Endelig bestilt chiptuning

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
-
-
Car: T4 - 2002

Re: Endelig bestilt chiptuning

Post by #66 »

arildk wrote:Omprogrammering av ECU kan du faktisk utføre mesteparten av selv med rett utstyr og en mapping leverandør du føler du kan stole på.

Har gjort dette selv. Kjøpte MPPS kabel med software for 21$ og lastet ut orginal fil.
Sendte denne til England etter å ha brukt lang tid på å finne en leverandør av filer med godt rykte.
Betalte 45£ og fikk filen tilbake samme kveld.

Satte på batterilader på bilen (veldig viktig med spenning på over 12V) og lastet inn den modifiserte filen.

Har kjørt en god del mil og merker at bilen har fått mye mer moment og er mye raskere.

Dette er ikke en anbefaling, men noe jeg valgte å gjøre.
Betalte tilsammen 520kr
Har du linker?
Cedric Cornell
Sætre, Buskerud
T4 02-102 TDI Carvelle laaaannng

452000 Km...
Neergård
-
-
Car: VW Caravelle 2000 comfortline 2.5tdi
Phone: 917 97 848

Post by Neergård »

#66 wrote:
arildk wrote:Omprogrammering av ECU kan du faktisk utføre mesteparten av selv med rett utstyr og en mapping leverandør du føler du kan stole på.

Har gjort dette selv. Kjøpte MPPS kabel med software for 21$ og lastet ut orginal fil.
Sendte denne til England etter å ha brukt lang tid på å finne en leverandør av filer med godt rykte.

Satte på batterilader på bilen (veldig viktig med spenning på over 12V) og lastet inn den modifiserte filen.

Har kjørt en god del mil og merker at bilen har fått mye mer moment og er mye raskere.

Betalte tilsammen 520kr
Har du linker?
Damn, flere vil ha info! :-)
Frode Neergård

2000 VW Caravelle Comfortline2.5tdi - viewtopic.php?f=56&t=31428
NÅ TIL SALGS: viewtopic.php?f=9&t=39657
1994 Audi 100 2.5tdi ABT edt. (selges for rett sum!)
oddvarr
-
-
Car: 2002 T4 Caravelle AXG

Post by oddvarr »

Neergård wrote:
#66 wrote:

Betalte tilsammen 520kr
Har du linker?
Damn, flere vil ha info! :-)
Ikke bare en... :)
2011 Tiguan R-Line
Har VAG COM om du trenger hjelp med feilkoder eller lignende.
---
Tidligere
2002 T4 TDI
1997 T4
arildk
-
-

Post by arildk »

Kabel kjøpte jeg her

http://www.aliexpress.com/item/The-Best ... 58475.html

Fila sendte jeg hit

http://www.blacksmoke.co.uk/

Enda ikke vært noe tull, bilen går som ei kule uten noe "blacksmoke" :D
Fila programmerer også bort EGR

Beklager at det tok litt tid :oops:
Arild Karlsen
Transporter 2,5 TDI 2001
Caravelle 2002 lang kombi
Indian
-
-
Car: Multivan 2002 2,5 TDI
Phone: 46426546

Post by Indian »

Tok en måling til i dag og det ligger på 0,75. Jeg tror ikke det blir noe lavere enn det.
-
-
Car: T4 - 2002

Post by #66 »

arildk wrote:Kabel kjøpte jeg her

Fila sendte jeg hit

http://www.blacksmoke.co.uk/

Enda ikke vært noe tull, bilen går som ei kule uten noe "blacksmoke" :D
Fila programmerer også bort EGR

Beklager at det tok litt tid :oops:
Da har jeg fått gjort det samme. Er som å få ny bil!
Motoren løpere lettere og jevnere. Ikke svart røyk heller. Storfornøyd.

Blir spennede å se forbruk fremover.
Cedric Cornell
Sætre, Buskerud
T4 02-102 TDI Carvelle laaaannng

452000 Km...
oosterklev
Car: T4 1998

Post by oosterklev »

Ser det er forskjellige tuning-løsninger her. Jeg er ikke interessert i fart eller hestekrefter, men bedre moment fra 750 -> 2000 rpm. Med henger så har jeg følelsen av at min 102hk sliter ut clutchen fordi den ikke orker noe før 2000 rpm.

Noen anbefalinger? Jeg har en 98 (levert sent 97 fra tyskland) 2,5 tdi 102hk.
oosterklev
Car: T4 1998

Post by oosterklev »

oosterklev wrote:Ser det er forskjellige tuning-løsninger her. Jeg er ikke interessert i fart eller hestekrefter, men bedre moment fra 750 -> 2000 rpm. Med henger så har jeg følelsen av at min 102hk sliter ut clutchen fordi den ikke orker noe før 2000 rpm.

Ingen som kan uttale seg om dreiemomentet på tunet bil?
vw 2,5tdi
-
-
Car: t4 tdi 2000mod

Post by vw 2,5tdi »

oosterklev wrote:
oosterklev wrote:Ser det er forskjellige tuning-løsninger her. Jeg er ikke interessert i fart eller hestekrefter, men bedre moment fra 750 -> 2000 rpm. Med henger så har jeg følelsen av at min 102hk sliter ut clutchen fordi den ikke orker noe før 2000 rpm.

Ingen som kan uttale seg om dreiemomentet på tunet bil?
joda kan uttale meg men det er ett umulig ønske å få mye dreimoment så tidlig med en t4 av gammel årgang!! Hadde du hatt av de siste med variabel turbo så kunne du kommet litt nærmere,men med turbo som reguleres av wastegate så må du opp på ivertfall 1400-1500 omdr før det blir noe liv!! Min 2000 mod våkner til liv rundt 1500omdr. Har tunet til ca 140 hk og 360 nm ved fyksen service senter å det funker utmerket og bruker lite drivstoff :)
Morten B
Benkø
-
-
Car: Vw Multivan 2003

Post by Benkø »

Uten at jeg kan det tekniske bak, kan jeg også bekrefte at det er vanskelig å få noe særlig krefter så langt ned i turtallsregisteret. Før jeg chippet bilen, måtte den opp på ca 1900-2000omdr før det skjedde noe som helst, men nå er det greit drag fra ca 1500omdr. Om det er turboen son slår inn før, eller bare at bilen rett og slett er sterkere hele veien, vet ikke jeg. Men forskjellen er betydelig. Har skrevet det tidligere i denne tråden, men merker spesielt på bratte veier opp til hytta, hvor bilen tidligere måtte jobbe mellom 2. og 3. gir, hvor den nå kan ligge å cruise i 3. uten problem. 180 graders svinger gjør at jeg må ned i 20-30km/t, men bilen drar enkelt fra 2. gir over i 3. uten problem, for så å fortsette å dra på :-)
150Hk TDI
-
-
Car: T4 151hk

Post by 150Hk TDI »

For dei som ikkje veit, så vert turboen dreve av avgassen frå motoren. Så skal du ha meir moment frå 750rpm, må du enten sette i ein motor med større volum, eller montere ein mekanisk sak som trykker inn luft i motor frå tomgang av, dvs kompressor.
Egil Skodvin
Tlf 40606000

01 Caravelle 2.5 TDI 151hk (T5 Multivan inredning)
08 Beetle 1,9TDI
73 Opel Manta A 2.4S
kennyeh88
-
-
Car: VW Caravelle 2.5 TDI 4 Motion
Phone: 46656525

Post by kennyeh88 »

Hei!

Har nå tunet min T4 2.5 TDI 102 hk!:) For å si det sånn, jeg angrer ikke det sekund! Herregud for en bedre bil som ble fantastisk å kjøre!
Har mer krutt fra jeg starter å kjøre! Det er sykt for en dreiemoment som er i bilen nå. Forbikjøring er jo lett som bare det. Liker at selv i 5 gir har jeg såpass godt dreiemoment at jeg slipper å gire ned hvis jeg ønsker å ta en forbikjøring!

Drivstoffforbruket er gått ned uten tvil! Men jeg tunet ikke min bil pga drivstoff forbruket, men for en bedre kjøreopplevelse. Det har jeg jaggu fått! Det er morsomt ut av lyskryss,spesielt når jeg gir litt mer gass en normalt! ;D
Kenneth Thomassen
1999 Caravelle 2.5 TDI Comfortline Syncro (solgt)
2007 Caravelle 2.5 TDI 4 Motion
Bandit
-
-
Car: Caravelle 2,5 TDI,1999 mod.

Post by Bandit »

Hva slags metode brukte du kennyeh88?
bgyberg
Car: T4 2,4 syncro 98

Post by bgyberg »

Råholt er rett nord for jessheim
vw t4 caravelle 94 2,4D
vw t5 Mulitivan 06 2,5 tdi 174hk 4motion seikel
vw t4 multivan 04 hevetak 102hk
vw t4 multivan 98 2,4 D syncro lang
charlie 21
-
-
Car: T4 -97 Caravelle TDI

Post by charlie 21 »

Jeg lurte på hva man kan gjøre med programmet som følger med kabelen her.
Kan man lese feilkoder og slette feilmeldinger også? :?
arildk wrote:Kabel kjøpte jeg her

Født fri, skattet ihjel!!!
Nøye planlegging kan aldri erstatte ren og skjær flaks.

-97 Caravelle TDI
-96 Transporter 2,5B Syncro
-68 Volvo Felt
Jan Kenneth Glomstad
magn(e)um
-
-

Post by magn(e)um »

Betalte tilsammen 520kr

Dette var spennende.... :)

Hvilke årsmodeller kan programeres på denne måten, gjelder det for min -99 102hk også?
magne

dagens: Ulv i fårikål.
CarlOt2
-
-
Car: T1, 3 og 4 +Golf1

Post by CarlOt2 »

magn(e)um wrote: Hvilke årsmodeller kan programeres på denne måten, gjelder det for min -99 102hk også?

Det gikk vel et skille ca ved årsmodell 2000. De før år 2000 må fysisk bytte chip ved hjelp av lodding for å "chippes". (derav navnet chipping som alle bruker konsekvent...) Mens de fra 2000 og nyere er de som tunes/programmeres via kabel og software.

Men også de fra før 2000 kan kobles til via OBD2 for å lese av feilkoder - men ikke programmeres. (må altså lodde)
Neergård
-
-

Post by Neergård »

CarlOtto wrote:
magn(e)um wrote: Hvilke årsmodeller kan programeres på denne måten, gjelder det for min -99 102hk også?

Det gikk vel et skille ca ved årsmodell 2000. De før år 2000 må fysisk bytte chip ved hjelp av lodding for å "chippes". (derav navnet chipping som alle bruker konsekvent...) Mens de fra 2000 og nyere er de som tunes/programmeres via kabel og software.

Men også de fra før 2000 kan kobles til via OBD2 for å lese av feilkoder - men ikke programmeres. (må altså lodde)
Må ikke gjøre fysisk inngrep innvendig instyreenhet på de før 2000 heller, men det må gjøres med utmontert styringsenhet og på annet vis enn kun via kabel.
Ellers er det korrekt at skillet er ved modell 2000.
Dette gjelder såklart da t4 og ikke nødvendigvis andre biler...
Frode Neergård

Neergård
-
-

Post by Neergård »

CarlOtto wrote:

Må ikke gjøre fysisk inngrep innvendig instyreenhet på de før 2000 heller, men det må gjøres med utmontert styringsenhet og på annet vis enn kun via kabel.
Ellers er det korrekt at skillet er ved modell 2000.
Dette gjelder såklart da t4 og ikke nødvendigvis andre biler...
Frode Neergård

Needforspace
-
-
Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
Phone: 41tonull5391

Post by Needforspace »

Tilfeldigvis var skillet mellom -99 og -00 på Passat også, jeg hadde en -99 som jeg sendte ECU til NBS for chipping.
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14

PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
Benkø
-
-
Car: Vw Multivan 2003

Post by Benkø »

Jeg satt og leste litt i gamle tråder, og chiptuning er jo stadig en het potet.
Det er litt over to år siden jeg chippet bilen, så jeg blåser liv i tråden igjen..

Bilen bikker 200 000km i disse dager, dvs ca 55 000 kjørte km med chippet bil. Den gikk ca 40 000km første året, men siden jeg har bestemt meg for å aldri selge denne bilen, har jeg skaffet meg en pendlerbil ved siden av, så Multivanen er nå vår turbil i familien.

Uansett, det har vært 55 000 problemfrie km. Ingen feil av noe som helst slag.
Kun en bil som er fantastisk mye bedre å kjøre. Til og med fruen velger denne bilen foran de andre når hun skal på venninnetur f.eks, og hun er ikke så glad i store biler, og heller ikke spesielt bilinteressert. Men hver gang kommenterer hun hvor fort den bilen går :-)

Bilen har vært målt på rulle, og de klare tall sier 144hk/344nm!
Så, løp og chip

Det var dagens gladsak :D
Racemouse 1
Car: T4 2,5 Tdi.
Phone: 92409700

Post by Racemouse 1 »

Tenkte bare å nevne som nevnt over her at skillet på biler som kan flashes og biler som må fysisk bytte chip er generellt 2000 modell. Og...! det er fullt mulig å lage selvkomponerte chip, med andre verdier enn de som blir solgt "over disk". Biler etter år 2000 trenger ikke fysisk inngrep i ecu, på så sett er det mye mindre jobb å forandre motorstyringsverdier med flashing. Alle "chip" firmaer er som regel tilknyttet leverandøren av programerings utstyret,og har avtaler på kjøp av ferdig program til hver enkel bil type, filene kommer som regel fra tyskland, holland, england, osv. Disse filene er laget "on the safe side", og på slik måte at man også oppnår bedre drivstoffsøkonomi i tilegg til en bil som går og fungerer bedre. Alle disse programmene er rimelig like hos alle som holder på med chipping, altså standard vare.

Men dersom man har utført andre "befriende" inngrep som ,f,eks større eksos, fjerning av egr, åpent filter, bytte av mapsensor osv, bør man velge å mappe bilen. Da blir ecu korrigert og justert spesiellt til din bil, med de oppdateringer som er utført og man får en mer opptimalisert "chipping".

Til dere som er usikre på holdbarhet ! Dersom man har en normalt frisk 2,5 tdi, er det absolutt ingen grunn til å være bekymret for holdbarhet. Disse motorblokkene og veivene brukes mye i bensinkonvertering til race/gate biler, for økt styrke og holdbarhet, ikke uvanlig med 1000+ hk. Min tdi ble først trimmet etter 300 000 km, og ligger nærmere 300 hk/ 550+ nm. Motormessig er det helt uproblematisk med dette effekt uttaket, funker som gull daglig uten mer problemer enn andre T4 2,5 tdi motorer. :D
i ll rather go sideways!
ingar81
Car: T4 TDI Syncro 2000

Post by ingar81 »

Hei

har kjøpt mpps kabel og fått installert programvaren på pc.
kobler til bilen og slår på tenning.
klikker på ecu id, og får opp info om ecu.

men når jeg klikker read, så kobler den opp mot bilen og leser mellom 3 og 7% før jeg får feilmelding.

noen som har ideer på hva jeg kan gjøre for å få lest ut det jeg trenger for å få modda filen?

bilen er en 2000 mod solgt seint i 1999. kan det være at ecu ikke lar seg programere via obd porten? litt uklart hvor skillet for dette går..
hvor sitter i så fall ecuen montrert i bilen? står der noe på etiketten til denne som forteller meg hvorhvidt dette er en ecu som lar seg programere?

tenker å sende filen til blacksmoke for modifisering.
Svennok
-
-
Car: vw caravelle t4 2.5 Tdi 1998
Phone: 41519195

Post by Svennok »

ingar81 wrote:Hei

har kjøpt mpps kabel og fått installert programvaren på pc.
kobler til bilen og slår på tenning.
klikker på ecu id, og får opp info om ecu.

men når jeg klikker read, så kobler den opp mot bilen og leser mellom 3 og 7% før jeg får feilmelding.

noen som har ideer på hva jeg kan gjøre for å få lest ut det jeg trenger for å få modda filen?

bilen er en 2000 mod solgt seint i 1999. kan det være at ecu ikke lar seg programere via obd porten? litt uklart hvor skillet for dette går..
hvor sitter i så fall ecuen montrert i bilen? står der noe på etiketten til denne som forteller meg hvorhvidt dette er en ecu som lar seg programere?

tenker å sende filen til blacksmoke for modifisering.
Fikk du det til å fungere???
Har også bestilt kabel nu

Sent fra min SM-N915FY via Tapatalk
ingar81
Car: T4 TDI Syncro 2000

Post by ingar81 »

Hei

Nei jeg har ikke prøvd noe mer etter sist gang jeg prøvde, fikk hjullager havari som måtte tas hånd om og siden er det egentlig ikke blitt prioritert.. har for mange baller i lufta for tiden.. men kom gjerne med tilbakemelding på dine erfaringer med dette når du har prøvd det ut..

Ingar
Post Reply