'Sturmwagen' -T3 syncro 1991

T3-Prosjekter (Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92)
OddN
-
-

Re: 'Sturmwagen' -T3 syncro 1991

Post by OddN »

Bugman wrote:
OddN wrote: Har orginalen... av utstyrskatalogen i flere årganger. Tüvpapirer på et11 har jeg imidlertid bare en dårlig scan av. Tror det egentlig var fra Ritter-wheels og gjaldt de engelske Pentahjulene.
Har du scanner og fargeprinter, Odd?
Hadde vært kjekt å kunne dokumentere at disse penta-felgene faktisk var original, om noen spurte...

Nord-Norsk Dekkimport holder jo til i Bodø...Og står som forhandler/distributør av BFG...meine æ å huske!
Sender deg en mail med felgpapirer, så får du se om du kan bruke de...

NN Dekkimport var min første telefon, har kjøpt mye dekk hos de opp igjennom årene, men her ble de for dyre... og ikke var det mulig å argumentere med de heller :( over 2000 kr for dyr på 4 dekk. Og argumenter som at det koster å ha en lokal leverandør for å kunne yte god service og ha gode reklamasjonsordninger faller på stengrunn når de nevnte dekkene ikke engang fins på lager i Norge men må bestilles... Hadde gjerne betalt litt ekstra hvis jeg hadde kunnet testet feks 245/70 på stedet før jeg bestemte meg...
OddN
-
-

Post by OddN »

Her pågår det klargjøring til pkk.. Har sjekket undersiden, og byttet en mansjett på styringen, har bestilt ny eksos-stuss da den gamle var i ferd med å gå i oppløsning, sjekket lys og diverse.

Har også endelig lagt opp releer på hovedlysene, og skal koble til Pzwo tåkelysene som bare har stått til pynt.

Litt er det da å henge fingrene i selv om det er vinter og dvaletid...
vwooosh...!!!
-
-
Car: 1990 Diesel Syncro doka.

Post by vwooosh...!!! »

Du får komme deg sørover til 'sivilisasjon' Odd... :lol:
Har du foresten handlet dekk ennå...?
Nick.
VW Mjøsa.
NT2K.
1990 Syncro Doka 1,9 m-Tdi
1990 1,9 Tdi Trufa Coach
2000 Land Rover Discovery II Td5.
Ford 4000
TLF 91785288.
OddN
-
-

Post by OddN »

Nei, har ikke handlet dekk enda. Sitter fremdeles og lurer på om jeg skal gå for 225/75 eller 245/70... Hadde de hatt dekkene her lokalt sånn at jeg kunne ha prøvd 245 for å se hvor trangt det ble, hadde det vært litt lettere, men når jeg uansett må bestille er jeg litt mer usikker.
OddN
-
-

Post by OddN »

Full fyr i bilen...

Panikken var til å ta og føle på da jeg kjørte hjem fra jobb i går kveld. Slo på langlysene og etter en kort stund spredte det seg en mistenkelig svilukt fra dashbordet etterfulgt av totalt mørke foran bilen. Her var rådyra gode... Et kjapt overblikk fortalte meg at det ikke var synlige flammer noe sted og at instrumentlys fremdeles virket. Slo av lysbryteren og kjørelysfunksjonen virket som normalt, så da lusket jeg meg hjem mens jeg holdt et øye på dashbordet, og ene hånden på brannslukningsapparatet som er strategisk plassert foran førersetet.

Vel hjemme ble det iverksatt feilsøking. Alle koblinger fra lysreleinstallasjonen ble sett over men ingenting galt ble funnet, lysbryter sjekket og funnet i orden.
Så slo det meg at jeg ikke hadde sjekket verdien på sikringene jeg hadde brukt til lysene. Jeg monterte sikringer på plusstilførselen til releene, og uten lesebriller til å lese ampereverdier fant jeg ut i min visdom at blå sikringer måtte passe bra :-) Nuvel, tok ut den ene sikringen og den var som jeg mistenkte avbrent.
Blå sikring er 15A, det vet jeg nå, og dermed litt for lite til å forsyne fire Osram Nightbreaker i orginallyktene... 240W med 14V gir 17A. Nært nok til at ingenting skjedde mens jeg monterte og testet, men litt for mye til kontinuerlig drift. Men jeg har aldri før opplevd en sånn svilukt bare av en sikring :?

Og før noen kommer med formaninger om hvor farlig det er med bare en sikring til alle lysene så må jeg få tilføye at det i tillegg til disse "hovedsikringene" på tilførselen til releene også er sikringer på hver enkelt lyskrets, dimensjonert sånn at det primært er disse som skal ryke først. Og jeg kan nå puste lettet ut over at det ikke var verre :D
OddN
-
-

Post by OddN »

Har koblet tåkelysene, og oppdaget noe pussig. Har orginalt opplegg for tåkebaklys på bilen. Måtte innunder dashbordet for å finne pluggen men alt ser orginalt ut, også bryteren, som riktignok har vært brukt til noe annet, uvisst hva (var noen koblinger på den som ikke gikk til noe). Koblet opp etter orginalt skjema som jeg har gjordt på flere T3er tidligere, og oppdager at jeg må ha tent nærlys for at tåkelys og tåkebaklys skal virke. Mener da bestemt at det på de andre bilene har vært mulig å tenne både tåkelys og tåkebaklys sammen med bare parklys... noe også skjemaet sånn som jeg tolker det tilsier. Har skjema for "rett" årsmodell (1991) og har til og med sjekket skjemaet for de norsk/svenske kjørelysene uten å bli klokere.
Rudeboy
-
-
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666

Post by Rudeboy »

-Du får fikse den feilen, for stopper Onkel eller Biltilsynet deg med nærlys & tåkelys er det to tusen til fordel til statskassen :roll:

Liker tanken på at "det skal være" ferdig krets som holder park- og tåkelys på samtidig, hjelper jo folk fra å kjøre blending for andre :D
OddN
-
-

Post by OddN »

Rudeboy wrote:-Du får fikse den feilen, for stopper Onkel eller Biltilsynet deg med nærlys & tåkelys er det to tusen til fordel til statskassen :roll:

Liker tanken på at "det skal være" ferdig krets som holder park- og tåkelys på samtidig, hjelper jo folk fra å kjøre blending for andre :D
Har selvsagt ikke tenkt å kjøre med både nær og tåkelys tent, har ikke sansen for slike "lyspirater" selv heller...

Og forelegget for feil lysbruk er heldigvis nettopp som ordlyden sier, for feil bruk :wink: ikke feil kobling. Jeg kan fremdeles slå av tåkelysene med bryteren frem til jeg finner feilkoblingen.

Den gamle norske regelen som sa at tåkelys måtte være koblet slik at de slo seg av når nærlyset ble tent forsvant vel på 90-tallet en gang. Og jeg har ikke funnet spor etter noen slike koblinger i de orginale koblingsskjemaene, så de bilene som eventuellt hadde det, har nok fått det montert i Norge.

Uansett, feilsøkingen fortsetter i morgen når det er lyst ute.
OddN
-
-

Post by OddN »

Har forsket litt mer på tåkelysmysteriet...

Den orginale tilførselen til tåkelysbryteren er koblet sammen med en kabel som går fra hovedlysbryteren og til lyktespylerreleet. Alt ser veldig orginalt ut og skjemaet over lyktespylere bekrefter forsåvidt at denne kabelen skal være koblet til lysbryterens utgang "NSL" Nebelschlusslicht? og skal ha strøm bare når hovedlys er tent (nær og fjern). Forsåvidt logisk at lyktespylerne bare fungerer når hovedlysene er tent. Hvordan det er med regler for tåkebaklys i Tyskland er jeg mer usikker på...

Den egentlige tilførselen til tåkelys skal være i plugg B20 bak på sikringsholderen og er på min bil tom...

Så løsningen er enkel, kapp tåkelystilførselen som er koblet sammen med lyktespylerne og koble denne til den tomme kontakten bak på sikringsholderen... Tåkelysrele er allerede montert i relesokke 7, og sikringen (nr 6) er montert. Da vil forhåpentligvis alt fungere som ønsket :-)
OddN
-
-

Post by OddN »

Som sagt så gjort. Nå virker alle lysene som de skal. Eneste er at jeg kunne ønsket med et rele til å slukke tåkelysene når nærlyset tennes... men det får bli en annen gang. Pkk neste :-)
OddN
-
-

Post by OddN »

Var innom høgginga i dag, og der sto det en sånn Isuzu som jeg hentet reservehjulsfeste til forrige syncroen fra. Trooper er det vel de heter... Tok i allefall med meg festet, og tenker det blir montert i en ledig stund. Fant ut at det var det som hadde mest riktig vinkel for t3-bakluken. Har allerede 850nm dempere på luken, men det holder vel ikke til å løfte reservehjulet på luka.
Bugman
-
-
Car: DJ, JX 2wd og Syncro
Phone: 911 to-seks 8-ni-5

Post by Bugman »

OddN wrote:Var innom høgginga i dag, og der sto det en sånn Isuzu som jeg hentet reservehjulsfeste til forrige syncroen fra. Trooper er det vel de heter... Tok i allefall med meg festet, og tenker det blir montert i en ledig stund. Fant ut at det var det som hadde mest riktig vinkel for t3-bakluken. Har allerede 850nm dempere på luken, men det holder vel ikke til å løfte reservehjulet på luka.
Fint at du fant/finner ut av det elektriske, Odd!

Du kan gjerne også beskrive hvordan du gjør ting også?! Altså bilder...

Går ut fra at du skal montere denne Isuzu-saken i luka. Hvordan er det med "holdt" bak i der for festene?

Og du har ikke bytta luka ennå? Da finner du vel ut hva den tåler ifm. den demper og fjær-kombo'en du har -før du monterer den permanente bakluka.

Jeg har mere tenkt ( dersom hvisomatte) å legge lasta på ene støtfangerfestet og støttestag i bilens karosseri. Altså utsvingbart.

Men der mener jeg du engang nevnte noen detaljer å være oppmerksom på.

Men som alltid; grattis med en fetere og fetere syncro.

Er nok den feteste Caravelle-syncro'n nord for Raufoss detta! :)
Roar Nyrud
Mail: @gmail.com
'59 Transporter
'79 Transporter 2,0 vare
'89 Transporter Halvpanel 112i Syncro
'89 Caravelle 112i GL Syncro
'90 Transp. 1,6 TD Syncro 16"
'91 Caravelle C 1,6 TD Syncro
'91 (sen!) 112i Doka 4wd.
++
OddN
-
-

Post by OddN »

Takker. På den forrige syncroen la jeg to flatjern inni luka som forsterkning. Regner med å gjøre noe lignende her.

Hadde jeg hatt råd hadde jeg bestilt repro av den originale reservehjulsholderen. Både Bernd Jaeger, Busman og flere leverer dette, men det koster 7000++ og det er det ikke rom for i mitt budsjett nå.

Når det gjelder sånne trinn for trinn bilder har det aldri vært min greie... Når jeg skrur så skrur jeg. Da ligger kameraet i ro. Så får det heller bli bilder når jeg er ferdig :-)
Bugman
-
-

Post by Bugman »

Angående takluke/soltak på denna bilen, Odd...

Se i denne tråden din om du finner det du er ute etter?!

viewtopic.php?f=4&t=31700

Blir bra ned luke der, tror jeg... :)
Roar Nyrud
'59 Transporter
'79 Transporter 2,0 vare
++
OddN
-
-

Post by OddN »

Skulle bare bytte eksos-stussen i går, da den gamle var noe rustet. Det viste seg etter hvert at det ikke bare var stussen som var rustet, det var flere hull i selve potta og. Så nå er ny potte bestilt ifra Brickwerks. Men dermed er pkk utsatt til eksosen er tett. Er liksom ingen vits å levere bilen med kjente 2er feil :)
OddN
-
-

Post by OddN »

Har benyttet mildværet til å montere skyvevinduer i bilen. I midten og bakerst på venstresiden er det nå satt inn vinduer med 50% åpning. Hentet samtidig frem pakningene jeg hadde liggende med nye kromlister og brukte disse.

Skiftet også pakning på høyre bakerst, selv om jeg ikke hadde skyvevindu å sette inn... Vet forresten ikke helt om jeg vil ha skyvevindu rett bak skyvedøren. Ser for meg katastrofen hvis noen stikker hodet ut av vinduet samtidig med at noen åpner døren :shock:

I skyvedøra står det fremdeles 30% vindu med myggnetting, men har 50% vindu som skal inn der og.

Ellers går jeg og venter på pakke fra Brickwerks sånn at jeg får eksosen i orden.
Bugman
-
-

Post by Bugman »

Og slike rutepakninger? De kjøper man helst fra hvem??

Vet du av noen som har meget gode frontrutepakninger, Odd?

Alltids et dilemma om man skal ta vare på pakning eller ruta!

Og forresten... :wink:

Er det noe mer brunt du enda skulle hatt tak i til Storm-vogna?

Forresten meget tøft, det bakre skyvevinduet ditt!

Synd at ingen med vannskjærer her i nærområdet tør å skjære i slikt glass :? :wink:

For da skulle jeg (kanskje :lol: ) fått laget noe liknende. Men dette er vel for (hønsetenner på) e-Bay varer og regne!!
Roar Nyrud
'59 Transporter
'79 Transporter 2,0 vare
++
OddN
-
-

Post by OddN »

Bugman wrote:Og slike rutepakninger? De kjøper man helst fra hvem??

Vet du av noen som har meget gode frontrutepakninger, Odd?

Alltids et dilemma om man skal ta vare på pakning eller ruta!

Og forresten... :wink:

Er det noe mer brunt du enda skulle hatt tak i til Storm-vogna?

Forresten meget tøft, det bakre skyvevinduet ditt!

Synd at ingen med vannskjærer her i nærområdet tør å skjære i slikt glass :? :wink:

For da skulle jeg (kanskje :lol: ) fått laget noe liknende. Men dette er vel for (hønsetenner på) e-Bay varer og regne!!
Tjaa... Gunzl har vel pakninger, men nå var jeg heldig og alle pakningene på den gamle GL-delebilen var gode. Kjøpte nye kromlister fra vw-classicparts.

Har det meste i brunt nå... trenger kaldstarthendel og en dørlomme i brunt. Kunne godt tenkt meg et bedre framteppe i lysebrunt og, det jeg har er litt slitt i døråpningene, ikke mye men nok til å irritere :-)
OddN
-
-

Post by OddN »

Det snør, det snør... Godt å ha syncro når det laver ned en halvmeter på et døgn :-)

Ny eksospotte er forresten montert, og det ble en hel del stillere inni bilen når eksosen kommer ut der den skal.
OddN
-
-

Post by OddN »

Har drevet å montert landstrøm ala Defa. Bilen hadde motorvarmer da jeg overtok den, og jeg fant etterhvert også en forgreningsboks med integrert batterilader bak batteriet. I dashbordet står et Defa-ur som er koblet til denne laderen.

Jeg har siden montert et ekstra batteri under passasjersetet. Valgte passasjersetet siden det var ferdige fester der, og siden jeg hadde liggende en batterikabel fra en bensinbil... I en T3 med orginalt fritidsbatteri står dette under førersetet, får se om jeg etterhvert anskaffer enda et.

Foreløpig er ekstrabatteriet koblet direkte på starteren, da det var akkurat så lang orginalkabelen var. Har en plan om mekanisk skillebryter og skillerele i parallell med denne. Da kan jeg i en krisesituasjon gi meg selv starthjelp bare med å vri om skillebryteren. Samtidig sørger skillereleet for at begge batteriene lades under kjøring.

Fra en ambulanse jeg ribbet på høgginga i høst har jeg masse kjekke Defa deler. Jeg har lagt opp kontakt i bakkant av passasjerstolen for å forsyne den orginale kjøleboksen med 220V. Jeg var også lagt opp en kontakt i forkant av passasjerstolen for å koble kupevarmer, denne tenkte jeg også å bruke til en egen lader for fritidsbatteriet. Denne laderen tok jeg også med meg fra ambulansen, det er en 10A lader. Burde holde :-)

La også opp en rekke sikringer for diverse som etterhvert skal kobles på fritidsbatteriet... Kupélys, stereo, div. 12V plugger osv. Må vel få tatt noen bilder etterhvert.
Bugman
-
-

Post by Bugman »

Dette er nok lurt, Odd!

Har tenkt i de baner selv også - at hjelpestrøm "ombord" kunne vært meget kjekt.

Caravelle nord (Stig) sin Westy California har et uttak fra campingsiden, der man kan plugge inn en kabel til en kontakt tilkoplet startbatteriet.

Dette er også en idé jeg har tenkt på.

Ikke for å mase så dyrisk, men kunne du lagt ut en enkel prinsippskisse når du har fundert ferdig? :)

I tillegg har jeg også tenkt på en form for elektronisk hovedstrømsbryter (type kontaktor e.l.)for biler man benytter såpass sjeldent som undertegnede.

Vi høres, Odd!
Roar Nyrud
'59 Transporter
'79 Transporter 2,0 vare
++
OddN
-
-

Post by OddN »

Nå er også hengerfestet byttet ut. Totonns Westfalia syncro-feste er montert. Har ikke fått målt høyden på kula enda, men det ser bedre ut enn 2wd-festet jeg hadde. Måtte sage ut litt mer i Coachfangeren for å få plass til braketten til kontakten. Skal også bytte ut hele baklysledningsnettet, da jeg har et liggende fra en bil med orginalmontert hengerfeste. Altså ingen blå strømtjyver eller tapede koblinger, kablene til hengerfestet er integrert i orginalnettet :)

Hadde også bilen på pkk her om dagen, og slapp ikke helt feilfritt unna... Et par bremserør og en bremseslange må byttes, samt en ener på "litt slakke hjullager bak" :wink: Kontrolløren sa imidlertid at det var helt vanlig på disse bilene og ikke noe å bry seg om. Altså sånn som det skal være.
Tistlo
-
-
Car: plenty
Phone: 97419035

Post by Tistlo »

sikker på at du hadde eit 2wd hengerfeste? kula var nemlig mykje lenger ned på da eg kjøpte av deg, enn da som stod på bilen min, som var av samme type:) men kanskje desse finst i mangen forskjellige høgder alt etter som?
- 97419035 -
T3 luftkjølt x3
T3 2wd x1
T3 syncro pickup x5
T3 syncro x6
T3 syncro 16" x2
+luftkjølt ukjent mengd.
entusiasme>sunn fornuft
OddN
-
-

Post by OddN »

Tistlo wrote:sikker på at du hadde eit 2wd hengerfeste? kula var nemlig mykje lenger ned på da eg kjøpte av deg, enn da som stod på bilen min, som var av samme type:) men kanskje desse finst i mangen forskjellige høgder alt etter som?

Hmm...sikker og sikker. Sto i allefall på en 2wd Westfalia Joker. Men kan jo som du sier finnes flere utgaver.
HC
-
-
Car: VW T2b Westfalia

Post by HC »

OddN wrote:...., samt en ener på "litt slakke hjullager bak" :wink: Kontrolløren sa imidlertid at det var helt vanlig på disse bilene og ikke noe å bry seg om. Altså sånn som det skal være.
Jeg bytta hjullager bak på denne bilen ved ca 220.000km, så det er litt rart om de er utslitt allerede nå.
Det er mange verksteder som gir feil på bakhjulslager på T3'er hvis de ikke er hjent med biltypen. Husk at her er det ikke to kone lagre slik som på mange andre biler, men et 'vanlig' kulelager innerst og et konisk rullelager ytterst.

mvh
HC
Tidligere eier av 1991 VW T3 Syncro "Sturmwagen"
-hans christian-

Member of Team Syncronaut.
Post Reply