Full fyr i bilen...
Panikken var til å ta og føle på da jeg kjørte hjem fra jobb i går kveld. Slo på langlysene og etter en kort stund spredte det seg en mistenkelig svilukt fra dashbordet etterfulgt av totalt mørke foran bilen. Her var rådyra gode... Et kjapt overblikk fortalte meg at det ikke var synlige flammer noe sted og at instrumentlys fremdeles virket. Slo av lysbryteren og kjørelysfunksjonen virket som normalt, så da lusket jeg meg hjem mens jeg holdt et øye på dashbordet, og ene hånden på brannslukningsapparatet som er strategisk plassert foran førersetet.
Vel hjemme ble det iverksatt feilsøking. Alle koblinger fra lysreleinstallasjonen ble sett over men ingenting galt ble funnet, lysbryter sjekket og funnet i orden.
Så slo det meg at jeg ikke hadde sjekket verdien på sikringene jeg hadde brukt til lysene. Jeg monterte sikringer på plusstilførselen til releene, og uten lesebriller til å lese ampereverdier fant jeg ut i min visdom at blå sikringer måtte passe bra

Nuvel, tok ut den ene sikringen og den var som jeg mistenkte avbrent.
Blå sikring er 15A, det vet jeg nå, og dermed litt for lite til å forsyne fire Osram Nightbreaker i orginallyktene... 240W med 14V gir 17A. Nært nok til at ingenting skjedde mens jeg monterte og testet, men litt for mye til kontinuerlig drift. Men jeg har aldri før opplevd en sånn svilukt bare av en sikring
Og før noen kommer med formaninger om hvor farlig det er med bare en sikring til alle lysene så må jeg få tilføye at det i tillegg til disse "hovedsikringene" på tilførselen til releene også er sikringer på hver enkelt lyskrets, dimensjonert sånn at det primært er disse som skal ryke først. Og jeg kan nå puste lettet ut over at det ikke var verre