Kamhjulet på venstre side, altså det som driver dieselpumpe, må tas av for å kunne se sporet om kammen er riktig plassert. Det er her man kan stikke inn låseplate, men den krever at man også tar av toppdeksel. Dette sikrer også at man må justere dieselpumpa ved registerbytte.
Hjulet på kammen som drives av regreim trenger man ikke å ta av så lenge timingen er korrekt. Altså at svinghjulet og kammen stemmer overens når registerreim er satt på igjen.
Sjekket litt i manualen og der står det at hjulet skal av slik du nevner, men hvis svinghjul og kam stemmer ser jeg ikke helt vitsen med dette.
- Motoren har jo gått fint frem til nå.
- Reima jeg setter på er samme lengde og med like mange tenner som den jeg tar av.
- Det at reima evt. har strekt seg er noe som også vil skje med den nye om en stund, betyr det at jeg må inn og endre timing igjen når reima strekkes? Det jeg vil frem til er at timing har vært riktig fra forrige reim var ny og gjennom bruk mens den har strekt seg. Derfor vil det også stemme når jeg nå setter på en ny reim som er lik.
Her er en illustrasjon som viser hvordan kamlåsen skal settes inn, dette er i det sporet jeg har bilde av lenger oppe. Og som man ser skal denne låsen hvile oppe på kanten av toppen, derfor må toppdeksel av.
PS: Vil igjen nevne at jeg ikke er mekaniker, jobber ut ifra sunn fornuft og hva jeg leser og lærer av andre. Derfor tar jeg ikke ansvar for om det jeg sier er korrekt, men all min fornuft sier at det er det.
Leidulf
http://www.nettet.be/vw/vw.php
-2003 Multivan Westfalia TDI 102HK
-2014 Nissan Leaf
-1995 Caravelle GL Syncro 2,4D 9 seter (vraket)
-1998/99 Audi A4 1,8 (solgt)
-1983 Ford Fiesta Jubileum 1,1 (solgt)