Min første bil, 1987 Caravelle JX Trufa Camper

T3-Prosjekter (Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92)
jonboy
Car: T3 Trufa Camper 1.6td 87mod
Phone: nifiretwosevensyv328

Min første bil, 1987 Caravelle JX Trufa Camper

Post by jonboy »

Kjøpte denne bilen av narle i sånn ca. august i fjor.
Min første bil. Hadde hatt lappen i ca ett år.
Omtrent ikke sett en motor før, og slikt som å sjekke olje virket nesten litt skummelt.
Da er jo dette en perfekt bil å starte med, for man må jo kunne fikse ting sjæl.
Bilenes Linux. Hacke-vennlig.

Først noen bilder:
Image
Image
Image
Image

Salgstråd:
http://www.vwbus.no/forum/viewtopic.php?f=9&t=31522

Kjempebil, og så var jeg hos narle litt senere på høsten og fikk satt inn en 5-girs kasse med sperre, så bilen skulle bli litt bedre å bruke på vinteren.

Rundt nyttårstider begynte det å bli vanskeligere å starte bilen, og etter litt lesing her og på andre fora, fant jeg ut at jeg skulle bytte glødeplugger, og se om det hjalp.
Det gjorde det, forsåvidt, selv om gikk så galt til slutt.
Problemet er at da jeg skulle skru inn pluggen som sitter nærmest reg reima, så fant den liksom aldri gjengene, og dum som jeg var, skrudde jeg den til slutt bare inn, med mer kraft enn fornuftig.

Her er tråden:
http://www.vwbus.no/forum/viewtopic.php?f=4&t=34784

Dette endte med masse klin med kjemisk metall, som bare åpnet seg igjen hver gang jeg startet bilen.

Etterhvert fant jeg ut at det beste sikkert var å sette i en annen topp, og kjøpte en av Rapidspeed her inne.

Etter mye om og men og penger og turer til Møller og bestillinger fra utlandet av verktøy og pakninger og bolter og diverse, og myyyye lesing på dette forumet og andre uvurderlige kilder til viten, var den altså montert i går.
Suksess!
Bilen startet ved å rulle i gang, og jeg kjørte litt rundt og var fornøyd. Sto og lyttet litt og det hørtes en tikkelyd, men jeg var fornøyd. Den startet :-) Med en gang.

Måten jeg gjorde fikk ut toppen på, var å skru ut boltene mellom turbo og eksosmanifold. Her brakk den ene, men jeg fikk den omsider ut ved å file den flat på to sider og bruke vice grip. Og WD-40.
Altså:
Ut med luftfilter, av med dieselrør(dyserør?), av med alt annet som er i veien, av med topplokksdeksel, skru ut topp.
Måtte banke inn noen torx-bits her og der for å få ut noen bolter.
Ellers gikk reimskifte og innstilling av denne overraskende lett. Har man godt lesestoff og youtube, kan man få til mye.

Litt senere, etter å ha etterfylt frostvæske, startet jeg opp igjen, og satt foran og lyttet. Synes jeg ikke jeg hørte en lyd som minnet mistenkelig om "tøffelyden" som kom hver gang JB Weld-liminga gikk opp i glødeplugg-hullet?

Så jeg gikk bak og tok en litt nøyere titt, og til min skrekk så jeg dette:
Image

Ikke vet jeg hvordan jeg har oversett dette, men det er jo trangt under dieselpumpa, og jeg har nok bare gått ut fra at jeg har fått rett topp. Den passet jo fint. Mener ikke at dette er selgers skyld, altså. Men jeg trodde bare det var en type topp på disse motorene. Sløvt.
Dette er skikkelig synd, altså. Jeg ser jo nå, når jeg ser etter, at delenummeret er et annet enn på den toppen jeg tok av. Hadde jeg kikka før jeg monterte, ville jeg jo sett at det var en G og ikke en T, som det skal være.

Hvordan er det å kjøre med den slik som dette?
Den går, men det er vel olje eller noen som skal opp den kanalen som mangler?
Har lyst til å flytte den litt, fordi jeg har den på en parkeringsplass i et slags næringsområde i Asker, der folk jobber og kjører forbi, og det er liksom ikke noe sted å stå i ukevis og mekke bil.

Så nå har jeg valget mellom å kjøpe ny (brukt) topp, og sette i den, eller så har jeg uansett lurt på å rett og slett sette inn en ny motor.
Har lurt litt på den 1y. Ser jo veldig fin ut. Enkel og holdbar, etter hva jeg leser:
http://www.jarlpaulsen.dk/motorkonvertering.html
Ser de koster rundt 6000 og oppover hos bilopphuggere rundt om.

Ellers vil jo bytte av topp gå utrolig mye lettere etter at jeg har gjort det en gang, og har alt verktøyet og slikt.
Eneste ville jo være å skaffe noen nye pakninger o.l.
Og ny topp, noen som har?

Hva hadde dere gjort?

Egentlig har jeg bare lyst å få den i gang raskest mulig. Det er nemlig i den jeg egentlig bor, og det er litt kjipt å være uten.

Andre ting jeg har gjort med den er å legge opp nye ledninger til frontlyktene, 2x6cm2, og to slike ledninger til, til den dagen jeg får råd til 1000-metere.
Opplegget i motorrommet ser slik ut:

Image

Og et bilde til av motoren:
Image
jonboy

Re: Min første bil, 1987 Caravelle JX Trufa Camper

Post by jonboy »

Litt bilder fra prosessen:

Toppen kom med diverse:
Image

Deksel av:
Image

Image

Her er klinet med kjemisk metall:
Image

Luftfilter tatt ut:
Image

Bolten som brakk. De satt, disse.
Image
ducce999s
-
-
Phone: 9-1-6-0-9-7-9-0

Post by ducce999s »

jeg hadde nok gått for skifte av motor, enklere og du får en bedre bil samt at det koster nesten det samme

her har du en 1Z TDI som kan konverteres og med økt huggerpremie fra juli så vil den koste deg 3000kr http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=41545085

her har du en AAZ enda billigere http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=41692568
SYNCRO1,9TD,SIKASYNCRO2,1,JOKER3 2,1++
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
"I'm afraid that, when I die, my wife will sell my car parts for what I told her that I paid for them."
Paul G
narle
-
-
Car: 16"highroof syncro
Phone: 4-8-2-7-2-2-3-2

Post by narle »

Hei.Synd det der med feil topp.Ellers synes jeg du er flink som har fått til bytte sjøl uten noe mer erfaring.Jeg har topplokk om du trenger det.1,9 motor er jo mer til motor enn den du har,så har du mulighet så bytt.
91 Halvpanel Syncro 1,9tdi
90 Westfalia syncro 16"
88 Sika Syncro 1,9 tdk
87 Syncro Caravelle GL 1.9 tdi
87 Westfalia Club Joker 2,1 inj
84 Caravelle Carat 1,9 inj.wbx
79 Sika 2.0 luftkjølt
Renax
-
-
Car: T3 coach 1,6td
Phone: 48355105

Post by Renax »

Ville absolutt satset på aaz! Når toppen må av likevel er halve konverteringsjobben gjort:-P (nesten/ikke) men likevel er det den løsninga jeg ville valgt pga 1,6 er litt stusselig, 1,9 passer mye bedre i så stor tung bil... tdi/mTdi er mer jobb, og du får ikke noe mer utav den uten å legge betraktelig mye mere penger i den...

Btw er det sikkert en hydraulisk topp du har fått satt på, fra en golf elns? 1,6td som sto i golf/t3 på samme tia er ikke like, golf hadde hydrauliske ventilløftere, t3 hadde mekaniske;-)
Om du tar hele motoren fra en golf, kan du skremme 100hk utav den uten annet enn justering av diesel og turbotrykk, men får ikke like bra bunndrag som den orginale. AAZ (1,9 tdk) får du litt over 100hk, og bunndrag til å flytte brakka;-)

Sent from my GT-S7710 using Tapatalk 2
jonboy

Post by jonboy »

Takk, narle. Tenkte kanskje å høre med deg om dette, ja. Tror kanskje jeg går for topplokk-bytte i første omgang. Bilen står litt dårlig til for noe så omfattende som motorbytte.

Takk for tips om delebiler. Fant denne og
https://www.finn.no/finn/car/used/objec ... e=41761455

Synes den 1Y-motoren virker bra, ettersom jeg egentlig ikke synes jeg trenger mer futt. Er (nesten!) bare interessert i driftsikkerhet.

Men det blir nok heller neste på lista. Akkurat nå er det bare å få den i gang som gjelder.
Har ikke noen mulighet til så mye "bearbeiding av innsugsmanifolder" og slikt.
Uten at jeg helt vet hva det dreier seg om.

Får tenke litt på det i kveld.
VW-Håvar
-
-
Phone: 97574551

Post by VW-Håvar »

For meg så ser det ut som at den blokka som sitter i bilen din nå stammer fra en bil med hydrauliske ventilløftere, og toppen du nå har satt på er med mekaniske løftere. Siden det hullet du ser i blokka er ett retur "rør" for olje.
Golf-1 Rallycross
1958 Boble
1968 Boble
1982 T3 1,9AEF D SIKA
1987 T3 1,9AEF TD Trufa Camper
Tur-Bo
-
-
Car: 2000 t4 syncro
Phone: 46925366

Post by Tur-Bo »

VW-Håvar wrote:For meg så ser det ut som at den blokka som sitter i bilen din nå stammer fra en bil med hydrauliske ventilløftere, og toppen du nå har satt på er med mekaniske løftere. Siden det hullet du ser i blokka er ett retur "rør" for olje.
Så strengt tatt er det ikke så kritisk, bortsett fra at det havner dritt nedi der når det står åpent ?, eller er hullene i toppakningen feil ?
Hemmelig agent for Trollsikkerhetstjenesten.
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
Tur-Bo
-
-
Car: 2000 t4 syncro
Phone: 46925366

Post by Tur-Bo »

En annen ting, når du skaffer deg ny motor, så sørg for å få regnr/chassinr på bilen den kommer i fra, det gjør det veldig mye lettere å finne deler til motoren senere.
Hemmelig agent for Trollsikkerhetstjenesten.
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
jonboy

Post by jonboy »

VW-Håvar wrote:For meg så ser det ut som at den blokka som sitter i bilen din nå stammer fra en bil med hydrauliske ventilløftere, og toppen du nå har satt på er med mekaniske løftere. Siden det hullet du ser i blokka er ett retur "rør" for olje.
Det stemmer nok
Image
jonboy

Post by jonboy »

Så strengt tatt er det ikke så kritisk, bortsett fra at det havner dritt nedi der når det står åpent ?, eller er hullene i toppakningen feil ?
Jeg lurer også på hvor kritisk det er.
Vet ikke om toppakningen har de rette hullene, men den så jo riktig ut da jeg monterte den.
Den går jo greit, virker det som.
Det er denne jeg kjøpte:
https://sage-shop.com/epages/GuenzlClas ... 68103383FN
Image

Er denne som er riktig for min motor, da:
http://www.autocarspare.com/catalog/cyl ... 383ek.html
Image

Det ovale hullet er ihvertfall på riktig plass i forhold til blokka, men kanskje ikke i forhold til toppen, da?
Stussa nemlig litt over at de tre hullene som viser tykkelsen satt på motsatt side av det det gjorde på den gamle pakningen, men jeg tenkte at det sikkert var fordi den ikke var original.
Virka som den ble ganske varm av den lille kjøringen jeg prøvde meg på her om dagen.

Drypper litt fra dieselpumpa også.
https://www.youtube.com/watch?v=J05mpxcY1Uw
VW-Håvar
-
-
Phone: 97574551

Post by VW-Håvar »

Stemmer nok det ja, den nederste pakningen er for den blokka du har. Tror nok jeg hadde gått for å finne en passende topp eller ny motor ja.... Det er jo noen flere forskjeller også..... Olje pumpa er "kraftigere" på en blokk som er beregnet for hydrauliske vetilløftere, og for mye trykk er ikke alltid bra det heller.
Hvis du ikke måååå ha turbo så kan jeg anbefale en AEF motor fra Skoda, dette er en 1,9 suge diesel som er lekende lett å putte inn. Men for all del.. kan jo hive turbo`n over på en AEF motor også :-)
Golf-1 Rallycross
1958 Boble
1968 Boble
1982 T3 1,9AEF D SIKA
1987 T3 1,9AEF TD Trufa Camper
Renax
-
-

Post by Renax »

Etter det som står skrevet og fortalt her så har du altså en motor med hydrauliske ventilløftere, det er jo bare positivt, skaff en topp fra golf 2 1.6td å sett på, så er du imål, det er en kjempe motor!
Tips: kjøp toppakning fra AAZ (1.9td) det er stålpakning som passer rett på men tåler mer;-)
TaigAGreEn
-
-
Car: T3 SYNCRO
Phone: 40492641

Post by TaigAGreEn »

Flott bil!
Tage Vedal

T3-fan
jonboy

Post by jonboy »

Etter det som står skrevet og fortalt her så har du altså en motor med hydrauliske ventilløftere, det er jo bare positivt, skaff en topp fra golf 2 1.6td å sett på, så er du imål, det er en kjempe motor!
Tips: kjøp toppakning fra AAZ (1.9td) det er stålpakning som passer rett på men tåler mer;-)
Takk for tips. Kikker litt rundt nå. Finner to typer Golf-motor som ser ut til å kunne ha riktig topp: JR og 1V
Noen som vet om disse passer om hverandre? Virker som 1V er den vanligste
Her har de ihvertfall høgd noen Golfer med 1V i det siste:
http://www.heggen-bil.no/brukte-deler-v ... ntert.html

Delenummeret på toppen jeg tok ut er altså 068 103 373 T
og det kan se ut som det finnes topper med andre nummere som tilsvarer denne.
Original numbers:
068103351AA, 068103351AB, 068103351AF, 068103373D, 068103373T, 068103351AA, 068103351AB, 068103351AF, 068103373D, 068103373T
http://www.reparts.net/parts/vw-068103373t

Her er det en som mener at "Du kan sagtens flette de to motorer sammen, det er der ingen problemer i."
(Det er snakk om JR og 1V)
http://www.vagcars.dk/phpbb/viewtopic.php?f=89&t=8289

Innser at det kanskje finnes bedre fora å spørre om dette i, men kanskje noen her vet.
TaigAGreEn wrote:Flott bil!
Enig!
jonboy

Post by jonboy »

Og det virker jo selvfølgelig fristende med ny motor. Det er jo flust.
Og mååååå absolutt ikke ha turbo :-)
Trenger ikke raskere enn 80 jeg ass.
Renax
-
-

Post by Renax »

Sjekk motorkoden på den du har, 1V er vanligst så sannsynligheten er stor for at det er det du har. JR er 80hk "gtd" motor, så å si prikk like motorer, men annen pumpe og turbo.
Passer om hverandre, ingen nevneverdig forsjell på toppene, men logikk tilsier at 1V topp er billigst;-)

Hvorfor vil du bytte motor når du ikke vil ha mer effekt? Oljeskift hver 10000ca, og bytte regreim etter 90k/5år og toppakning fra 1,9tdk så vil motoren vare evig;-) etter 350k km på en slik motor så er det slitasjen på tettingene til gassarmen i dieselpumpa som stopper den, bytt de og den går 350k til:-P
jonboy

Post by jonboy »

Sånn, da har jeg skaffa en topp fra Tyskland (kom på rundt 1400 inkl frakt og moms), og montert denne. Fulgte rådet her om å bruke metallpakning til AAZ-motor istedenfor vanlig gammeldags.

Dro først til strekkboltene med 40nm, så 60nm, og så 90°x2.
Det røk noe skrekkelig med hvit røyk da jeg startet den opp, og jeg har kjørt den litt fram og tilbake rundt nedi her for å se om det bedret seg bare den fikk kjørt litt.

Image
Image
Image

Synes jeg kunne høre lyder som om det lekket litt luft ut pfft pfft, så jeg tok av toppdeksel og strammet de 90° som man ifølge boka skal. Motoren var da varm.

Dette hjalp betraktelig, men det kommer fortsatt litt hvit røyk, spesielt nå jeg gir på litt.

Tenkte jeg skulle prøve å stramme dem litt mer i morgen, og se om dette hjelper.

Er det noen som vet om dette kan ha negative konsekvenser?
Evt om det er slik at de skal strammes hardere når man bruker metallpakning?

En annen ting er at strekkboltene er av merket elring. Er Møller-boltene verdt de ~750 ekstra kronene?
Hadde ikke råd til å bruke 1070 kroner på det akkurat nå.

Mvh.
Renax
-
-

Post by Renax »

Hvor langt kjørte du med det? Mulig at det ligger litt kjølevann igen i olja? Det forsvinner isåfall etter en halvtimes kjøretur...

Er det så at du har strammet 60nm, så 90°x3? Da ville jeg ikke strammet mer, det er noe annet som skaper problemer...
Sikker på at både topp og blokk var helt rene for gamle pakningsrester? Er en gummiring som ofte henger igen på blokka og ser ut som den skal vere der...

Sent from my GT-S7710 using Tapatalk 4 Beta
jonboy

Post by jonboy »

Takk for svar.
Den gummiringen tok jeg vekk, og flatene så ganske rene ut.
Men du sier vann i olja, og det vet jeg jo med sikkerhet at det er: med den forrige toppen, som ikke passet, rant alt vannet inn i oljesystemet. Jeg har tappet bilen for rundt 15 liter av en blanding av olje og vann og fylt på ny olje og nytt oljefilter. Tenkte å kjøre litt med dette, og så bytte olje og filter igjen om noen dager.

Har ikke startet bilen når den har vært fylt av denne guffa. Alt vannet som havnet i oljetanken fylte jeg på etter at jeg hadde prøvekjørt med den andre toppen, og har ikke startet før jeg hadde tappet av alt.

Planen er å få byttet alt av væsker og filtre så fort som mulig.

Så da prøver jeg å kjøre litt til, og så bytter jeg olje og filter igjen ganske snart.
Tenkte bare å bruke billigolje og billigfilter til å rense opp litt i systemet før nytt blir montert.
Renax
-
-

Post by Renax »

Høres bra ut det, jeg ble også smånervøs etter mitt første toppbytte pga vann i olja og hvit røyk, men kjørte en god tur så bedra det seg...
Prøv å kjøre ca 1 time med grei hastighet, og se om det ikke bedrer seg, olje og filterbytte etterpå er nok ikke dumt, mye rart som kan falle nedi kanalene...

jonboy

Post by jonboy »

OK takk for hjelp :-)
Da kjører jeg litt. Ryker ikke så fælt i dag år den står på tomgang. Kommer litt hvitt når jeg gasser på litt, men det ser ikke ille ut.
jonboy

Post by jonboy »

Nå ser det ut til at den går bra, ihvertfall :-)
(nesten) Ingen hvit røyk!
Dødsbra :D
Renax
-
-

Post by Renax »

Så bra!
Bare ta et oljeskift nå da så blir det sikkert helt bra;-)

Bugman
-
-
Car: DJ, JX 2wd og Syncro
Phone: 911 to-seks 8-ni-5

Post by Bugman »

jonboy wrote:
... fylt på ny olje og nytt oljefilter. Tenkte å kjøre litt med dette,
og så bytte olje og filter igjen om noen dager.

Planen er å få byttet alt av væsker og filtre så fort som mulig.

Tenkte bare å bruke billigolje og billigfilter til å rense opp litt i systemet før nytt blir montert.
At du har byttet olje og filter høres jo positivt, samt lurt ut, ja!

Også det å bytte væsker og filtre er jeg enig i at er meget fornuftig!

For bar en kort stund kan nok en sk. billigolje være lurt når du allikevel skal bytte til bedre etter en kort stund.

Men jeg ville nok (også i dette tilfellet) benyttet et filter av god kvalitet, som så fanger opp det som måtte være av drit/skitt/sludge.

Blir nok bra etter dette, ja! :)
Roar Nyrud
Mail: @gmail.com
'59 Transporter
'79 Transporter 2,0 vare
'89 Transporter Halvpanel 112i Syncro
'89 Caravelle 112i GL Syncro
'90 Transp. 1,6 TD Syncro 16"
'91 Caravelle C 1,6 TD Syncro
'91 (sen!) 112i Doka 4wd.
++
Post Reply