som er beregna for ganske lave volum. Om det ikke åpnes til innsida av døra, da kan de være beregnet for åpen baffel. Ulempen er alt som kan skrangle ekstra pga det.

Mvh Frode.

Prisen jeg klarte å få for bare dørsidene var 3000kr. Jeg sendte prisforespørselen i fjor i september/november. Men jeg har nå enda mailene ifra dem, så tror jeg skal få det samme nå.
Men dem har ordnet dørsidene som en lukket enhet vil jeg tro. For lommene i dørene fungerer som en subkasse vil jeg tro. Jeg har studert tegningene og er nesten sikker på at de er slik!:)

Skrangle? Du lydisolerer dørene og litt til. Blir det bra og 0 skrangling. Men er du plaget med mye støy? Sjekk dekkene du bruker om de lager mye støy. Hjullager osv..:)
Kenneth Thomassen
kennyeh88
-
-

Post by kennyeh88 »

Torbo wrote:Her var det mye interessant! Det jeg legger merke til at noe har forstått det med dempematerialer. Selv moderne biler med "fine anlegg" kan ha kasselyd, en halvlav frekvens som ikek stammer fra noen isntrumenter eller stemmer fra CD-en, eller hva det måtte være.

Takker for svar:)

Interessant ja!:) Jeg hadde en Audi A4 og Passat C før caravellen. Jeg hadde ingen kasselyd eller noe form for ulyd i anlegget. Var faktisk meget imponert med Audis sitt bose lydsystem. Men jeg hadde Dynaudio anlegg i passaten og det var også bra!:)

Men lyddemping til høytalerne er prima mht til lyder og støy som kan oppstå når man spiller høy musikk!:)

Det er jo grunnleggende at det ikke skal være luftlekkasje rundt elementet. Du kan jo også bruke grå eller svart akryl! Det funker også!:)
Kenneth Thomassen
therkildsen
-
-
Car: T4 00mod 2,5tdi 102hk
Phone: 932 fem tre 574

Post by therkildsen »

kennyeh88 wrote:
4" eller 100 mm orginal høytaler i dashbord og baksete blir byttet ut mot denne : http://www.bilradiospes.no/m/shop/?prod ... id=647&id=
jeg er også lysten på og putte inn noe bedre i sidene bak men har ikke helt funnet ut åsen jeg skal feste nye 4" under orginale deksler der bak eller få det pent.

skal du montere under orginale deksler der bak?
regner med at du legger ut bilder av måten du monterer de på så jeg kan få ide til og feste selv :)
Glenn therkildsen sen 75mod den nyskjerige sørlending
caravelle 00mod 2,5tdi 8seter
du skal ikke stjele staten liker ikke konkuranse
kongen av skrive feil er sikkert meg det :D
Neergård
-
-

Post by Neergård »

kennyeh88 wrote: Prisen jeg klarte å få for bare dørsidene var 3000kr. Jeg sendte prisforespørselen i fjor i september/november. Men jeg har nå enda mailene ifra dem, så tror jeg skal få det samme nå.
Men dem har ordnet dørsidene som en lukket enhet vil jeg tro. For lommene i dørene fungerer som en subkasse vil jeg tro. Jeg har studert tegningene og er nesten sikker på at de er slik!:)

Skrangle? Du lydisolerer dørene og litt til. Blir det bra og 0 skrangling. Men er du plaget med mye støy? Sjekk dekkene du bruker om de lager mye støy. Hjullager osv..:)
Det var ikke en ille pris nei. Blir jo noen kroner om man skal lage noe som er skikkelig og både funker og ser bra ut.

Dersom de er laget som en lukket enhet, er man avhengig av elementer som klarer seg på skikkelig små volum. Mistenker at RFene dine kanskje ikke er de best egna elementene til små volum, men om du lukker de neste 3 plassene (tilsvarende jeg skal med mine 2 Seaser) så kan det hende det blir bra.

Dersom man hadde hatt åpent fra bassene og ut i døra, hadde det ganske sikkert skapt vibrasjoner som du ikke kunne isolere deg unna.
Du har stag mellom låsekasse og hendler, låseknapp og evt sentrallås-servo. Du har ledninger som kan begynne å vibrere. Platene i døra og vindushevermekanisme. Dette er elementer som du ikke så lett kan isolere deg bort fra.
Utover det vil du kunne redusere mye med demping, men erfaring tilsier at du klarer ikke å stoppe det i en bil :-P

kennyeh88 wrote: Takker for svare Frode:)

Ja for min del er det på tide å få oppgradert lyden, jeg er en audiofil person og uten musikk hadde jeg dødd!:)

Mht til støydemping har jeg vurdert dynamat. Men etter en liten tur innom biltema, fant jeg dette..Sjekk link :

Jeg vurderer å bruke den første linken for lyddemping i dørene. Snakket med en på biltema som hadde en VW Transporter. Han hadde brukt dem og ble meget fornøyd. Disse er sirka 1 cm. Så jeg tenker slik at dynamat sitt lyddempings materiale er 1,7mm tykt, så vil jeg nesten tro at lyddemping som er 1 cm er bedre. Hva tenker dere om dette?

Jeg vurderer å legge link nr 3 på hjulbuen innvending og innstigningsplaten innvending i bilen.

Hva tror dere om dette?

Men jeg har også planer om å lydisolere bakover. Jeg er en sånn person at når jeg har begynt med lyddemping blir jeg å ta hele bilen. Men må ta det til sommeren når jeg har bedre tid til å demontere interiør og montere dette. Jeg tror dette kommer til å blir kjempebra! Er veldig optimistisk!:)
Men i første omgang, blir det de 2 fremste dørene mht til oppgradering av høytalerne:)

Jeg har ingen spesifikk plan om hvordan oppsett skal være med tanke på lyd. Men tenker å bruke RF komponent høytalerne som rene basser. Men blir det ikke bra å kjøre dem bass og diskant?

Plassering av forsterker blir under førersete eller passasjer sete. Men i min forrige caravelle laget jeg med en plate hvor jeg monterte forsterker opp under handskerommet. Ikke under hanskerommet, men den er montert litt over hvor passasjer fremme har føtterne.. Beklager litt dårlig forklaring!:)

Disse skal drive RF settene og kansje focal settet for baksetet. 4-kanalers konfigurasjon tillater finjustering av justeringer mellom fremre høytaler komponenter og bakre surroundhøyttalere.

Forsterkeren ser ut til å være kurant den ja, selv om jeg generelt ikke liker RF noe særlig :-P Men det er personlig smak om å gjøre.
Plassering, høyt i fotrommet på passasjerside ja, kanskje det kan være aktuelt. Men får trolig inn bare den ene av mine. Hmm, må se nærmere på dette ja. Under seter er uaktuelt for min del - førersæte har et batteri under seg, og dessuten er forsterkerne for store til å få plass :-P Kanskje den ene kan funke, men det er til subben, og den kan i værste fall stå på kassesida. Værre med 5-kanaleren, den er så vannvittig lang.

At du kjører RFene som rene basser mot Focalene i dashbordet tror jeg vil funke bra. Men det er mulig at det funker bedre alene som det opprinnelige komponentsettet det er i utgangspunktet.
Også tror jeg at med tid og stunder ville jeg forsøkt å få disse focalene på egen separat forsterker, i alle fall om du ikke har mulighet for aktiv deling på spilleren. Kan utgjøre mye på lydkvaliteten uansett hvor bra spiller det er. Ville heller brukt en mindre forsterker på høyttalere bak, da det ofte bare skal være litt "fyllmasse" i forhold til hovedhøyttalerne og således klarer seg ofte med en god del mindre forsterkere.

Mine forsterkere - bare så du skal få se hva jeg setter opp med:
5kanaler - 4x25w +1x100w
2kanaler - 2x100w
Alle verdier i veldig reelle RMS og 4ohm. 2 kanaleren yter 500w brokobla med 4 eller 2 ohms last.
Denne kommer til å lastes med 3 ohm pga dobbeltspole på en Focal 11" som blir subben. Denne spiller bedre enn mange oppsett med flere 10" og 12" som jeg har vært borti. Gleder meg til å se hvordan det blir i en Caravelle.
Både Focalen og forsterkerne er av god gammel kvalitet, ca 10-15 år.
5 kanaleren kommer til å lastes med 2 av seasene på monokanalen, som da vil yte 300w ved 2ohms last.
ett par kanaler til seasene i front, og det andre til et lett oppgradert sett bak i bilen.
Så får man se om man utvider enda mer med årene.

Når det gjelder dempemattene du har lagt opp til, tror jeg at jeg ville funnet et annet alternativ til det siste. Det må nok finnes noe som er bedre egnet til samme pris, bitene er ikke så store.
de to andre kan nok være kurant til formålet, men skulle gjerne hatt litt mer erfaringer med begge. Mye for pengene ift mange andre alternativ er det helt sikkert! Og som nevnt tidligere er det helt sikkert bedre å benytte billigere og ikke optimal vare, men over større deler av bilen.
Frode Neergård

kennyeh88
-
-

Post by kennyeh88 »

therkildsen wrote:
kennyeh88 wrote:
jeg er også lysten på og putte inn noe bedre i sidene bak men har ikke helt funnet ut åsen jeg skal feste nye 4" under orginale deksler der bak eller få det pent.

skal du montere under orginale deksler der bak?
regner med at du legger ut bilder av måten du monterer de på så jeg kan få ide til og feste selv :)

Jeg skal legge ved bilder på hvordan jeg monterer og skrive en best mulig beskrivelse om hvordan jeg fikser det:)

Har nå vært opptatt med å fikse Iphone 4S'er mens jeg venter på høytalerne :) Så skal bare trekke + ledningen, phone kabler og nye kabler ut i dørene og til høytalerne bak!:)
Kenneth Thomassen
kennyeh88
-
-

Post by kennyeh88 »

Neergård wrote:
kennyeh88 wrote: Prisen jeg klarte å få for bare dørsidene var 3000kr. Jeg sendte prisforespørselen i fjor i september/november. Men jeg har nå enda mailene ifra dem, så tror jeg skal få det samme nå.

Det var ikke en ille pris nei. Blir jo noen kroner om man skal lage noe som er skikkelig og både funker og ser bra ut.

Dersom de er laget som en lukket enhet, er man avhengig av elementer som klarer seg på skikkelig små volum. Mistenker at RFene dine kanskje ikke er de best egna elementene til små volum, men om du lukker de neste 3 plassene (tilsvarende jeg skal med mine 2 Seaser) så kan det hende det blir bra.

Dersom man hadde hatt åpent fra bassene og ut i døra, hadde det ganske sikkert skapt vibrasjoner som du ikke kunne isolere deg unna.
Du har stag mellom låsekasse og hendler, låseknapp og evt sentrallås-servo. Du har ledninger som kan begynne å vibrere. Platene i døra og vindushevermekanisme. Dette er elementer som du ikke så lett kan isolere deg bort fra.
Utover det vil du kunne redusere mye med demping, men erfaring tilsier at du klarer ikke å stoppe det i en bil :-P

kennyeh88 wrote: Takker for svare Frode:)

Hva tror dere om dette?

Forsterkeren ser ut til å være kurant den ja, selv om jeg generelt ikke liker RF noe særlig :-P Men det er personlig smak om å gjøre.
Plassering, høyt i fotrommet på passasjerside ja, kanskje det kan være aktuelt. Men får trolig inn bare den ene av mine. Hmm, må se nærmere på dette ja. Under seter er uaktuelt for min del - førersæte har et batteri under seg, og dessuten er forsterkerne for store til å få plass :-P Kanskje den ene kan funke, men det er til subben, og den kan i værste fall stå på kassesida. Værre med 5-kanaleren, den er så vannvittig lang.

At du kjører RFene som rene basser mot Focalene i dashbordet tror jeg vil funke bra. Men det er mulig at det funker bedre alene som det opprinnelige komponentsettet det er i utgangspunktet.
Også tror jeg at med tid og stunder ville jeg forsøkt å få disse focalene på egen separat forsterker, i alle fall om du ikke har mulighet for aktiv deling på spilleren. Kan utgjøre mye på lydkvaliteten uansett hvor bra spiller det er. Ville heller brukt en mindre forsterker på høyttalere bak, da det ofte bare skal være litt "fyllmasse" i forhold til hovedhøyttalerne og således klarer seg ofte med en god del mindre forsterkere.

Mine forsterkere - bare så du skal få se hva jeg setter opp med:
5kanaler - 4x25w +1x100w
2kanaler - 2x100w
Alle verdier i veldig reelle RMS og 4ohm. 2 kanaleren yter 500w brokobla med 4 eller 2 ohms last.
Denne kommer til å lastes med 3 ohm pga dobbeltspole på en Focal 11" som blir subben. Denne spiller bedre enn mange oppsett med flere 10" og 12" som jeg har vært borti. Gleder meg til å se hvordan det blir i en Caravelle.
Både Focalen og forsterkerne er av god gammel kvalitet, ca 10-15 år.
5 kanaleren kommer til å lastes med 2 av seasene på monokanalen, som da vil yte 300w ved 2ohms last.
ett par kanaler til seasene i front, og det andre til et lett oppgradert sett bak i bilen.
Så får man se om man utvider enda mer med årene.

Når det gjelder dempemattene du har lagt opp til, tror jeg at jeg ville funnet et annet alternativ til det siste. Det må nok finnes noe som er bedre egnet til samme pris, bitene er ikke så store.
de to andre kan nok være kurant til formålet, men skulle gjerne hatt litt mer erfaringer med begge. Mye for pengene ift mange andre alternativ er det helt sikkert! Og som nevnt tidligere er det helt sikkert bedre å benytte billigere og ikke optimal vare, men over større deler av bilen.
Heisann!

Beklager sent svar men har hatt mye å gjort i det siste. Deriblant fikse Iphone 4S'er mens jeg venter på høytalere og forsterkern!:) Nå skal jeg strekke pluss ledningen, nye høytalerledninger i hele bilen + phono kabler.
Har du noen tips om hvor det blir best å ha + kabelen? På førersiden eller passasjersiden?

Plassering, høyt i fotrommet på passasjerside ja, det funker gull! RF er jo et bra merke uten tvil. :) Har montert forsterker, en 4 kanalers høyt under fotrommet og det ble meget bra!:) Lett å komme til for justering og lett å skjule osv:)
Forsterkere trenger jo ikke å være såå veldig lang. Sjekk den RF forsterkeren, den er ikke så stor eller lang, men gud for en kraft ;)

Dempemattene må jeg ta helomvending.

Etter å ha sotte hodet i bløtt noen dager og timer. Så tenker jeg slik! Tror ikke det er lurt med absorberende dempeprodukter i dørene da vinduet går opp og ned. Så når jeg tenker etter så vil det komme vann innimellom vinduet og renne nedover. Da er det ikke lurt med absorberende produkter. Er du enig i det?
Så jeg planlegger å kjøpe dynamat som er av plast, eller Biltema sine bitumen plater/teppe som må varmes med varmluftpistol for å få dem til å sitte fast!

Hva tenker du om det?:)
Kenneth Thomassen
Arne
Car: T4 2,5 TDI
Phone: 48120633

Post by Arne »

Bruk ikke noe som trekker vann i dørene nei. Sats på dynamat eller lignende og ikke biltema sine matter, de kommer til å løsne med tiden.
kennyeh88
-
-

Post by kennyeh88 »

Hei igjen!

Takker for svar på denne tråden! Men har kjøpt hus, så det har blitt lite tid til oppgraderinga av lyd! Men gjør litt av og til. Jeg åpnet dekslet på høytalerne framme, og her et det som skjuler seg under dekslet, sjekk bilder:

Image

Uploaded with ImageShack.us

Di høyttalerne der var nå i det minste laget.

Image

Uploaded with ImageShack.us

Ville dere ha trekt nye høyttaler ledninger for å drive disse, eller kan jeg bare ta av de orginal klipsene, og sette kabelsko på disse?
Spilleren jeg har har 50 watt mosfet forsterker, så jeg tror spilleren klarer å drive disse uten problem. Hva tror dere? Får selvfølgelig bedre lyd med egen forsterker.

http://www.bilradiospes.no/m/shop/?prod ... id=647&id=
Kenneth Thomassen
GilbertG
-
-
Car: T4 Caravelle 9x
Phone: 4fem666262

Post by GilbertG »

De front høytalerene leverer kun diskant lyd.
De har et høypassfilter, de røde kondensatorene.
Så uansett hvor mye guffe du presser på de så vil kun de høye frekvensene komme igjennom.
Bass og mellomtonene vil da bli sendt til dørhøytalerene.
De to pluggene i ledningsnettet som vi ser, den ene kommer fra spilleren og den andre går til døra.

Som om du skal fortsette med denne konfigurasjonen så vil jeg heller ha lagt mere i høytalerene i dørene.

Alternativt så kan man bytte høytalerene i fronten. men da bør du trekke nye kabler fra spilleren.
og legge opp kablingene som et firekanalsystem.
Gilbert G
98 Caravelle 2,8 VR6 Buss nr.5 LPG Manuell
94 Caravelle 2,4 D Kombi 2+3

12 Nike Flex
kennyeh88
-
-

Post by kennyeh88 »

GilbertG wrote:De front høytalerene leverer kun diskant lyd.
De har et høypassfilter, de røde kondensatorene.
Så uansett hvor mye guffe du presser på de så vil kun de høye frekvensene komme igjennom.
Bass og mellomtonene vil da bli sendt til dørhøytalerene.
De to pluggene i ledningsnettet som vi ser, den ene kommer fra spilleren og den andre går til døra.

Som om du skal fortsette med denne konfigurasjonen så vil jeg heller ha lagt mere i høytalerene i dørene.

Alternativt så kan man bytte høytalerene i fronten. men da bør du trekke nye kabler fra spilleren.
og legge opp kablingene som et firekanalsystem.
Takk for tips!:) Jeg stusset på at det var bare diskant! Men er det mye arbeid å trekke nye ledninger fra dashen? Og fra døra til spilleren?:)
Kenneth Thomassen
Post Reply