Orginal 220V lader i T4 California brant opp. LØSNING!

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
california
-
-

Orginal 220V lader i T4 California brant opp. LØSNING!

Post by california »

Som trådtittel sier; nesten brann i bilen. Etter å ha stått på 220v i dag for å holde kjøleskapet kaldt til i morgen når eg drar på langhelg, svidde hele laderen i filler. En jeg kjenner snakket om at ny kostet skjorta hos Møller og ikke varte særlig lenge.....(mumlet om at ny kostet 18 laken - høres jo villt ut)
Numre på lader:
Phillips PE 2169/01 F
NC 941502169011
Så inntil jeg er hjemme igjen, lar jeg forumet komme med tips. :mrgreen:
(blir spennende å se hvor lenge batteriene fra en el-bil holder kjøleskapet i drift....)
Last edited by california on 02 Aug 2013, 12:23, edited 2 times in total.
1996 California 2,5 TDI - solgt..
1998 V70 2,5 TDI - arvet av Junior.
XC70 D5 2004 - konas bil.
XC70 D5 2006 4C - min dagligbil.
Datsun 300zx 1985 3.0 V6 - kosebilen min.
california
-
-

Re: 220V lader tok fyr i min Caifornia - hvor kan man få ny?

Post by california »

Som en annen løsning kan man visst reparere dritten. Bruksanvisning her:
http://www.t4-wiki.de/wiki/Ladeger%C3%A ... abgebrannt
Der Postmeister
-
-
Phone: 99454090

Post by Der Postmeister »

normale slitedeler: fåes hos VW og bilrekvisitasjapper

spesielle deler utover dette er normalt kun å finne hos VW. Med unntak selvfølgelig.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
Rudeboy
-
-
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666

Post by Rudeboy »

Ja, dette er ingen nyhet for en Californiaeier - men å lese at dette er normale slitedeler VW kan skaffe ? :lol:
(EDIT - Dét mente ikke Postmeistern, han mente vanlige deler er lette å få tak i)

...ikke akkurat.

Min er PE2169/01N og den røyk i Berlin ifjor, driver og leter verksted som kan fikse den for meg, Møller har ikke noen verdi i den anledning :roll:
Hørte med tre av dem, hørte med Albjerk og Gumpen.

Og, nei, Rune - det er ikke bare å bytte lader med en hvilken som helst annen lader fordi egenskapene er noe uttafor kartet til f.eks min cTEC-lader :
-skal gi 230V til fritidsbatteri og evt kjøleskap/lufteber ved påkobling av ECC-kontakten på utsia. Skal også gi strøm til taklys og 12V-kontakt samt 230V-kontakt(er) bak førersetet ved påkobling av CEE-kontakt ute.
-skal fordele 12V (ish) ladespenning til fritidsbatterie (batteriene) når bilen går
-skal fordele 12V til taklys samt 12V-kontakt bak førersetet

Jeg får ikke cTEC'en min (XS25000) til å gi 12V under kjøring :wink:
Den krever 230V input før den gir noe i andre enden, fin til camping på campingplass som tilbyr strøm, riktignok.

Det jeg veit, og det har jeg nevnt i Vidvandretråden, er at tyskerne bygger om kretsene sine - som oftest er det et relé som monteres utenfor "the black box" som skal gi en eller annen forbedret egenskap.
Jeg vet at ny hos VW nede på kontinentet kosta sist sommer €599,- og hos Güntzl €399,- så for min del blir det å finne et elektroverksted (bak Mercedes på Lørenskog, tipsa Marius meg om) og bygge opp kretsen sjøl (ish) for så på senere tidspunkt bygge om for å forbedre den. Jeg veit nå at Güntzl tar €599,-, stygg prisauke der, får'n si :D

-Hva røyk hos deg, John Erik ?

Hos meg var det først to identiske svarte og grå kondensatorer, de står som to tårn ved siden av hverandre nede til venstre i bildene hos T4-wiki. Deretter en sak til ved siden av en spole - denne siste er så skadd jeg ikke ser hva som står på den, for å bestille ny del. Derfor setter jeg boksen inn til verksted - en vakker dag.

Edit - liten korrigering av skrivefeil, spesifiseringer etc.
Edit II - lagt inn i klamme over, jaggu tok jeg ikke feil av hva som var meninga bak et innlegg over, De :lol:
Last edited by Rudeboy on 30 May 2013, 13:26, edited 2 times in total.
T4Jan
-
-
Car: T3 '88, T4 '94

Post by T4Jan »

Her er det jeg ville gjort får å gjøre det rimeligst mulig:
Brukt vanlig batterilader som lader batteriene når du koplet bilen til 220v.
Koplet til en 220v omformer som f.eks denne: http://www.torshovbil.no/sider/vare?varenr=111390302
Den er kraftig nok til min strømslukende kjøleboks så den burde være mere en god nok til kjøleskapet i en California skulle jeg tro.
Så kommer trikset:
Klipp av sigarettpluggen (eller hva det nå heter) og kople denne til et vekslende rele (f.eks: 42-134 på Biltema), slik at kjøleskapet får strøm fra bilens 12v anlegg når det ikke er styrestrøm til releet.
Den andre kontakten kopler du til 12v fra omformeren.
Styrestrømmen til releet henter du fra 12v på omformeren.

Da vil kjøleskapet gå på bilens 12v anlegg når du ikke er tilkoplet 220v.
Med en gang du kopler til 220v vil kjøleskapet gå på strøm fra 220v.
Du har da et fiks ferdig desmodromisk styrt elsystem som funker.
Hvis du vil kople til flere strømslukende ting så må du ha flere vekselreleer og eventuelt sterkere omformer.
Lys i bilen bruker lite strøm og det klarer batteriladeren å håndtere helt fint.

Da sparer du kanskje 17 laken og kan bruke penga på en flott ferietur i bilen :D
Medlem av: Heimsnekra Campers Landsforbund.
"¿ʞɐǝɹɟ ɐ ǝɹ,noʎ uǝɥʍ 'ʇı ʇ,usı 'ʎlǝuol s,ʇı".
bjørn53
-
-
Car: t3 + golf
Phone: 90134047

Post by bjørn53 »

Kjøp ny lader. Det har skjedd mye på lader siden de siste årene. Nå får du ladere som ikke er så nøye på inn strøm og som hakker opp spenninga slik at de kan bruke mindre trafo og glatte konsatorer. 8) Tror jeg. 8)
Hvor jeg har det fra???... et langt liv med god og dårlig erfaring. Lærer litt her og..
Buss 81 delebil
Rico camper 83
Pickup 87 delebil
combi 89 delebil
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Bjørn, ny ladekrets koster 600 euro... Evt 700,- om man går til VW.

Jan, kr.17.000,- ? Mjo, jeg regner ikke med å betale såpass mye for ett enkeltstående komponent + jobben 8)

Men skulle jeg røska vekk originalboksen og gått "mental" i bilen ville jeg stort sett gjort som du skisserer her, Jan.
Unntaksvis laga tilsvarende krets for luft-Eberen samt å få kobla alt opp via styringspanelet i taket :wink:

Min plan er fix n'mod 8)
Så kommer det vel no solcellepanel på taket i.l.a sommeren, tenker jeg.
T4Jan
-
-

Post by T4Jan »

Har et rele fra biltema i hånden her art-nr: 42-303
Slik kopler du:
30 koples til 12v på kjøleskapet.
87a koples til 12v i bilen
87 koples til 12v fra omformeren
86 koples også til 12v fra omformeren
85 koples til jord
Da vil kjøleskapet bruke strøm fra 220v automatisk når du kopler til strøm. Når du ikke er tilkoplet 220v bruker det strøm fra bilens 12v.

Jeg ville også ha brukt en moderne ctek lader i tillegg, som koples på vanlig måte.

Jeg har også et 100w solcellepanel som skal på taket. Venter bare på fint vær og arbeidslyst.
bjørn53
-
-

Post by bjørn53 »

Lader til noen batterier og en kjøleboks koster bare noen få lapper. Du trenger ikke noen dyr lader for dette.
Denne er litt dyr.
http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Elekt ... 5-A-37736/
Denne er billig.
http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Elekt ... der-37737/
Hvor jeg har det fra???... et langt liv med god og dårlig erfaring. Lærer litt her og..
Buss 81 delebil
Rico camper 83
Pickup 87 delebil
combi 89 delebil
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Jan, Skal si ifra når jeg har alt av tjafs som skal kobles ifm fritidsbatteriet baki der, så kan vi sikkert skru side om side - 100W fra f.eks Seasea frister!

Bjørn, passer den kjøleboksen der Electroluxkjøleskapet står idag ? Har lader, har kjøleboks - skal ha fiksa kretsen min, hva Jan Erik lander på vil jo framtiden vise :wink:
Der Postmeister
-
-
Phone: 99454090

Post by Der Postmeister »

da trur jeg du må lese en gang til, Yngve.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
bjørn53
-
-

Post by bjørn53 »

Disse gamle kjøleskapene bygger på at et varmelement varmer opp en væske/gass ved hjelp av 12 volt eller 230 volt eller gass. Heng en lader direkte på forbruksbatteriet og la kjøleskapet hente strøm fra batteriet. Det vil funke i 100 år. 8)

Men ... Ikke glem kjøleskapet hengende på batteriet når du ikke kjører eller har ladestrøm. :lol:

Du trenger ca 15 amp ladestrøm.
Buss 81 delebil
Rico camper 83
Pickup 87 delebil
combi 89 delebil
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Der er du inne på et annet tema med problemer ved originalvaren - Electroluxkjøleskapet i T4b CC og CE avgir godt med varme inni skapseksjonen hvor det er montert.

Det er noe av årsaken til at det er forsøkt gi god ventilasjon med luftrist på selve skapfronten samt spalte under på plata, ned mot gulvet.

Nevnte i egen tråd jeg vil montere vifte, som kan bidra til å få vekk overskuddsvarmen for elektronikken i der Ladegerät liker det slett ikke - mulig det også forkorter levetiden til komponentene ? Jeg vil slenge inn vifta når kretsen min er fiksa, må bare finne på løsning med termostat & oppkobling av den (PC-vifte, 12V input).

Sikkert null problem med vintercamping men resten av året noe nevnt på fora rundt om, hvor ødelagt ladekrets nevnes.
T4Jan
-
-

Post by T4Jan »

bjørn53 wrote:Disse gamle kjøleskapene bygger på at et varmelement varmer opp en væske/gass ved hjelp av 12 volt eller 230 volt eller gass. Heng en lader direkte på forbruksbatteriet og la kjøleskapet hente strøm fra batteriet. Det vil funke i 100 år. 8)

Men ... Ikke glem kjøleskapet hengende på batteriet når du ikke kjører eller har ladestrøm. :lol:

Disse kjøleskapene skal jo bruke mindre strøm enn en billig cooler som jeg har. Så hvorfor trengs hele 15A ladestrøm?
I startøyeblikket bruker de mye, men det er bare i 1 sekund eller noe, ellers så skal de vel bruke mindre???

En av grunnene til at jeg ville brukt et vekselrele og omformer til kjøleskap/coller i tillegg, er at en intelligent lader vil gi feilmelding og slutte å lade. Tror vel at batteriet ikke holder ladingen og er ødelagt. :shock:
Det er min erfaring med 2 forskjellige ctek ladere. Det står jo også batteristørrelsen de er beregnet på. Er det bare litt lys og andre småting på så vil de ikke gi feilmelding.

Er forøvrig enig med deg at den rimeligste laderen du linket til i et tidligere innlegg er god nok. :D
T4Jan
-
-

Post by T4Jan »

Rudeboy wrote:Der er du inne på et annet tema med problemer ved originalvaren - Electroluxkjøleskapet i T4b CC og CE avgir godt med varme inni skapseksjonen hvor det er montert.

Det er noe av årsaken til at det er forsøkt gi god ventilasjon med luftrist på selve skapfronten samt spalte under på plata, ned mot gulvet.

Nevnte i egen tråd jeg vil montere vifte, som kan bidra til å få vekk overskuddsvarmen for elektronikken i der Ladegerät liker det slett ikke - mulig det også forkorter levetiden til komponentene ? Jeg vil slenge inn vifta når kretsen min er fiksa, må bare finne på løsning med termostat & oppkobling av den (PC-vifte, 12V input).

Sikkert null problem med vintercamping men resten av året noe nevnt på fora rundt om, hvor ødelagt ladekrets nevnes.
Helt enig med deg der, Yngve. Vifter er tingen :D
Det gjør kjøleskapet mere effektivt og forlenger livet på elektronikken.
Vet det finnes slike mekaniske termostater man kan kople direkte på pluss ledningen inn til vifta, som har en fast temperatur innstilling.
Jeg fant de ved en tilfeldighet. Heter ikke termostat, men noe annet som jeg ikke husker i farten, ellers skulle jeg ha lagt ved en link.
Tom Bringsvor
-
-
Car: T5, 2007, TDI, Lang

Post by Tom Bringsvor »

I campingbiler ol. er det en sak som lader batteriet og samtidig er en strømforsyning.
Så dette er en kombinasjon av begge ting.

Denne kombinerte saken er konstruert for å lade et tomt batteri og samtidig gi strøm til alle 12 v strømforbrukere som standard er i bodelen.

Om man bruker en batterilader som strømforsyning er det trolig at motorer ol. brenner opp.

Om man bruker en strømforsyning som lader tror jeg også dette går dårlig.

I dagens bobiler er det mulig enda mere kompleks og brutalt dyrere.
VW Transporter, T5,TDI, 4MO, 2007,
Neergård
-
-
Car: VW Caravelle 2000 comfortline 2.5tdi
Phone: 917 97 848

220V lader tok fyr i min Caifornia - hvor kan man få ny?

Post by Neergård »

Tom Bringsvor wrote:I campingbiler ol. er det en sak som lader batteriet og samtidig er en strømforsyning.
Og slike kan man finne ekstremt dyre.
Jeg har fått kloa i en sak som dette, som visstnok kan gi 1.2kw på 230v fra batteridrift. Skikkelig sinus.
Kosta vel omtrent 50laken ny...
Frode Neergård

2000 VW Caravelle Comfortline2.5tdi - viewtopic.php?f=56&t=31428
NÅ TIL SALGS: viewtopic.php?f=9&t=39657
1994 Audi 100 2.5tdi ABT edt. (selges for rett sum!)
bjørn53
-
-

Post by bjørn53 »

T4Jan wrote:
bjørn53 wrote:Disse gamle kjøleskapene bygger på at et varmelement varmer opp en væske/gass ved hjelp av 12 volt eller 230 volt eller gass. Heng en lader direkte på forbruksbatteriet og la kjøleskapet hente strøm fra batteriet. Det vil funke i 100 år. 8)

Disse kjøleskapene skal jo bruke mindre strøm enn en billig cooler som jeg har. Så hvorfor trengs hele 15A ladestrøm?
I startøyeblikket bruker de mye, men det er bare i 1 sekund eller noe, ellers så skal de vel bruke mindre???

En av grunnene til at jeg ville brukt et vekselrele og omformer til kjøleskap/coller i tillegg, er at en intelligent lader vil gi feilmelding og slutte å lade. Tror vel at batteriet ikke holder ladingen og er ødelagt. :shock:
Det er min erfaring med 2 forskjellige ctek ladere. Det står jo også batteristørrelsen de er beregnet på. Er det bare litt lys og andre småting på så vil de ikke gi feilmelding.

Er forøvrig enig med deg at den rimeligste laderen du linket til i et tidligere innlegg er god nok. :D
Kjøleskap som er beregnet til å kunne drives med gass, 12volt, og/eller 230 volt bruker forholdsvis mye strøm.Ca 15 amp målte jeg mitt til en gang. Kjøleskap som har kompressor bruker omkring 1 amp.

På båtplassen sier:
Fikk et spørsmål av en her om dagen på hvordan et gass/propan-kjøleskap
virker. Irriterte meg litt at jeg ikke visste svaret på dette spørsmålet, men
sa at jeg trodde det måtte ha noe med at gass-flammen får en væske til å
fordampe - og at dette kjøler ned skapet. Påfølgnings-spørsmål: ok, men hva
med en gass-fryser da, den blir jo veldig kald - p.g.a. en varm gass-flamme?

Tja.....ikke helt lett dette. Men er det noen her på BP som virkelig KAN dette,
altså hvordan et gass-kjøleskap og fryser virker?
http://baatplassen.no/i/topic/23575-hvo ... joeleskap/
Buss 81 delebil
Rico camper 83
Pickup 87 delebil
combi 89 delebil
bjørn53
-
-

Post by bjørn53 »

Tom Bringsvor wrote:I campingbiler ol. er det en sak som lader batteriet og samtidig er en strømforsyning.

Denne kombinerte saken er konstruert for å lade et tomt batteri og samtidig gi strøm til alle 12 v strømforbrukere som standard er i bodelen.

Om man bruker en batterilader som strømforsyning er det trolig at motorer ol. brenner opp.

Om man bruker en strømforsyning som lader tror jeg også dette går dårlig.

I dagens bobiler er det mulig enda mere kompleks og brutalt dyrere.
Fungerer helt greit med en batterlader som strømforsyning om batteriladeren står knyttet til et batteri. Batteriet vil fungere som en stor kondensator og glatte ut pulsene.
Buss 81 delebil
Rico camper 83
Pickup 87 delebil
combi 89 delebil
california
-
-

Post by california »

Akkurat kommet hjem etter en langhelg. Batteriene holdt liv i kjøleskapet fra fredag kveld til søndag kl 12 uten problemer. (Har 2x110Ah batterier fra en el-bil. Disse skal være av det beste som kan kjøpes og jaggu ser det slik ut ja. Fikk batteriene gratis... :twisted:

Angående laderen som er gåen så skal eg åpne den i uken og gjøre den rein og se hva som er røket.
Så prøver eg å fikse den. Ny er helt uaktuelt å kjøpe iallefall.....
Interessant den løsningen med en ny vanlig 220V lader og et relè....
Uansett skal ikke Møller få flå meg for en månedslønn iallefall... :mrgreen:
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Møller her østafjells "kan ikke".

Mangler ett komponent enda, rakk ikke innom elektroverkstedet fredagen så da blir det om ei ukes tid (mandag over neste helg) istedet.

Merk at de to identiske svarte og grå elektrolyttkondensatorene nede til venstre kosta meg kr. 37,- trur jeg det var pr stk, så porto attåt - skjit & ingenting :roll:

-Detta fikser du !
california
-
-

Post by california »

Bilde av innmat
Image

bilde av baksiden
Image

Ser ut som kretskortet har fått svidd av det meste. Ikke mulig å redde?
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Aj ! Det der er ille, jeg trodde mitt var det...

Vask med myk børste i mildt såpevann (oppvaskkost f.eks) og se om du får vekk mest mulig av soten, så er det muligens lettere å se om noe av kretskortet kan berges.

Ref mitt eget kretskort så ser det fint ut i forhold til ditt... -mitt siste komponent som er defekt er avbilda i øverste foto oppe til høyre. "0yl" eller hva det står på toppen av det. Du kunne ikke nappa det ut og sett hva som står på sidene ?
california
-
-

Post by california »

Skal levere inn til en kjenning som skal se på det. Om intet kan reddes skal du få restene... :mrgreen:
california
-
-

Post by california »

Image

Hjalp dette?
Post Reply