caravelle syncro

Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92
Post Reply
jimmi_02

caravelle syncro

Post by jimmi_02 »

har en caravelle syncro med sperre framme og bak, men den ytre drivknuten famme er gåen. kan jeg ta av det vensrte drivleddet og kjøre videre med bilen, eller må jeg ta av mellomakselen?
oyvinla
-
-

Post by oyvinla »

du kan vel ikke ta av drivakslene forran og kjøre videre med bilen. da vil hjulene falle av hvis ikke jeg tar helt feil. er bare bak du kan "kjøre" uten drivaksler.
jimmi_02

Post by jimmi_02 »

oyvinla wrote:du kan vel ikke ta av drivakslene forran og kjøre videre med bilen. da vil hjulene falle av hvis ikke jeg tar helt feil. er bare bak du kan "kjøre" uten drivaksler.
det går fint an å ta av drivaksligen fremme uten at hjulet detter av , du har jo tilsvarende oppbygning der med spindel, osv. men det jeg lurer på om hjeg kan ta den og kjøre med det uten at driv-verket, viskositet........ blir ødelagt.
roars
-
-

Post by roars »

jimmi_02 wrote:
oyvinla wrote:du kan vel ikke ta av drivakslene forran og kjøre videre med bilen. da vil hjulene falle av hvis ikke jeg tar helt feil. er bare bak du kan "kjøre" uten drivaksler.
det går fint an å ta av drivaksligen fremme uten at hjulet detter av , du har jo tilsvarende oppbygning der med spindel, osv. men det jeg lurer på om hjeg kan ta den og kjøre med det uten at driv-verket, viskositet........ blir ødelagt.
Ytre drivknute/hus må være på plass.

Er ikke på "samme måte med spindel osv" her...blir mere som en forhjulstrekker..
Lageret vil falle fra hverandre...
Roar Sørnmo
Syncro bus

Post by Syncro bus »

Må ikkje kjøres uten driv aksling framme,eg har prøvd :oops:
og kom heim på henger :(
vw caravelle 2,5tdi 00-mod
Member of Team Syncronaut
klystèr
-
-

Post by klystèr »

Syncro bus wrote:Må ikkje kjøres uten driv aksling framme,eg har prøvd :oops:
og kom heim på henger :(
Kjedelig
Hva blei defekt?? (viskose?)
Syncroeier
-
-
Car: T3 Syncro DJ '88

Post by Syncroeier »

Om du lar yttre drivledd henge igjen kan du jo fjerne hele frontklokka uten at det gjør noe? men skal du ta av drivakslingen må du også ta mellomakslingen ja(og den andre akslingen)..

Det å kjøre uten mellomaksling kan da ikke være noe problem? viskosen vil jo bli drevet rundt, men den vil jo ikke bli anstrengt med nevneverdige krefter..
jimmi_02

Post by jimmi_02 »

Syncroeier wrote:Om du lar yttre drivledd henge igjen kan du jo fjerne hele frontklokka uten at det gjør noe? men skal du ta av drivakslingen må du også ta mellomakslingen ja(og den andre akslingen)..

Det å kjøre uten mellomaksling kan da ikke være noe problem? viskosen vil jo bli drevet rundt, men den vil jo ikke bli anstrengt med nevneverdige krefter..
det var det jeg trodde, bilen står på jobb, når jeg såg hvor dårlig driknuten var så ville jeg ikke kjøre mer me den, tenkte kansje jeg kunne ta en snarvei og ta av den ene drivakselen, mens jeg sporte opp en ny, men når det er såpass mye demontering får den bare stå til jeg får tak i ny.
RZR-Jånni
-
-
Car: 1967 og 1991
Phone: 975 976 57

Post by RZR-Jånni »

Syncroeier wrote:Om du lar yttre drivledd henge igjen kan du jo fjerne hele frontklokka uten at det gjør noe? men skal du ta av drivakslingen må du også ta mellomakslingen ja(og den andre akslingen)..

Skal ikke være noe problem å ta av hele bakakslingen ihvertfall. Men da KUN den.
Jon-A. Sognnæs.
67 Sika
91 Caravelle Syncro 2,1wbx
Syncro bus

Post by Syncro bus »

Kjedelig
Hva blei defekt?? (viskose?)

Hjullager i tusen biter :cry:
vw caravelle 2,5tdi 00-mod
Member of Team Syncronaut
Post Reply