Min første bil. Hadde hatt lappen i ca ett år.
Omtrent ikke sett en motor før, og slikt som å sjekke olje virket nesten litt skummelt.
Da er jo dette en perfekt bil å starte med, for man må jo kunne fikse ting sjæl.
Bilenes Linux. Hacke-vennlig.
Først noen bilder:

Salgstråd:
http://www.vwbus.no/forum/viewtopic.php?f=9&t=31522
Kjempebil, og så var jeg hos narle litt senere på høsten og fikk satt inn en 5-girs kasse med sperre, så bilen skulle bli litt bedre å bruke på vinteren.
Rundt nyttårstider begynte det å bli vanskeligere å starte bilen, og etter litt lesing her og på andre fora, fant jeg ut at jeg skulle bytte glødeplugger, og se om det hjalp.
Det gjorde det, forsåvidt, selv om gikk så galt til slutt.
Problemet er at da jeg skulle skru inn pluggen som sitter nærmest reg reima, så fant den liksom aldri gjengene, og dum som jeg var, skrudde jeg den til slutt bare inn, med mer kraft enn fornuftig.
Her er tråden:
http://www.vwbus.no/forum/viewtopic.php?f=4&t=34784
Dette endte med masse klin med kjemisk metall, som bare åpnet seg igjen hver gang jeg startet bilen.
Etterhvert fant jeg ut at det beste sikkert var å sette i en annen topp, og kjøpte en av Rapidspeed her inne.
Etter mye om og men og penger og turer til Møller og bestillinger fra utlandet av verktøy og pakninger og bolter og diverse, og myyyye lesing på dette forumet og andre uvurderlige kilder til viten, var den altså montert i går.
Suksess!
Bilen startet ved å rulle i gang, og jeg kjørte litt rundt og var fornøyd. Sto og lyttet litt og det hørtes en tikkelyd, men jeg var fornøyd. Den startet
Måten jeg gjorde fikk ut toppen på, var å skru ut boltene mellom turbo og eksosmanifold. Her brakk den ene, men jeg fikk den omsider ut ved å file den flat på to sider og bruke vice grip. Og WD-40.
Altså:
Ut med luftfilter, av med dieselrør(dyserør?), av med alt annet som er i veien, av med topplokksdeksel, skru ut topp.
Måtte banke inn noen torx-bits her og der for å få ut noen bolter.
Ellers gikk reimskifte og innstilling av denne overraskende lett. Har man godt lesestoff og youtube, kan man få til mye.
Litt senere, etter å ha etterfylt frostvæske, startet jeg opp igjen, og satt foran og lyttet. Synes jeg ikke jeg hørte en lyd som minnet mistenkelig om "tøffelyden" som kom hver gang JB Weld-liminga gikk opp i glødeplugg-hullet?
Så jeg gikk bak og tok en litt nøyere titt, og til min skrekk så jeg dette:

Ikke vet jeg hvordan jeg har oversett dette, men det er jo trangt under dieselpumpa, og jeg har nok bare gått ut fra at jeg har fått rett topp. Den passet jo fint. Mener ikke at dette er selgers skyld, altså. Men jeg trodde bare det var en type topp på disse motorene. Sløvt.
Dette er skikkelig synd, altså. Jeg ser jo nå, når jeg ser etter, at delenummeret er et annet enn på den toppen jeg tok av. Hadde jeg kikka før jeg monterte, ville jeg jo sett at det var en G og ikke en T, som det skal være.
Hvordan er det å kjøre med den slik som dette?
Den går, men det er vel olje eller noen som skal opp den kanalen som mangler?
Har lyst til å flytte den litt, fordi jeg har den på en parkeringsplass i et slags næringsområde i Asker, der folk jobber og kjører forbi, og det er liksom ikke noe sted å stå i ukevis og mekke bil.
Så nå har jeg valget mellom å kjøpe ny (brukt) topp, og sette i den, eller så har jeg uansett lurt på å rett og slett sette inn en ny motor.
Har lurt litt på den 1y. Ser jo veldig fin ut. Enkel og holdbar, etter hva jeg leser:
http://www.jarlpaulsen.dk/motorkonvertering.html
Ser de koster rundt 6000 og oppover hos bilopphuggere rundt om.
Ellers vil jo bytte av topp gå utrolig mye lettere etter at jeg har gjort det en gang, og har alt verktøyet og slikt.
Eneste ville jo være å skaffe noen nye pakninger o.l.
Og ny topp, noen som har?
Hva hadde dere gjort?
Egentlig har jeg bare lyst å få den i gang raskest mulig. Det er nemlig i den jeg egentlig bor, og det er litt kjipt å være uten.
Andre ting jeg har gjort med den er å legge opp nye ledninger til frontlyktene, 2x6cm2, og to slike ledninger til, til den dagen jeg får råd til 1000-metere.
Opplegget i motorrommet ser slik ut:

Og et bilde til av motoren: